Inför Pharaoh – rösta fram formkurvan för anrika Total War

Robot
Inför Pharaoh – rösta fram formkurvan för anrika Total War

Kriget har pågått sedan 2000. Nu är det dags att utse dess vinnare och förlorare.

#formkurvan, #total-war, #total-war-pharaoh


FM-guru
F.d. Sisyr

Empire, Medieval 2 och Warhammer 2 får räknas som mina favoriter. Hoppas verkligen att nästa stora historiska titel är en uppföljare till någon av de förstnämnda.

Medlem

Total War-spelens identiteter känns kopplade till vilken underliggande teknik som driver spelen.

Shogun 1 och Medieval 1 var riktigt häftiga när de kom. Rome 1 var som ett blixtnedslag. Medieval 2 var en fortsättning men hade några riktigt märkliga buggar - tvåhandstrupper var typ värdelösa, pikes fungerade knappt, och armborst sköt pilarna som om de vore pilbågar.
Men alla de spelen hade riktigt fina mods

Empire var en ny teknik igen (tror jag, kändes åtminstone så funktionellt och visuellt)
Empire var för stort. Ai:n sprang konstant runt med enskild trupp och brände bondgårdar, stjärnforten fungerade inte, och ai:n i slagfält var helt värdelös
Napoleon fungerade bättre, men allt kändes så vekt på något sätt.

Shogun 2 är nog min favorit. Spelet är mycket mer snävt, men gör det mesta väldigt bra.
Det begränsade antalet enheter och agenter gör också att alla känns som att de har sin egen roll som går att lära sig utnyttja till fullo. Agenterna känns inte som att de är olika versioner av sig själva, de har alla sin egen specifika roll som verkligen påverkar.
Fall of the Samurai har det bästa krutvapen-feelet i serien. Särskilt de historiska slagen i till den kampanjen visar vad striderna i Total War kunde ha varit bara de försett med intressantare kartor. Kändes nästan som CoH ibland : )

Rome 2 var en sorgsen historia. Kunde blivit bra, kunde blivit såhär "https://www.youtube.com/watch?v=-IaX0_hVjqI&ab_channel=SirTuz". Svårt att förklara, men även om det är fulare än det riktiga Rome 2 ser det mer skoj ut.

De historiska spelen efter Rome 2 har känts som samma spel om och om igen (av de jag kört - Hur tycker de som spelat att Three Kingdoms är?).

Warhammer-spelen är ok, men på något sätt kändes Rome 1 mer fantasifullt och spektakulärt när det kom - tror det var de helt överdrivna kollisionerna mellan trupper och elefanter och katapulter som bidrog till det.

TLDR: Det känns som att Total War-spelen skulle tjäna på ett ordentligt trimmande på all underliggande mekanik för att få de att kännas "nya" och spännande igen. Av Trailern till Pharaoh ser det ut precis som vanligt.

Medlem

Jag är rätt less på Total War - formeln vid det här laget. Realtidsstriderna som kändes så spännande i Shogun och Medieval känns nu tråkiga i kategorin "sett allt förr" : bågskyttar/eldvapen och artilleri bakom infanteri, kavalleri på sidorna, repetera.

Medlem

Började spela Total War först när Warhammer spel kom så har inte så långt perspektiv men tycker du är faktiskt alla tre. Sjukt många timmar som plöjts ner. Det var detta man drömde om när man spelade Warhammer tabeltop nittiotalet.

Medlem

Gillar warhammer spelen, har mindre intresse för dom historiska, men har nog insett att jag gillar ideén av total war mer än vad jag gillar spelen i praktiken, har dryga 200 timmar i wh2 men aldrig spelat mer än typ 30 turns, startar bara om hela tiden, allting blir väldigt ytligt efter ett tag, speciellt i striderna, det är sällan mer än att lista ut vart man ska slå köttmassor ihop och sen kasta lite spells ibland.

Ge mig gärna ett spel i total war anda fast mycket mer involverade strider med mycket mer micro osv.

Medlem

Jag gillade nog Rome och Warhammer I, II och III.

Skulle faktiskt vilja se original Rome fast med nyare grafikmotor osv.

Medlem

Empire är en absolut favorit och hoppas verkligen att det kommer en uppföljare till det med tiden, känns som alla andra redan har minst en uppföljare.

Tycker personligen Attila: Total War var det bästa i serien. Känns som en underskattad och nästan bortglömd titel.

Inaktiv

WH2 och Shogun 2 är goda saker

Geeks Gaming
Skrivet av Ejziponken:

Skulle faktiskt vilja se original Rome fast med nyare grafikmotor osv.

Funkar inte https://store.steampowered.com/app/885970/Total_War_ROME_REMA... ?

Geeks Gaming

1. Shogun 2
2. Warhammer 2
3. Empire (nog de mest underskattade total war spelet)

Medlem

Ne.

Medlem

Vill att de återvänder antingen till Rome eller Medieval och gör något nytt och fräscht.
Det kanske är motsägelsefullt dock 😇


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
@"Fredrik Eriksson"

Röstade blankt på alla dessa spel då jag aldrig lirat de men jag måste ännu en gång ge beröm för att @Freddy startade en poll som är givna att införa i spelsiter, imo. TACK..!!!

@Fredrik Eriksson


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Shogun 2. Poetiskt vackert Total War-spel.

Medlem

1. Medieval 2
2. Empire
3. Rome med barbarian invasion
4. Shogun 2


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

1a shogun
2a shogun 2
3a three kingdoms
4a warhammer 2

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Vill att de återvänder antingen till Rome eller Medieval och gör något nytt och fräscht.
Det kanske är motsägelsefullt dock 😇

Håller helt och hållet med dig. Dock lutar jag mig starkt emot Medieval. Rome 2 känns ändå ganska så färskt. Men skulle älska en ny Medieval. Medieval 2 var spelet som gjorde att jag fastnade för serien

Tycker dom ska hålla sig till tidsperioder och lite "större" kartor. Brittania, Troy, Three Kingdoms även Attila och nu kanske Pharaoh känns bara som cash grabs. Tycker ofta att factionerna inte har tillräckligt mycket individualitet utav dom jag spelat (note: inte spelat Three Kingdoms).

Så personligen kommer jag nog skippa Pharaoh.

Medlem

Brukar de inte säga att man ska hålla sig borta från pyramidspel?

Medlem
Skrivet av Kyathab:

Håller helt och hållet med dig. Dock lutar jag mig starkt emot Medieval. Rome 2 känns ändå ganska så färskt. Men skulle älska en ny Medieval. Medieval 2 var spelet som gjorde att jag fastnade för serien

Tycker dom ska hålla sig till tidsperioder och lite "större" kartor. Brittania, Troy, Three Kingdoms även Attila och nu kanske Pharaoh känns bara som cash grabs. Tycker ofta att factionerna inte har tillräckligt mycket individualitet utav dom jag spelat (note: inte spelat Three Kingdoms).

Så personligen kommer jag nog skippa Pharaoh.

Precis, man vill ju ha Europa plus moms på kartan 🙂
Rome 2 är ju ändå 10 år gammal men de har ju fortsatt att stödja den under en lång tid, så därför känns den ju ganska färsk.

Om de gör Med III så får de gärna efterlikna CK mer utan att göra det alltför avancerat för gemene man.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Redaktör
Ponny
Skrivet av CARTMAN:

Röstade blankt på alla dessa spel då jag aldrig lirat de men jag måste ännu en gång ge beröm för att @Freddy startade en poll som är givna att införa i spelsiter, imo. TACK..!!!

@Fredrik Eriksson

Tack! Tycker de här formkurvorna är väldigt intressanta. Man kan verkligen se mönster och olika tendenser. Statistiknörden i mig vaknar till liv.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelar fortfarande Medieval 2 med moddar än idag. Fantastiskt spel. Annars lite blandat, inte spelat mycket av de nya spelen. Men diggade Rome 2 när man kunde kombinera attacker från sjön och land mot städer. Riktigt häftigt.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Empire är den stora favoriten (trots att det är väldigt buggigt). Jag gillade helt enkelt kampanjmekaniken (skiljer sig en hel del mot övriga spel i serien). Det handlade inte bara om guld (Floriner) utan om att inte brassa på med för mycket utbildning/forskning då det leder till att befolkningen blir upplysta och vill göra uppror (särskilt om man är en monarki). Sjöstriderna under tidsepoken då träskeppen var som störst- otroligt maffigt. Slagfälten där krutröken ligger tung och linjeinfanteriet tillämpar fire by rank.

Allt är dock inte positivt med empire, systemet med förstärkningarna är helt ogenomtänkt. Det kommer ett regemente åt gången och ofta parallellt med kanten på kartan så att det tar en evighet att få kontroll över enheten. Belägring av fort var också ganska buggigt, typ minnesläckage så fort man gjorde hål i murarna.

Jag hoppas också på ett Empire II, men endast om det är ett förfinat Empire 1. Gillar inte alls de nya spelen jag har test (Shogun II, Rome II och Britannica). Jag tror dock risken är stor att om det blir ett empire II blir det en klon på 3K eller R2 eller något av de nyare spelen istället för ett förfinat Empire 1.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Empire är min favorit, vet inte hur många hundratals timmar jag spenderat i det. Lite buggigt på sina håll, men jag gillade det skarpt öndå. Hoppas att nästa uppföljare baseras på Empire eller Napoleon (Läs 1800-talet).

Medlem

Min personliga rangordning av de TW-spel jag har spelat:


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

1
Skriv svar