Fragzone-fredag – Trasiga spelsläpp vi (tyvärr) minns

Robot
Fragzone-fredag – Trasiga spelsläpp vi (tyvärr) minns

Vi snackar även om spelet med årets hösta läsarbetyg.

#baldurs-gate-3, #fragzone-fredag, #payday-3


Testpilot

Missa inte godbiten : Simcity
Eller det trasiga Batman Arkham Knight där alla fick pengarna tillbaka,

Elden ring släpptes trasigt med Shader stutters överallt.
Returnal som var supertrasigt

Årets besvikelser:
Jedi Survivor som fortfarande är trasigt.
The last of us inte speciellt friskt.

Sist men inte minst Starfield som det fattas grundläggande PC funktioner i tex FOV.

Medlem

BF2042 🤡💀


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tekniskt sett var även Baldur's Gate 3 en trasig release. Till och med hotfixarna hade massiva patchloggar. Dessutom är det inte troligt att de kunnat släppa så många hotfixar och stora uppdateringar så snabbt efter release utan att de redan var påbörjade innan spelet släpptes.

Medlem

Cyberpunk 2077 är utan tvekan den mest horribla spelupplevelsen jag har haft vid release. Helt ospelbart när det släpptes till PS4. Tror att min konsol kraschade 14 gånger de första två dagarna. Sen var det härliga 10 fps vid varje strid, alla karaktärer såg ut som Minecraft-figurer som sprang runt i T-poser.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Tekniskt sett var även Baldur's Gate 3 en trasig release. Till och med hotfixarna hade massiva patchloggar. Dessutom är det inte troligt att de kunnat släppa så många hotfixar och stora uppdateringar så snabbt efter release utan att de redan var påbörjade innan spelet släpptes.

Precis!
Det har kommit 3 patchar och 7 hotfix till BG3 efter release.

Medlem

Cyberpunk fick mycket skit, men det mesta är iaf fixat till skillnad mot många andra PC-spel. Sen att det aldrig skullit ha släppts till förra generationens konsoler är ju tragiskt.

Avstängd

Inte ett "trasigt" spelsläpp, men väl ett "sabbat" spel var när det ultramega hajpade Black & White släpptes till PC nån gång i samband med Dackefejden, och hela fadderullan var dubbad till svenska (med katastrofalt dåliga insatser: "tjola tjola hej, och tjola tjola hå, vi kan inte segla förns vi får liiiite bröööööd") utan möjlighet att byta till engelska. Eftersom det här var under snigelmodemens glada dagar så var det enda alternativet att med post skicka in sin skiva för att sen med post få en skiva med engelskt tal i retur, X antal veckor senare.

Och så var det att leva i vilda västern.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem

Både Arkham Origins och Mass Effect Andromeda hade buggar som gjorde att man inte kunde gå vidare med storyn.
*edit*
...vilket jag tyvärr upptäckte.

Medlem

Daikatana, inget slår Daikatana

Medlem
Skrivet av Raid25:

Både Arkham Origins och Mass Effect Andromeda hade buggar som gjorde att man inte kunde gå vidare med storyn.
*edit*
...vilket jag tyvärr upptäckte.

Hade inga problem med att spela ME Andromeda till slutet när det var nysläppt. Fattar inte varför jag nästan aldrig drabbas av de spelförstörande buggarna andra tyvärr tycks göra..
Ett annat spel var AC Unity. Fungerade i stort sett perfekt för mig. Alla andra tycktes vara drabbade av den ena och andra spelförstörande buggen..


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Daikatana, inget slår Daikatana

Precis... Inget slår Diakatana. Det var och ÄR det bästa spel som släppts.

Medlem

Snygg tröja Tomas! Apropå Rdr2 så såg jag en Arthur "tribute"-video igår och det är då fasen den bästa jag sett (och man har ju sett några vid det här laget) Helt sjukt välgjord, här är länken för dem som är intresserade


signatur

Nothing is power without Control

Dödgrävaren
Skrivet av Harakiri:

Missa inte godbiten : Simcity
Eller det trasiga Batman Arkham Knight där alla fick pengarna tillbaka,

Elden ring släpptes trasigt med Shader stutters överallt.
Returnal som var supertrasigt

Årets besvikelser:
Jedi Survivor som fortfarande är trasigt.
The last of us inte speciellt friskt.

Sist men inte minst Starfield som det fattas grundläggande PC funktioner i tex FOV.

Första The Witcher var också ett elände att spela.

Testpilot
Skrivet av JackG100:

Första The Witcher var också ett elände att spela.

Kan inte minnas att de var stora problem plus att det var inget storspel med stora förväntingar på sig det ökade ju med 2an och 3an där man nog kan säga att fler var besvikna på 3ans släpp där de hade en del feta buggar även där.

Medlem

Trevlig poddlyssning, ligger lite efter då jag inte lyssnar på er live.
Lite tankar om att recensera spel och samtidigt äga aktier. Får börja med att nämna, jag är ingen expert på området. Men de aktiepoddar jag lyssnar på så avslutar de alltid med en disclaimer, med andra ord de nämner alltid de aktier de äger som nämnts i poddavsnittet. Fått en uppfattning(rätta mig gärna om jag har fel) att har man inte denna transparens så kan Finansinspektionen anse att detta är kurspåverkande marknadsmanupilation, och vidta åtgärder.
Vågar mig inte på att ge tips om aktier eller spelaktier delvis då dessa mest har lett till förluster. Dels för att fonder med innehåll av spelaktier gått lite bättre. Men framför allt som ni nämnde i podden, börsen drivs av förväntan. En förväntad vinst är eller kan vara inräknad. Så även ett riktigt bra spelsläpp med många sålda spel kan uppfattas som lägre än vad investerare/marknaden hade förväntat sig. Plus marknaden i stort, riskviljan, omvärldsläget osv.
För att själv vara transparent så äger jag fonder i Spiltan som äger en hel del aktier i Paradox Interactive.
Ser fram emot att få lyssna på er podd, rykande hett någon dag efter fredagen nästa helg.

Redaktör
Skrivet av pjgbg:

Trevlig poddlyssning, ligger lite efter då jag inte lyssnar på er live.
Lite tankar om att recensera spel och samtidigt äga aktier. Får börja med att nämna, jag är ingen expert på området. Men de aktiepoddar jag lyssnar på så avslutar de alltid med en disclaimer, med andra ord de nämner alltid de aktier de äger som nämnts i poddavsnittet. Fått en uppfattning(rätta mig gärna om jag har fel) att har man inte denna transparens så kan Finansinspektionen anse att detta är kurspåverkande marknadsmanupilation, och vidta åtgärder.
Vågar mig inte på att ge tips om aktier eller spelaktier delvis då dessa mest har lett till förluster. Dels för att fonder med innehåll av spelaktier gått lite bättre. Men framför allt som ni nämnde i podden, börsen drivs av förväntan. En förväntad vinst är eller kan vara inräknad. Så även ett riktigt bra spelsläpp med många sålda spel kan uppfattas som lägre än vad investerare/marknaden hade förväntat sig. Plus marknaden i stort, riskviljan, omvärldsläget osv.
För att själv vara transparent så äger jag fonder i Spiltan som äger en hel del aktier i Paradox Interactive.
Ser fram emot att få lyssna på er podd, rykande hett någon dag efter fredagen nästa helg.

Kul att du lyssnar!

Jag/vi är som sagt kassa på aktier. Men intressant med Finansinspektionen och vad de kan kräva av aktieägare. Tyckare/journalister/poddare/etc. bör moraliskt sett förstås inte ha ekonomiska intressen hos företag de tycker saker om. Så det du säger om transparens hos poddare låter rimligt. Men jag blir nyfiken på hur lagarna ser ut: är man aktieägare skyldiga att redovisa vilka företag man äger aktier i? Och är eventuell redovisningsplikt knuten till ens yrke? T.ex. "recensent" och "poddare" är ju inga yrkestitlar i stil med "läkare" eller "advokat (som kräver utbildning/licens) och då bör det vara svårare att knyta lagkrav till dem. Men det kanske gäller generellt, att det man gör både som privatperson och i yrket knyts till aktieintressen. Nån som kan ge grundkursen?


signatur
1
Skriv svar