The Terminator Future Shock

Skribent
The Terminator Future Shock

Det fanns faktiskt en tid i begynnelsen då Bethesda inte var kända för sina massiva öppna rollspel. En tid då de fortfarande experimenterade och försökte hitta sin egen identitet i spelhistorien. 1995 hade företaget lagt vantarna på Terminator-licensen och gjorde två spel på temat.

The Terminator Future Shock och The Terminator Skynet hamnade lite i skymundan, både på grund av andra mer populära shooters, men även på grund (jag gissar) av att spel gjorda på filmer oftast inte blev speciellt bra. Jag kan tycka att det är synd så här i efterhand att The Terminator Future Shock inte fått mer uppmärksamhet. Spelet är ett genuint försök till att fånga hela Terminator-känslan i spelformat och det är dessutom före sin tid i många spelmässiga aspekter.

Bethesda är mästare på stora öppna spel och det finns spår av det redan i Future Shock. 1995 var en tid då FPS-spel var relativt linjära i den mån att man sprang runt i olika korridors-komplex och letade nycklar. I Future Shock försöker Bethesda prova på ett nytt koncept med en öppnare värld. Uppdragen jag tacklar utspelar sig i öppnare zoner där det både finns utemiljöer och möjlighet att gå in i alla byggnader som existerar på kartan. Det blir visserligen laddnings-skärmar varje gång jag går in i någon byggnad, men det verkar fortfarande var en grej i Bethesda spel…jag tittar på dig Starfield…

Den öppnare världen innebär också öppnare uppdrags-struktur vilket inte var helt vanligt på den tiden. Dessutom finns det körbara fordon i världen och det var något helt unik 1995. Man får till och med möjlighet att köra runt en flygande Hunter Killer och även om kontrollerna är lite simpla så var det då det mest coola man kunde göra.

På tal om just kontroller så är det en av spelets stora svagheter. Träff-boxarna verkar vara väldigt konstiga, det är som de är centrerade lite åt vänster. Detta märks speciellt när jag skjuter med granatkastaren och jag hela tiden missar målet trots att jag har siktet direkt på. Samma gäller egentligen med alla vapen och det är verkligen svårt att träffa robotarna på avstånd. Det är väl egentligen bara laservapnet som jag kan ta ut någon på längre avstånd och det är på grund av kikarsiktet. Detta var en tid före det gick att lyfta vapnet mot ögat, men kikarsiktet är ständigt synligt i bild på vapnet med IR och zoomar allt i realtid. Det är en cool effekt som jag inte tror jag sett i något annat spel. Rörelserna i spelet känns också lite hackiga, både fiender och ens egen karaktär. Egentligen påminner det väldigt mycket om hur karaktärer hanteras i Bethesdas senare spel, lite stelt och som grovhugget.

Vad spelet dock gör fantastiskt bra är stämningen. Spelet utspelar sig i framtiden när allt har gått åt helvete och världen är i ruiner. Jag är en soldat i John Conors rebellgrupp och tar således uppdrag från vår store ledare. Eftersom dagen är en dålig tid att röra sig på så utspelar sig allt på natten när det är mörkt. Men detta passar också spelmotorn väldigt bra som då kan gömma saker i mörkret och även rent stämningsmässigt funkar det klockrent. Det finns olika former av robot-fiender som Skynet har patrullerande. Allt från små hund-liknande robotar till terminators med laserkanoner. Det finns dock ingen fiende som är ofarlig, speciellt inte i grupp så det är smart att försöka smyga runt dem och bara döda de man måste för att klara uppdraget. Detta skapar också en skräckkänsla i spelet då en Terminator är problem, men att ha flera som jagar dig blir snabbt en skräckupplevelse där pulsen går upp rejält.

Så här i efterhand inser man att spelet har en hel del problem rent tekniskt. Men man ser också ambitionen i spelet och hur långt före sin tid Terminator Future Shock faktiskt var. Det var ju långt senare när Battlefield och Halo dök upp på marknaden som fordon blev en grej, men Future Shock var långt före. Även den mer öppna strukturen på världen och spelet är före sin tid. Spelet ser visserligen daterat ut idag med sina kala 3D-modeller, men jag tycker ändå det funkar rätt bra med tanke på att robotar är gjorda av järnskrot. Det är egentligen bara när man möter T-800:or som ska ha människoskin på sig som det verkligen ser gammalt ut. Sen går det inte komma undan hur daterade kontrollerna känns mekaniskt. Men man får inte glömma att detta är nog ett av de första FPS-spelen där man kör med mus och tangentbord då det är ett år före Quake, så ur den aspekten är det faktiskt lite imponerande också. Spelet är ett historiskt dokument, men problemen som finns gör tyvärr att spelet blir lite svårt att ta till sig om man inte har på sig de rosenskimrande nostalgi-glasögonen.

Terminator Future Shock
3
Bra
+
Fantastisk stämning.
+
Midi-tolkningen av terminator-musiken i menyn.
+
Den öppna uppdrags-strukturen.
+
Fantastisk stämning.
+
Flyga Hunter Killer är fortfarande coolt!
-
Kontrollerna är daterade.
-
En hel del ”Bethesdabuggar”.
-
Träffboxarna här helt ocenterade.
-
Många laddnings-skärmar.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag kommer verkligen ihåg stämningen i Terminator-spelen. Bra IP!
Utvecklingen sprang fort förbi men hade de fungerat bättre så kanske de hängt kvar lite längre bland alla generiska 3D-shooters.

Redaktör
Ponny

När jag var liten trodde jag att Terminator 2 objektivt var den bästa filmen någonsin eftersom min bror sa att den var det. Var säkert 8 år första gången jag såg den. Bra skit!

Hade inte koll på att Bethesda gjort detta. Det har ändå en "1995-charm".


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Einstein:

Jag kommer verkligen ihåg stämningen i Terminator-spelen. Bra IP!
Utvecklingen sprang fort förbi men hade de fungerat bättre så kanske de hängt kvar lite längre bland alla generiska 3D-shooters.

Skynet-spelet hade ju multiplayer också. Gick ju jaga varandra med Hunter Killers. Liksom på den tiden fanns det ju inget liknade i Deathmatch. Fordon som du kunde hopp in och ur, och dessutom flygande sådana.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

När jag var liten trodde jag att Terminator 2 objektivt var den bästa filmen någonsin eftersom min bror sa att den var det. Var säkert 8 år första gången jag såg den. Bra skit!

Hade inte koll på att Bethesda gjort detta. Det har ändå en "1995-charm".

Jag kan ha fel, men jag tror till och med spelet använder en väääääldigt tidig version av samma motor som sedan används i deras rollspel och nu Starfield.

Terminator 2 är fantastisk, men det är nog inte förrän nu jag också faktiskt inser hur bra filmen är. Den håller ju shoulder to shoulder med allt annat som görs idag. Har åldrats otroligt väl på alla plan.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vilka minnen! Tror dock jag själv spelade uppföljaren Terminator: Skynet ännu mer. Trevliga spel!

Skribent
Skrivet av Maggot:

Vilka minnen! Tror dock jag själv spelade uppföljaren Terminator: Skynet ännu mer. Trevliga spel!

https://youtu.be/3FniiNvjB9Q?si=9BM6LTNgIgvpmLqU

Det är ju lite av ett 2.0 till första spelet. Lite förbättringar, högre upplösning och sen multiplayer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kollade på Skynet-trailern så många gånger som var på Daggerfall-CDn. Så det blev så småningom ett köp, och senare även Future Shock. Spelade dom rätt sent, efter 3D-korten hade gjort intåg så dom såg redan väldigt daterade ut när det begav sig, men hade ändå väldigt skoj med dom!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag kan ha fel, men jag tror till och med spelet använder en väääääldigt tidig version av samma motor som sedan används i deras rollspel och nu Starfield.

XnGine användes bara till Bethesdas DOS-spel (Daggerfall, Future Shock, Skynet, Battlespire och Redguard). Med Morrowind så blev det nytt.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Kollade på Skynet-trailern så många gånger som var på Daggerfall-CDn. Så det blev så småningom ett köp, och senare även Future Shock. Spelade dom rätt sent, efter 3D-korten hade gjort intåg så dom såg redan väldigt daterade ut när det begav sig, men hade ändå väldigt skoj med dom!

XnGine användes bara till Bethesdas DOS-spel (Daggerfall, Future Shock, Skynet, Battlespire och Redguard). Med Morrowind så blev det nytt.

Ah se där! Motorn verkar dock ha liknade problem som med den som Gamebyro, dvs laddningsscener. XD


signatur

"Writer and Fighter"

Chefredaktör
Skrivet av Fredrik Eriksson:

När jag var liten trodde jag att Terminator 2 objektivt var den bästa filmen någonsin eftersom min bror sa att den var det. Var säkert 8 år första gången jag såg den. Bra skit!

Hade inte koll på att Bethesda gjort detta. Det har ändå en "1995-charm".

Men det är väl den objektivt bästa filmen?

Medlem

bara det faktumet att man kunde skjuta månen, som sa "ow ow ow" varje gång, borde vara ett + i summeringen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Skynet-spelet hade ju multiplayer också. Gick ju jaga varandra med Hunter Killers. Liksom på den tiden fanns det ju inget liknade i Deathmatch. Fordon som du kunde hopp in och ur, och dessutom flygande sådana.

Ja det var något nytt! Det prövade vi på ett LAN-party men det var nog mer underhållande än bra.
I en alternativ värld hade Bethesda kunnat gå vidare och skapa Battlefield...

Skribent
Skrivet av Einstein:

Ja det var något nytt! Det prövade vi på ett LAN-party men det var nog mer underhållande än bra.
I en alternativ värld hade Bethesda kunnat gå vidare och skapa Battlefield...

Vi hade kul och jaga runt varandra i olika fordon, men det var ju samma problem som med vanliga spelet med spelkontrollen och hitboxarna.

Ja eller en alternativ värld där DICE köpte upp Terminator-licensen och gjorde Battlefield Skynet istället för 1942.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av quadratis:

bara det faktumet att man kunde skjuta månen, som sa "ow ow ow" varje gång, borde vara ett + i summeringen.

Var inte det i Skynet? Eller funkade det i Future Shock också?


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ah se där! Motorn verkar dock ha liknade problem som med den som Gamebyro, dvs laddningsscener. XD

Det är lite av ett design-dilemma, slänger du en laddningszon på en dörr så kan du helt oberoende designa ett nytt utrymme utan att oroa dig för prestanda.

Xngine hade ju tex. städer större än allt i skyrim, och muren var bara där för estetik, medans muren i skyrimstäder var till för att skärma av interiors pga performance.

Men både xngine och gamebryo låter dig bygga interiors som existerar i samma värld som exterior. På den gamla tiden så fanns det dock inga praktiska lösningar för att streama in interiors när man öppnar en dörr.

Skribent
Skrivet av eld:

Det är lite av ett design-dilemma, slänger du en laddningszon på en dörr så kan du helt oberoende designa ett nytt utrymme utan att oroa dig för prestanda.

Xngine hade ju tex. städer större än allt i skyrim, och muren var bara där för estetik, medans muren i skyrimstäder var till för att skärma av interiors pga performance.

Men både xngine och gamebryo låter dig bygga interiors som existerar i samma värld som exterior. På den gamla tiden så fanns det dock inga praktiska lösningar för att streama in interiors när man öppnar en dörr.

Ja, Daggerfall är väl fortfarande det spel som har störst spelyta per kv/km i ett spel? Även om mycket är död yta i spelet är det imponerande med tanke på när spelet släpptes. Spelet gick väl spela på en 486:a också om jag inte missminner mig?


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem

Tack för en trevlig retro-recension.

Ett av mina favoritspel pga den fantastiska stämningen. Dock var det svårt pga. hitbox samt att terminators var hyfsat OP och kunde dyka upp i stora mängder. Lite ironiskt med laddningsskärmarna med tanke på hur Starfield ser ut idag (varje byggnad man går in i kräver laddningsskärm )

Skribent
Skrivet av Gen:

Tack för en trevlig retro-recension.

Ett av mina favoritspel pga den fantastiska stämningen. Dock var det svårt pga. hitbox samt att terminators var hyfsat OP och kunde dyka upp i stora mängder. Lite ironiskt med laddningsskärmarna med tanke på hur Starfield ser ut idag (varje byggnad man går in i kräver laddningsskärm )

Det var faktiskt därför jag fick för mig att spela Future Shock. Allt snack om Starfield (som även jag spelar), så tänkte jag gå tillbaka lite i tiden och se hur Bethesdas äldre spel upplevs idag. Som du säger, redan då var det samma "problem". Även om nu Eld här ovanför har en bra förklaring på hur det var då med tekniken, så finner jag det intressant att det är exakt samma nu.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det var faktiskt därför jag fick för mig att spela Future Shock. Allt snack om Starfield (som även jag spelar), så tänkte jag gå tillbaka lite i tiden och se hur Bethesdas äldre spel upplevs idag. Som du säger, redan då var det samma "problem". Även om nu Eld här ovanför har en bra förklaring på hur det var då med tekniken, så finner jag det intressant att det är exakt samma nu.

Det roliga var ju att motorn var det som fick skulden även då

Med Xngine försökte de en hel del nytt, det var till skillnad från doom och liknande en riktig 3d-motor, men att samtidigt bygga enorma jättespel resulterar i ännu mer buggar.

Sen hoppade de till det välanvända gamebryo, som många spel hade använt redan då, ingen tänker ju på bethesdabuggar när de spelar civilization 4 eller dark age of camelot.

Men åter igen, ju mer komplicerade spel, ju mer buggar.

Skribent
Skrivet av eld:

Det roliga var ju att motorn var det som fick skulden även då

Med Xngine försökte de en hel del nytt, det var till skillnad från doom och liknande en riktig 3d-motor, men att samtidigt bygga enorma jättespel resulterar i ännu mer buggar.

Sen hoppade de till det välanvända gamebryo, som många spel hade använt redan då, ingen tänker ju på bethesdabuggar när de spelar civilization 4 eller dark age of camelot.

Men åter igen, ju mer komplicerade spel, ju mer buggar.

Jag älskar Daggerfall, men satan vad buggar det spelet hade. Visst fick det en del skit redan då, men tänk om det spelet släppts idag? Folk hade skrikit sig hesa här på FZ om ospelbarheten!

Kanske borde göra en retro-review på det spelet också. De har ju gjorts om i Unity.

Rollspel måste ju vara en mardröm att göra också, så mycket variabler som gör att spelet kan fucka ur. Sen som du säger, stora och komplicerade spel kommer alltid generera mer buggar.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag älskar Daggerfall, men satan vad buggar det spelet hade. Visst fick det en del skit redan då, men tänk om det spelet släppts idag? Folk hade skrikit sig hesa här på FZ om ospelbarheten!

Kanske borde göra en retro-review på det spelet också. De har ju gjorts om i Unity.

Rollspel måste ju vara en mardröm att göra också, så mycket variabler som gör att spelet kan fucka ur. Sen som du säger, stora och komplicerade spel kommer alltid generera mer buggar.

Spelet är otroligt buggstädat i daggerfall unity, och även sjukt moddbart.

Absolut värt att göra en daggerfall-unity review!

Men det finns ju en anledning till varför Bethesda är de enda som envisas med items som ligger i världen med fysik, eller dynamisk världsgeometri.

Allt blir dyrt, svårt att få att rulla snabbt, och buggarna blir flera, men det är samtidigt sakerna som gör att folk vill spela deras spel.

Skribent
Skrivet av eld:

Spelet är otroligt buggstädat i daggerfall unity, och även sjukt moddbart.

Absolut värt att göra en daggerfall-unity review!

Men det finns ju en anledning till varför Bethesda är de enda som envisas med items som ligger i världen med fysik, eller dynamisk världsgeometri.

Allt blir dyrt, svårt att få att rulla snabbt, och buggarna blir flera, men det är samtidigt sakerna som gör att folk vill spela deras spel.

Påbörjade spela för ett år sen så kanske ska fortsätta med Daggerfall då. Spelet är ju fritt att ladda hem dessutom. Finns ju något charmigt med gamla spel. Liksom man kan se utvecklarnas ambitioner även om det ibland inte blir helt bra. Men det finns ett hjärta och något genuint i allt.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Påbörjade spela för ett år sen så kanske ska fortsätta med Daggerfall då. Spelet är ju fritt att ladda hem dessutom. Finns ju något charmigt med gamla spel. Liksom man kan se utvecklarnas ambitioner även om det ibland inte blir helt bra. Men det finns ett hjärta och något genuint i allt.

Här är en video på rekommenderade moddar och vad de gör för spelet:

Medlem

Har aldrig spelat Future Shock mer än demot men jag kommer ihåg hur mycket bättre det kändes när man spelade det med mus och tangentbord... verkligen en game changer 🙂 Körde först med enbart tangentbord men det fanns ställen där det var så gott som omöjligt att klara av om man inte gick över till musstyrning.

Glöm inte bort Bethesdas första Terminator-spel från 1991 (The Terminator) även det hade fordon man kunde gå in i. Var även ett tidigt open world FPS.
Grafiken är dock ännu mer daterad än Future Shock😂


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Skribent
Skrivet av Stefan JL:

Har aldrig spelat Future Shock mer än demot men jag kommer ihåg hur mycket bättre det kändes när man spelade det med mus och tangentbord... verkligen en game changer 🙂 Körde först med enbart tangentbord men det fanns ställen där det var så gott som omöjligt att klara av om man inte gick över till musstyrning.

Glöm inte bort Bethesdas första Terminator-spel från 1991 (The Terminator) även det hade fordon man kunde gå in i. Var även ett tidigt open world FPS.
Grafiken är dock ännu mer daterad än Future Shock😂

https://i.imgur.com/yGVSDRP.png

Ja som jag förstod kan Future Shock till och med ses som en uppföljare till det spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

När jag var liten trodde jag att Terminator 2 objektivt var den bästa filmen någonsin eftersom min bror sa att den var det. Var säkert 8 år första gången jag såg den. Bra skit!

"Trodde"? Ge dig. Terminator 2 ÄR bästa filmen någonsin, duh.

Skribent
Skrivet av Fr0gg0.:

"Trodde"? Ge dig. Terminator 2 ÄR bästa filmen någonsin, duh.

Har insett så här på senare tid att det är därför det typ är omöjligt att göra en uppföljare till den filmen. Liksom hur toppar man bästa filmen någonsin??


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Första terminator är oslagbar, ge mig ett Alien Isolation i kvalité och stämning men byt xenon mot en t-800. Se hur den lite ryckigt vänder huvudet mot dig och börjar stylta otäckt i en korridorjävel samtidigt som de röda ögonen stirrar. Alltid tyckt att första modellen skulle passa in i ett välgjort och högbudgeterat skräckspel. Något som i så fall skulle designas så långt ifrån någon powerfantasy som möjligt för att känna att detta är en näst intill odödlig mördarmaskin.

Tyvärr får man väl säga att risken att någon skulle investera i det är liten och spel som Alien Isolation är oerhört sällsynta.

Medlem

Future Shock gick ju varmt back in the day, också lite kul när man upptäckte att man kunde skjuta ner månen Edit: Såg att det redan nämnts.

Skribent
Skrivet av heady89:

Första terminator är oslagbar, ge mig ett Alien Isolation i kvalité och stämning men byt xenon mot en t-800. Se hur den lite ryckigt vänder huvudet mot dig och börjar stylta otäckt i en korridorjävel samtidigt som de röda ögonen stirrar. Alltid tyckt att första modellen skulle passa in i ett välgjort och högbudgeterat skräckspel. Något som i så fall skulle designas så långt ifrån någon powerfantasy som möjligt för att känna att detta är en näst intill odödlig mördarmaskin.

Tyvärr får man väl säga att risken att någon skulle investera i det är liten och spel som Alien Isolation är oerhört sällsynta.

Jag har själv funderat om detta skulle funka? Alien bygger ju på att man blir instängd på en bas/skepp medan Terminator utspelar sig i en stad. Det är klart, storyn skulle ju kunna vara att man ska infiltrera en bas i framtiden och måsta akta sig för robotarna, men det blir ju ändå inte samma sak som det klaustrofobiska i Alien.

Har funderat om det skulle gå och göra något du jagas i en stad och där Terminatorn kan gömma sig i folksamlingar och tricken/skräcken blir att man inte vet vem som är en vanlig människa eller Terminator?


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar