Call of Duty får AI-driven moderering av röstchatt

Robot
Call of Duty får AI-driven moderering av röstchatt

Lanseras i samband med Modern Warfare 3.

#Activision, #Call-of-duty


Medlem

”En betaversion av tekniken ska börja användas i Nordamerika den 30 augusti, då i spelen Modern Warfare 2 och Warzone.”

Så det finns redan en beta-version av tekniken i spelet för amerikanerna?


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Skribent
Skrivet av DitroX:

”En betaversion av tekniken ska börja användas i Nordamerika den 30 augusti, då i spelen Modern Warfare 2 och Warzone.”

Så det finns redan en beta-version av tekniken i spelet för amerikanerna?

Dagarna springer iväg. Det var i går, ja

Medlem

Låt den gyllene åldern av falska positiva träffar börja!

Gnällkuk

Ah, vad kan gå fel? Incoming bans från folk som inte pratar engelska men boten tror att de sitter och svär på engelska.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

eld
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah, vad kan gå fel? Incoming bans från folk som inte pratar engelska men boten tror att de sitter och svär på engelska.

"har SLUT på ammo!"

Inaktiv
Skrivet av JonathanRL:

Låt den gyllene åldern av falska positiva träffar börja!

Inte bara det, vad ska modereras? För det gäller inte bara svordomar. Tycker debatten vi ser nu om den brinnande saken illustrerar det faktumet utmärkt, att vad som är rätt och fel är kontextuell och kulturell i dess utslag. X är också ett exempel på när modereringen/censuren gick åt ett håll och sedan åt ett annat håll.

Skrämmande att folk vill ha mer moderering när de ser vad som sker och en person kan kontrollera hundratals miljoner röster.

För övrigt kommer folk bli "innovativa" och komma på andra ord som AIn inte fattar än. Till slut kommer det innefatta vanliga ord.

Geeks Gaming
Skrivet av anon_332538:

Inte bara det, vad ska modereras? Tycker debatten vi ser nu om den brinnande saken illustrerar det faktumet utmärkt, att vad som är rätt och fel är kontextuell och kulturell i dess utslag. X är också ett exempel på när modereringen/censuren gick åt ett håll och sedan åt ett annat håll.

Skrämmande att folk vill ha mer moderering när de ser vad som sker och en person kan kontrollera hundratals miljoner röster.

För övrigt kommer folk bli "innovativa" och komma på andra ord som AIn inte fattar än. Till slut kommer det innefatta vanliga ord.

Eller så sätter man sig bara i ett eget party i typ discord/Xbox/Ps.
Detta gäller alltså spelets egna chat

Medlem

Förstår fortfarande inte varför det ska vara smidigare med AI-styrda modereringsverktyg än vad det är för enskilda spelare att hitta Mute-knappen för oönskade element.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Geeks Gaming
Skrivet av Priapsi:

Förstår fortfarande inte varför det ska vara smidigare med AI-styrda modereringsverktyg än vad det är för enskilda spelare att hitta Mute-knappen för oönskade element.

För att det inte är den enskilda spelaren som utsätts för det som gör fel?

Så tolkar jag det iaf, man vill behålla normala människor som spelar spel och bli av med spelare som skriker i detalj hur man ska våldta och mörda 12-åriga tjejer (bland annat).

Som sagt, det är så jag tolkar det iaf

Medlem

Inget kan bli värre än youtube demonitasion system så let's try Ai varför inte..

Gnällkuk
Skrivet av eld:

"har SLUT på ammo!"

Eller klassikern "fick".


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

"I have something to confess to you. I'm Gay."
"Oh, bro, I am so happy that you feel you can trust me with.... what the hell? DId they just BAN YOUR ACCOUNT?"

Det går säkert bra.

Inaktiv

Är gamers dom mest negativa och gnälliga personerna? Ja risk finns.

Geeks Gaming
Skrivet av JonathanRL:

"I have something to confess to you. I'm Gay."
"Oh, bro, I am so happy that you feel you can trust me with.... what the hell? DId they just BAN YOUR ACCOUNT?"

Det går säkert bra.

Tror inte direkt ordet ”gay” kommer trigga systemet, däremot finns det ju en hel uppsjö av mindre trevliga varianter av termen som används som nedvärderande skällsord som man nog kommer vilja få bort

Banna på bara. Låt gamers anpassa sitt språk istället.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Snart kommer AI styrd anti fusk system jag längtar med spänning för då tänker jag börja lira cs igen efter en sisådär pause sedan 1.6

Medlem

Kommer aldrig funka med alla språk.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Är gamers dom mest negativa och gnälliga personerna? Ja risk finns.

Sa han gnälligt.

Medlem

Med tanke på hur värdelösa de ai-skapade undertexterna på Youtube är så fort någon med dialekt pratar så kommer det här nog bli fantastiskt...

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Inte bara det, vad ska modereras? För det gäller inte bara svordomar. Tycker debatten vi ser nu om den brinnande saken illustrerar det faktumet utmärkt, att vad som är rätt och fel är kontextuell och kulturell i dess utslag. X är också ett exempel på när modereringen/censuren gick åt ett håll och sedan åt ett annat håll.

Skrämmande att folk vill ha mer moderering när de ser vad som sker och en person kan kontrollera hundratals miljoner röster.

För övrigt kommer folk bli "innovativa" och komma på andra ord som AIn inte fattar än. Till slut kommer det innefatta vanliga ord.

Fast vad snackar vi egentligen om här? Ska vi t.ex. ska acceptera homofobi i Xbox voice chat bara för att vissa kulturer ser på homosexualitet som på samma sätt som vi ser på pedofili? Ska vi fortsätta låta CoD chat vara en effektiv rekryteringsplatform för högerextrimister, som avgudar folk som Breivik, som målinriktar sig på påverkningsbara ungdomar som ofta försöker finna sin identitet? Förstår att det kan verka vara en "slippery slope", men viss moderering måste ju ändå vara bättre än ingen över huvud taget. Edit: Röstchatt är ju väldigt resurskrävande att moderera och det är därför det i stort sett inte gjorts över huvud taget, och här är ju AI faktiskt en bra, fungerande lösning, om man har möjligheten att klaga på felaktiga beslut så det kan dubbelkollas av en människa.

Medlem

CoD är en effektiv rekryteringsform för högerextrema? 🤨.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Geeks Gaming
Skrivet av YmerXE:

CoD är en effektiv rekryteringsform för högerextrema? 🤨.

Ett spel som ger utlopp för hat och frustration där ett centralt tema är vapen och att döda andra, dit folk som saknar en gemenskap och tillhörighet gärna söker sig?
Detta där ett polariserat land med stora samhällsklyftor, stor och enkel tillgång till vapen och rejäla problem med rasism utgör majoriteten av spelarbasen?

Låter ju inte direkt som en högoddsare

Har jag bevis för det? Absolut inte och det gäller säkerligen inte enbart rekrytering på högerflanken heller

Medlem
Skrivet av NordhNet:

För att det inte är den enskilda spelaren som utsätts för det som gör fel?

Så tolkar jag det iaf, man vill behålla normala människor som spelar spel och bli av med spelare som skriker i detalj hur man ska våldta och mörda 12-åriga tjejer (bland annat).

Som sagt, det är så jag tolkar det iaf

Nej, det är klart att det inte är mottagaren av förolämpningar som gör fel. Min poäng är att det är enkelt att undvika med block eller mute. Sen kan snubben som inte kan bete sig sitta ensam och skrika.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Geeks Gaming
Skrivet av Priapsi:

Nej, det är klart att det inte är mottagaren av förolämpningar som gör fel. Min poäng är att det är enkelt att undvika med block eller mute. Sen kan snubben som inte kan bete sig sitta ensam och skrika.

Absolut men poängen kvarstår: varför ska folk behöva undvika andra som uppenbarligen gör fel?
Varför ska andra behöva acceptera detta?
Sen när ska man kunna uppföra sig hur som helst helt utan konsekvenser?

Det är ju därför man (försöker) sätta ner foten och säga ”nej, skärp dig eller gtfo”

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Absolut men poängen kvarstår: varför ska folk behöva undvika andra som uppenbarligen gör fel?
Varför ska andra behöva acceptera detta?
Sen när ska man kunna uppföra sig hur som helst helt utan konsekvenser?

Det är ju därför man (försöker) sätta ner foten och säga ”nej, skärp dig eller gtfo”

För att det för det mesta är väldigt trubbiga instrument som används och att man därigenom kastar ut barnet med badvattnet.
"varför ska folk behöva undvika andra som uppenbarligen gör fel?" För att det är så mänsklig interaktion fungerar. Du undviker personer du inte tycker om och söker dig till personer du tycker om att umgås med.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Geeks Gaming
Skrivet av Priapsi:

För att det för det mesta är väldigt trubbiga instrument som används och att man därigenom kastar ut barnet med badvattnet.
"varför ska folk behöva undvika andra som uppenbarligen gör fel?" För att det är så mänsklig interaktion fungerar. Du undviker personer du inte tycker om och söker dig till personer du tycker om att umgås med.

Absolut ligger det något i det du säger men det är nog viktigt att skilja på mänskliga/sociala interaktioner och trakasserier.

I det här fallet är handlar åtgärderna om trakasserier/griefing etc.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ett spel som ger utlopp för hat och frustration där ett centralt tema är vapen och att döda andra, dit folk som saknar en gemenskap och tillhörighet gärna söker sig?
Detta där ett polariserat land med stora samhällsklyftor, stor och enkel tillgång till vapen och rejäla problem med rasism utgör majoriteten av spelarbasen?

Låter ju inte direkt som en högoddsare

Har jag bevis för det? Absolut inte och det gäller säkerligen inte enbart rekrytering på högerflanken heller

tror det gäller båda sidor, med tanke på karaktärerna man spelar som. men tack för ditt välgenomtänkta svar, var orolig för att min fråga skulle tas oseriöst. props NordhNet 🫡


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Absolut ligger det något i det du säger men det är nog viktigt att skilja på mänskliga/sociala interaktioner och trakasserier.

I det här fallet är handlar åtgärderna om trakasserier/griefing etc.

Ja, där är vi såklart helt överens. Jag är dock instinktivt emot paternalistiska system där någon annan bestämmer vad användarna tål och inte tål; jag föredrar att låta individerna bestämma det själva. Screenshots,block/mute följt av rapport och moderatorer som faktiskt följer upp är mitt drömscenario, men har full respekt för att någon annan föredrar andra modeller.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Geeks Gaming
Skrivet av Priapsi:

Ja, där är vi såklart helt överens. Jag är dock instinktivt emot paternalistiska system där någon annan bestämmer vad användarna tål och inte tål; jag föredrar att låta individerna bestämma det själva. Screenshots,block/mute följt av rapport och moderatorer som faktiskt följer upp är mitt drömscenario, men har full respekt för att någon annan föredrar andra modeller.

Ja jo, jag är med på hur du tänker. Jag är dock för offentliga spöstraff för individer som inte kan uppföra sig hövligt mot andra i sociala miljöer (lätt överdrift ).
Ditt exempel är ju perfekt, förutsatt att det faktiskt fungerar, absolut.
Dock har det ju bevisat vara för mycket/dyrt.

"Det krävs en by för att uppfostra ett barn" sägs det ju men med det krävs konsekvenser till alla handlingar och idag känns det som att många blir förvånade över konsekvenserna och vägrar ta ansvar för sitt eget beteende och hellre skyller på andra och att de ska förändra sig istället.

Är AI rätt väg att gå? Är skeptisk men samtidigt ser vi några andra faktiskt reella val? 🤷‍♂️

12
Skriv svar