No Man’s Sky fyller sju år med ny gratisexpansion

Medlem

Jag vet inte, lurades att köpa grisen i säcken vid release av hypen, och har testat det flera gånger vid olika expansioner. Tyvärr kvarstår samma trötta tråkiga grind, stela kontroller/animationer och tunna gameplay loop varje gång.

Att dom sen gjorde ett "minecraft" spel av det med slumpmässiga generiska uppdrag/allt var väll inte heller direkt den riktning jag hoppats dom skulle ta det.

Vet inte om jag haft enorm otur eller vad det är men alltid fått otroligt tråkiga öde planeter, aldrig något nära det som visas i alla gamla och nya trailers... Görs inte bättre av att alla grejer känns otroligt generiska och genererade. Till och med ruiner och sånt tappar sin mystik. Blir väldigt tunt skal på ytan och sen mest tomrum som man förväntas fylla själv med minecraft-basbyggande.

Någonstans känns det som man kanske får ge lite avkall på 100% rng om spelupplevelsen går åt pipsvängen.

KoP
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror inte det var i Hello Games avsikt att ljuga. De hade ingen affärsavdelning (inga kostymnissar med marknadsföring). Utan de drevs direkt av programmerare och andra konstnärer. Och frågar man en programmerare "Kan man göra det här?", så kommer han ta frågan från ett rent matematiskt perspektiv och bemöta problemet tekniskt "kan vi lösa det här?". Hittar han en lösning på de 5 sekunderna så kommer han svara "Ja! Det går! Vi kan göra det!". Och han kommer att vara jätteglad att han hittade en lösning på 5 sek, för han brinner för sitt yrke, han löser problem.
Men sen kommer den önskade spelmekaniken kanske inte passa in i spelvärlden, bli tråkig i det praktiska utförandet eller hamna för långt ner i prioriterings listan och därav skrotas. Sean Murray var inte medietränad, han tänkte inte på att allt han svarar i intervjuer på kommer bli ett löfte till allmänheten. Och jag tycker de har bevisat med tiden att deras avsikter alltid var goda.

Det var ju rätt mycket snack om att Sony pressade dem rätt hårt för att få ut spelet vill jag minnas, så det bidrog möjligtvis också till spelets skick vid release. 🙄

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag vet inte riktigt hur det skulle vara svårt att inte ljuga? Det är liksom bara att... inte ljuga? Eller menar du på att det svåra ligger i att säga sanningen samtidigt som man marknadsför/hypar?

Håller helt med om att det Hello Games har gjort genom åren är imponerande. Helt gratis dessutom. Hatten av.

Översvämning vet jag inget om, så kanske det var. Men om det skulle innebära att en feature inte skulle hinna bli klar så är det ju väldigt enkelt att gå ut och förklara läget utan att ljuga.

Nej jag menade mer att Sean Murray inte var det minsta mediatränad och att saker kanske slank ut i all hast när han var inne i mediadimman. Who knows, det är lätt att sväva iväg.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Nej jag menade mer att Sean Murray inte var det minsta mediatränad och att saker kanske slank ut i all hast när han var inne i mediadimman. Who knows, det är lätt att sväva iväg.

Alright, då förstår jag vad du menar.

Och ja, det är lätt att sväva iväg. Vissa läxor lär man sig den hårda vägen vilket jag tror att Sean har gjort här.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Alright, då förstår jag vad du menar.

Och ja, det är lätt att sväva iväg. Vissa läxor lär man sig den hårda vägen vilket jag tror att Sean har gjort här.

Han säger verkligen inte mycket alls nuförtiden, bara släpper en uppdatering och låter den tala för sig själv.

Medlem
Skrivet av eld:

Han säger verkligen inte mycket alls nuförtiden, bara släpper en uppdatering och låter den tala för sig själv.

Ett tecken på att han inte vill göra om samma misstag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Alright, då förstår jag vad du menar.

Och ja, det är lätt att sväva iväg. Vissa läxor lär man sig den hårda vägen vilket jag tror att Sean har gjort här.

Det tror jag garanterat.

DBa
Medlem

Att utforska No Man's Sky i VR på både PSVR2 och PCVR har varit en otrolig upplevelse. Att kliva in i dess universum känns medryckande och fantastiskt, och varje stjärna, planet och varelse blir levande. Detaljrikedomen i landskapen, växterna och varelserna är ännu mer imponerande, och du känner verkligen att du är en del av världen. Att flyga rymdskepp i VR ger en ny nivå av spänning, och känslan av att vara i spelet är något du måste uppleva. Om du har chansen är det verkligen värt att testa No Man's Sky i VR - det är som att ge sig ut på ditt eget sci-fi-äventyr!

Skribent
Skrivet av DBa:

Att utforska No Man's Sky i VR på både PSVR2 och PCVR har varit en otrolig upplevelse. Att kliva in i dess universum känns medryckande och fantastiskt, och varje stjärna, planet och varelse blir levande. Detaljrikedomen i landskapen, växterna och varelserna är ännu mer imponerande, och du känner verkligen att du är en del av världen. Att flyga rymdskepp i VR ger en ny nivå av spänning, och känslan av att vara i spelet är något du måste uppleva. Om du har chansen är det verkligen värt att testa No Man's Sky i VR - det är som att ge sig ut på ditt eget sci-fi-äventyr!

Det enda jag saknar är att kunna köra med en HOTAS i PSVR. Det går ju drägligt att köra med handkontroll, men med PS-move går det fan inte flyga...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av pattern:

Jag vet inte, lurades att köpa grisen i säcken vid release av hypen, och har testat det flera gånger vid olika expansioner. Tyvärr kvarstår samma trötta tråkiga grind, stela kontroller/animationer och tunna gameplay loop varje gång.

Att dom sen gjorde ett "minecraft" spel av det med slumpmässiga generiska uppdrag/allt var väll inte heller direkt den riktning jag hoppats dom skulle ta det.

Vet inte om jag haft enorm otur eller vad det är men alltid fått otroligt tråkiga öde planeter, aldrig något nära det som visas i alla gamla och nya trailers... Görs inte bättre av att alla grejer känns otroligt generiska och genererade. Till och med ruiner och sånt tappar sin mystik. Blir väldigt tunt skal på ytan och sen mest tomrum som man förväntas fylla själv med minecraft-basbyggande.

Någonstans känns det som man kanske får ge lite avkall på 100% rng om spelupplevelsen går åt pipsvängen.

Detta är precis min upplevelse också. Hade det klassats som indie och gjorts av 1-2 personer så fine I guess. Men jag tycker spelets fortfarande känns som billigt skräp.

Medlem

Jag köpte aldrig No Man's Sky när det begav sig, inte heller har jag kollar/läst mycket om det någonsin. Men det kanske är dags att ge det ett försök. Lite orolig att om det är för mycket "tråkig" grind att jag kommer tröttna..


signatur

Prepare for.. Bloodshed!

Medlem
Skrivet av bloodshed:

. Lite orolig att om det är för mycket "tråkig" grind att jag kommer tröttna..

Det stämmer nog. Men det är kul ett litet tag.

Medlem

Vilket ENORMT grafiskt lyft det fick nu på PSVR2, wow! Snyggt jobbat!


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Jag gav det ett ärligt försök förra året till series x. Tyckte det var svinkul. Körde även via Quest 2 och pcvr. Från mig får det samtliga tummar upp i alla fall.

Medlem

Verkligen en imponerande resa det blivit med det här spelet.

Medlem

Alla gillar en god «redemption arc», och det här har väl varit en med råge.

Medlem

Ska bli spännande att testa den nya uppdateringen i helgen. Nu är bara frågan om jag ska starta en ny sparfil eller fortsätta på en gammal och faktiskt ta mig till nästa galax utan att fuska? Jag har spelat NMS sedan släppet och verkar vara en av få som faktiskt gillade spelet från början. Men då hade jag inte så höga förväntningar heller, ville bara ratta rymdskepp i ett enormt universum. Idag kan jag sakna den där lite kusliga känslan som planeterna gav i begynnelsen och söker mig numera ofta till de mer kala och döda planeterna. Men de är svårhittade, de flesta planeter är så hemtrevliga nuförtiden. Eller så är de brinnande infernon.

Medlem

vad lever studion på?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

vad lever studion på?

Tror det är ganska få personer i den studion. En person från den studion sa på twitter x att han ensam lagt ner 4 månader på att implementera Foveated Rendering för psvr2, så jag antar att dom säljer tillräckligt med VR utgåvor för att gå runt.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

…så jag antar att dom säljer tillräckligt med VR utgåvor för att gå runt.

VR-uppgraderingen är väl helt gratis, vill jag minnas?

EDIT: Japp!
https://www.eurogamer.net/no-man-skys-free-psvr-2-update-is-c...


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av DBa:

Att utforska No Man's Sky i VR på både PSVR2 och PCVR har varit en otrolig upplevelse. Att kliva in i dess universum känns medryckande och fantastiskt, och varje stjärna, planet och varelse blir levande. Detaljrikedomen i landskapen, växterna och varelserna är ännu mer imponerande, och du känner verkligen att du är en del av världen. Att flyga rymdskepp i VR ger en ny nivå av spänning, och känslan av att vara i spelet är något du måste uppleva. Om du har chansen är det verkligen värt att testa No Man's Sky i VR - det är som att ge sig ut på ditt eget sci-fi-äventyr!

Jag märkte just att jag har No Man's Sky på steam, delar familjekonto med en kompis så han har tydligen köpt det. xD

Får ta och testa det i vr någon dag om jag köper Quest 3!


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Crank:

Tror det är ganska få personer i den studion. En person från den studion sa på twitter x att han ensam lagt ner 4 månader på att implementera Foveated Rendering för psvr2, så jag antar att dom säljer tillräckligt med VR utgåvor för att gå runt.

Eller så säljer spelet bra fortfarande


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Alright, då förstår jag vad du menar.

Och ja, det är lätt att sväva iväg. Vissa läxor lär man sig den hårda vägen vilket jag tror att Sean har gjort här.

Internet Historian gjorde en bra genomgång av det hela. Allt från hypen, till release fiaskot, hur det såg ut från utvecklarnas och Sean's perspektiv, samt hur de hantera spelet efteråt.

Ca 25:30 och framåt hur det hela utspelade sig från utvecklarnas och Sean's perspektiv.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Skoj ska köra det lite nu i Psvr2 och fira!!

Hur är det att köra i VR?
Det är rätt bra rabatt på det nu har jag iför mig.

Medlem

Jag reagerade ganska starkt på NMS vid släppet. Och en viss herre.
MEN, jävlar vad spelet har vänt. Det är ett riktigt jävla myspysspel nu och med fungerande multiplayer.

Bockar och bugar. Hatten av till Hello Games helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Svampfhen:

Hur är det att köra i VR?
Det är rätt bra rabatt på det nu har jag iför mig.

Har du en Psvr2 så tycker jag att det är ett måste att köpa bara för att uppleva spelet. Sen är det hur mycket som helst att gräva ner sig i angående bas byggande och allt möjligt. Även om spelet inte är för mig personligen så kan jag verkligen uppskatta det ytliga. Spelet har fått ett grafiskt lyft och ser bra ut i Psvr2 nu. Det man kan klaga på är att styrningen av skeppet kan kännas lite konstigt och sladdrigt i vr. Så där krävs det lite träning. Mycket i spelet är svårt att få grepp om. Därför rekommenderar jag en guide eller två på youtube för att komma igång. Men som sagt att ha en öppen värld att utforska som man i princip kan lägga ner hur mycket tid på som helst är trevligt. Även om det är lätt att fastna och inte riktigt veta vad eller hur man ska göra för att komma vidare.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Eller så säljer spelet bra fortfarande

Jo det säljer nog tillräckligt bra för att hålla snurr i deras lilla studio.

Här var hans tweet jag nämnde tidigare.
https://x.com/griff_/status/1694765522972213267?s=61


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tror No man's sky kommer att få ett litet skjuts uppåt i försäljning pga Starfield. Av alla som kommer bli besvikna på Starfield kommer några att leta upp NMS och upptäcka det.

Skribent
Skrivet av yohahn:

Tror No man's sky kommer att få ett litet skjuts uppåt i försäljning pga Starfield. Av alla som kommer bli besvikna på Starfield kommer några att leta upp NMS och upptäcka det.

Jag tänker att det finns en anledning varför Echoes släpps någon vecka innan Starfield. Lite extra skjuts i alla rymdhajp med Starfield, men också som du säger, plocka upp de som blir besvikna.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar