No Man’s Sky fyller sju år med ny gratisexpansion

Robot
No Man’s Sky fyller sju år med ny gratisexpansion
Medlem

Det första i raden av spel i modern tid som ljög om sin storhet och var otroligt dåligt vid release. Fint att dem gjorde om och gjorde rätt. Idag är det ett bra spel med många coola funktioner.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Det första jag mins av No mans sky var att någon köpte ett exemplar 10 dagar innan release på typ ebay för över 10 000kr och delade spelet på Youtube före alla andra.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av lonian:

Det första jag mins av No mans sky var att någon köpte ett exemplar 10 dagar innan release på typ ebay för över 10 000kr och delade spelet på Youtube före alla andra.

En vecka efter release fanns det så många kopior på Gamestop här i Umeå att de frågade mig om jag ville ha en kopia när jag köpte ett annat spel där! XD

Ångrade att jag inte köpte på mig några kopior och sålde sen när spelet gick upp i pris efter första expansionen.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skoj ska köra det lite nu i Psvr2 och fira!!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det första i raden av spel i modern tid som ljög om sin storhet och var otroligt dåligt vid release. Fint att dem gjorde om och gjorde rätt. Idag är det ett bra spel med många coola funktioner.

peter molyneux, todd howard & randy pitchford etc suckar av lättnad, they have forgotten! 😂

Medlem

Lanseringen har för alltid dömt spelet för mig.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det första i raden av spel i modern tid som ljög om sin storhet och var otroligt dåligt vid release. Fint att dem gjorde om och gjorde rätt. Idag är det ett bra spel med många coola funktioner.

Jag tror inte det var i Hello Games avsikt att ljuga. De hade ingen affärsavdelning (inga kostymnissar med marknadsföring). Utan de drevs direkt av programmerare och andra konstnärer. Och frågar man en programmerare "Kan man göra det här?", så kommer han ta frågan från ett rent matematiskt perspektiv och bemöta problemet tekniskt "kan vi lösa det här?". Hittar han en lösning på de 5 sekunderna så kommer han svara "Ja! Det går! Vi kan göra det!". Och han kommer att vara jätteglad att han hittade en lösning på 5 sek, för han brinner för sitt yrke, han löser problem.
Men sen kommer den önskade spelmekaniken kanske inte passa in i spelvärlden, bli tråkig i det praktiska utförandet eller hamna för långt ner i prioriterings listan och därav skrotas. Sean Murray var inte medietränad, han tänkte inte på att allt han svarar i intervjuer på kommer bli ett löfte till allmänheten. Och jag tycker de har bevisat med tiden att deras avsikter alltid var goda.

Medlem

9/10 utvecklare hade slängt spelet i papperskorgen efter en sådan release.

Men Hello Games kämpade på och idag har vi ett riktigt bra spel... eloge!

Skribent
Skrivet av itsnotme:

Jag tror inte det var i Hello Games avsikt att ljuga. De hade ingen affärsavdelning (inga kostymnissar med marknadsföring). Utan de drevs direkt av programmerare och andra konstnärer. Och frågar man en programmerare "Kan man göra det här?", så kommer han ta frågan från ett rent matematiskt perspektiv och bemöta problemet tekniskt "kan vi lösa det här?". Hittar han en lösning på de 5 sekunderna så kommer han svara "Ja! Det går! Vi kan göra det!". Och han kommer att vara jätteglad att han hittade en lösning på 5 sek, för han brinner för sitt yrke, han löser problem.
Men sen kommer den önskade spelmekaniken kanske inte passa in i spelvärlden, bli tråkig i det praktiska utförandet eller hamna för långt ner i prioriterings listan och därav skrotas. Sean Murray var inte medietränad, han tänkte inte på att allt han svarar i intervjuer på kommer bli ett löfte till allmänheten. Och jag tycker de har bevisat med tiden att deras avsikter alltid var goda.

Ja jag tror inte heller Hello Games och Sean hade intentioner och ljuga. Vad jag däremot har sett är en passion och ambition för sitt eget projekt. Jag tror att Sean berättade vad han ville göra med spelet och vad han verkligen trodde de kunde uppnå, vilket som du skriver blev dumt då det (såklart) togs som ett löfte.

Att de sen jobbat vidare på projektet där många andra bara hade släppt det och gått vidare visar också att det brann och fortfarande brinner för spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror inte det var i Hello Games avsikt att ljuga. De hade ingen affärsavdelning (inga kostymnissar med marknadsföring). Utan de drevs direkt av programmerare och andra konstnärer. Och frågar man en programmerare "Kan man göra det här?", så kommer han ta frågan från ett rent matematiskt perspektiv och bemöta problemet tekniskt "kan vi lösa det här?". Hittar han en lösning på de 5 sekunderna så kommer han svara "Ja! Det går! Vi kan göra det!". Och han kommer att vara jätteglad att han hittade en lösning på 5 sek, för han brinner för sitt yrke, han löser problem.
Men sen kommer den önskade spelmekaniken kanske inte passa in i spelvärlden, bli tråkig i det praktiska utförandet eller hamna för långt ner i prioriterings listan och därav skrotas. Sean Murray var inte medietränad, han tänkte inte på att allt han svarar i intervjuer på kommer bli ett löfte till allmänheten. Och jag tycker de har bevisat med tiden att deras avsikter alltid var goda.

Håller inte med. Tycker att det är tydligt att Sean ljög vid flera tillfällen. Exempelvis angående multiplayer. Han svarar inte på om det är möjligt rent tekniskt eller om ambitionen finns, han svarar tydligt "ja" på en direkt fråga om det kommer att finnas med vilket säljer in det som en feature som faktiskt finns i spelet. Tycker att man ser tydligt på hans ansikte och kroppspråk att han är medveten om att han ljuger. Samma sak med hans tonläge.

Det var bara ett av många exempel, finns ju en drös klipp som sammanfattar, ett av dem är det nedan.

Att lova för mycket är en sak och det kan jag många gånger köpa. Precis som du beskriver så upptäcker man saker längs vägen och ibland visar det sig att något inte var så bra/kul som man trodde och då skrotar man det. Men där finns en fin gräns mellan att lova för mycket och att aktivt ljuga och där tycker jag att Sean hamnade på fel sida.

Dock tycker jag att det idag är vatten under broarna. Han och Hello Games har med råge kompenserat genom åren på ett sätt som är imponerande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

peter molyneux, todd howard & randy pitchford etc suckar av lättnad, they have forgotten! 😂

👌🤣

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

peter molyneux, todd howard & randy pitchford etc suckar av lättnad, they have forgotten! 😂

Haha, ja. Tiden läker alla sår och suddar ut dåliga minnen.

Tyckte dock jag läste något om Peter nyligen som påvisade att hans munläder har börjat arbeta igen. Om än något ödmjukare än tidigare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

En vecka efter release fanns det så många kopior på Gamestop här i Umeå att de frågade mig om jag ville ha en kopia när jag köpte ett annat spel där! XD

Ångrade att jag inte köpte på mig några kopior och sålde sen när spelet gick upp i pris efter första expansionen.

Köpte en kopia någon gång för typ 50kr, testade, fick sålt det för 200 när expansionen kom. 😜


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med. Tycker att det är tydligt att Sean ljög vid flera tillfällen. Exempelvis angående multiplayer. Han svarar inte på om det är möjligt rent tekniskt eller om ambitionen finns, han svarar tydligt "ja" på en direkt fråga om det kommer att finnas med vilket säljer in det som en feature som faktiskt finns i spelet. Tycker att man ser tydligt på hans ansikte och kroppspråk att han är medveten om att han ljuger. Samma sak med hans tonläge.

Det var bara ett av många exempel, finns ju en drös klipp som sammanfattar, ett av dem är det nedan.

Att lova för mycket är en sak och det kan jag många gånger köpa. Precis som du beskriver så upptäcker man saker längs vägen och ibland visar det sig att något inte var så bra/kul som man trodde och då skrotar man det. Men där finns en fin gräns mellan att lova för mycket och att aktivt ljuga och där tycker jag att Sean hamnade på fel sida.

Dock tycker jag att det idag är vatten under broarna. Han och Hello Games har med råge kompenserat genom åren på ett sätt som är imponerande.

https://youtube.com/watch?v=cJ-tgaE37UE&feature=share8

Det handlar om att man som utvecklare pratar om vad man jobbar med och tror kommer vara med i spelet i slutändan.

Men att spelet sen var tvunget att släppas för tidigt.

Att de fick med allt senare pekar ändå att detta var målet med spelet.

Alternativet nuförtiden är att spelutvecklare håller tyst hela vägen till släpp.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller inte med. Tycker att det är tydligt att Sean ljög vid flera tillfällen. Exempelvis angående multiplayer. Han svarar inte på om det är möjligt rent tekniskt eller om ambitionen finns, han svarar tydligt "ja" på en direkt fråga om det kommer att finnas med vilket säljer in det som en feature som faktiskt finns i spelet. Tycker att man ser tydligt på hans ansikte och kroppspråk att han är medveten om att han ljuger. Samma sak med hans tonläge.

Det var bara ett av många exempel, finns ju en drös klipp som sammanfattar, ett av dem är det nedan.

Att lova för mycket är en sak och det kan jag många gånger köpa. Precis som du beskriver så upptäcker man saker längs vägen och ibland visar det sig att något inte var så bra/kul som man trodde och då skrotar man det. Men där finns en fin gräns mellan att lova för mycket och att aktivt ljuga och där tycker jag att Sean hamnade på fel sida.

Dock tycker jag att det idag är vatten under broarna. Han och Hello Games har med råge kompenserat genom åren på ett sätt som är imponerande.

https://youtube.com/watch?v=cJ-tgaE37UE&feature=share8

Testade multiplayer med en kompis, fy vad trist det var. 😆


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av eld:

Det handlar om att man som utvecklare pratar om vad man jobbar med och tror kommer vara med i spelet i slutändan.

Men att spelet sen var tvunget att släppas för tidigt.

Att de fick med allt senare pekar ändå att detta var målet med spelet.

Alternativet nuförtiden är att spelutvecklare håller tyst hela vägen till släpp.

Jag förstår det men jag upplever att Sean medvetet sa/lovade saker trots att han inte hade någon grund för det. Han hade lätt kunnat vara tydligare genom att säga att man strävar efter, att ambitionen är, vi hoppas på, det kommer att komma, osv. Detta kräver inte medieträning, det är något som kommer av att vara ärlig.

Alltså, om någon frågar "kan man göra detta?" och jag säger "ja" trots att det inte går men att målet är att det ska gå så ljuger jag ju.

Tycker inte att det är så svart/vitt som att antingen är man helt tyst eller så lovar man saker som man sedan inte kan leverera. Det är knepigt men inte överdrivet svårt att vara tydlig med vad man önskar och hoppas att leverera utan att aktivt ljuga.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag förstår det men jag upplever att Sean medvetet sa/lovade saker trots att han inte hade någon grund för det. Han hade lätt kunnat vara tydligare genom att säga att man strävar efter, att ambitionen är, vi hoppas på, det kommer att komma, osv. Detta kräver inte medieträning, det är något som kommer av att vara ärlig.

Alltså, om någon frågar "kan man göra detta?" och jag säger "ja" trots att det inte går men att målet är att det ska gå så ljuger jag ju.

Tycker inte att det är så svart/vitt som att antingen är man helt tyst eller så lovar man saker som man sedan inte kan leverera. Det är knepigt men inte överdrivet svårt att vara tydlig med vad man önskar och hoppas att leverera utan att aktivt ljuga.

Fast då skulle alla frågor svaras med "jag vet inte, spelet är under utveckling"

Tar vi klassiska Bethesda och Todd så har de nu väntat med att visa saker som de garanterat kommer ha med i starfield, istället för att ivrigt prata om sin AI som de slutade upp med att skrota i Oblivion.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast då skulle alla frågor svaras med "jag vet inte, spelet är under utveckling"

Tar vi klassiska Bethesda och Todd så har de nu väntat med att visa saker som de garanterat kommer ha med i starfield, istället för att ivrigt prata om sin AI som de slutade upp med att skrota i Oblivion.

Nä, man kan, som sagt, förklara att det är ett mål. Något man strävar efter, att möjligheterna ser ljusa ut att det blir verklighet, där finns en prototyp som är lovande, osv.

Varför det är så tyst om Starfield går att spekulera kring, det kan vara så att det dem har att visa inte är imponerande och därför är det bättre att vara tyst. Säger inte att det är så, men det skulle kunna vara.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

peter molyneux, todd howard & randy pitchford etc suckar av lättnad, they have forgotten! 😂

Lite min tanke också. "Säg att du är ung utan att säga att du är ung." var min spontana känsla.

Medlem

Vilka minnen detta spelet har gett! Jag minns tillbaka när jag läste några enstaka inlägg när nyheter kom upp under våren/försommaren 2016 att spelet var på väg till sommaren, men jag lade inte så mycket tid på att söka upp mer om spelet och tänkte inte så mycket mer på det - då jag inte var så intresserad. Det skulle dock ändra sig. Jag kommer ihåg strax före release, ungefär 1-2 veckor innan, då hade jag fortfarande inte så stor koll på spelet. Jag försökte undvika information som handlade om No Man's Sky - då jag ville spela det från ett blankt papper utan vetskap om vad spelet skulle innehålla och få för höga förväntningar. Jag förköpte spelet 1 vecka innan release och kollade enbart på trailern ett flertal gånger under de veckorna. Jag var med på hajp-tåget till 110%!

Strax innan spelet släpptes hade jag bunkrat upp med godsaker, allt ifrån gifflar till vindruvor och mycket annat smått o gott som jag kunde äta under tiden jag spelade. Jag är nog en av få som aldrig tyckte att spelet var skräp vid release och inte levde upp till förväntningarna, tvärtom för min del. Vilket äventyr. Vilken resa! Jag satt fastklistrad i 10 timmar i snitt under första veckan när det kom ut i början av augusti 2016. För mig var spelet perfekt, några buggar hit och dit, men inget som förstörde min spelupplevelse överhuvudtaget. Jag kan dock förstå att många blev besvikna och kanske rent av lurade när de hade fått till sig att spelet skulle vara något helt annat.

Jag minns min första planet och de tidiga timmarna in i spelet. Det var en ganska ofarlig planet, inga större faror med gifter, hetta eller kyla. Planeten var grönskande, fina miljöer och många växter samt en del djur. När jag skulle samla på mig resurser för att laga mitt skepp så ser jag något mystiskt som flög bland träden, jag kände mig iakttagen. En sentinel drone, den kom närmare och jag var blev helt livrädd! Jag började skjuta och jag kände mig väldigt utsatt och osäker när det kom flera, men jag klarade mig. När jag väl kom igång med skeppet så flög jag iväg på ett äventyr jag aldrig skulle glömma. Ett annat starkt minne är även när jag ÄNTLIGEN fick tag på mitt första S-rankade Capital Freighter, en i Venator familjen, den extra långa versionen. Många många timmar och säkert närmare 100 försök tills jag fick det!

No Man's Sky är nog med råge det spelet som har gett den ultimata spelupplevelsen någonsin för min del vid en release. Jag har återkommit till spelet X antal gånger under åren, men spelade mest under de första 2-3 åren. Gillade skarpt Atlas uppdateringen, men även NEXT gav ett rejält lyft till spelet och även Beyond och alla diverse andra uppdateringar de har leverarat. Hello Games har verkligen jobbat stenhårt på No Man's Sky och har gett spelet så mycket kärlek.

Det är nog dags att börja på en helt ny save när ECHOES släpps.


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av erson:

Lanseringen har för alltid dömt spelet för mig.

Tråkigt, för spelet är riktigt bra idag

Medlem
Skrivet av HoloDuke:

Lite min tanke också. "Säg att du är ung utan att säga att du är ung." var min spontana känsla.

Jag är 37 år gammal och tar gärna alla tillfällen jag kan för att känna mig ung. 😅


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Vilken jädra resa alltså. Från att ha varit utsedd till en av spelhistoriens största lögner till att till slut leva upp till allt man lovade och lite till. No Man’s Sky är ett fantastiskt spel, och jag hoppas på flera år av nytt content.

Medlem

Jag såg att textförfattaren mestadels spelar på Switch. Jag hade inte ens en aning om att det fanns till Switch, hur spelbart är det då? Jag har ju en Switch, blev genast lite sugen, bör jag slå till eller kommer jag att bli besviken?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag förstår det men jag upplever att Sean medvetet sa/lovade saker trots att han inte hade någon grund för det. Han hade lätt kunnat vara tydligare genom att säga att man strävar efter, att ambitionen är, vi hoppas på, det kommer att komma, osv. Detta kräver inte medieträning, det är något som kommer av att vara ärlig.

Alltså, om någon frågar "kan man göra detta?" och jag säger "ja" trots att det inte går men att målet är att det ska gå så ljuger jag ju.

Tycker inte att det är så svart/vitt som att antingen är man helt tyst eller så lovar man saker som man sedan inte kan leverera. Det är knepigt men inte överdrivet svårt att vara tydlig med vad man önskar och hoppas att leverera utan att aktivt ljuga.

Väldigt lätt att vara efterklok. Med all mediuppmärksamhet och hype det fick så är det nog inte lika lätt dock. Sony pushade väl spelet ganska hårt dessutom?

Jag är iaf sjukt imponerad över vad det lilla teamet åstadkommit sen starten. Alla större utvecklare borde gå på studiebesök hos Hello Games och lära sig hur man tar han om sitt spel även efter släppet.

Var det förresten inte Hello Games som dessutom fick sitt kontor översvämmat mitt under utvecklingen?

Medlem

Drog hem spelet häromveckan när det nya expansionet(?)/dlc kom ut. Det är faktiskt väldigt roligt nu och då har jag inte kommit så långt.

Det är ett spel med enorm timesink, eeenooooormt mycket tid kan spenderas vid detta spelet

Edit: Jag var en av de som köpte spelet när de kom ut. Men lyckades göra retur på det till mediamarkt för att de va kattskit då.

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Väldigt lätt att vara efterklok. Med all mediuppmärksamhet och hype det fick så är det nog inte lika lätt dock. Sony pushade väl spelet ganska hårt dessutom?

Jag är iaf sjukt imponerad över vad det lilla teamet åstadkommit sen starten. Alla större utvecklare borde gå på studiebesök hos Hello Games och lära sig hur man tar han om sitt spel även efter släppet.

Var det förresten inte Hello Games som dessutom fick sitt kontor översvämmat mitt under utvecklingen?

Spelet var väl lite ett indieprojekt innan det hamnade under Sony? Så tror de fick lite för stora skor där att fylla i börja, men de är utfyllda nu till storlek 78.

Det stämmer att de också råkade ut för ett vattenfyllt kontor.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ja alla lögner till trots så ordnade de till spelet till slut. Inga man ska lita på men med tillräckligt med tid och pengar rättar de till sitt misstag, en eloge.

Däremot har spelet fortfarande en rätt tråkig grind med skepp som inte är särskilt intressanta, bara utrymme mer loot och mer plats för bättre vapen typ. Men för de priser man kan få tag i spelet för är det klart prisvärt numer.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Väldigt lätt att vara efterklok. Med all mediuppmärksamhet och hype det fick så är det nog inte lika lätt dock. Sony pushade väl spelet ganska hårt dessutom?

Jag är iaf sjukt imponerad över vad det lilla teamet åstadkommit sen starten. Alla större utvecklare borde gå på studiebesök hos Hello Games och lära sig hur man tar han om sitt spel även efter släppet.

Var det förresten inte Hello Games som dessutom fick sitt kontor översvämmat mitt under utvecklingen?

Jag vet inte riktigt hur det skulle vara svårt att inte ljuga? Det är liksom bara att... inte ljuga? Eller menar du på att det svåra ligger i att säga sanningen samtidigt som man marknadsför/hypar?

Håller helt med om att det Hello Games har gjort genom åren är imponerande. Helt gratis dessutom. Hatten av.

Översvämning vet jag inget om, så kanske det var. Men om det skulle innebära att en feature inte skulle hinna bli klar så är det ju väldigt enkelt att gå ut och förklara läget utan att ljuga.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar