Forza Motorsport har inte splitscreen vid release: "tung investering" i grafik

Robot
Forza Motorsport har inte splitscreen vid release: "tung investering" i grafik

"Mycket svårt att implementera", menar Turn 10.

#forza-motorsport


Medlem

Känns inte helt orimligt att det är Series S som spökar även här, och fullt förståeligt att vi inte får veta om det nu skulle vara på det viset med tanke på first party etc.

Hoppas dock att dom får ordning på det.

Moderator | Testpilot

Det är ju fint att MS släpper en lite sämre konsol för lägre pris, men börjar bli störigt att spel måste anpassa sig till den. Beroende på arbetsverktyg är det inte enkelt, och med mer kräm så bör detta inte vara ett problem.

Nåväl. Vi får väl vänta och se om Series S är boven. Om inte annat är det en fin och bra konsol sett till bara den.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Just motorsport är väl inte det mest split-screenade spelet?
Skönt bara att dom skippar drifting enligt rykten

Inaktiv

Är det någon som saknar split-screen i ett bilspel/simulator år 2023?

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Är det någon som saknar split-screen i ett bilspel/simulator år 2023?

Ja bilspel, fightingspel och rollspel är nog det enda jag kör lokal splitscreen/co op på.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Just motorsport är väl inte det mest split-screenade spelet?
Skönt bara att dom skippar drifting enligt rykten

Har haft det i alla andra tidigare spel tydligen så bara detta det skippas i.

Medlem

Känns inte så viktigt i denna typ av spel.

Medlem
Skrivet av Lauchen:

Känns inte så viktigt i denna typ av spel.

Men av någon anledning har dom haft det i alla tidigare spel.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Men av någon anledning har dom haft det i alla tidigare spel.

så bara för att dom tidigare haft det måste dom fortsätta att ha det i framtiden, är det så du tänker?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Har haft det i alla andra tidigare spel tydligen så bara detta det skippas i.

Det vet jag, tänkte mest om det inte är så använt så är det lätt att stryka. Även jag har racing-kompisar och vi spelar 7:an så har vi nog aldrig reflekterat över att köra split-screen på just Forza Motorsport.

Men det är ju baserat på min värld

Medlem
Skrivet av Issue:

så bara för att dom tidigare haft det måste dom fortsätta att ha det i framtiden, är det så du tänker?

Självklart kan man göra förändringar av spel men tror mer det är begränsning av series s än att dom skrotar det.

Inaktiv
Skrivet av rosski:

Ja bilspel, fightingspel och rollspel är nog det enda jag kör lokal splitscreen/co op på.

Så du och en polare sitter hellre och delar skärm med allt det innebär t ex att hålla fokus på sin del av skärmen. Än att spela ihop online och sitta med sin egna setup som man själv vill ha den.

Ja, man kanske vill träffas fysiskt så att säga, men spelar man verkligen ihop då och split-screen? Trodde det var mer vanligt att man tar en fika och faktiskt snackar lite eller tar en bowling eller vad annat som helst. Men jag kan ha fel såklart...

Medlem

Det är ju verkligen en pina att se vägen framåt, lite som att sitta i bilen och ha sätet så långt ner att man knappt ser ovanför ratten, när man testat split screen i tidigare FM- spel iaf, det kan ju inte varit så många som spelat det på det viset, bättre att yxa det i så fall för något annat arbete.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Men av någon anledning har dom haft det i alla tidigare spel.

a
Känns lite förlegat ändå i mer avancerade spel. Är inget som jag kommer att sakna personligen.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Så du och en polare sitter hellre och delar skärm med allt det innebär t ex att hålla fokus på sin del av skärmen. Än att spela ihop online och sitta med sin egna setup som man själv vill ha den.

Ja, man kanske vill träffas fysiskt så att säga, men spelar man verkligen ihop då och split-screen? Trodde det var mer vanligt att man tar en fika och faktiskt snackar lite eller tar en bowling eller vad annat som helst. Men jag kan ha fel såklart...

Oftast blir det så klart att man spelar online mot polare. Men när de väl kommer över blir det ofta en fika eller öl om man ska gå ut senare samtidigt som man spelar något spel och snackar skit. Nu beror det ju lite på hur högt upp på simulatorstegen motorsport hamnar, blir det seriöst där så är det inte lika allvarligt. Saknar det dock i Forza Horizon.

Medlem

Det ser ut som att några utvecklare har hittat Series S akilleshäl.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Så du och en polare sitter hellre och delar skärm med allt det innebär t ex att hålla fokus på sin del av skärmen. Än att spela ihop online och sitta med sin egna setup som man själv vill ha den.

Ja, man kanske vill träffas fysiskt så att säga, men spelar man verkligen ihop då och split-screen? Trodde det var mer vanligt att man tar en fika och faktiskt snackar lite eller tar en bowling eller vad annat som helst. Men jag kan ha fel såklart...

Mario Kart?

Inaktiv
Skrivet av rosski:

Oftast blir det så klart att man spelar online mot polare. Men när de väl kommer över blir det ofta en fika eller öl om man ska gå ut senare samtidigt som man spelar något spel och snackar skit. Nu beror det ju lite på hur högt upp på simulatorstegen motorsport hamnar, blir det seriöst där så är det inte lika allvarligt. Saknar det dock i Forza Horizon.

I Forza Horizon kan jag köpa det mer än att köra splitscreen i Motorsport.

Skrivet av Rejzer:

Mario Kart?

Ja för 20 år sedan.

Alltså folk får gärna önska och köra splitscreen, jag bara ifrågasatte hur stor den efterfrågan är så att spelstudion faktiskt tycker det är värt att lägga tid och pengar på det. Högst tveksamt känner jag.

Vi som levde på tiden när man satt med 56k modem och såg internet mest som en grej att använda för att, använda napster och fylla winamp med musik och hänga på lunarstorm. Ja, på den tiden var splitscreen helt klart ett måste. Det fanns inte att spela online tillsammans som idag.

Det jag kan se idag är som @rosski säger att man kör något spel innan krogen ja, men att sätta sig med ett hyfsat seriöst spel som Forza Motorsport?

Mario kart ja eller en match i FIFA. Men efterfrågan för att lira en seriösare simulator innan krogen känns inte hög...

Medlem
Skrivet av anon_332944:

I Forza Horizon kan jag köpa det mer än att köra splitscreen i Motorsport.

Ja för 20 år sedan.

Alltså folk får gärna önska och köra splitscreen, jag bara ifrågasatte hur stor den efterfrågan är så att spelstudion faktiskt tycker det är värt att lägga tid och pengar på det. Högst tveksamt känner jag.

Vi som levde på tiden när man satt med 56k modem och såg internet mest som en grej att använda för att, använda napster och fylla winamp med musik och hänga på lunarstorm. Ja, på den tiden var splitscreen helt klart ett måste. Det fanns inte att spela online tillsammans som idag.

Det jag kan se idag är som @rosski säger att man kör något spel innan krogen ja, men att sätta sig med ett hyfsat seriöst spel som Forza Motorsport?

Mario kart ja eller en match i FIFA. Men efterfrågan för att lira en seriösare simulator innan krogen känns inte hög...

Beror som sagt helt klart på vart de lägger ribban, motorsport 7 hade splitscreen och det ligger helt klart på gränsen och det var riktigt kul på splitscreen. Nu verkar de ta simuleringen till nästa nivå och det är säkert helt riktigt att prioritera frame rate och grafik över splitscreen, speciellt när de måste visa hänsyn till series s.

1
Skriv svar