Take-Two-chef: Nintendo bör göra Switch 2 bakåtkompatibel om de kan

Robot
Take-Two-chef: Nintendo bör göra Switch 2 bakåtkompatibel om de kan

Allt annat är att "bryta kontraktet med konsumenterna".

#Switch, #Take-two


Medlem

Strauss har ingen talan gällande vad som är bra för konsumenter då han själv är en av de absolut sämsta personerna på toppen för just konsumenter.

Medlem

Tycker han har en poäng (även om han personligen inte tycks leva efter sin lära) och jag hoppas innerligen NG Switch blir bakåtkompatibel - vilket ryktas försvåras av att de nya kassetterna blir 3D NAND och lite annorlunda i designen, men kanske kan en i alla fall få det digitalt i och med att konton ska "föras över" till konsolbytet? Och nu ryktas det ju om att konsolen får två modeller också där en är digital only så det kanske är anledningen?

Medlem

Okej så (Leopold) Strauss hävdar : "Man måste ge konsumenterna vad de vill ha och optimera deras upplevelse, och man kan inte skippa att leverera en funktion man kan leverera för att maximera försäljning."

Hur är tanken då att de dubblar priset för RDR1 från vad det kostar på Xbox nu (där du kan spela i 4K 30 FPS med undead nightmare och MULTIPLAYER. Deras remake har ingen upscale eller multiplayer...

Medlem

Låter väl snarare som att han vill kunna fortsätta kränga nuvarande och kommande Switch-1 spel till köpare av nästa modell?

Medlem

Jag kan leva utan bakåtkompatibilitet. Jag köper en ny konsol för att spela nya spel, inte gamla.

Medlem

Nintendo har väl oftast haft en generations bakåtkompatibilitet.
Med WiiU och Switch gick det ju inte på grund av att WiiU tog skivor och 3DS hade dubbla skärmar.
Men Gamecube -> Wii -> WiiU
GB -> GBA -> DS -> 3DS.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bakåtkompabilitet i all ära men i vissa fall kan det vara en riktig bromskloss.

Medlem

Nintendo vill nog inte, de har ju insett att de kan sälja alla gamla gamecube, Wii och Wii u spel en gång till till switch. Är ju för mycket begärt att de ska göra ett nytt mariokart. Bättre de höjer upplösningen lite och kallar det deluxe+ till nästa konsol.

Skrivet av Cortex:

Bakåtkompabilitet i all ära men i vissa fall kan det vara en riktig bromskloss.

I vilka fall har det varit det?

Medlem

”Annars måste vi ju göra nya spel.”


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av lonian:

Nintendo har väl oftast haft en generations bakåtkompatibilitet.
Med WiiU och Switch gick det ju inte på grund av att WiiU tog skivor och 3DS hade dubbla skärmar.
Men Gamecube -> Wii -> WiiU
GB -> GBA -> DS -> 3DS.

Håller inte med om ”oftast”, men emellanåt i alla fall. De har varit mycket bättre på det via sina bärbara enheter än de stationära huvudkonsolerna, på bärbara har de varit duktiga (minus hybridkonsolen Switch).

Men Wii U kör ju Wii-spel, Gamecube kan spela Gameboyspel via GB player, och enbart GB. Men GB är ju inte generationen innan.

Varken NES, VB, SNES, N64 eller Switch är bakåtkompatibla. Gamecube som sagt enbart med GB om man köpte en Gameboy Player, så rent tekniskt är den heller inte bakåtkompatibel. Kom på att SNES hade Super Game Boy, så samma sak där. Wii:s bakåtkompatibilitet med GC togs ganska snabbt bort.

Så på stationära har vi egentligen bara den första modellen av Wii som är bakåtkompatibla med GC, och Wii U som är bakåtkompatibel med Wii. Alltså två Nintendokonsoler, varav det sedan togs bort på den ena.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Jag tror att de "måste" göra switch-spel kompatibla på nästa konsol.
Åtminstone digitala.

Microsoft och Sony har det på sina konsoler, och i en värld där många köper mer och mer digitala spel istället för fysiska så förväntar konsumenterna sig att man "äger" spelen.
Således kommer också en förväntan att man ska kunna få med sig sitt spelbibliotek.

Bara tiden kan utvisa, men jag tror helt klart att det skulle påverka Nintendo negativt ifall de inte stödjer bakåtkompabilitet.

Medlem

Givet ryktena om hårdvaran borde bakåtkompatibilitet inte vara tekniskt svårt. Men Nintendo är Nintendo.

Medlem

Visst det är en sak om Switch kassetterna inte passar i SwitchU2 men om det inte ens kommer att gå att ladda ner Switch spel till SwitchU2 från Nintendo shoppen vore ju helt vansinnigt korkat!

Inaktiv
Jag tror att Switch 2 blir bakåtkompatibel
Skrivet av Balunan:

Håller inte med om ”oftast”, men emellanåt i alla fall. De har varit mycket bättre på det via sina bärbara enheter än de stationära huvudkonsolerna, på bärbara har de varit duktiga (minus hybridkonsolen Switch).

Men Wii U kör ju Wii-spel, Gamecube kan spela Gameboyspel via GB player, och enbart GB. Men GB är ju inte generationen innan.

Varken NES, VB, SNES, N64 eller Switch är bakåtkompatibla. Gamecube som sagt enbart med GB om man köpte en Gameboy Player, så rent tekniskt är den heller inte bakåtkompatibel. Kom på att SNES hade Super Game Boy, så samma sak där. Wii:s bakåtkompatibilitet med GC togs ganska snabbt bort.

Så på stationära har vi egentligen bara den första modellen av Wii som är bakåtkompatibla med GC, och Wii U som är bakåtkompatibel med Wii. Alltså två Nintendokonsoler, varav det sedan togs bort på den ena.

Jag håller med till viss del.
Gameboy Player till Gamecube kunde spela både Gameboy och Gameboy Advance men det var ju bara ett tillbehör som gjorde det möjligt att spela sina bärbara spel på en stationär konsol och inte det som jag kallar för bakåtkompatibel.
Sen var det i slutet av Wii’s generation som stödet för Gamecube togs bort och samma var det med Gameboy Advance där stödet för Gameboy togs bort i slutet av generationen och det tror jag beror på att Nintendo inte är så intresserade av bakåtkompatibilitet, det är därför de enbart låter sina konsoler vara bakåtkompatibel max en generation.

Som du säger så är det främst de bärbara konsolerna som varit bakåtkompatibla.
GBA tog GB/Color spel, DS tog GBA spel och 3DS tog DS spel.
När det kommer till de stationär konsolerna så började det med bakåtkompatibilitet i och med Wii.
Wii var bakåtkompatibel med Gamecube men de gjorde även så att man kunde köpa spel från alla andra tidigare stationära konsoler digitalt. Så det blev en konsol som kunde spela alla generationers konsoler men långt ifrån alla spel.
Sen var det Wii U som var bakåtkompatibel med Wii.

Att Switch inte var bakåtkompatibel kan jag tänka mig beror på det faktum att det hade gått så dåligt för Wii U. Nintendo ville börja om och hoppas att deras nästa konsol skulle locka fler konsumenter än vad Wii U gjorde.
Ett smart drag som Nintendo gjorde i och med detta var ju att istället för att tillverka både en bärbar och en stationär konsol som de gjort de senaste 30 åren så gjorde de en konsol som både var bärbar och stationär. Slog ihop allt i ett.

jag tror att Nintendo kommer fortsätta med att låta nästa konsol vara bakåtkompatibel.
Däremot kan ju Nintendo vara lite sluga. Både vi och Nintendo vet att vi är i en väldigt digitaliserad värld just nu och då finns det en chans att det bara kommer vara de digitala licenserna man har på Switch spelen som kommer funka på Switch 2. Så har man en bokhylla full med Switch spel så måste man köpa de igen om man vill spela de på Switch 2.
Men förhoppningsvis så kommer Nintendo göra som förut så att både kassetterna från Switch och Switch 2 fungerar i nästa konsol.

Medlem

Både på DS och 3DS valde ju Nintendo att ha två olika kassettuttag så det gick att spela föregående generations spel. Nintendo måste ju kunna ha en sådan lösning även här? Eller? 🤔

Inaktiv
Skrivet av PGR1985:

Både på DS och 3DS valde ju Nintendo att ha två olika kassettuttag så det gick att spela föregående generations spel. Nintendo måste ju kunna ha en sådan lösning även här? Eller? 🤔

Det var enbart på DS som det var två olika kassettuttag.
På 3DS gjorde man den simpla saken att man lade till en extra plastbit som stack ut på 3DS kassetterna så att de inte skulle gå att sätta in i en DS.

Något liknande kommer troligtvis göras om även Switch kassetter kommer fungera på en Switch 2.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Jag håller med till viss del.
Gameboy Player till Gamecube kunde spela både Gameboy och Gameboy Advance men det var ju bara ett tillbehör som gjorde det möjligt att spela sina bärbara spel på en stationär konsol och inte det som jag kallar för bakåtkompatibel.
Sen var det i slutet av Wii’s generation som stödet för Gamecube togs bort och samma var det med Gameboy Advance där stödet för Gameboy togs bort i slutet av generationen och det tror jag beror på att Nintendo inte är så intresserade av bakåtkompatibilitet, det är därför de enbart låter sina konsoler vara bakåtkompatibel max en generation.

Som du säger så är det främst de bärbara konsolerna som varit bakåtkompatibla.
GBA tog GB/Color spel, DS tog GBA spel och 3DS tog DS spel.
När det kommer till de stationär konsolerna så började det med bakåtkompatibilitet i och med Wii.
Wii var bakåtkompatibel med Gamecube men de gjorde även så att man kunde köpa spel från alla andra tidigare stationära konsoler digitalt. Så det blev en konsol som kunde spela alla generationers konsoler men långt ifrån alla spel.
Sen var det Wii U som var bakåtkompatibel med Wii.

Att Switch inte var bakåtkompatibel kan jag tänka mig beror på det faktum att det hade gått så dåligt för Wii U. Nintendo ville börja om och hoppas att deras nästa konsol skulle locka fler konsumenter än vad Wii U gjorde.
Ett smart drag som Nintendo gjorde i och med detta var ju att istället för att tillverka både en bärbar och en stationär konsol som de gjort de senaste 30 åren så gjorde de en konsol som både var bärbar och stationär. Slog ihop allt i ett.

jag tror att Nintendo kommer fortsätta med att låta nästa konsol vara bakåtkompatibel.
Däremot kan ju Nintendo vara lite sluga. Både vi och Nintendo vet att vi är i en väldigt digitaliserad värld just nu och då finns det en chans att det bara kommer vara de digitala licenserna man har på Switch spelen som kommer funka på Switch 2. Så har man en bokhylla full med Switch spel så måste man köpa de igen om man vill spela de på Switch 2.
Men förhoppningsvis så kommer Nintendo göra som förut så att både kassetterna från Switch och Switch 2 fungerar i nästa konsol.

Tack för vissa förtydliganden. Du har rätt, GC togs bort från Wii senare än jag mindes det.

Jag räknar inte med diverse game boy players som bakåtkompabilitet och inte heller Virtual Console.

Så ja, det är som jag skrev enbart Wii (ett tag) och Wii U bland de stationära som haft riktig bakåtkompabilitet.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det var enbart på DS som det var två olika kassettuttag.
På 3DS gjorde man den simpla saken att man lade till en extra plastbit som stack ut på 3DS kassetterna så att de inte skulle gå att sätta in i en DS.

Något liknande kommer troligtvis göras om även Switch kassetter kommer fungera på en Switch 2.

Okej. Men det går fortfarande att spela DS-spel på en 3DS? Det har jag gjort.

Inaktiv
Skrivet av PGR1985:

Okej. Men det går fortfarande att spela DS-spel på en 3DS? Det har jag gjort.

Ja det har jag aldrig sagt att det inte går att göra 🙂
Brukar också spela både DS och 3DS spel på min konsol 🙂

Medlem

Och Take-Two borde prioritera att släppa ett nytt GTA än billiga portar och remakes.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Nintendo vill nog inte, de har ju insett att de kan sälja alla gamla gamecube, Wii och Wii u spel en gång till till switch. Är ju för mycket begärt att de ska göra ett nytt mariokart. Bättre de höjer upplösningen lite och kallar det deluxe+ till nästa konsol.I vilka fall har det varit det?

Det stämner ju inte riktigt men situationen med Wii U var speciell. Det mesta av det bästa har absolut portats från Wii U till Switch men allt annat vore ju idiotiskt med tanke på att Wii U sålde i 13 miljoner och Switch har passerat 130. Det vore ju bara dumt att låta alla dessa bra spel inte komma ut till vettig exponering. Sen kan man absolut diskutera prissättning men en fördel för mig som konsument är också att Nintendos andrahandsvärde är fantastiskt bra. Sålde nyligen Pikmin 2 till Gamecube och fick 700 spänn på tradera och drygt 500 för Pikmin 1.
Nu kan jag för dessa pengar köpa pikmin 1-2 bundlen till Switch i september för 499 och därmed gå 700 kronor plus på format-bytet😁

Medlem

Hoppade över både Både Wii U och Switch och har ägnat mig åt Steam/PC istället. Är Switch inte bakåtkompatibel så blir det nog inget köp denna gången heller, känner att värdet på konsolen sjunker då jämfört med att ha ett jättebibliotek på Steam. Men det gör lite ont i själen att inte kunna spela Mario och Zelda, men betalar inte flera tusentals kronor för att kunna spela ett fåtal spel.

Medlem
Skrivet av insilence:

Jag tror att de "måste" göra switch-spel kompatibla på nästa konsol.
Åtminstone digitala.

Microsoft och Sony har det på sina konsoler, och i en värld där många köper mer och mer digitala spel istället för fysiska så förväntar konsumenterna sig att man "äger" spelen.
Således kommer också en förväntan att man ska kunna få med sig sitt spelbibliotek.

Bara tiden kan utvisa, men jag tror helt klart att det skulle påverka Nintendo negativt ifall de inte stödjer bakåtkompabilitet.

Ja, i denna allt mer digitala eran blir det svårt att övertala kunder om att starta nytt konto för varje konsol och köpa om varje spel gång efter gång. Fler och fler förväntar sig infrastruktur där ett digitalt köp "följer med" när en köper upp sig med ny konsol. Tror det skulle skada Nintendo mer om de inte har bakåtkompabilitet än vad vissa tror försäljningen skulle skadas med. Det gäller att se helheten och inte bara vissa siffror.

Inaktiv
Skrivet av Juggaz:

Men det gör lite ont i själen att inte kunna spela Mario och Zelda, men betalar inte flera tusentals kronor för att kunna spela ett fåtal spel.

Håller helt med dig!
Det är en av anledningarna till att jag skippat både Playstation 4 och Playstation 5 men är intresserad av att köpa Xbox One eller Xbox Series X/S om jag får råd.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Håller inte med om ”oftast”, men emellanåt i alla fall. De har varit mycket bättre på det via sina bärbara enheter än de stationära huvudkonsolerna, på bärbara har de varit duktiga (minus hybridkonsolen Switch).

Men Wii U kör ju Wii-spel, Gamecube kan spela Gameboyspel via GB player, och enbart GB. Men GB är ju inte generationen innan.

Varken NES, VB, SNES, N64 eller Switch är bakåtkompatibla. Gamecube som sagt enbart med GB om man köpte en Gameboy Player, så rent tekniskt är den heller inte bakåtkompatibel. Kom på att SNES hade Super Game Boy, så samma sak där. Wii:s bakåtkompatibilitet med GC togs ganska snabbt bort.

Så på stationära har vi egentligen bara den första modellen av Wii som är bakåtkompatibla med GC, och Wii U som är bakåtkompatibel med Wii. Alltså två Nintendokonsoler, varav det sedan togs bort på den ena.

5 konsoler har inte men 7 har.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Juggaz:

Hoppade över både Både Wii U och Switch och har ägnat mig åt Steam/PC istället. Är Switch inte bakåtkompatibel så blir det nog inget köp denna gången heller, känner att värdet på konsolen sjunker då jämfört med att ha ett jättebibliotek på Steam. Men det gör lite ont i själen att inte kunna spela Mario och Zelda, men betalar inte flera tusentals kronor för att kunna spela ett fåtal spel.

Du kan ju gå den enkla vägen och köra allt på PC.
Jag blir inte förvånad om Switch 2 blir hackad snabbt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

5 konsoler har inte men 7 har.

Okej då, du har rätt. I stand corrected! 😊
Jag vet inte varför jag inte räknar bärbara som riktiga konsoler. Kanske för jag inte spelar bärbart, fastän jag äger flertalet.

Men på stationära konsoler (inkl. Switch) så är det 2 av 7.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Inaktiv
Skrivet av lonian:

5 konsoler har inte men 7 har.

Skrivet av Balunan:

Okej då, du har rätt. I stand corrected! 😊
Jag vet inte varför jag inte räknar bärbara som riktiga konsoler. Kanske för jag inte spelar bärbart, fastän jag äger flertalet.

Men på stationära konsoler (inkl. Switch) så är det 2 av 7.

Ja, det är bättre att se helheten.

Men om vi ska skilja på bärbart och stationärt så blir i så fall Switch 2 den första hybrid konsolen som är bakåtkompatibel 😉 (om den blir bakåtkompatibel)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Ja, det är bättre att se helheten.

Men om vi ska skilja på bärbart och stationärt så blir i så fall Switch 2 den första hybrid konsolen som är bakåtkompatibel 😉 (om den blir bakåtkompatibel)

Hoppas. Jag har alldeles för många Switch-spel fysiskt…


signatur

Fanboys be gone! 🤮

12
Skriv svar