Nissan Soba Wok-Style Cup Noodles x5

Medlem
Nissan Soba Wok-Style Cup Noodles x5

Produkt: Nissin Soba Wok-Style Cup Noodles
Hemsida: https://sw.nissin-foods.eu/cupnoodles/products/soba-classic/
Pris: ca 25:-
Inköpsställe: Lidl (Chicken, Beef och Teriyaki) och ICA Maxi (Classic och Chili)

Om recensionen

Jag såg ett erbjudande på Lidl där de sålde Soba Wok-Style Cup Noodles för 19:90:- så jag åkte in och handlade allt jag kunde hitta där och sen på ICA. Har ingen större erfarenhet av asiatisk mat då jag är uppvuxen med potatis. Men under åren så har man bildat sig en liten uppfattning i alla fall. Samt så är jag inget fan av ingefära men jag äter det om det bjuds på. Till en början tänkte jag direkt dra av en poäng på samtliga för priset, men det tänker jag inte göra då detta är soba och inte risnudlar. Så i och med att jag äter nudlar av olika märken extremt sällan så överlåter jag prisbedömningen åt er och fokuserar på smak och lathetsfaktorn.

Soba

"Soba är japanska tunna bruna nudlar av bovete (ibland med inslag av vete]) som vanligtvis serveras kokta med diverse tillbehör." - Källa Wikipedia. Enligt ingredienserna på Nissin's hemsida och på ICA.se så står inte bovete med som ingrediens. Osäker om produkten måste innehålla bovete för att räknas som soba. Jag utgår ifrån att i detta fallet är det inte bovete då nudlarna inte är speciellt bruna. Dock ger nudlarna, enligt mig, en mycket matigare känsla och skapar bättre mättnad än risnudlar.

Allergener

De som är allergiska bör kolla extra noga. För t.ex "Classic Wok-Style" så står det på ICA's hemsida (handla online): "Kan innehålla spår av Kräftdjur, Fisk, Mjölk, Sesamfrön, Selleri, Senap, Blötdjur". Samt är dessa produkter inget för glutenintoleranta.

Tillagning

Häll i kokande vatten i koppen. På med locket och vänta 3 minuter. Häll ut vattnet genom locket. Tillsätt sojasåsen. Nästan omöjligt att bli enklare.

Nissin Soba Wok-Style Classic

Nissin Soba Wok-Style Classic
5
Mästerligt
+
Smakrikt och bra balans
+
Man äter gärna två
Det här betyder betygen på FZ

Nissin Soba Wok-Style Teriyaki

Nissin Soba Wok-Style Teriyaki
2
Tveksamt
+
God om man gillar ingefära
-
Ganska smaklöst
-
Smakar mest ingefära
Det här betyder betygen på FZ

Nissin Soba Wok-Style Chili

Nissin Soba Wok-Style Chili
5
Mästerligt
+
Smakrikt och bra balans
+
Starkt utan att vara galet starkt
+
Man äter gärna två
Det här betyder betygen på FZ

Nissin Soba Wok-Style Yakitori Chicken

Nissin Soba Wok-Style Yakitori Chicken
1
Dåligt
-
Smakar bränd purjolök
Det här betyder betygen på FZ

Nissin Soba Wok-Style Sukiyaki Beef

Nissin Soba Wok-Style Sukiyaki Beef
3
Bra
+
Smakrik sojasås och bra balans
-
Smakar inte "beef"
Det här betyder betygen på FZ

Sammanfattning

Blev positivt överraskad av "Classic" och "Chili" (trots att jag inte är något fan av stark mat). De andra väljer jag nog bort i framtiden de få gånger jag äter nudlar. Om ni inte provat soba så rekommenderar jag att ni provar de nudlarna separat och wokar era egna tillbehör, alternativt använder soba i en sallad. Reserverar mig för faktafel då min kunskap om asiatisk mat är väldigt begränsad. Men hoppas denna recension är ett riktmärke i alla fall för de som inte orkar laga mat, eller vill ha nåt snabbt och billigt. Det finns en "Japanese Curry" som jag inte fick tag i. Men det vore spännande att prova den. Måste man äta något och är lat, så är nog 25:- inte så farligt.

Redaktör
Ponny

"Man äter gärna två" är starkaste motiveringen till ett plus jag läst!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

"Man äter gärna två" är starkaste motiveringen till ett plus jag läst!

Man är ingen gruvarbetare. Men har man ätit dåligt på morgonen så räcker inte 210 kcal

Medlem

Kul med dessa halvfabrikatsrecensioner från dig! Jag som jobbar hemma 2-3 dagar i veckan har alltid en handfull olika snabbnudlar i skafferiet för de dagar arbetsbelastningen är hög, orken låg och vädret inte bjuder in till hämtmat. Kan rekommendera https://www.drakfrukt.se/ om man vill ladda upp med en uppsjö olika, mer eller mindre vanliga sorter. Nackdelen är att de sällan är billigast och att nivån för fraktfritt är ganska hög.

Medlem

Nudlar är kanon när man inte orkar lägga tid på maten.

Har ätit dessa i 20+ år, samma märke och samma smak! Gärna med någon macka till eller lite kyckling/biffrester att slänga i. Övriga smaker är helt okej men dessa är de enda jag aldrig blir less på. Ofta 5st för 20:- eller liknande.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nudlar är kanon när man inte orkar lägga tid på maten.

Har ätit dessa i 20+ år, samma märke och samma smak! Gärna med någon macka till eller lite kyckling/biffrester att slänga i. Övriga smaker är helt okej men dessa är de enda jag aldrig blir less på. Ofta 5st för 20:- eller liknande.

https://vegohjalpen.se/wp-content/uploads/2018/03/p_1_8_3_2_1...

Haha.... exakt de där nudlarna är typ de enda nudlarna som jag ätit innan min review. De är goda och spicy

EDIT:
I och för sig har jag provat varianter på den från samma märke. Men de är inte lika goda.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Haha.... exakt de där nudlarna är typ de enda nudlarna som jag ätit innan min review. De är goda och spicy

EDIT:
I och för sig har jag provat varianter på den från samma märke. Men de är inte lika goda.

Instämmer helt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nudlar är kanon när man inte orkar lägga tid på maten.

Har ätit dessa i 20+ år, samma märke och samma smak! Gärna med någon macka till eller lite kyckling/biffrester att slänga i. Övriga smaker är helt okej men dessa är de enda jag aldrig blir less på. Ofta 5st för 20:- eller liknande.

https://vegohjalpen.se/wp-content/uploads/2018/03/p_1_8_3_2_1...

Nja, kanon och kanon. Svårt att hitta något mindre näringsrikt än just snabbnudlar

Jag äter ibland snabbnudlar som komplement till typ en fryspaj, där tycker jag det har en plats.

Skrivet av Soulless:

Nudlar är kanon när man inte orkar lägga tid på maten.

Har ätit dessa i 20+ år, samma märke och samma smak! Gärna med någon macka till eller lite kyckling/biffrester att slänga i. Övriga smaker är helt okej men dessa är de enda jag aldrig blir less på. Ofta 5st för 20:- eller liknande.

https://vegohjalpen.se/wp-content/uploads/2018/03/p_1_8_3_2_1...

Brukade jag blanda med en burk ravioli som student.


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Om jag nu köper snabbnudlar så är det bara Nissin som hamnar i korgen. Allt annat är i princip skräp.

Medlem

För dom som vill snacka mat, allt från nudlar till Beef Wellington och egenodlat så finns det en Discord-kanal på Geeks.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skribent

Kul! Jag åt faktiskt den med Teriyaki imorse. Som du säger så smakar den mycket ingefära och det har jag inget problem med då jag gillar ingefär, men hade gärna haft lite mer smak. Så jag slängde på lite chiliolja i koppen och då blev det en bra balans.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Står ju Nissan i rubriken. Trodde bilmärket hade börjat med nudlar, haha

1
Skriv svar