[TD] Mumifierad dator

[TD] Mumifierad dator

Det har hänt lite då och då genom tiderna att människor i olika kulturer har hittats döda i sina livsrum. Det enda som varit kvar av dessa individer är deras mumifierade kroppar. Inte sällan har omvärlden glömt bort dessa människor och aldrig saknat dem på något sätt.

Allt detta far genom mitt huvud när jag nu sitter vid en gammal dator som har ett par år på nacken. Den införskaffades ny och var en variant av Webbhallens "Config"-utbud. Den verkar funka hyfsat (GeForce RTX 2080 super), men, den har en säregen doft och ger mig känslan att den kommer ge upp. Det är inte bra att låta saker ligga för länge till förmån för andra prylar som jag har gjort.

I vilket fall som helst har jag börjat se mig om efter nytt. Jag vill ha lite mer kraft och en dator som klarar av de flesta kraven, men utbudet har svällt och påminner mig om John Holmes kalsonger. Hur framtidssäkrar jag mitt inköp, säg i fem år, och hur mycket kan man lita på hårdvarutillverkarna idag. Vad jag har förstått ljuger de flesta friskt om det mesta, och prestanda idag betyder inte samma sak som det gjorde för tio år sedan.

Hur ska man tänka, och vad är en vettig investering?

#walter_iego #blogg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad har du för CPU och övriga delar?

Ett 2080 Super presterar ungefär som ett 3060 Ti, så du behöver ju upp på runt ett 4070 eller motsvarande för att få en märkbar prestandavinst. Då landar vi runt 8 000 kr. Behöver du uppdatera CPU+RAM så blir det ytterligare ungefär 6000-10000 ( t ex Intel 13600-13900k och 32GB RAM) lite beroende på vad du vill göra. Och vill du bygga helt nytt får du väl lägga på ytterligare 3000-5000 kr, mestadels beroende på smak av chassi.

Edit: det kanske viktigaste är ju vilken upplösning och vilka spel/program du ska köra.

Medlem

Den kanske bara är dammig? Öppna upp och rengör så ska du se att den där burken håller flera år till, 2080 räcker ju rätt långt fortfarande.

Medlem

Du har ju ungefär 3x färskare graffekort än mitt (Vega 56)!

Iofs spelar jag mest äldre klassiker jag missat såsom TW3, Dragons Dogma osv. Fast även Elden Ring och liknande fungerar dugligt i de 60 fps som jag är van att lira med.

Men som ovanstående nämnde…
- Öppna upp och ge burken lite kärlek!

Ditt graffekort är god för åtminstone 2 år till!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Som ovan nämt kan ett 2080 räcka ett litet tag till om du blåser ur datorn.

Största problemet är väl om du ska köra allra senaste AAA-spelen i högre inställningar / upplösning / fps, där ett 2080 med 8gb vram inte alltid räcker till och en äldre CPU även kan få problem. Då får man tweaka lite eller då uppgradera datorn. Men ska du få en större skillnad behövs nog ett 4070 med lite nyare intel i5 / AMD 5600 / 7600 eller bättre som tidigare nämnts.

Skriv vad du har för övriga delar, inklusive nätagg. Och vilken upplösning / bildfrekvens du vill helst kunna spela i.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Som ovan nämt kan ett 2080 räcka ett litet tag till om du blåser ur datorn.

Största problemet är väl om du ska köra allra senaste AAA-spelen i högre inställningar / upplösning / fps, där ett 2080 med 8gb vram inte alltid räcker till och en äldre CPU även kan få problem. Då får man tweaka lite eller då uppgradera datorn. Men ska du få en större skillnad behövs nog ett 4070 med lite nyare intel i5 / AMD 5600 / 7600 eller bättre som tidigare nämnts.

Skriv vad du har för övriga delar, inklusive nätagg. Och vilken upplösning / bildfrekvens du vill helst kunna spela i.

Min gpu nyttjar mellan 7-9gb när jag spelar BG3, nu kör jag förvisso 3440x1440 i ultra men marginalerna för äldre grafikkortbörjar bli små.

I övrigt håller jag med de som skrivit tidigare i tråden, rengöring kan göra gott. Annars så bör du nog specificera vad du vill få ut av den.

Tack för alla tips. Har kollat i datorn och den är så klart inte mumifierad, men den var lite dammig; men inget större problem att fixa. Jag kommer göra så att jag ger 2080 datorn till sonen, sedan ska pappis ha denna:

www.inet.se/produkt/d100007/inet-system-g90-i9-4090

Nu ska jag bara välja en bra skärm. Funderar på denna:

www.inet.se/produkt/2222695/lg-32-ultragear-32gq950-4k-nano-i...

Har ni erfarenhet av Inet, är det ett bra företag med bra support om så skulle behövas?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack för alla tips. Har kollat i datorn och den är så klart inte mumifierad, men den var lite dammig; men inget större problem att fixa. Jag kommer göra så att jag ger 2080 datorn till sonen, sedan ska pappis ha denna:

www.inet.se/produkt/d100007/inet-system-g90-i9-4090

Nu ska jag bara välja en bra skärm. Funderar på denna:

www.inet.se/produkt/2222695/lg-32-ultragear-32gq950-4k-nano-i...

Har ni erfarenhet av Inet, är det ett bra företag med bra support om så skulle behövas?

Jag har haft bra erfarenhet av inet. Varit årets datorbutik i sweclockers flera år.

Datorn och skärmen såg bra ut.

Ett alternativ är denna som var prissänkt nu.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Inaktiv

Vet inte ang skärmen men köpte denna och är toknöjd.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Skrivet av Sapiens:

Jag har haft bra erfarenhet av inet. Varit årets datorbutik i sweclockers flera år.

Datorn och skärmen såg bra ut.

Ett alternativ är denna som var prissänkt nu.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Det där var bra pris, men, jag har kört med ASUS-prylar i över tio år och aldrig haft några problem, vågar nog inte testa något som PNY, även om det säkert är helt OK.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar