Hasbro vill lansera om Transformers-spelen, men Activision har tappat bort dem

Robot
Hasbro vill lansera om Transformers-spelen, men Activision har tappat bort dem
Medlem

Jag vill ha PS2-transformers! Det gillade jag jättemycket. Vem minns inte Tidal Wave liksom? Man kunde låsa upp massa kul extramaterial också 🤩

Skribent

Fall of och War of var grymma spel, men blev sen en soppa när de försökte knyta 3an mot filmerna.

Sen gillade jag även Platinums Transformersspel.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

One does not simply tappar bort spel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Misstänker att Microsoft också är rätt sugna på få upp det på gamepass om affären går i lås. Phil Spencer har ju en förkärlek till att bevara gamla spel.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

One does not simply tappar bort spel.

Ubisoft gör remaster på Heroes III. Hoppsan vi har bara kvar källkoden till grundspelet, inte expansionerna. Jaja, de var väl inte så viktiga. Vi gör så att vi bara erbjuder denna nya remaster och inte klassiska men kompletta spelet på Steam. Fans: Mummel, köp complete HOMM3 på GOG istället.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Fulci:

Ubisoft gör remaster på Heroes III. Hoppsan vi har bara kvar källkoden till grundspelet, inte expansionerna. Jaja, de var väl inte så viktiga. Vi gör så att vi bara erbjuder denna nya remaster och inte klassiska men kompletta spelet på Steam. Fans: Mummel, köp complete HOMM3 på GOG istället.

Det är otroligt (trist), men kanske ett tecken på att spelmediet ändå är ganska ungt? Det, eller så är vissa mindre noggranna än andra.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Är förvånad över hur ofta källkoder verkar tappas bort ändå? Känns ju som det är något som direkt skulle åka in i något arkiv i samband med att spelet går guld.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

One does not simply tappar bort spel.

Det var ju ännu värre när någon på SVT råkade radera Trazan & Banarne. One does not simply raderar Banarne!

Man skulle kunna säga att Olyckan var framme - om han inte hade varit raderad.


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Kunde man tappa bort inspelningarna till Command & Conquer så är det här ju inte särskilt oväntat. Spelföretagens hanteringar av sina tillgångar verkar vara sanslöst ogenomtänkta. Lite som friskolornas (förvånansvärt många) hantering av betyg tills man lagstiftade att de skulle arkiveras hos kommunerna. Anyway...

Medlem

Förstår att man kanske inte vill lagra sånt digitalt pga intrång etc men nu hade det varit smart kanske.. Förvaringsfack på bank eller liknande?

Medlem

Köpte nåt av dessa på Steam för några år sen. Tyvärr var det FPS låst till 30 fps så var så gott som ospelbart.

Medlem

Kan inte en AI typ spela en miljard timmar och ta fram ny kod som ger exakt samma spel?

Skribent
Skrivet av Majorkraft:

Förstår att man kanske inte vill lagra sånt digitalt pga intrång etc men nu hade det varit smart kanske.. Förvaringsfack på bank eller liknande?

Eller bara separata hårddiskar som sen inte är kopplat till något. Men klart, det tar väl resurser att göra arkiv också och spelmediet idag är ju i ständig rörelse framåt. Vad som hände igår är ju inte direkt jätteintressant längre...

Edit: Inte vad jag tycker då, utan vad många inom industrin tycker.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kan inte en AI typ spela en miljard timmar och ta fram ny kod som ger exakt samma spel?

Mycket möjligt faktiskt, det så jag fick min flickvän

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Kan inte en AI typ spela en miljard timmar och ta fram ny kod som ger exakt samma spel?

Teoretiskt sett ja! Det borde gå på nåt sätt. AI är ju relativt bra på att ta fram kod (men väldigt usel till vetenskapliga texter). Tror nog AI kan göra ännu mer än så. Tror i framtiden kan nog AI läsa en skönlitterär bok och skapa en film med den och skapa digitala karaktärer som faktiskt liknar karaktärerna i böckernas beskrivning. (Gissar på att det är detta skådisar och screen writers är livrädda för). Men att analysera ett spel genom att spela igenom den många gånger, borde dessutom vara ännu lättare än att transformera en bok till en film. Sen finns ju olika typer av AI där t.ex. DALL-E analyserar de grafiska assetsen medan en annan går igenom mekaniken och genererar programmerings-script. Och en tredje som rippar all audio från spelet och kompilerar sound assets.

I övrigt finner jag det väldigt märkligt hur dessa större företag hanterar sina gamla spel. Det märks att de företagen drivs av personer som verkar helt ointresserade av spel.

Medlem

Hade varit kul med uppdaterade remasters av War och Fall, efter de hittat koderna.

1
Skriv svar