Star Citizen-utvecklaren CIG köper studion Turbulent

Robot
Star Citizen-utvecklaren CIG köper studion Turbulent
Medlem

Passade då Star Citizen utvecklingen har varit turbulent.

Medlem

1100 anställda. Damn. Helt sjukt att föreställa sig att de gick dit från ett Kickstarterprojekt för ett spel som fortfarande är under utveckling. Jag får regelbundna uppdateringar on Squadron 42 i mejlen. det blir smaskigt när det släpps. Det känns inte helt verklighetsfrånvänt med ett släppdatum inom 5 år, men mest att hålla tummarna. De når ju typ 600 miljoner dollar om ett par månader eller så.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Medlem
Skrivet av noyart:

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Jo många har hävdat att pengarna har tagit slut för dom, under flera års tid. Antar att dom hade fel. Dom anpassar det efter hur mycket pengar dom får in varje år, vissa länder betalar dom mindre skatt för spelutvecklare, för att locka mer spelutvecklare till det landet, därför har dom flesta utvecklarna i England. Dom brukar också släppa en års rapport hur mycket dom spenderar och får in varje år, från året innan.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av noyart:

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Nu har de väl andra kostnader sett till hårdvara, hyra, etc. och så men. Ifall vi bara räknar på hur mycket de drar in per år ungefär kontra hur många anställda de har så skulle genomsnittet i lön vara cirka 90 000 dollar om året. Så jag tycker nog att det finns gott om utrymme för de andra kostnaderna med en sådan summa som genomsnitt.

De har snart dragit in 100 miljoner dollar till sedan de kom upp i 500 miljoner dollar förra året. Tror det kommer att ha tagit lite under ett år till och med då de bara har 5 miljoner kvar till 600 millegränsen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av noyart:

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Det är svårt att tro, men de slår försäljningsrekord varje år fortfarande och har därför mer pengar att spendera än de hinner anställa ny personal.
https://ccugame.app/star-citizen-funding-dashboard/funding-da...

Deras största bekymmer har varit att bygga upp tre spelstudios från grunden och locka till sig nya utvecklare, varför de köpte upp Cryteks utvecklare och nu Turbulent.
De slog $550 miljoner i investering tidigare i år och är nu nära att slå $600 miljoner
https://gameworldobserver.com/2023/02/27/star-citizen-tops-55...


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Jo många har hävdat att pengarna har tagit slut för dom, under flera års tid. Antar att dom hade fel. Dom anpassar det efter hur mycket pengar dom får in varje år, vissa länder betalar dom mindre skatt för spelutvecklare, för att locka mer spelutvecklare till det landet, därför har dom flesta utvecklarna i England. Dom brukar också släppa en års rapport hur mycket dom spenderar och får in varje år, från året innan.

Skrivet av Proximately:

Nu har de väl andra kostnader sett till hårdvara, hyra, etc. och så men. Ifall vi bara räknar på hur mycket de drar in per år ungefär kontra hur många anställda de har så skulle genomsnittet i lön vara cirka 90 000 dollar om året. Så jag tycker nog att det finns gott om utrymme för de andra kostnaderna med en sådan summa som genomsnitt.

De har snart dragit in 100 miljoner dollar till sedan de kom upp i 500 miljoner dollar förra året. Tror det kommer att ha tagit lite under ett år till och med då de bara har 5 miljoner kvar till 600 millegränsen.

Skrivet av HYBRiS:

https://i.redd.it/tg0ve3ws3d3b1.png

Det är svårt att tro, men de slår försäljningsrekord varje år fortfarande och har därför mer pengar att spendera än de hinner anställa ny personal.
https://ccugame.app/star-citizen-funding-dashboard/funding-da...

Deras största bekymmer har varit att bygga upp tre spelstudios från grunden och locka till sig nya utvecklare, varför de köpte upp Cryteks utvecklare och nu Turbulent.
De slog $550 miljoner i investering tidigare i år och är nu nära att slå $600 miljoner
https://gameworldobserver.com/2023/02/27/star-citizen-tops-55...

Wow! Kul att det går så bra för dom ändå, även om jag är skeptiskt till spelet så hoppas jag på en full release någon gång. Längtar efter ett bra immersive space sim, spelat en del X4 och elite men känns alltid som något saknas. ^^
Tack för informationen!

Medlem

För de som är nyfikna så kan man uttyda hur mycket som läggs på anställda, kontrakterade utvecklare, QA och marknadsföring i deras årsrapporter;

https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

För de som är nyfikna så vann både Cloud Imperium och Turbulent priset Cutting Edge Award of 2016 för sin ARK Starmap.

Kartan är huvudsakligen till för de som vill läsa om spelets lore. Den har inget att göra med den nuvarande kartan inuti spelet. Dock ger det vissa förhoppningar inför den kommande riktiga spelkartan.


signatur

-Dictated but not read.

Varje nytt klipp man ser från SC ser imponerande ut. Hoppas för allas skull att det blir toppen och värt all väntan.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Vad positiva ni är mot den största scam i mannaminne, herrejävlar. Blir provocerad så in-åt-helvete. Med det sagt, vore ballt om det kom ut.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av noyart:

Hur går deras ekonomi runt? Svårt att tänka mig att de säljer tillräckligt med SC och skepp för hålla 1100 anställda. Plus alla andra kostnader runt varje kontor osv.

Från 2012 till 2021 så drog de in $506 miljoner och hade utgifter på $501 miljoner. Inte mycket i skattkistorna alltså.

Största inkomstkällan är ju folk som betalar för spelen och skepp, från maj 2013 till och med december 2021 drog de in $426 miljoner på det.
Och då är frågan är vad som sker vid en längre lågkonjuktur i USA.

(De tog in $46 miljoner från investerare 2018, officiellt för marknadsföring för SQ42, men det har ju inte skett mycket marknadsföring av det spelet. De $46 miljonerna är också varför de numera publicerar en finansiell rapport varje år, de blev tvungna. 2018 så skulle ju SQ42 komma ut 2020)

Medlem
Skrivet av filbunke:

Från 2012 till 2021 så drog de in $506 miljoner och hade utgifter på $501 miljoner. Inte mycket i skattkistorna alltså.

Största inkomstkällan är ju folk som betalar för spelen och skepp, från maj 2013 till och med december 2021 drog de in $426 miljoner på det.
Och då är frågan är vad som sker vid en längre lågkonjuktur i USA.

(De tog in $46 miljoner från investerare 2018, officiellt för marknadsföring för SQ42, men det har ju inte skett mycket marknadsföring av det spelet. De $46 miljonerna är också varför de numera publicerar en finansiell rapport varje år, de blev tvungna. 2018 så skulle ju SQ42 komma ut 2020)

CIGs "avtal" med sina backers är att använda alla pengar mot utvecklingen av spelet. Så de har valt att lägga mycket lite på hög och anställa utvecklare istället.

Vad händer om det blir lågkonjunktur i USA frågar du? Det omvända. Man avskedar personal för att rätta mun efter magsäcken. Finns i princip ingen anställningstrygghet i USA utan maximal flexibilitet.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

CIGs "avtal" med sina backers är att använda alla pengar mot utvecklingen av spelet. Så de har valt att lägga mycket lite på hög och anställa utvecklare istället.

Vad händer om det blir lågkonjunktur i USA frågar du? Det omvända. Man avskedar personal för att rätta mun efter magsäcken. Finns i princip ingen anställningstrygghet i USA utan maximal flexibilitet.

"avtalet" hindrar inte att man bygger upp en buffer, pengarna går ju till utvecklig i allafall.

Så slipper de att när det krisar ta in pengar utifrån (något jag vill minnas de lovat att inte göra) och maskera det som att det skulle gå till marknadsföring.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Vad positiva ni är mot den största scam i mannaminne, herrejävlar. Blir provocerad så in-åt-helvete. Med det sagt, vore ballt om det kom ut.

Robert får gå full autism med min röding, det är lugnt.
Var lite därför jag donerade den till dom.

Medlem

Väntar på Sq42.

Väntar gärna ett tag till.

50 dollar eller var det var jag betalade 2012(?). Kommer vara värt väntan!

Medlem

Kommer inte spendera ett öre på detta förrän det faktiskt lanseras på riktigt. När det väl blir. Bättre i så fall att spendera pengarna på Starfield och Elite Dangerous i väntan på att Star Citizen kommer ut på riktigt. Jag personligen tror inte att den kommer komma ut detta decennium eller nästa decennium. Eller alls överlag.

Men däremot tror jag nog att Star Citizen kommer nog transformeras till en metaverse. Av alla dessa Metaverse prototyper av diverse företag är ju som bekant Facebooks den absolut mest ointressanta. Men däremot kan nog Star Citizen bli väldigt intressant ur det perspektivet.

1
Skriv svar