Activision-uppköpet ska modifieras för att godkännas i Storbritannien

Robot
Activision-uppköpet ska modifieras för att godkännas i Storbritannien

Microsoft och konkurrensmyndigheten samtalar om vad som behöver ändras.

#Activision, #Microsoft


Fragtjuv

Jag tror att det kan gå ganska snabbt att hitta en lösning nu.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bra👍Game pass kommer bli mycket större och bättre i och med köpet.
Förstår inte dom som klagar? Xbox har ju massvis med topp spel och säkerligen kommande topp spel med i framtiden.
Allt behöver inte vara som Last of us eller God of war som vissa drar upp ibland och säger att xbox minsann inte har spel som dessa.

Medlem

"Microsoft Confirms Official Release. Microsoft has officially confirmed that Call of Duty will be arriving on the Nintendo Switch for the next ten years."

Är det specifikt Nintendo Switch som de har kontrakt på nu att behöva göra Call of Duty till? Eller siktar de på Switch 2?
Vore underhållande att se om de fick ut Call of Duty till Switch 1 när Switch 2 går att köpa och måste supporta Switch 1 i 10 års tid med Call of Duty.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

"Microsoft Confirms Official Release. Microsoft has officially confirmed that Call of Duty will be arriving on the Nintendo Switch for the next ten years."

Är det specifikt Nintendo Switch som de har kontrakt på nu att behöva göra Call of Duty till? Eller siktar de på Switch 2?
Vore underhållande att se om de fick ut Call of Duty till Switch 1 när Switch 2 går att köpa och måste supporta Switch 1 i 10 års tid med Call of Duty.

Det har mest pratats om Switch, men det är ju för att det är den konsol som är släppt och "alla" känner till - annars har det pratats lite om [redacted] (Switch 2) för det är ju oundvikligen så att Nintendo kommer släppa en ny konsol nångång. Och då kommer spelen (antagligen) dit också. Dealen gäller helt enkelt "Nintendo" och inte "Switch" specifikt.

Trist att ingen verkar ta hänsyn till varken konsumenter eller mindre/framtida konkurrenter (som med fixeringen vid MS vs Sony i USA).

Inaktiv

"Samtalar" och bjuder på lite resor

Medlem

Fick en spontan känsla av att Microsoft kommer lämna sin Xbox hårdvaruverksamhet snart och istället satsa helhjärtat på mjukvara.

Medlem

Bra att de tänker på konsumenter och inte bara på marknadsledande konkurrenter.

Avstängd
Skrivet av Kavakava83:

Fick en spontan känsla av att Microsoft kommer lämna sin Xbox hårdvaruverksamhet snart och istället satsa helhjärtat på mjukvara.

Stämmer ej då det kommer ny Xbox 2028. Bara snack som vanligt. Microsoft menar att dom inte låser till enbart konsol utan breddar spel till så många som möjligt genom molnet och PC drar in pengar där samt sina rewards m.m med alla köp av spelföretag kommer det gå bättre för Microsoft. Men just nu bryr sig Microsoft mest att få in fler till Game Pass och därigenom käna mest pengar. Xbox har aldrig varit så stora och sålt så många konsoller som idag. Är inte ett dugg oroad. Man kan säkra en eventuell låg försäljning av konsol genom att istället dra in pengar på alla som blir kvar i Game Pass Ultimate när Microsoft hela tiden bara forsätter köpa spelföretag efter varje köp. Då är konsol bra för att få spelare att stanna kvar.

På tal om artikeln så låter det toppen och jag ser fram emot att spela campaign av Col Of Duty och crash bandicoot m.fl titlar den 19 asså dagen efter köpet. 👍🏻❤️

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Fick en spontan känsla av att Microsoft kommer lämna sin Xbox hårdvaruverksamhet snart och istället satsa helhjärtat på mjukvara.

Ja, har också börjat fundera i banor som att "Xbox" mer blir en app (som finns i en hel del TV-apparater och spelskärmar redan nu) eller max en USB-sticka en stoppar in i TV:n och sedan strömmar genom. Kanske att de gör en konsol till, men kompletterar med en "strömningssticka" och börjar experimentera med det för framtiden. Men fokus verkar ju vara Game Pass snarare än fysiska spel(skivor). Och med tanke på hur bra det fungerar på PC, och de har en sammanhängande infrastruktur där spel hänger med från alla generationer (något som t o m Nintendo verkar hänga i utvecklingen av från Switch till "Switch Up/2") och kan tankas/spelas digitalt så de borde ju kunna hänga med och spelas även utan stor konsol. Kontot är väl det viktiga snarare, och tjänsterna.

Medlem
Skrivet av Guld:

Bra👍Game pass kommer bli mycket större och bättre i och med köpet.
Förstår inte dom som klagar? Xbox har ju massvis med topp spel och säkerligen kommande topp spel med i framtiden.
Allt behöver inte vara som Last of us eller God of war som vissa drar upp ibland och säger att xbox minsann inte har spel som dessa.

Om du menar vilka som klagar på uppköpet är det för att konkurrensen hämmas om största företaget kan köpa upp 4e största företaget och låsa in användare i ett ekosystem.

Sedan till det att Microsoft historiskt kört IPn i botten för att sedan lägga ner studios och hur man kan tycka det är bra för konsumenten är ett mysterium.
Microsoft har så enormt många IP man aldrig tar i och det är extremt onödigt att bara samla dem på hög utan att nyttja dem. Nu säger jag inte att ActiBlizz inte gör samma sak, för så är det såklart men det kommer ju inte bli bättre eftersom Microsoft förmodligen kommer att flytta alla duktiga utvecklare till att jobba på andra större IP och lämna resten på skroten och där ligger en del av problematiken.

Alla som tror och hoppas att nu kommer mitt favorit Blizz IP äntligen återvända till sina glansdagar så är risken mycket större att det först blir sämre för att sedan helt gå i graven istället för att ens ge det ett försök.

TILLÄGG: Kan ett företag bara köpa upp ett annat företag som förser sina konkurrenter för att stoppa tillgången så är det aldrig bra för slutkunden.

TILLÄGG 2: Gamepass är så pass billigt och bra som det är just pga. konkurrensen och de behöver locka kunder, utan den hade tjänsten förmodligen varit urkass och svindyr.

Medlem

Britterna ville bara visa att Brexit var på riktigt och att dom minsann nu kunde bestämma själv.

Skribent
Skrivet av Kavakava83:

Fick en spontan känsla av att Microsoft kommer lämna sin Xbox hårdvaruverksamhet snart och istället satsa helhjärtat på mjukvara.

Jag tror detta kan hända långsiktigt, men inte än på 2-3 generationer kanske? De satsar ju redan nu på att Xbox ska bli bredare än bara ett märke för en konsol.


signatur

"Writer and Fighter"

Dax
Medlem

Är väl ganska enkelt, bara strunta i UK marknaden och lämna UK samt dra tillbaka alla licenser där så dom får använda andra OS och inte kunna köra office. Kommer nog svänga UK ganska snabbt.

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror detta kan hända långsiktigt, men inte än på 2-3 generationer kanske? De satsar ju redan nu på att Xbox ska bli bredare än bara ett märke för en konsol.

Problemet ligger väl i att folk behöver hårdvara för att spela gamepass på, och varken Sony eller Nintendo är så sugna på att släppa in Microsoft,

Så Microsoft kommer alltid behöva sin konsol.

Blir ju lite hårt för priserna om både tex Sony och Microsoft ska plocka sina 30%, självständiga publishers och utvecklare kommer ju behöva sin slant också.

Medlem
Skrivet av eld:

Problemet ligger väl i att folk behöver hårdvara för att spela gamepass på, och varken Sony eller Nintendo är så sugna på att släppa in Microsoft,

Så Microsoft kommer alltid behöva sin konsol.

Blir ju lite hårt för priserna om både tex Sony och Microsoft ska plocka sina 30%, självständiga publishers och utvecklare kommer ju behöva sin slant också.

Finns 2 ytterligare argument till att de kommer fortsätta med konsoler även framöver, dels att de har sagt det och dels att deras moln bygger på bladservrar med series x SoC. Finns många fördelar med att ha sin egen hårdvara.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av eld:

Blir ju lite hårt för priserna om både tex Sony och Microsoft ska plocka sina 30%, självständiga publishers och utvecklare kommer ju behöva sin slant också.

Microsoft har bara tagit 12% på PC-spel sen 2021.
Och dom där 30% på Xbox spel är en förhandlingsfråga, dock är det en industristandard med 30%.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Keneay:

Om du menar vilka som klagar på uppköpet är det för att konkurrensen hämmas om största företaget kan köpa upp 4e största företaget och låsa in användare i ett ekosystem.

Sedan till det att Microsoft historiskt kört IPn i botten för att sedan lägga ner studios och hur man kan tycka det är bra för konsumenten är ett mysterium.
Microsoft har så enormt många IP man aldrig tar i och det är extremt onödigt att bara samla dem på hög utan att nyttja dem. Nu säger jag inte att ActiBlizz inte gör samma sak, för så är det såklart men det kommer ju inte bli bättre eftersom Microsoft förmodligen kommer att flytta alla duktiga utvecklare till att jobba på andra större IP och lämna resten på skroten och där ligger en del av problematiken.

Alla som tror och hoppas att nu kommer mitt favorit Blizz IP äntligen återvända till sina glansdagar så är risken mycket större att det först blir sämre för att sedan helt gå i graven istället för att ens ge det ett försök.

TILLÄGG: Kan ett företag bara köpa upp ett annat företag som förser sina konkurrenter för att stoppa tillgången så är det aldrig bra för slutkunden.

TILLÄGG 2: Gamepass är så pass billigt och bra som det är just pga. konkurrensen och de behöver locka kunder, utan den hade tjänsten förmodligen varit urkass och svindyr.

Ingenting kommer hämmas eller gå i graven. Finns topp spel och kommer komma topp spel.
Var inte så negativ. Fable. Starfield. Hellblade 2. Avowed. Lies of P. Elder scrolls 6. clockwork Revolution.

Skribent
Skrivet av eld:

Problemet ligger väl i att folk behöver hårdvara för att spela gamepass på, och varken Sony eller Nintendo är så sugna på att släppa in Microsoft,

Så Microsoft kommer alltid behöva sin konsol.

Blir ju lite hårt för priserna om både tex Sony och Microsoft ska plocka sina 30%, självständiga publishers och utvecklare kommer ju behöva sin slant också.

Ja jag tänker inte att det kommer hända i någon närtid (3-4 Konsolgenerationer som jag skrev), men jag tror att formatet och konsoler kommer förändras likt hur allt annat flyttat och blivit digitalt. Vi är inte där än, men jag tror MS börjar preppa grunden redan nu och kommer vara först ut när det väl händer.


signatur

"Writer and Fighter"

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag tänker inte att det kommer hända i någon närtid (3-4 Konsolgenerationer som jag skrev), men jag tror att formatet och konsoler kommer förändras likt hur allt annat flyttat och blivit digitalt. Vi är inte där än, men jag tror MS börjar preppa grunden redan nu och kommer vara först ut när det väl händer.

Kan ju hända att någon slags Kvantum teknik som tillåter latensfri kommunikation till andra sidan jorden, då skulle ju spelstreaming absolut bli standard.

Men just nu så har vi nått en gräns för vad som är möjligt, så lokal hårdvara fram tills dess!

Avstängd
Skrivet av eld:

Kan ju hända att någon slags Kvantum teknik som tillåter latensfri kommunikation till andra sidan jorden, då skulle ju spelstreaming absolut bli standard.

Men just nu så har vi nått en gräns för vad som är möjligt, så lokal hårdvara fram tills dess!

Nej. Google Stadia var mycket bättre tekniskt så Microsoft har en lång väg kvar tills dom når dit med antal servrar son kör Xcloud 4K lågt input lag kunna uppdatera sin Xbox handkontroll över Wifi direct i Xcloud utan Konsol och PC så ALLA kan uppdatera som ej har en Dator eller Konsol

1
Skriv svar