Nintendo: Hårdvarubegränsningar kan leda till intressant innehåll

Robot
Nintendo: Hårdvarubegränsningar kan leda till intressant innehåll

Och de jobbar än i dag på att utöka livslängden för Switch.

#Switch


Medlem

Det ligger nog lite sanning i detta. Har man ingen flashig grafik att luta sig mot så måste man satsa mer på innehållet för att få spelet sålt.

Medlem

Det kan även leda till spel med usel prestanda och undermålig bildkvalitet.

Medlem

Prestanda är verkligen inte allt. Trots sina överlägsna SSD:er och teraflops får både PS5 och Xbox pisk med stora klubban av Switch så fort man vill spela lokal multiplayer.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Prestanda är verkligen inte allt. Trots sina överlägsna SSD:er och teraflops får både PS5 och Xbox pisk med stora klubban av Switch så fort man vill spela lokal multiplayer.

Kanske stämmer men det handlar ju bara om vilken typ av spel Nintendo fokar på, inte något om deras prestanda. Switchen är skräp i jämförelse om man snackar om prestanda som artikeln handlade om.

Medlem

Jag spelar på med min Switch. Nintendo vinner enormt mycket på att inte bara Nintendos spel är bra utan att ”vanliga” spel släpps. Jag använder min Switch till nästan enbart spel som inte är från Nintendo. Klassiker jag missat, spel jag vill kunna spela på resande fot eller spel jag vill återuppleva. Det är också galet värdefullt att det går att spela utan molnet.

Men ja, det är daga för ny hårdvara nu, Nintendo.

Medlem

Nintendo har legat efter i prestanda mot konkurrenterna sedan första Wii-konsolen.
Sista konsolen de släppte där de var med i matchen var Nintendo GameCube.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det ligger nog lite sanning i detta. Har man ingen flashig grafik att luta sig mot så måste man satsa mer på innehållet för att få spelet sålt.

Om man gillar 20fps är det positivt

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag spelar på med min Switch. Nintendo vinner enormt mycket på att inte bara Nintendos spel är bra utan att ”vanliga” spel släpps. Jag använder min Switch till nästan enbart spel som inte är från Nintendo. Klassiker jag missat, spel jag vill kunna spela på resande fot eller spel jag vill återuppleva. Det är också galet värdefullt att det går att spela utan molnet.

Men ja, det är daga för ny hårdvara nu, Nintendo.

Kollar du topp 50 av bäst säljande spel på Switch så är det oerhört få spel som inte är 1st party på Switch.

Skulle jag inte vara intresserad av 1st party spel så skulle jag förmodligen köpt en Steam deck istället, både mängden och kvalitén är betydligt högre där.

Medlem

Även om jag förstår resonemanget, så är det DAGS för ny hårdvara nu Nintendo. Sen tycker jag att utvecklare inte riktigt nyttjat potentialen i PS5/XBSX, så det finns faktiskt en chans att Nintendo knappar in lite på försprånget. Ett spel från Nintendo som nyttjar sin egen hårdvara till max kan nog få många att sätta morgonkaffet i fel strupe… 😅

Medlem
Skrivet av Augustus:

Nintendo vinner enormt mycket på att inte bara Nintendos spel är bra utan att ”vanliga” spel släpps. Jag använder min Switch till nästan enbart spel som inte är från Nintendo.

Om detta är fallet förstår jag faktiskt inte varför du har en Switch, då det i princip alltid är den absolut sämsta konsolen att spela multiplatformsspel på.

Geeks Gaming
Skrivet av Dudinkalv:

Om detta är fallet förstår jag faktiskt inte varför du har en Switch, då det i princip alltid är den absolut sämsta konsolen att spela multiplatformsspel på.

Jag förstår det.
Jag antar att du syftar på steamdeck och nysläppta rog Ally?
Ingen av dessa fanns när switch släpptes och sen är där ju frågan om priset. Man kan ju köpa 3st switchar till priset av en Ally, som exempel.
Sen är det ju frågan om vilka spel man vill spela med

Medlem

Måste nog säga ja och nej.
Hög prestanda tycks medföra att många spelutvecklare tenderar att skippa hela optimeringsfasen. Jag tycker personligen Switch varit tillräckligt kraftfull de här gångna 6 åren, vilket förstås vad gäller tredjepartsspel har att göra med att de ändå varit gjorda för gamla och rätt svaga konsoler PS4/Xbox One. I och med att Switch är så pass gammal nu så är det helt naturligt att den börjar kännas för svag för de nyaste spelen, och att man är sugen på ny kraftfullare hårdvara. Det är inget som är unikt för Switch eller Nintendo, alla konsoler som hängt med i över 6 år börjar kännas föråldrade och klena.

Skrivet av NordhNet:

Jag förstår det.
Jag antar att du syftar på steamdeck och nysläppta rog Ally?
Ingen av dessa fanns när switch släpptes och sen är där ju frågan om priset. Man kan ju köpa 3st switchar till priset av en Ally, som exempel.
Sen är det ju frågan om vilka spel man vill spela med

Sen har väl Rog Ally typ 35 minuters batteritid om man verkligen vill dra nytta av all prestanda den har, 1080p, högra framerates etc. Så skulle nog säga att den inte är förmögen att leverera de specs den faktiskt har på ett acceptabelt sätt, dvs. rimlig batteritid.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Om detta är fallet förstår jag faktiskt inte varför du har en Switch, då det i princip alltid är den absolut sämsta konsolen att spela multiplatformsspel på.

Förstår din invändning men ofta är det spel som hårdvaran klarar galant.

Avstängd

Han menar väl lagg då, för det är ju vad man får med Switchen idag, även med Nintendos egna titlar.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Geeks Gaming
Skrivet av AfterGlow:

Han menar väl lagg då, för det är ju vad man får med Switchen idag, även med Nintendos egna titlar.

Tänker du på ojämn fps?
Mja, skulle nog vilja påstå att det mest är nya Zelda samt en del på botw som lider av det

Edit: tänker specifikt på nintendos titlar

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tänker du på ojämn fps?
Mja, skulle nog vilja påstå att det mest är nya Zelda samt en del på botw som lider av det

Nintendos egna titlar flyter i regel godkänt även om TotK och BotW är undantag, men snackar vi tredjepartstitlar och speciellt multiplattformsspel så skulle jag nog vilja säga att en väldigt stor andel har någon form av prestandaproblem.

Medlem
Skrivet av Keima:

Om man gillar 20fps är det positivt

Det är inte hårdvaran som är orsaken till att du får 20 FPS, utan utvecklare som försöker använda sig av resurser som inte finns. Har man som mål att uppnå stabila 30 eller 60 FPS och hamnar under detta så har man prioriterat fel saker. Detta gäller alla utvecklare, inkl Nintendo.

Geeks Gaming
Skrivet av Dudinkalv:

Nintendos egna titlar flyter i regel godkänd även om TotK och BotW är undantag, men snackar vi tredjepartstitlar och speciellt multiplattformsspel så skulle jag nog vilja säga att en väldigt stor andel har någon form av prestandaproblem.

Sant, såg att jag var otydlig med att jag menade Nintendos titlar

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Även om jag förstår resonemanget, så är det DAGS för ny hårdvara nu Nintendo. Sen tycker jag att utvecklare inte riktigt nyttjat potentialen i PS5/XBSX, så det finns faktiskt en chans att Nintendo knappar in lite på försprånget. Ett spel från Nintendo som nyttjar sin egen hårdvara till max kan nog få många att sätta morgonkaffet i fel strupe… 😅

Nja om de ändå inte tänkar släppa någon kraftfull maskin kan de ju lika gärna skippat o fortsätta tuffa på med switch.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja om de ändå inte tänkar släppa någon kraftfull maskin kan de ju lika gärna skippat o fortsätta tuffa på med switch.

behöver inte vara allt för kraftfull, bara modern, en tablet i samma prisklass som switch klarar genshin impact i 60fps med högre upplösning och texturer som inte ser ut som gröt osv.

mobilspel börjar bli imponerande och hade dom kunnat anpassas till endast en sorts hårdvara hade dom kunnat se ännu bättre ut.

Medlem

Switch är en fantastisk liten konsol, och känns fortfarande lite som magi att dra igång Mario Kart 8, Mario Party, nya Zelda, Metroid Prime eller Mario Odyssey. Otroligt finslipade och imponerande spelglädje som skapar mer spelglädje i soffan än min ps5 och Series x gör tillsammans. Och bärbar är den "nya" oled-skärmen grym.

Köpte mig en SteamDeck men sålde av den efter ett halvår. Tröttnade på dåligt optimerade spel och det klassiska PC-trixandet för att få till inställningarna i varje spel. Insåg att Switchen gav mig mer bärbar spelglädje och Decken blev överflödig.

Hårdvaran är verkligen inte allt. Switchen kan fortfarande imponera och bästa spelet just nu, samtliga plattformar, är enligt mig Tears of Kingdom!

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Om detta är fallet förstår jag faktiskt inte varför du har en Switch, då det i princip alltid är den absolut sämsta konsolen att spela multiplatformsspel på.

Jag har ett tillägg där: det finns fortfarande inget som slår övergången mellan bärbart och TV, vilket man lätt glömmer. Jag köpte bla en Switch för att jag inte för ha min TV ifred och vill kunna spela i sängen, soffan och på väg till jobbet.

Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag har ett tillägg där: det finns fortfarande inget som slår övergången mellan bärbart och TV, vilket man lätt glömmer. Jag köpte bla en Switch för att jag inte för ha min TV ifred och vill kunna spela i sängen, soffan och på väg till jobbet.

Två ord: Steam Deck

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nja om de ändå inte tänkar släppa någon kraftfull maskin kan de ju lika gärna skippat o fortsätta tuffa på med switch.

Om ryktet stämmer att nya Switch kommer ha prestanda som PS4/XB-One så tror ja Nintendo kommer göra ruskigt snygga spel. Mario Kart 8 ser fortfarande bra ut, och det kom 2013 till Wii-U.

Medlem

Alla maskiner känns gamla och svaga i slutet, problemet med Nintendos maskiner är att dom är utdaterade långt innan dom ens släppts. Iofs är väl det kanske inget problem om man inte har grafiker som kan utnyttja prestandan, och Nintendos grafiker prestarar fortfarande som om det vore 2005.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Om ryktet stämmer att nya Switch kommer ha prestanda som PS4/XB-One så tror ja Nintendo kommer göra ruskigt snygga spel. Mario Kart 8 ser fortfarande bra ut, och det kom 2013 till Wii-U.

Låter fan deprimerande om en ny maskin släpps 2023 eller senare med Ps4 prestanda.
Trots det kommer jag stå först i kön när Metroid Prime 4 kommer...

Medlem
Skrivet av duchovny:

Kanske stämmer men det handlar ju bara om vilken typ av spel Nintendo fokar på, inte något om deras prestanda. Switchen är skräp i jämförelse om man snackar om prestanda som artikeln handlade om.

Nä. Artikeln handlade om att hårdvarubegränsningar kan leda till Intressant innehåll..

Men nog är vi alla redo för en fetare Switch 😅
Även om jag ska erkänna att jag verkligen gillar Switchen (och övriga konsoler/PC).

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Två ord: Steam Deck

Fast han skrev övergången mellan bärbart och tv. Steam Deck är mestadels bärbar. Den är inte lika smidig som switchen att köra mot stor skärm.

Steam Decken är riktigt najs dock 😁

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Alla maskiner känns gamla och svaga i slutet, problemet med Nintendos maskiner är att dom är utdaterade långt innan dom ens släppts. Iofs är väl det kanske inget problem om man inte har grafiker som kan utnyttja prestandan, och Nintendos grafiker prestarar fortfarande som om det vore 2005.

Switch kändes ju superfräsch vad gällde prestandan som ny, fanns typ inget annat som kunde prestera konsolspels-standard bärbart där runt 2017.

Skrivet av Gaara:

Låter fan deprimerande om en ny maskin släpps 2023 eller senare med Ps4 prestanda.
Trots det kommer jag stå först i kön när Metroid Prime 4 kommer...

Lite trist, men tror inte det i nuläget går att kräma ur särskilt mycket högre specs än så för bärbart. De som försöker så drar ju priset iväg mot 10k och batteritiden ned mot 30 minuter.

Skrivet av SeniorGamer:

Switch är en fantastisk liten konsol, och känns fortfarande lite som magi att dra igång Mario Kart 8, Mario Party, nya Zelda, Metroid Prime eller Mario Odyssey. Otroligt finslipade och imponerande spelglädje som skapar mer spelglädje i soffan än min ps5 och Series x gör tillsammans. Och bärbar är den "nya" oled-skärmen grym.

Hårdvaran är verkligen inte allt. Switchen kan fortfarande imponera och bästa spelet just nu, samtliga plattformar, är enligt mig Tears of Kingdom!

Håller med. Personligen, det enda som tenderar att hålla emot Switch är bildkvalitet och framerate i de mest komplexa spelen. Själva standarden på spelen är ju hög, skulle bara behövas en modest uppdatering av prestandan så spelen såg skarpare ut och flöt jämnare, speciellt när man spelar på TV:n.

1
Skriv svar