Nintendo höll nyligen i en frågestund med investerare, och en av frågorna som fördes på tal var huruvida utvecklare anser att den begränsade prestanda hos Nintendo Switch är tillräcklig för att göra deras spel till verklighet.

Shinya Takahashi från Nintendo svarade att han i egenskap av mjukvaruutvecklare inte anser att prestandan är bristfällig, men att spelutvecklare över lag alltid vill ha mer och önskar inkludera inslag som överskrider vad hårdvaran klarar av. Han anser dock att det är en del av deras jobb att skapa roliga spel trots dessa begränsningar och att en del intressant innehåll skapas just för att man måste ta hänsyn till dem.

Systemutvecklarna jobbar faktiskt än i dag på att implementera metoder för att ta sig runt prestandabarriärer och utöka livslängden för mjukvaruutvecklingen till Switch.

Men även om Switch är en kapabel liten maskin, är nog de flesta Nintendo-fans redo för en uppföljare. Vi har inte hört något officiellt om den, men Nintendo har åtminstone lovat att övergången till nästan konsol (vad gäller konton och dylikt) ska bli smidigare än tidigare. Utvecklingen ryktas åtminstone gå bra och konsolen sägs släppas tidigast i april 2024, men det är inte officiella uppgifter.