Enslaved: Odyssey to the West är en bortglömd pärla

It's not a lake, it's an ocean
Enslaved: Odyssey to the West är en bortglömd pärla

Frågan om varför vissa spel blir älskade succéer medan andra glöms bort känns ständigt aktuell. Att det inte behöver ha med spelets kvalitet att göra är Enslaved: Odyssey to the West ett exempel på.

Enslaved är löst inspirerat av den kinesiska 1500-talsklassikern Xī Yóu Jì, Journey to the West , och utspelas i ett dystopiskt New York 150 år in i framtiden. Civilisationen har slagits i spillror, mänskligheten förts bort och förslavats. På planeten vandrar robotar, programmerade att döda allt i sin väg. Historien kanske inte känns så unik eller spännande, men Ninja Theory gör något minnesvärt av den.

Vi spelar som Monkey, en ärrad överlevare som stöter ihop med Trip, en kvinna på jakt efter svar. Båda befinner sig ombord på ett av många slavskepp i inledningen men lyckas fly. Efter en minst sagt skakande landning vaknar Monkey upp och upptäcker att Trip har satt ett slavpannband på honom, vilket i praktiken gör honom sammankopplad med henne. Om hon dör, dör även han. Trip behöver hans hjälp och pannbandet blir ett sätt att säkerställa att Monkey inte smiter.

Monkey och Trip utgör ett fint radarpar och det finns en skön personkemi mellan dem. Jag slås omgående av kvaliteten på röstskådespelet. Monkeys röst görs av Andy Serkis medan Trip spelas av Lindsey Shaw. De gör båda ett alldeles utmärkt jobb och får karaktärerna att kännas mänskliga och replikerna naturliga. Ansiktsanimationerna hjälper till att ge karaktärerna liv.

Enslaved är ett klassiskt actionäventyr. Det växlar mellan strider, enkla pussel och storyprogression. Gameplay känns delvis inspirerat av Uncharted, åtminstone när det kommer till klättringen som Monkey ägnar sig en hel del åt. Men det märks också att Ninja Theory hade Heavenly Sword i bagaget när de utvecklade Enslaved.

Slå ut fienden innan den hinner kalla på förstärkning.

Monkey har en stav som han kan svinga så det står härliga till. Han kan även skjuta plasmastrålar för att slå ut robotar eller paralysera fienderna, vilket ger flera sekunders chans att puckla på utan att de kan angripa. Detta är ofta en förutsättning för att klara av strider med väldigt många fiender samtidigt, både i närkamp och på avstånd.

Efterhand dyker det upp allt tuffare mechs att hantera. Vissa är försedda med en sköld och kan endast besegras genom att man är i ständig rörelse och kommer åt dem bakifrån. Andra går inte att paralysera. När jag ställs mot ett större antal av dessa samtidigt blir det ofta svettigt. Det förekommer också ett antal bossfajter som underhåller hyggligt men påminner lite för mycket om varandra.

Enslaved är packat med action, men här finns också lugnare sektioner. En del passager uppmanar till stealth runt ”sovande” robotar. Jag väljer ofta att hellre slåss. Striderna är ganska tillfredsställande när man fått kläm på kontrollen och i de bästa stunderna uppstår ett skönt flyt. Perfekt är kontrollen emellertid inte utan kan bitvis kännas lite oprecis.

Genom att samla röda ljusglober längs banorna kan man uppgradera vapen, sköld och hälsa. Dessa finns överallt och jag samlade dem maniskt innan jag ens begrep vad de var till för. Det är svårt att låta bli, och eftersom döda fiender efterlämnar sådana blir incitamentet att smyga sig förbi dem väldigt svagt.

Med Monkeys hoverboardliknande "cloud" kan man sväva fram, men funkionen är underutnyttjad.

När det återstår ungefär en tredjedel av spelet får vi stifta bekantskap med Pigsy, en man som till utseende och kroppsform onekligen lever upp till sitt smeknamn. Det är en kaxig jäkel som är förvånansvärt smidig trots sin rondör, men han gillar Trip och tvekar därför inte att ansluta och bilda en trio. Pigsy är ett bra tillskott som bidrar till en del lättsamma och humoristiska scener.

Spelet är cirka nio timmar långt, och trots att både strider och miljöer hade tjänat på mer variation är upplevelsen så pass komprimerad och tät att inget hinner bli särskilt enformigt. Däremot finns det en del outnyttjad potential här. Varför används inte Monkeys motorcykel utanför mellansekvenserna? Varför går det bara att använda cloud ibland? Sekvenser som förändrar gameplay för en stund är få men ger mersmak. Sannolikt är förklaringen begränsade resurser, ty känslan är att Ninja Theory hade större planer för detta spel men tvingades kompromissa.

När sluttexterna väl rullar kan jag se tillbaka på ett, trots vissa svagheter, mycket underhållande och tajt äventyr som blev bättre för varje timme. Slutet är dessutom verkligen värt att uppleva efter en majestätisk bossfajt.

Jag har varit nyfiken på Enslaved länge och är glad för att jag gav det en chans. Trots att 13 år har passerat är detta fortfarande ett snyggt och underhållande äventyr med bra karaktärer och en engagerande berättelse. Det gör inget som direkt sticker ut, och jag hade gärna sett lite mer variation och kanske en möjlighet att byta mellan spelets tre karaktärer. Men det är utan tvekan ett bra spel. Så varför blev det en kommersiell flopp?

Den som lanserade ett spel hösten 2010 mötte oerhört tuff konkurrens. Vi pratar om ett år med spel som Alan Wake, Super Mario Galaxy 2, Mass Effect 2, Red Dead Redemption, BioShock 2, Halo: Reach, Metro 2033, Dead Rising 2, God of War III, Rock Band 3 och Call of Duty: Black Ops. Ett galet spelår, med andra ord, och mitt i detta späckade schema av hypade titlar och uppföljare till redan älskade spel kom alltså ett helt nytt IP från en då ganska anonym utvecklare. Det var knappast upplagt för succé.

Enslaved: Odyssey to the West är nästan själva definitionen av ett underskattat spel. Den som gillar actionäventyr i tredje person bör definitivt kolla in detta, och om du har en Xbox Series X fungerar Xbox 360-spelet alldeles utmärkt.

Enslaved: Odyssey to the West
4
Mycket bra
+
Bra karaktärer och strålande röstskådespeleri
+
Engagerande berättelse
+
Roligt gameplay
-
Har ännu mer potential
-
Vissa underutnyttjade funktioner
Det här betyder betygen på FZ

Testat på: Xbox 360 (på Xbox Series X)
Finns även till: PS3, PC


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Har fina minnen av detta!

Medlem

Enslaved gillade jag och minns det var ett av de snyggaste jag spelat då. Gillar även DmC och Hellblade, de har lite egna idéer.

Medlem

Vilket sjukt sammanträffande! Har inte tänkt på detta spelet sedan jag spelade det 2014. Igår på "gissa spelet" var en av mina gissningar Enslaved och nu kom denna tråden

Medlem

Har också trevliga minnen från detta. Vill minnas att striderna var riktigt bra och hade en härlig tyngd i sig.

Medlem

Spelet hade bland de bästa ansiktsanimationerna och voice acting jag sett/hört.

Medlem

Spelet känns sisådär för mig, hade inga förväntningar eller så när det kom och det har inte nödvändigtvis dålig gameplay och hade kul men blev inte riktigt......ja, "uppslukad" av spelet. Slutet hjälpte definitivt inte, nog det negativa som utstrålar andra bitar.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Precis som alla Ninja Theory-spel finns det höjdpunkter, men som i tidigare av deras spel är kameran inte spelarens bästa vän eller vissa ojämna nivåer; trots det är det också ett spel jag gillar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Precis som alla Ninja Theory-spel finns det höjdpunkter, men som i tidigare av deras spel är kameran inte spelarens bästa vän eller vissa ojämna nivåer; trots det är det också ett spel jag gillar.

Jag upplevde aldrig att jag hindrades av kameran, varken i strid eller i alla klättringssektioner. Det kan bli hektiskt när det är många fiender att slåss mot samtidigt, och visst dog jag en del. Men inte p.g.a. kameran.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Thomas:

Har också trevliga minnen från detta. Vill minnas att striderna var riktigt bra och hade en härlig tyngd i sig.

Bitvis rätt så svettigt minns jag, jag var mer imponerad av omgivningarna. Lite som en föregångare till The Last of Us.

Medlem

Ett av mina bästa spelminnen till PS3!

Har tänkt köpa det digitalt på min Series X och spela om det snart.

Bra recension!


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem

Kul läsning och en bra recension! Jag har tänkt spela det där sedan det släpptes, kanske börjar bli dags att ta tag i det 😊


signatur

Cause i need to watch things die

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av denkaforss:

Ett av mina bästa spelminnen till PS3!

Har tänkt köpa det digitalt på min Series X och spela om det snart.

Bra recension!

Jag körde det från skiva, det fungerar också ifall du hittar 360-spelet någonstans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Väldigt bra spel, har det till PS3. Tyvärr är mitt starkaste minne av det att jag hade bestämt mig för att skaffa alla troféer i spelet och det var ett helvete att hitta alla Tech Orbs.

Medlem

Tänker på detta spel varenda gång jag ser eller hör Andy Serkis! Gillade det skarpt!

Medlem

Det här spelet är toppen.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det här spelet har funnits i min backlog i så många år, jag har haft det installerat ett flertal gånger men sen kommer annat emellan. Tack för påminnelsen.

Medlem

Jag har kört igenom spelet ett par gånger men det var längesedan nu, kanske dag för en vända till!


signatur

I don’t puke when I drink. I puke when I don’t.

Medlem

Håller med, en bortglömd pärla! Variationen i gameplay, med karaktärerna man måste hoppa mellan och de olika typer av action man utför under spelets gång gör att det står ut. Även själva "atmosfären" och spelvärlden var mycket bra designad, gav bra inlevelse. Spelar hellre ett bra, kortare spel med perfekt design, än ett Open world spel där man måste repetera och hitta (nästan) samma sak 1000 gånger

P.s. bra recension!

Medlem

Känns fel säga det var underskattat eller bortglömt. Fick ju en massa hype och ros när det lanserades.

Har goda minnen av det. Godare än horizon liren.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shodan:

Känns fel säga det var underskattat eller bortglömt. Fick ju en massa hype och ros när det lanserades.

Har goda minnen av det. Godare än horizon liren.

Det blev en kommersiell flopp. Av alla spel som släpptes 2010, hur många pratar om i dag Enslaved jämfört med övriga titlar jag nämnde?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Snubben som var gollum i sagan om ringen var med i detta spel också. Och jag tyckte spelet var ok men väldigt mycket samma och lite kantigt. Men fortfarande ett bra spel.

Medlem

Lite förvånad över att folk är så positiva, tyckte verkligen inte att detta var någon höjdare direkt.

Tråkiga karaktärer, ointressant handling och ett slut som var riktigt kasst, helt random samt utan uppbyggnad.
Antar att det skulle ha kommit en uppföljare också för spelet slutar mitt i.

Annars så har jag lite svårt att komma ihåg detaljerna, men det var inget i spelet som stack ut som jag lagt på minnet annars.

Bortglömd av en anledning för egen del, glad att det inte kom en uppföljare till och med, precis som Prince of persia 2008.
Antar att det var trendigt då och inspirerades av Half-Life episode 2 som kom 2007.

Edit* Har man inget att spela och inte förväntar sig för mycket av något så är det ändå ok, speciellt då med tanke på att det är kort.
Spelet tar Ca 10 timmar att spela igenom så har man lite spel torka så är det ändå ett ok tidsfördriv i några timmar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Lite förvånad över att folk är så positiva, tyckte verkligen inte att detta var någon höjdare direkt.

Tråkiga karaktärer, ointressant handling och ett slut som var riktigt kasst, helt random samt utan uppbyggnad.
Antar att det skulle ha kommit en uppföljare också för spelet slutar mitt i.

Jag håller verkligen inte med om någonting av detta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag håller verkligen inte med om någonting av detta.

Är du till och med positiv till slutet?
Det kom ju från ingenstans och slutade mitt i för bövelen!

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det knappt någon karaktärsuppbyggnad heller, typ noll backstory med Trip och Monkey är no name karaktär nr1. Hans ända egenskap var typ muskler. Att karaktären till och med heter Monkey känns som ett onödigt förtydligande av att historien är baserad på något annat.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Fearnox:

Är du till och med positiv till slutet?
Det kom ju från ingenstans och slutade mitt i för bövelen!

Om jag kommer ihåg rätt så fanns det knappt någon karaktärsuppbyggnad heller, typ noll backstory med Trip och Monkey är no name karaktär nr1. Hans ända egenskap var typ muskler. Att karaktären till och med heter Monkey känns som ett onödigt förtydligande av att historien är baserad på något annat.

Jag gillar slutet. De knyter ju ihop berättelsen jättebra? Man får en förklaring och Monkey är nära att köpa det han får se.

Karaktärsutvecklingen saknas, det håller jag med om. Jag skrev lite om det i min recension innan jag tog bort den biten då jag tyckte det blev ett stickspår och texten för lång. Men det känns, som jag skriver, att Ninja Theory nog hade fler idéer och tankar som aldrig riktigt förverkligades. Viktigast i ett spel är gameplay, och här levererar Enslaved. Berättelsen också, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag gillar slutet. De knyter ju ihop berättelsen jättebra? Man får en förklaring och Monkey är nära att köpa det han får se.

Karaktärsutvecklingen saknas, det håller jag med om. Jag skrev lite om det i min recension innan jag tog bort den biten då jag tyckte det blev ett stickspår och texten för lång. Men det känns, som jag skriver, att Ninja Theory nog hade fler idéer och tankar som aldrig riktigt förverkligades. Viktigast i ett spel är gameplay, och här levererar Enslaved. Berättelsen också, tycker jag.

Det är såklart helt ok att ha olika åsikt, men jag tyckte i alla fall att det var out of place och kom från ingenstans. Men du har säkert rätt i att dem förmodligen hade fler idéer och kanske till och med cut content.

En kritik är också varför Monkey skulle lite på fienden som han har slagits emot, han kändes lite väl lättlurad i så fall, oberoende av om det var sant eller inte.
Var ett tag sedan jag spela, men varför skulle inte dem bara kunna göra av med Trip och Monkey vid ett senare tillfälle annars när de är mer sårbara?

Men det kanske var meningen att det skulle bli en franchise eller att det skulle varit mer content som gav mer kött på benen.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Det blev en kommersiell flopp. Av alla spel som släpptes 2010, hur många pratar om i dag Enslaved jämfört med övriga titlar jag nämnde?

Hamnade det inte lite i samma fack som Bayonetta? Fick bra recensioner och kritik, men sålde extremt dåligt? Som du säger så pratar ingen om spelet idag?

Jag gillade det även om det alltid är något med Ninja Theory's fighting som inte rimmar med mig? Har svårt att peka ut vad det är dock, var samma med Heavenly Sword. Gillade spelet mycket, men fightingen drog ned det för mig. Säger inte att den är dålig, men det är något som inte klickar för mig där...

Bra recension dock och jag tycker spelet borde få mer uppmärksamhet. Settingen är ju lite en föregångare till spel som Horizon, men även Nier. Hade gärna sett mer av Trip och Monkey, men det kommer i förmodligen inte få se tyvärr.


signatur

"Writer and Fighter"

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Johan Lorentzon:

Hamnade det inte lite i samma fack som Bayonetta? Fick bra recensioner och kritik, men sålde extremt dåligt? Som du säger så pratar ingen om spelet idag?

Jag gillade det även om det alltid är något med Ninja Theory's fighting som inte rimmar med mig? Har svårt att peka ut vad det är dock, var samma med Heavenly Sword. Gillade spelet mycket, men fightingen drog ned det för mig. Säger inte att den är dålig, men det är något som inte klickar för mig där...

Bra recension dock och jag tycker spelet borde få mer uppmärksamhet. Settingen är ju lite en föregångare till spel som Horizon, men även Nier. Hade gärna sett mer av Trip och Monkey, men det kommer i förmodligen inte få se tyvärr.

Jo, Bayonetta är nog en bra jämförelse. Striderna är långt ifrån perfekta, snarare lite klumpiga i de mest hektiska stunderna. Men jag kom in i ett ganska skönt flyt. Önskar dock att man hade kunnat använda "cloud" oftare.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar