Avowed är "inte ens i alfa" och inte lika färglatt som det verkar

Robot
Avowed är "inte ens i alfa" och inte lika färglatt som det verkar
Medlem

Det här är vad som är så idiotiskt med spelindustrin. Varför ens släppa en trailer om den trailen inte kommer representera spelet.

Medlem

fan vad folk gnäller på minsta lilla. Grafik är inte viktigast. Gameplay > Story > Ljud > Grafik


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Hoppas på ett riktigt bra rollspel i slutändan, oavsett grafik. Behövs flera rollspel med förstapersonsvy.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Redaktör
Skrivet av jehuty:

Det här är vad som är så idiotiskt med spelindustrin. Varför ens släppa en trailer om den trailen inte kommer representera spelet.

Det kan ju vara lite av en testballong där de tar reda på om t.ex. den grafiska stilen funkar. Det fick de ju tydligt besked om nu.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan ju vara lite av en testballong där de tar reda på om t.ex. den grafiska stilen funkar. Det fick de ju tydligt besked om nu.

Åh andra sidan så borde dom väl förska köra samma stil som dom gjort i Pillars 1 och 2. Där har dom ju mycket av färgpaletten satt redan. Sen är det rätt kul att en random utvecklare från teamet går ut och försvarar det. Undrar om han jobbar på grafikteamet?

Men, rätta mig om jag har fel. Är inte det otroligt snålt tilltagen utvecklingstid om spelet är ALFA nu? Om det ska släppas inom ett år?
Tanker att tex Zelda hade ju ett år av buggfix och polering.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

fan vad folk gnäller på minsta lilla. Grafik är inte viktigast. Gameplay > Story > Ljud > Grafik

Det är en smaksak. Jag håller med, men jag tror att majoriteten av spelarna är väldigt grafikfixerade.

Redaktör
Skrivet av Chipsgeneralen:

Men, rätta mig om jag har fel. Är inte det otroligt snålt tilltagen utvecklingstid om spelet är ALFA nu? Om det ska släppas inom ett år?
Tanker att tex Zelda hade ju ett år av buggfix och polering.

Finns väl inga fasta ramar där, utan hänger på hur omfattande spelet är och mycket annat.


signatur
Medlem

Obsidian har haft sina "klavertramp" (dungeon siege 3 bland annat) men får lite Oblivion-vibbar av detta i positiv bemärkelse. Jag tycker också att om de är osäkra med produkten kanske de ska vänta med att utannonsera trailers eller sätta en "alpha-stämpel" i trailern.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Är väl kul med lite färg!

Medlem
Skrivet av Chipsgeneralen:

Men, rätta mig om jag har fel. Är inte det otroligt snålt tilltagen utvecklingstid om spelet är ALFA nu? Om det ska släppas inom ett år?
Tanker att tex Zelda hade ju ett år av buggfix och polering.

Alfa och beta-stadier i utveckling är benämingar som aldrig varit speciellt standardiserade. Det kan skilja sig mycket mellan utvecklare vad dom menar med alfa och beta, speciellt sedan saker som post-release-support, early-access och "games as a service" blivit möjliga och populära.

Det som är en annan studios alfa-arbete kan mycket väl ha klassats som pre-alfa och/eller beta hos obsidian.
I så fall kanske tiden räcker gott för ett släpp 2024, om de går in i alfan med mycket gedigna förberedelser. Fast personligen låter det väldigt tidsoptimistiskt ändå...

Kanske räknar dom att släppa det i en mager, opolerad early access år 2024? Eller ett ramverk till spel redo för massor av DLCer..
I så fall är den tidsramen kanske rimlig.

Skrivet av ompalompa:

Alfa och beta-stadier i utveckling är benämingar som aldrig varit speciellt standardiserade. Det kan skilja sig mycket mellan utvecklare vad dom menar med alfa och beta, speciellt sedan saker som post-release-support, early-access och "games as a service" blivit möjliga och populära.

Det som är en annan studios alfa-arbete kan mycket väl ha klassats som pre-alfa och/eller beta hos obsidian.
I så fall kanske tiden räcker gott för ett släpp 2024, om de går in i alfan med mycket gedigna förberedelser. Fast personligen låter det väldigt tidsoptimistiskt ändå...

Kanske räknar dom att släppa det i en mager, opolerad early access år 2024? Eller ett ramverk till spel redo för massor av DLCer..
I så fall är den tidsramen kanske rimlig.

Ah, okej tack. Men då är jag inte ute på aktör för djupt vatten med tanken om snäv tid att skapa succé på. Hoppas det får den tid de behöver bara.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan ju vara lite av en testballong där de tar reda på om t.ex. den grafiska stilen funkar. Det fick de ju tydligt besked om nu.

Hade det inte varit mer logiskt att skicka upp en testbalong som faktiskt visar hur spelet ser ut då, snarare än att färgkorrigera en massa? 🤔

Skrivet av Captain_Dracula:

Är väl kul med lite färg!

Absolut, så jävla tradigt att majoriteten av spel i den här genren bara ska färgsättas i varierande toner av grått och brunt. Mer färg åt folket! 😁

Skrivet av ompalompa:

Det som är en annan studios alfa-arbete kan mycket väl ha klassats som pre-alfa och/eller beta hos obsidian.

Precis, historiskt har ju t.ex. det som många andra studios skulle betrakta som en alfa släppts som v 1.0 av Bethesda, alla studios har olika krav. 😉

Medlem

Så spelet ser varken ut som första eller andra trailern. Lol

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det kan ju vara lite av en testballong där de tar reda på om t.ex. den grafiska stilen funkar. Det fick de ju tydligt besked om nu.

Jag kan köpa det argumentet till en viss del men samtidigt när man startar sin PR maskin tycker jag det man ser är vad man får. Självklart om det finns tid och möjlighet kan man fixa saker efter feedback men tycker inte att en trailer ska vara ett test. Borde finnas bättre sätt att ta reda på sånt.

Skrivet av Du_d3:

Så spelet ser varken ut som första eller andra trailern. Lol

Detta är för roligt egentligen, "So the game doesn't even look like you think it does, sure it will be released next week but the trailers isn't the picture at all. Just have patience."

Skribent
Skrivet av Chipsgeneralen:

Men, rätta mig om jag har fel. Är inte det otroligt snålt tilltagen utvecklingstid om spelet är ALFA nu? Om det ska släppas inom ett år?
Tanker att tex Zelda hade ju ett år av buggfix och polering.

Obsidian är ju lite kända för att få för lite utvecklingstid till sina spel. Spelen slutar i ofärdiga produkter som har enorm potential. Nu har det blivit lite bättre sen de gjorde Pillars, men det tror jag mer beror på att de själva kunde styra tiden.

Nu tror jag inte Avowed kommer släppas inom ett år oavsett. Det känns alldeles för nära inpå.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Obsidian är ju lite kända för att få för lite utvecklingstid till sina spel. Spelen slutar i ofärdiga produkter som har enorm potential. Nu har det blivit lite bättre sen de gjorde Pillars, men det tror jag mer beror på att de själva kunde styra tiden.

Nu tror jag inte Avowed kommer släppas inom ett år oavsett. Det känns alldeles för nära inpå.

..tex Alpha Protocol (som jag trots alla dess buggar och knas gillade).. en pärla, men en trasig sådan. Sega satte stopp för ytterligare buggfixar.

Medlem

Det såg faktiskt betydligt sämre ut än de första trailers som de har visat upp, så jag hade tagit det rätt försiktigt med förväntningarna på denna titeln personligen.

Skribent
Skrivet av Blackwolfe:

..tex Alpha Protocol (som jag trots alla dess buggar och knas gillade).. en pärla, men en trasig sådan. Sega satte stopp för ytterligare buggfixar.

Jag gillade också Alpha Protocol. Sen får vi inte glömma KOTOR 2 och Fallout New Vegas. Samma där, ofärdiga produkter men med bra grund och ideer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av jehuty:

Det här är vad som är så idiotiskt med spelindustrin. Varför ens släppa en trailer om den trailen inte kommer representera spelet.

Förmodligen för att visa att det åtminstone är vid liv, vilket är på gott och ont.

Personligen så tror jag att Avowed kommer bli ett roligt spel, trots den medelmåttiga grafiken som visades. Påminde lite om The Elder Scrolls.

Medlem

Det här känns som goda nyheter. Jag tycker att den där andra trailern kändes alldeles för Fortnite-glättig och färgglatt "barnslig" på ett sätt som fick all hypeluft att gå ur mig. Det fanns några sekvenser som såg bra ut, men i övrigt blev det lite tilltals-whiplash i jämförelse med teasern för några år sen som fick spelet att se tungt och mörkt ut.

Medlem

I och med totalbristen på datum så kan man ju undra hur många spel i Microsofts "fantastiska" show som ens är i närheten av release.

Inaktiv

Så folk i allmänhet gillar inte färgglatt då utan grått och bajsbrunt🙁
Förvånar mig inte ioförsig.

Medlem
Skrivet av anon_331517:

Så folk i allmänhet gillar inte färgglatt då utan grått och bajsbrunt🙁
Förvånar mig inte ioförsig.

Man kan ju gärna framstå som en sån när man motsätter sig vad som visades, men i mitt fall är det inte riktigt så. Jag älskar färg när den står i bjärt konstrast till resten av spelet. I fallet Elden Ring är ju världen ofta brun och grå, och då välkomnar jag alla färger som kommer - turkos magi, brandgul eld, intensivt blodröd och så vidare. Då förgyller färgen miljöerna. I fallet Avowed kändes allting nedkletat med starka signalfärger och olika nyanser som får det att likna ett barnprogram. Det är som att Obisidan haft en inbördes tävling om vem som kan använda flest färger på skärmen samtidigt.

Medlem

The Outer Worlds var dåligt på så väldigt många sätt, men bla pga de chockerande små och separerade banorna (och den skrikande osköna färgpaletten med för den delen).

Game director för Avowed har redan sagt att det är jämförbart med The Outer Worlds i storlek. Pyttelitet alltså.

Obsidian är inte vad det en gång varit.


signatur

Memento Mori

Medlem

Haha, så spelet är typ i förproduktionsstadie fortfarande...typiskt Microsoft ändå att visa upp spel som släpps om typ 3-4 år för att ge illusionen att de har mer på gång inom kort än vad de faktiskt har

Sen så gillade jag Pillars, men här verkar de ju inte alls förstått designspråket som gjorde Pillars 1 så bra och stämningsfullt.

Skrivet av Slimebeast:

The Outer Worlds var dåligt på så väldigt många sätt, men bla pga de chockerande små och separerade banorna (och den skrikande osköna färgpaletten med för den delen).

Game director för Avowed har redan sagt att det är jämförbart med The Outer Worlds i storlek. Pyttelitet alltså.

Obsidian är inte vad det en gång varit.

De separata banorna hade jag inget emot, däremot att det fanns väldigt lite att utforska och göra på var och en av dem...var rätt trist att spendera 4-5 timmar på en värld och bli helt klar med den för att aldrig återvända igen...

1
Skriv svar