Star Citizen har dragit in mer pengar än vad GTA V, RDR2 och Cyberpunk kostade att utveckla

Medlem

Pengarna läggs på skepp till Star Citizen, men den absolut största delen av pengarna går ju till att finansiera utvecklingen av Squadron 42, singleplayerdelen. Så den här parallellen som dras är ju något missvisande.

Det är mycket pengar de dragit in, men det är ju pengar som går till utvecklingen av två spel, till alla oss spelares (som betalat för att kunna spela i multiplayeruniversumet) stora förtret.

Medlem

Det är sjukt roligt spel när de inte kör stora events med tusentals free fly konton som krashar servrarna som ändå vanligtvis krashar 1 gång på 2 tim för mig när det är lagom stabilt.
Man sugs in i upplevelsen i sc som inte går att jämföra i andra spel.
Närmast man kommer typ escape from tarkov blandat med gta blandat med något mmorpg.
Spelet bli bättre varje år med nya missions, grafik uppdateringar, nya fordon och gear o lattja med o uppdateringar till fysik motorn och balanseringar.
Har varit backer sedan 2014 och har skepp från enmans skepp till skepp för 20 personer.
Favorit aktiviter är susa runt o panga andra pirater , landa på marken eller gå in i ett annat skepp o panga fiender till fots och utforska och mining kan va skoj ibland. Nu är jag i en horder period där jag tar box uppdrag så jag hamnar på outposts där man kan hitta loot lådor o stasha grejjer i sitt skepp. Sen finns ju salvage där man svetsar loss material från vrak och åker o säljer det hos någon bilskrot för en slant 😀
Spelar ibland 5 dar i veckan och ibland inte alls, tycker jag fått mycket valuta för pengarna o nytt content 4 ggr om året i varierande stora patcher.

Typ gta 5 kan man inte jämföra med då detär samma spel motor de kört sen gta 3 / första 3d gta spelet. Där dem bara putsat om fasaden o bytt lite saker mellan varje version under motorhuven. Man skulle behöva ta vad alla 3d gta kostat i rnd och dev för stt jämföra.

Medlem

Squadron 42 väntar man tills det blir färdigt. Starcitizen kan dom hålla på att utveckla tills det blir bättre och bättre i all evighet. Men man hoppas på att dom släpper mer bugfria patcher i framtiden.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

För att sätta saker i perspektiv, eftersom artiklen jämför äpplen (SC:s intjänade pengar) med päron (de andras utvecklingskostnader).

• Star Citizen har tjänat totalt 6 miljarder kronor under åren 2012 till 2023.
• Overwatch tjänade 37 miljarder kronor året 2022.
• Fortnight tjänade över 63 miljarder kronor året 2022.

Med andra ord; det som har tagit Star Citizen 10 år att samla ihop, klarar de andra varje 1–2 månad. De andra spelen har bokstavligen inkomst nog att producera 5–10 stycken Star Citizen med Squadron 42 varje år.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

För att sätta saker i perspektiv, eftersom artiklen jämför äpplen (SC:s intjänade pengar) med päron (de andras utvecklingskostnader).

• Star Citizen har tjänat totalt 6 miljarder kronor under åren 2012 till 2023.
• Overwatch tjänade 37 miljarder kronor året 2022.
• Fortnight tjänade över 63 miljarder kronor året 2022.

Med andra ord; det som har tagit Star Citizen 10 år att samla ihop, klarar de andra varje 1–2 månad. De andra spelen har bokstavligen inkomst nog att producera 5–10 stycken Star Citizen med Squadron 42 varje år.

Innan spelet är släppt går inkomsterna till utveckling så intäkterna blir automatiskt utvecklingskostnader. SC tar inte ut några vinster.

Medlem

Det har blivit någon slags obehaglig kult av det hela, där fanatism gör att vissa spenderar enorma summor för att rättfärdiga projektet och därmed sin egen investering..

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Har du några belägg för hur mycket som går till utveckling och hur mycket som går i egen ficka eller "killgissar" du lite?
Jag tror givetvis också att en hel del pengar går till aktieägare och styrelser men jag tror också att en avsevärd summa går till utveckling av släppta och kommande spel.
Och inte för att vara petig men Epic använder ju en hel del av pengarna dom tjänar för att ge bort spel (i och för sig som marknadsföring för Epic Store men ändå) och utveckla Unreal Engine. Dessa intäkter gjorde ju även att dom kunde inkludera Quixels enorma materialdatabas i spelmotorn. Sen gav dom ju 100 miljoner dollar av spelets intäkter förra året till Ukraina.

Dom försöker ju i alla fall. Jag är tyvärr inte helt övertygad att dom någonsin kommer att lyckas ro rymdskeppet i hamn. I alla fall inte med alla funktioner som dom har utlovat.

Jag tror han tjejgissar.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Pengarna läggs på skepp till Star Citizen, men den absolut största delen av pengarna går ju till att finansiera utvecklingen av Squadron 42, singleplayerdelen. Så den här parallellen som dras är ju något missvisande.

Det är mycket pengar de dragit in, men det är ju pengar som går till utvecklingen av två spel, till alla oss spelares (som betalat för att kunna spela i multiplayeruniversumet) stora förtret.

Ja, det viskas ju om att SQ42:s första kapitel snart är klart och att eventuellt en presentation kan vara analkande vid nästa citcon. Bara spekulationer, men man bör veta det att majoriteten av pengarna som kommer in just nu går till SQ42. Det finns en anledning varför vissa skepp som funnits i concept i flera år blir omkörda av andra nyare concept eftersom just dessa skeppen behövs i SQ42. Dessa klara skeppen för SQ42 blir också implementerade i star citizen i samband med att de blir klara.

Så igentligen bör man lägga mindre vikt åt att rapportera om star citizen, och hellre lägga rampljuset på SQ42 istället eftersom star citizen inte är det primära spelet för CIG just nu. Att SQ42 är det CIG prioriterar först har Chris Roberts själv sagt för några år sedan. Sen har förvisso CIG specifika utvecklingsstudior på de oliko områdena, men frågan är hurpass mycket snabbare arbetet skulle gå ifall SQ42 inte fanns där och själ större delen av Chris Roberts uppmärksamhet och pengar.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja, det viskas ju om att SQ42:s första kapitel snart är klart [...]

Så igentligen bör man lägga mindre vikt åt att rapportera om star citizen, och hellre lägga rampljuset på SQ42 istället eftersom star citizen inte är det primära spelet för CIG just nu. Att SQ42 är det CIG prioriterar först har Chris Roberts själv sagt för några år sedan. Sen har förvisso CIG specifika utvecklingsstudior på de oliko områdena, men frågan är hurpass mycket snabbare arbetet skulle gå ifall SQ42 inte fanns där och själ större delen av Chris Roberts uppmärksamhet och pengar.

Precis. Tanken är att Squadron 42 ska bli den stora pengarkvarnen som tar över från skeppförsäljningen (tror dock att skeppsförsäljningen inte försvinner helt).

När utvecklingen av SQ42:s fundament är färdigt, ska de kunna släppa en uppföljare var 2:a eller 3:e år, i stil med Mass Effect och liknande serier.

Plus – SQ42 och SC är från en teknisk synvinkel exakt samma spel. Allt som utvecklas till SQ42, kommer mer eller mindre automatiskt till SC.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem

Jag minns att jag undrade om spelet skulle komma ut lagom till min pappa ledighet. Dottern är 10 och halvt idag 😂😂

Medlem

Halelulija!

Cult is a term, sometimes considered pejorative, for a relatively small group which is typically led by a charismatic and self-appointed leader, who excessively controls its members, requiring unwavering devotion to a set of beliefs and practices which are considered deviant (outside the norms of society)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cult

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Halelulija!

Cult is a term, sometimes considered pejorative, for a relatively small group which is typically led by a charismatic and self-appointed leader, who excessively controls its members, requiring unwavering devotion to a set of beliefs and practices which are considered deviant (outside the norms of society)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cult

Tur att detta inte gäller star citizen då eftersom långt ifrån alla är ense på star citizens forum, det skall gudarna veta 😂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Ichinin:

[...] requiring unwavering devotion to a set of beliefs and practices which are considered deviant (outside the norms of society)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cult

Faller lite på eget grepp då det, efter en snabb titt, inte råder någon brist på kritik. Särskilt med tanke på läget före och efter patch 3.18.

Tror det snarare handlar om de som vet vad man kan förvänta sig – och de som förväntar sig en komersiell spelutveckling.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Det har blivit någon slags obehaglig kult av det hela, där fanatism gör att vissa spenderar enorma summor för att rättfärdiga projektet och därmed sin egen investering..

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_cost#Fallacy_effect

Medlem

Problemet här är att Chris Roberts må ha visioner men han saknar all förmåga att avgränsa och att fokusera på att göra klart saker innan man lägger till nytt.

Att ge honom fria tyglar och hur mycket pengar som helst leder bara till ett svällande projekt utan slut.

Nu är ju alla fria att skicka pengar till dem eller inte.

Men det hela har defintivt skadat tilltron till att gräsrotsfinansiera AAA-titlar.

Medlem

Men med deras senaste video om feature ready och att nu är polering kvar så är jag än så länge skitnöjd med de pengar jag betalat mot ett drömprojekt.

12
Skriv svar