Star Citizen har dragit in mer pengar än vad GTA V, RDR2 och Cyberpunk kostade att utveckla

Robot
Star Citizen har dragit in mer pengar än vad GTA V, RDR2 och Cyberpunk kostade att utveckla
Medlem
Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Hur i...?

Och folk som skriver att man inte skall förköpa spel xD
Här förköper folk p2w för större spottstyver

Medlem

Det är småpengar

https://sensortower.com/blog/genshin-impact-three-billion-rev...

Medlem

Har sett så många som gör videor om det och fortfarande kallar det för vaporware, vilket egentligen är fel med tanke på att det går till viss del att köra det. Men frågan är om det faktiskt någon gång kommer släppas i sitt fulla. Att folk spenderar så mycket pengar börjar nästan kännas som pengatvätt.

Medlem

Samma sak med King och Candycrush.

eld
Medlem

Yep:

Medlem

Ja vill idioter betala för en techdemo som de har en illusion av att det kommer resultera i ett färdigt spel så låt de göra det. Folk får lägga sina pengar på vad de vill.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Har sett så många som gör videor om det och fortfarande kallar det för vaporware, vilket egentligen är fel med tanke på att det går till viss del att köra det. Men frågan är om det faktiskt någon gång kommer släppas i sitt fulla. Att folk spenderar så mycket pengar börjar nästan kännas som pengatvätt.

Få är dumma nog att göra dessa typer av projekt, de är livsfarliga, men jag är glad att de ändå vill göra det. Kan nog ta en halv livstid för att se ett projekt som star citizen igen.

(Klipp in ett skämt här om att det kan ta en halv livstid innan vi ens får se star citizen färdigt)

Elite Dangerous tog ett mer säkert sätt att göra ett liknande typ av spel, valde att designa ett spel utan alla dessa detaljer som tar åratal att göra.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja vill idioter betala för en techdemo som de har en illusion av att det kommer resultera i ett färdigt spel så låt de göra det. Folk får lägga sina pengar på vad de vill.

Har du spelat det själv? Eller är du bara en idiot som dömer andra utan någon som helst erfarenhet?

Medlem

En av de största lurendrejerierna i gaming-historia alltså!


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Jag är inte tillräckligt insatt i Star Citizen för att ha en stark åsikt men från någon som ser på från utsidan så är detta projekt extremt skumt.

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Ja vill idioter betala för en techdemo som de har en illusion av att det kommer resultera i ett färdigt spel så låt de göra det. Folk får lägga sina pengar på vad de vill.

Inte nog med det: man förtjänar att slippa kallas "idiot" också! (Hint, hint)


signatur
Medlem
Skrivet av eld:

Få är dumma nog att göra dessa typer av projekt, de är livsfarliga, men jag är glad att de ändå vill göra det. Kan nog ta en halv livstid för att se ett projekt som star citizen igen.

(Klipp in ett skämt här om att det kan ta en halv livstid innan vi ens får se star citizen färdigt)

Elite Dangerous tog ett mer säkert sätt att göra ett liknande typ av spel, valde att designa ett spel utan alla dessa detaljer som tar åratal att göra.

Det känns som ett drömprojekt, ett "du ska kunna göra allt" spel, och de verkar jobba på just de delarna, däremot så blir det implementerat väldigt långsamt och det som är på plats är lite halvt, om ens det, fungerande. Måste ju ändå säga att jag är imponerad av mängden pengar de har dragit in.

Medlem

Kan rekommendera denna för folk som inte känner till det eller som är intresserade.

Det finns mycket i spelet som är bra idéer, frågan är däremot om ett fullt spel någonsin släpps.

Medlem
Skrivet av Esri:

Samma sak med King och Candycrush.

Varför jämför ni intäkter med utvecklingskostnader? Rätta mig om jag har fel men Genshen Impact, Fortnite och Candycrush är färdiga spel med mikrotransaktioner? Inte ett early access spel som kanske går guld under vår livstid.
En del av skeppen som sålts för tusentals kronor har ju inte ens funnits som spelbara skepp i spelet utan mer som koncept.
Hur är det samma sak som att köpa ädelstenar i Fortnite?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varför jämför ni intäkter med utvecklingskostnader? Rätta mig om jag har fel men Genshen Impact, Fortnite och Candycrush är färdiga spel med mikrotransaktioner? Inte ett early access spel som kanske går guld under vår livstid.
En del av skeppen som sålts för tusentals kronor har ju inte ens funnits som spelbara skepp i spelet utan mer som koncept.
Hur är det samma sak som att köpa ädelstenar i Fortnite?

Att man kör med liknande koncept. Köpa in game saker. Fortnite genshin tjänar multum och lägger kanske 5% av det för vidare utveckling allt annat rakt ner i fickan.

Star citizen använder i alla fall alla pengar de får för att göra något fantastiskt av det som inte har funnits inom gamin världen någonsin

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja vill idioter betala för en techdemo som de har en illusion av att det kommer resultera i ett färdigt spel så låt de göra det. Folk får lägga sina pengar på vad de vill.

Tack. Skönt att du låter mig spela vidare

Medlem
Skrivet av Karmak:

Att man kör med liknande koncept. Köpa in game saker. Fortnite genshin tjänar multum och lägger kanske 5% av det för vidare utveckling allt annat rakt ner i fickan.

Star citizen använder i alla fall alla pengar de får för att göra något fantastiskt av det som inte har funnits inom gamin världen någonsin

Har du några belägg för hur mycket som går till utveckling och hur mycket som går i egen ficka eller "killgissar" du lite?
Jag tror givetvis också att en hel del pengar går till aktieägare och styrelser men jag tror också att en avsevärd summa går till utveckling av släppta och kommande spel.
Och inte för att vara petig men Epic använder ju en hel del av pengarna dom tjänar för att ge bort spel (i och för sig som marknadsföring för Epic Store men ändå) och utveckla Unreal Engine. Dessa intäkter gjorde ju även att dom kunde inkludera Quixels enorma materialdatabas i spelmotorn. Sen gav dom ju 100 miljoner dollar av spelets intäkter förra året till Ukraina.

Dom försöker ju i alla fall. Jag är tyvärr inte helt övertygad att dom någonsin kommer att lyckas ro rymdskeppet i hamn. I alla fall inte med alla funktioner som dom har utlovat.


signatur

PSN: OAKTHYR

Jag tycker utvecklarna är ganska öppna med vad de sysslar med och presenterar uppdateringar med jämna / ojämna mellanrum. Tycka vad man vill, det ser bra ut. Jag hoppas på ett toppenspel i slutändan.

RDR2 må ha kostat mindre, men är helt ospelbart på PC (för mig i varje fall), och pengarna får man inte tillbaka. Snacka om att bli lurad där.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Det känns som ett drömprojekt, ett "du ska kunna göra allt" spel, och de verkar jobba på just de delarna, däremot så blir det implementerat väldigt långsamt och det som är på plats är lite halvt, om ens det, fungerande. Måste ju ändå säga att jag är imponerad av mängden pengar de har dragit in.

Yep, känns absolut som ett drömprojekt, hela tanken med att seamless kunna gå från insidan på ett rymdskepp ner på en planet, allt på realistisk skala blir ett dyrt projekt.

Tror inte allt rullat på fantastiskt i utvecklingen, att saker går snett eller att grejjer byggs om händer. Detta har påverkat utvecklingstiden och därmed kostnaden, men saker händer iallafall, finns ju något att spela.

Livsfarligt projekt som sagt.

Medlem

Ingenting går dock att jämföra inkomsterna för ett mobilspel. Och jag tror att TES6 (när det väl släpps) kommer att dra in betydligt mer än Starfield.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Har du några belägg för hur mycket som går till utveckling och hur mycket som går i egen ficka eller "killgissar" du lite?
Jag tror givetvis också att en hel del pengar går till aktieägare och styrelser men jag tror också att en avsevärd summa går till utveckling av släppta och kommande spel.
Och inte för att vara petig men Epic använder ju en hel del av pengarna dom tjänar för att ge bort spel (i och för sig som marknadsföring för Epic Store men ändå) och utveckla Unreal Engine. Dessa intäkter gjorde ju även att dom kunde inkludera Quixels enorma materialdatabas i spelmotorn. Sen gav dom ju 100 miljoner dollar av spelets intäkter förra året till Ukraina.

Dom försöker ju i alla fall. Jag är tyvärr inte helt övertygad att dom någonsin kommer att lyckas ro rymdskeppet i hamn. I alla fall inte med alla funktioner som dom har utlovat.

Såklart går en del pengar på annat men det går inte till spelet där folk lägger alla dom pengarna på.

Rätt enkelt att ha en fingervisning hur mycker pengar som läggs på utveckling med det dom gör med spelen. Bara att utveckla hela genshin från start och marknadsföring gick på 100 mille. Tänk hur mycket det kostar med fortsatt utveckling gentemot hur mycket de får in?

De försöker i alla fall göra något speciellt som inget spelföretag i världen skulle våga göra för det är för mycket risk i det.

Medlem

Med tanke på att spel i tidigare fas med mindre innhåll finns/har funnits och sen kallar sig för "Early Release", "beta", bla bla bla, så förstår jag inte varför SC inte bara gör en ett "färdig release" här och nu. Alla Online spel förändras över tiden ändå. Verkar ju finnas tillräckligt mycket att göra för hålla en del väldigt länge sysselsatta. Och med tankte på att "alla vet" att alla planer som finns kommer att dröja "evigt" är det väl lika bra. Typ innan grafikmotorn blir så gammal att ingen alls vill spela det när det väl släpps, eller ngt sånt.

Dax
Medlem

Tror personligen att detta spel inte kommer bli färdigt alls utan bara är att dra in så mycket dollarz som möjligt innan folk kommer på att det är ett pyramidspel utav det hela.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja vill idioter betala för en techdemo som de har en illusion av att det kommer resultera i ett färdigt spel så låt de göra det. Folk får lägga sina pengar på vad de vill.

Äh medans star citizen har utvecklats så har det där dravlet ekat som en broken record.
För mig är dom där initiella 500 spännen jag gav ingenting gentemot alla andra EA titlar som scammat på riktigt och övergett sina spel, eftersom dom fortfarande jobbar med spelet och patchar det regelbundet.

Fattar att det finns folk som bara misstror, men att spelet inte skulle vara påväg någonstans som inte är dagens 3.19 är bara bullshit.

Avstängd
Skrivet av KeyserSoze:

Äh medans star citizen har utvecklats så har det där dravlet ekat som en broken record.
För mig är dom där initiella 500 spännen jag gav ingenting gentemot alla andra EA titlar som scammat på riktigt och övergett sina spel, eftersom dom fortfarande jobbar med spelet och patchar det regelbundet.

Fattar att det finns folk som bara misstror, men att spelet inte skulle vara påväg någonstans som inte är dagens 3.19 är bara bullshit.

Jag har också bidragit och spelat en hel del på sistone. Mycket har hänt, absolut. Men jag är övertygad om att projektet aldrig kommer bli klart eftersom att deras affärsmodell just nu genererar så pass mycket pengar att det hade varit olönsamt att slutföra projektet.

eld
Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag har också bidragit och spelat en hel del på sistone. Mycket har hänt, absolut. Men jag är övertygad om att projektet aldrig kommer bli klart eftersom att deras affärsmodell just nu genererar så pass mycket pengar att det hade varit olönsamt att slutföra projektet.

Med färdigt så innebär det att det är i ett skick där det känns som ett fullt spel, men de kommer ju såklart lägga till fler skepp i framtiden för att tjäna pengar.

Medlem

Jag är så glad att jag lagt 0 kronor i liret, hade det på känn från början att det är precis som Bjärred skriver.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av JohannaBjärred:

Jag har också bidragit och spelat en hel del på sistone. Mycket har hänt, absolut. Men jag är övertygad om att projektet aldrig kommer bli klart eftersom att deras affärsmodell just nu genererar så pass mycket pengar att det hade varit olönsamt att slutföra projektet.

Jag tror inte det är meningen att spelet någonsin ska "bli klart" i någon traditionell mening, så det är nog inte något man ska vänta på heller. Tycker det är kul att hoppa in en gång om året och se vad som är nytt, och förhoppningsvis en dag möts jag av en upplevelse jag är beredd att investera min tid och ytterligare pengar i.

12
Skriv svar