Amerikanska FTC vill att Activision-uppköpet blockeras temporärt

Medlem
Skrivet av Margy:

Kolla upp MIcrosoft, IRS och Puerto Rico.

Det började väl för en 10-15 år sedan.

MS startade ett kontor/företag med sådär 100 anställda i det fattiga Puerto Rico. Man hade lite "dolda" förhandlingar med myndigheter där inblandade uppmanades att inte skicka mail eller spara dokument. På något sätt lyckades man förhandla till sig att bara betala 1 % i skatt.

Efter detta sålde/flyttade man rättigheterna till flera av sina mest framgångsrika program till detta företag i Puerto Rico där man bara betalade runt en procent i skatt fast i stort sett allt arbete sker på andra platser.

Puerto Rico är lite udda då man är en amerikansk region men inte officiell delstat och man betalar inte statlig skatt och medborgarna får inte rösta i amerikanska val.

IRS protesterade och hävdade att man undanhållit 39 miljarder dollar.

Detta fall var så stort att IRS kände att deras egna juristavdelning inte räckte till utan man anlitade en extern advokatfirma som var experter på skattefrågor. MS tyckte detta var orättvist då "de kommer ju försöka vinna målet".

Plötsligt blev många politiker intresserade av denna fråga (kampanjbidrag), opinionsartiklar skrevs i media och lobbygrupper började arbeta och några år senare klubbades en ny lag igenom där IRS (och möjligen andra myndigheter) inte får använda externa jurister längre.

MS vill ha en spelplan där de kan anlita obegränsat med stjärnadvokater, jurister och experter medan myndigheter ska vara bakbundna till sina lågavlönade jurister som ska hantera alla fall som myndigheten har.

Jämför med hur en del politiker som troligen knappt rört ett spel plötsligt blev intresserade av spelmarknaden i Japan nu under MS-Activision-affären.

En officell länk menar jag... typ som när man citerar ngt i en uppsats lr dylikt så har man källorna med..

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Det enda rimliga är väl att förbjuda konsolexklusiva titlar helt, men det lär inte ske.

Då kan MS för min del gärna köpa upp AB så slipper jag Blizzards värdelösa plattform. Allt samlat på Gamepass istället.

Njää, exklusiviteter är inte bara av ondo. Jag gillar det till viss del. Självklart ska det finnas kvar!

Medlem
Skrivet av roftg:

En officell länk menar jag... typ som när man citerar ngt i en uppsats lr dylikt så har man källorna med..

Officiell länk? Det kan inte vara så svårt att söka.

Första träffen via Google (jag har ej läst): https://www.propublica.org/article/the-irs-decided-to-get-tou...

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Och Activision vill inte sälja bara king då antar jag utan hela koncernen? Tänk vad bråk ms hade sluppit om de bara kunnat köpa loss King.

Jag har för mig att ms inte är intresserad av att stycka upp köpet utan det är allt eller inget som gäller.

Medlem

FTC fick ju igenom detta. Detta är en Federal Domare. Inte FTCs interna domare. De försökte göra en fast-One här. De tog det till en domare som inte var insatt i det här, federal domare. De ville inte att det skulle bli så här snart. Redan den 22 juni ska det avgöras av samma federal domare som avfärdade Sony-Gamers lawsuit. Skulle det då stå. Blir 2 augusti av stor betydelse. Men avslår den federala domaren detta. Alltså FTC måste bevisa att det skulle skada konsumenter och/eller konkurrenterna. Avslår detta kan Microsoft och ABK avsluta affären utan hinder.

Skrivet av Freeman79a:

FTC fick ju igenom detta. Detta är en Federal Domare. Inte FTCs interna domare. De försökte göra en fast-One här. De tog det till en domare som inte var insatt i det här, federal domare. De ville inte att det skulle bli så här snart. Redan den 22 juni ska det avgöras av samma federal domare som avfärdade Sony-Gamers lawsuit. Skulle det då stå. Blir 2 augusti av stor betydelse. Men avslår den federala domaren detta. Alltså FTC måste bevisa att det skulle skada konsumenter och/eller konkurrenterna. Avslår detta kan Microsoft och ABK avsluta affären utan hinder.

Fast det hardu ju återigen sagt så många gånger nu... Senast var det här när man sa till dej att låt det spela ut sej istället och då sa du ja att det redan hade spelat ut sej och allt..

#4378351

Du kanske skall ta och bara å vänta tills det e klart helt enkelt 🤷🏼


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Fast det hardu ju återigen sagt så många gånger nu... Senast var det här när man sa till dej att låt det spela ut sej istället och då sa du ja att det redan hade spelat ut sej och allt..

#4378351

Du kanske skall ta och bara å vänta tills det e klart helt enkelt 🤷🏼

Det här kommer från Florian Mueller FOSSpatents.

Skrivet av Freeman79a:

Det här kommer från Florian Mueller FOSSpatents.

Spelar ingen roll vem det kommer ifrån för du har nämnt och citerat så många olika "kunniga" personer och du har haft fel hela tiden med att affären snart e klar ju...

Så e det liksom inte lika bra att bara sluta göra det och bara vänta tills den faktiskt är klar, för du besitter klart och tydligt inte all fakta när du har haft fel så mycket som du har, det kan ju alltid dyka upp nåt nytt som sätter käppar i affären.

Bara ha tålamod och vänta nu tills den e helt klar innan du fortsätter och säga så som du gör konstant


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar ingen roll vem det kommer ifrån för du har nämnt och citerat så många olika "kunniga" personer och du har haft fel hela tiden med att affären snart e klar ju...

Så e det liksom inte lika bra att bara sluta göra det och bara vänta tills den faktiskt är klar, för du besitter klart och tydligt inte all fakta när du har haft fel så mycket som du har, det kan ju alltid dyka upp nåt nytt som sätter käppar i affären.

Bara ha tålamod och vänta nu tills den e helt klar innan du fortsätter och säga så som du gör konstant

Destin läser både FOSSpatents och Hoeg's Law här. Plus videor i sin video. Jag tar in fakta från alla källor som jag får tag på.

Dee Batch är bra på det här också.

Det här är Destin.
https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

Och än så länge har jag inte haft fel.

Avstängd

https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

Då är affären låst denna månad och vi alla kan spela Call Of Duty m.m i Sverige och andra länder i EU. 👍🏻❤️

Jippi

Skrivet av Freeman79a:

Destin läser både FOSSpatents och Hoeg's Law här. Plus videor i sin video. Jag tar in fakta från alla källor som jag får tag på.

Dee Batch är bra på det här också.

Det här är Destin.
https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

så när jag sitter och säger att du har citerat så många olika "kunniga" personer och du har haft fel hela tiden med att affären snart e klar ju, så svarar du det genom att hänvisa till dom personerna nu!


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

Då är affären låst denna månad och vi alla kan spela Call Of Duty m.m i Sverige och andra länder i EU. 👍🏻❤️

Jippi

Jaså är papperna påskrivna och du kan spela Diablo 4 via gamepass imorgon?

Skrivet av jontebula:

https://youtu.be/zaAlAXmV9kE

Då är affären låst denna månad och vi alla kan spela Call Of Duty m.m i Sverige och andra länder i EU. 👍🏻❤️

Jippi

Och du får åxå göra likadant som Freeman!
Och ta det lite lugnt med ditt prat om att affären e klar snart..

Ta den videon du länkade liksom,
Rubriken säger ju The Microsoft Activison Deal Could Now Be Decided This Month!

Och vad betyder det, jo den säger att affären KAN AVGÖRAS denna månad, det betyder ju absolut inte att affären kommer vara färdig, för han säger att den KAN inte att den BLIR avgjord, vilket betyder att det är inte säkert att den blir det, och sen bara för att den ni blir avgjord betyder inte att den blir klar och påskrivet och att affären är avslutad, då hade det stått så.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Något annat hade ju varit tjänstefel, förstår inte riktigt nyhetsvärdet i detta.

12
Skriv svar