Amerikanska FTC vill att Activision-uppköpet blockeras temporärt

Robot
Amerikanska FTC vill att Activision-uppköpet blockeras temporärt
Medlem

Personligen, och med bakgrund av de senaste årens utveckling, så tror jag att FTC är mer på konsumenternas sida här. Som jag sagt tidigare så finns det ju en anledning till att MS är redo att betala sådana bisarra summor för AB, och det krävs inte speciellt mycket fantasi för att inse att den inte stavas "välgörenhet".

Avstängd

Låt inte MS förstöra spelbranshen mer än dom redan gjort.
Rent sorgligt se va dom gör med sina studios.

Medlem
Skrivet av Ender:

Personligen, och med bakgrund av de senaste årens utveckling, så tror jag att FTC är mer på konsumenternas sida här. Som jag sagt tidigare så finns det ju en anledning till att MS är redo att betala sådana bisarra summor för AB, och det krävs inte speciellt mycket fantasi för att inse att den inte stavas "välgörenhet".

Håller med dig helt.
Har haft denna känsla sen de satte igång som shopping spree. Speciellt efter Zenimax/Bethesda affären.
Då visade Microsoft att de inte skyr några som helst medel och att de kommer inte sluta.
Blev så förbannad på den där Phil Spencer på deras Xbox show härom kvällen när han presenterade Starfield och sa "This is the biggest game we've ever built".
Då tänkte jag. Fast NI har ju inte gjort ett skit!! NI har bara köpt studion som gör det åt er och började på spelet långt innan er jä"*vla affär gick igenom!

Medlem
Skrivet av Ender:

Personligen, och med bakgrund av de senaste årens utveckling, så tror jag att FTC är mer på konsumenternas sida här. Som jag sagt tidigare så finns det ju en anledning till att MS är redo att betala sådana bisarra summor för AB, och det krävs inte speciellt mycket fantasi för att inse att den inte stavas "välgörenhet".

Så du menar att andra företag, tex Nintendo och Sony, till skillnad från MS sysslar med välgörenhet?


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Älskar det här. Allt som har med det här att göra bådar gott. Activision (Bobby Kotic och ledningen) funderar till och med på att lämna UK för det här.

Om det här misslyckas för FTC. Är det fritt fram för Microsoft att avsluta affären.

Medlem

Någon som minns när EA köpte upp alla fina spelstudios på 90 och början av 00 ?

Gick inte så jäkla bra för dem heller. Tror inte
Microsoft har någon speciellt bra strategi framöver och för att minska min oro hade en tydlig roadmap varit att önska.

Medlem
Skrivet av Ender:

Personligen, och med bakgrund av de senaste årens utveckling, så tror jag att FTC är mer på konsumenternas sida här. Som jag sagt tidigare så finns det ju en anledning till att MS är redo att betala sådana bisarra summor för AB, och det krävs inte speciellt mycket fantasi för att inse att den inte stavas "välgörenhet".

Själv känner jag tvärtom efter utvecklingen som skett och efter motivering från bl. a. Eu och Japan. Att affären kan vara bra för konkurrensen och konsumenterna. FTC har en uttalad ideologisk agenda att stoppa "big tech" med politiskt tillsatta toppchefer. Därför MS är glada att det går till rättegång då de och många bedömare inom finansvärlden anser att det inte finns stöd i konkurrenslagarna att stoppa den.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag har slutat bry mig. Det som släpps från Activision är endå för mig helt ointressant.
Xbox kommunityt och dess mest inbitna fanboys är bara löjliga som verkar värdera att den här affären går igenom mer än att faktiskt få vettiga spel från dom sk "Xbox studios".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vi får hoppas affären går igenom snart. Tror inte FTC kan göra så mycket faktiskt.

Medlem

Tycker FTC och japans motsvarighet borde granska Sony och Squares kontrakt gällande exkluderingen av xbox som plattform för deras största spel.
Vill man nu ha en öppen marknad som de säger borde även alla såna slags kontrakt förbjudas.
Varför köpa bolag när du kan runda granskningar av fair trade lagar genom ett sånt kontrakt men ändå uppnå samma resultat.

Medlem

Deras enda krav: Bobby Koticks och hans vänner måste säga upp sig i utbyte mot affären

Medlem
Skrivet av Rassa:

Låt inte MS förstöra spelbranshen mer än dom redan gjort.
Rent sorgligt se va dom gör med sina studios.

På vilket sätt skulle dom ha förstört något?
Och det dom gör med sina spelstudios är ju att låta dom göra det som studion vill, oavsett typ av spel.

Medlem
Skrivet av Marackez:

Tycker FTC och japans motsvarighet borde granska Sony och Squares kontrakt gällande exkluderingen av xbox som plattform för deras största spel.
Vill man nu ha en öppen marknad som de säger borde även alla såna slags kontrakt förbjudas.
Varför köpa bolag när du kan runda granskningar av fair trade lagar genom ett sånt kontrakt men ändå uppnå samma resultat.

Och det pågår just nu.

Medlem
Skrivet av Marackez:

Tycker FTC och japans motsvarighet borde granska Sony och Squares kontrakt gällande exkluderingen av xbox som plattform för deras största spel.
Vill man nu ha en öppen marknad som de säger borde även alla såna slags kontrakt förbjudas.
Varför köpa bolag när du kan runda granskningar av fair trade lagar genom ett sånt kontrakt men ändå uppnå samma resultat.

Square har släppt massa spel till Xbox men sett att typ inga köper deras spel där så inte värt kostnaden att släppa där.
Enda gången är ju när Microsoft går in med pengar för att få det till gamepass som det släpps.

Microsoft har haft fler exklusiva tredjeparts spel dom senaste åren än Sony men ingen som klagar då. Inte ens Sony fanboys klagar.

Det har varit kännt sen årtionden tillbaka att vill man spela japanska spel så köper man Playstation och Nintendo.

Medlem

Köp exklusiva rättigheter till alla spel i en miljon år för 600 miljarder kronor och kringgå den här skiten. Funkar ju för Sony.

Medlem
Skrivet av Ender:

Personligen, och med bakgrund av de senaste årens utveckling, så tror jag att FTC är mer på konsumenternas sida här. Som jag sagt tidigare så finns det ju en anledning till att MS är redo att betala sådana bisarra summor för AB, och det krävs inte speciellt mycket fantasi för att inse att den inte stavas "välgörenhet".

Skrivet av Issue:

Så du menar att andra företag, tex Nintendo och Sony, till skillnad från MS sysslar med välgörenhet?

I vilken den av texten påpekar Ender att Nintendo och Sony sysslar med välgörenhet? De företagen nämns inte ens i inlägget.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

På vilket sätt skulle dom ha förstört något?
Och det dom gör med sina spelstudios är ju att låta dom göra det som studion vill, oavsett typ av spel.

Dom satte standarden att ta betalt för att spela online. Helt klar att Sony tog rygg på Microsoft i den frågan.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

Dom satte standarden att ta betalt för att spela online. Helt klar att Sony tog rygg på Microsoft i den frågan.

Så ditt exempel är något som är 21år gammalt? Och som i början faktiskt ledde fram till en utveckling med sociala funktioner som vi tar för givet idag. Sedan att någon följer efter gör ju den till en medhjälpare med såklart.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Så ditt exempel är något som är 21år gammalt? Och som i början faktiskt ledde fram till en utveckling med sociala funktioner som vi tar för givet idag. Sedan att någon följer efter gör ju den till en medhjälpare med såklart.

Du menar att teamspeak skulle inte hända ifall Microsoft inte tog betalt?

Skribent
Skrivet av Bojkott:

Köp exklusiva rättigheter till alla spel i en miljon år för 600 miljarder kronor och kringgå den här skiten. Funkar ju för Sony.

Kan ju fungera i teorin, och det är ju typ det som Epic gjorde med Remedy - att de skottande in pengar till deras nästkommande tre projekt mot Epic Games exklusivitet på PC. Det man då inte får är möjligheten att kunna påverka/styra studion (i samma utsträckning som om man äger dem) och får ej heller del av företagets totala vinst/aktieutdelningar.

Medlem
Skrivet av Keima:

Du menar att teamspeak skulle inte hända ifall Microsoft inte tog betalt?

Det har jag väl aldrig sagt? Plus att använder någon ens teamspeak längre?

Medlem

Fattar inte riktigt vad ms ska med Activision till, de får ju deras spel på xbox iallafall. Ta pengarna från det här affären och släng dom på studiosarna som redan ingår i xbox så de kan utveckla riktigt fina spel!

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Fattar inte riktigt vad ms ska med Activision till, de får ju deras spel på xbox iallafall. Ta pengarna från det här affären och släng dom på studiosarna som redan ingår i xbox så de kan utveckla riktigt fina spel!

För MS del så är det inte PC/Konsol spelen man mest är ute efter. Den stora tillgången för MS i denna affär är King, mobil delen av Activision/Blizzard. Inom mobil sektionen har ju inte MS så mycket att skryta över just nu. Och det har ju visats sig finnas mer pengar än man tror inom den mobila delen av spelvärlden.

Medlem

Det enda rimliga är väl att förbjuda konsolexklusiva titlar helt, men det lär inte ske.

Då kan MS för min del gärna köpa upp AB så slipper jag Blizzards värdelösa plattform. Allt samlat på Gamepass istället.

Medlem

Problemet med sådana här mål i USA är att det ofta för rika företag går att nå det resultat man vill ha om man är beredd att spendera tillräckligt mycket pengar.

MS har ju redan lyckats köpa sig till lagändringar för att skattemyndigheten IRS (kanske även andra myndigheter?) ska ha mindre chans att erbjuda dem motstånd mot deras skattefusk.

Medlem
Skrivet av blackidus:

För MS del så är det inte PC/Konsol spelen man mest är ute efter. Den stora tillgången för MS i denna affär är King, mobil delen av Activision/Blizzard. Inom mobil sektionen har ju inte MS så mycket att skryta över just nu. Och det har ju visats sig finnas mer pengar än man tror inom den mobila delen av spelvärlden.

Och Activision vill inte sälja bara king då antar jag utan hela koncernen? Tänk vad bråk ms hade sluppit om de bara kunnat köpa loss King.

Medlem
Skrivet av Margy:

Problemet med sådana här mål i USA är att det ofta för rika företag går att nå det resultat man vill ha om man är beredd att spendera tillräckligt mycket pengar.

MS har ju redan lyckats köpa sig till lagändringar för att skattemyndigheten IRS (kanske även andra myndigheter?) ska ha mindre chans att erbjuda dem motstånd mot deras skattefusk.

Allvarlig anklagelse/påstående det där... har du en trovärdig källa på det?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Håller med dig helt.
Har haft denna känsla sen de satte igång som shopping spree. Speciellt efter Zenimax/Bethesda affären.
Då visade Microsoft att de inte skyr några som helst medel och att de kommer inte sluta.
Blev så förbannad på den där Phil Spencer på deras Xbox show härom kvällen när han presenterade Starfield och sa "This is the biggest game we've ever built".
Då tänkte jag. Fast NI har ju inte gjort ett skit!! NI har bara köpt studion som gör det åt er och började på spelet långt innan er jä"*vla affär gick igenom!

Dom har hjälpt till en massa med spelet såklart!!
MEN!!
Hade spelet haft potentialen att nå dit dom siktar nu,utan uppköpet?.. utan ökade resursers?
Med en tidigare release dessutom! .. hur tidig nämde dom ej men..men min känsla är att ms varit bra för detta spels utveckling.. men vi får se..

Medlem
Skrivet av roftg:

Allvarlig anklagelse/påstående det där... har du en trovärdig källa på det?

Kolla upp MIcrosoft, IRS och Puerto Rico.

Det började väl för en 10-15 år sedan.

MS startade ett kontor/företag med sådär 100 anställda i det fattiga Puerto Rico. Man hade lite "dolda" förhandlingar med myndigheter där inblandade uppmanades att inte skicka mail eller spara dokument. På något sätt lyckades man förhandla till sig att bara betala 1 % i skatt.

Efter detta sålde/flyttade man rättigheterna till flera av sina mest framgångsrika program till detta företag i Puerto Rico där man bara betalade runt en procent i skatt fast i stort sett allt arbete sker på andra platser.

Puerto Rico är lite udda då man är en amerikansk region men inte officiell delstat och man betalar inte statlig skatt och medborgarna får inte rösta i amerikanska val.

IRS protesterade och hävdade att MS undanhållit 39 miljarder dollar.

Detta fall var så stort att IRS kände att deras egna juristavdelning inte räckte till utan man anlitade en extern advokatfirma som var experter på skattefrågor. MS tyckte detta var orättvist då "de kommer ju försöka vinna målet".

Plötsligt blev många politiker intresserade av denna fråga (kampanjbidrag), opinionsartiklar skrevs i media och lobbygrupper började arbeta och några år senare klubbades en ny lag igenom där IRS (och möjligen andra myndigheter) inte får använda externa jurister längre.

MS vill ha en spelplan där de kan anlita obegränsat med stjärnadvokater, jurister och experter medan myndigheter ska vara bakbundna till sina lågavlönade jurister som ska hantera alla fall som myndigheten har.

Jämför med hur en del politiker som troligen knappt rört ett spel plötsligt blev intresserade av spelmarknaden i Japan nu under MS-Activision-affären.

12
Skriv svar