Spelarna hatar tomma öppna världar, så Final Fantasy XVI är inte fullt öppet

Robot
Spelarna hatar tomma öppna världar, så Final Fantasy XVI är inte fullt öppet

Square Enix vill få storyn rätt den här gången.

#final-fantasy-xv, #final-fantasy-xvi


Inaktiv

De har helt rätt

Bra story > Stor tom öppen värld.

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

De har helt rätt

Bra story > Stor tom öppen värld.

Imo finns det dock en gräns. När ett spel är mer cutscenes och dialog skippande så har det gått alldeles för långt, vill spela spel, inte kolla film😅

Inaktiv
Skrivet av DieZe:

Imo finns det dock en gräns. När ett spel är mer cutscenes och dialog skippande så har det gått alldeles för långt, vill spela spel, inte kolla film😅

Jag håller med. Tycker första gången jag kände att "gränsen" var nådd var med Metal Gear Solid 4. Det var mer film än spel

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Jag håller med. Tycker första gången jag kände att "gränsen" var nådd var med Metal Gear Solid 4. Det var mer film än spel

Metal Gear Solid 4 hade ju kanske över 8 timmar med cutscenes. Och kanske 4-6 timmar med gameplay om man var snabb. Ett riktigt cinematisk spel alltså.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Eller så fyller man sin stora öppna värld med intressant innehåll. Testa The Witcher 3 för tips.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Inaktiv
Skrivet av Earthscum:

Metal Gear Solid 4 hade ju kanske över 8 timmar med cutscenes. Och kanske 4-6 timmar med gameplay om man var snabb. Ett riktigt cinematisk spel alltså.

Tycker denna kommentar från reddit beskriver mina känslor rätt bra.

"Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots has a single continuous cutscene that's over 70 minutes long, and over 8 hours of cutscenes in total. This makes it one of the longest movies ever made, with some people still mysteriously referring to it as "a video game.""

reddit

Medlem

Tycker snarare stora ytor med ingenting är att föredra. Det skapar en mer trovärdig värld och bidrar därför till inlevelsen. RDR2 är mallen alla borde utgå ifrån om de ska göra ett open world spel.

Medlem

Låter kanon om det är som God of War Ragnarrök

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tycker snarare stora ytor med ingenting är att föredra. Det skapar en mer trovärdig värld och bidrar därför till inlevelsen. RDR2 är mallen alla borde utgå ifrån om de ska göra ett open world spel.

Det passar ju naturligtvis vissa spel mer än andra. I vissa spel blir det bara tråkigt, men i RDR2 passar det.

Medlem

Tycker att båda har sin plats. RDR2, CyberPunk 2077, TOK och Witcher 3 fungerar hur bra som helst som "öppna", men vissa spel som Guardians of the Galaxy eller Tomb raider fungerar mycket bättre som linear.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av DieZe:

Imo finns det dock en gräns. När ett spel är mer cutscenes och dialog skippande så har det gått alldeles för långt, vill spela spel, inte kolla film😅

Final Fantasy och många JRPG brukar dock ha väldigt mycket dialog och cutscenes. Ta Persona 5 tex, halva spelet är typ dialog och cutscenes men fan det är imo det bästa JRPGet som någonsin släppts.

Om man inte gillar cutscenes och mycket exposition vet jag inte om Final Fantasy är det bästa spelet.

Final Fantasy X tyckte jag iofs balanserade gameplay och cutscenes bra.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Metal Gear Solid 4 hade ju kanske över 8 timmar med cutscenes. Och kanske 4-6 timmar med gameplay om man var snabb. Ett riktigt cinematisk spel alltså.

Köper man ett spel från kojima kan man förvänta sig att det är mycket cinematic.

Jag menar han skriver ju så här om sig själv på twitter "Game Creator: 70% of my body is made of movies" 😀

Jag gillade spelat som fan iallfall over the top bananas story med bra bossfights och hade den där typiska mgs1 dna i sig. Jag kan dock hålla med om att det skulle vara mer gameplay.

Tycker det var långt mycket bättre än 5an iallfall som hade trist story och tråkig öppen värld. Tråkiga bossfights. Visst gamplay var tight och ai var bra men man tröttnade rätt snabbt och byggandet av basen var inget jag gillade eller brydde mig om.

Medlem
Skrivet av Fiigaro:

Final Fantasy och många JRPG brukar dock ha väldigt mycket dialog och cutscenes. Ta Persona 5 tex, halva spelet är typ dialog och cutscenes men fan det är imo det bästa JRPGet som någonsin släppts.

Om man inte gillar cutscenes och mycket exposition vet jag inte om Final Fantasy är det bästa spelet.

Final Fantasy X tyckte jag iofs balanserade gameplay och cutscenes bra.

Ff7 remake är ett av mina absoluta favoritspel så visst går det hem men det krävs en jävligt bra story (högst individuellt). Persona 5 la jag ner fort, alldeles för mycket dialog att skippa sig igenom för min smak sen gillar jag inte miljön det utspelar sig i även om jag väldigt gärna hade gillar spelet då alla prisar det som tusan

Medlem

Tomma stängda världar är inte så bra det heller

Medlem
Skrivet av HompiStompi:

Tycker denna kommentar från reddit beskriver mina känslor rätt bra.

"Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots has a single continuous cutscene that's over 70 minutes long, and over 8 hours of cutscenes in total. This makes it one of the longest movies ever made, with some people still mysteriously referring to it as "a video game.""

reddit

Tar man det där på allvar luktar det lite väl mycket tradig gatekeeping från folk som vill bestämma vad ett datorspel är eller inte är. Det allra mesta där ute är ju traditionella spel. Det måste finnas lite plats för annorlunda grejer.

Medlem

Vill ha mer stora världar som är stora för immersion, är nog ensam att tycka detta dock.

Vill ha ett spel som är fantasy, har goblins, troll osv. fast jag och ett gäng kompisar ska ta oss till nästa stad, så vi planerar att göra resan över helgen, ser till att köpa provisioner osv och beger oss på häst i låg fart för att inte göra dom trötta, sedan så spenderar vi 6 timmar irl tid på resande fot till nästa stad, med 2 stopp för att sätta upp läger för natten. man kanske stöter på några fiender då och då, eller ser ett övergivet hus. men överlag är det mest resande fot som gäller. Jag tror det skulle vara en riktigt kul upplevelse, speciellt i en shared world, då resurser osv får ett ökat värde då järnmalmen ifrån gruvan behövde fraktas 10 timmar hit.

Tror sånt fattas lite i spel, Att ta beslutet att resa blir en kostnadsanalys i sig självt. den öppna världen är farlig, man kan bli vilse, få slut på mat / vatten osv. gör så att städer känns som trygghet också.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Vill ha mer stora världar som är stora för immersion, är nog ensam att tycka detta dock.

Vill ha ett spel som är fantasy, har goblins, troll osv. fast jag och ett gäng kompisar ska ta oss till nästa stad, så vi planerar att göra resan över helgen, ser till att köpa provisioner osv och beger oss på häst i låg fart för att inte göra dom trötta, sedan så spenderar vi 6 timmar irl tid på resande fot till nästa stad, med 2 stopp för att sätta upp läger för natten. man kanske stöter på några fiender då och då, eller ser ett övergivet hus. men överlag är det mest resande fot som gäller. Jag tror det skulle vara en riktigt kul upplevelse, speciellt i en shared world, då resurser osv får ett ökat värde då järnmalmen ifrån gruvan behövde fraktas 10 timmar hit.

Tror sånt fattas lite i spel, Att ta beslutet att resa blir en kostnadsanalys i sig självt. den öppna världen är farlig, man kan bli vilse, få slut på mat / vatten osv. gör så att städer känns som trygghet också.

Det hade varit grymt kul om det gjordes på rätt sätt. Tyvärr känns det inte som att sådana spel skulle göras idag, allt ska vara instant gratification med så lite ansträning från spelarna som möjligt med så stora rewards som möjligt. Tror inte ett sånt spel hade sålt tyvärr även om jag själv gärna spelat det

Medlem

Tyckte ff7 gjorde open world helt perfekt.

Medlem
Skrivet av Piigge:

Vill ha mer stora världar som är stora för immersion, är nog ensam att tycka detta dock.

Vill ha ett spel som är fantasy, har goblins, troll osv. fast jag och ett gäng kompisar ska ta oss till nästa stad, så vi planerar att göra resan över helgen, ser till att köpa provisioner osv och beger oss på häst i låg fart för att inte göra dom trötta, sedan så spenderar vi 6 timmar irl tid på resande fot till nästa stad, med 2 stopp för att sätta upp läger för natten. man kanske stöter på några fiender då och då, eller ser ett övergivet hus. men överlag är det mest resande fot som gäller. Jag tror det skulle vara en riktigt kul upplevelse, speciellt i en shared world, då resurser osv får ett ökat värde då järnmalmen ifrån gruvan behövde fraktas 10 timmar hit.

Tror sånt fattas lite i spel, Att ta beslutet att resa blir en kostnadsanalys i sig självt. den öppna världen är farlig, man kan bli vilse, få slut på mat / vatten osv. gör så att städer känns som trygghet också.

Skrivet av DieZe:

Det hade varit grymt kul om det gjordes på rätt sätt. Tyvärr känns det inte som att sådana spel skulle göras idag, allt ska vara instant gratification med så lite ansträning från spelarna som möjligt med så stora rewards som möjligt. Tror inte ett sånt spel hade sålt tyvärr även om jag själv gärna spelat det

Det enda kommande spelet som har något som påminner i närheten av detta är väl The Wayward Realms, som är under utveckling av OG-skaparna av Elder Scrolls. Spelet är tänkt att vara en spirituell Daggerfall-uppföljare. De kallar det hela "Grand RPG".

https://store.steampowered.com/app/1685310/The_Wayward_Realms...

Jag håller med er, tycker oxå något sådant vore kul att spela. Dvs att vara immersed i spelvärlden som prioritet, snarare än att behöva stressa igenom en massa combat varje meter framåt och plocka upp collectibles mellan två städer vars avstånd är kortare än Stockholm Central till T-Centralen.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Tycker snarare stora ytor med ingenting är att föredra. Det skapar en mer trovärdig värld och bidrar därför till inlevelsen. RDR2 är mallen alla borde utgå ifrån om de ska göra ett open world spel.

Världen i RDRII var väl inte tom? Den var ju full med en massa små detaljer. Visserligen var det inte frågan om en karta nedlusad med symboler alá Ubisoft, men man stötte på människor, djur och annat smått och gott lite överallt.

Medlem

story story story säger jag när det är spel som FF. Vill jag lira öppen värld finns det bra många andra spel för det.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Ff7 remake är ett av mina absoluta favoritspel så visst går det hem men det krävs en jävligt bra story (högst individuellt). Persona 5 la jag ner fort, alldeles för mycket dialog att skippa sig igenom för min smak sen gillar jag inte miljön det utspelar sig i även om jag väldigt gärna hade gillar spelet då alla prisar det som tusan

Är också stort fan av FFVII både originalet och Remaken. Ser verkligen fram mot nästa del av Remaken

Persona 5s charm kommer ifrån riktigt bra character development. Det är lite "feel-good" känsla. Mellan alla missions hänger man med sina vänner och bygger relationer och gör olika aktiviteter som samtidigt låser upp massa perks. Det är en high-school simulator kan man nästan säga. Låter inte jätte spännande men jag gillade det verkligen. Storyn är riktigt bra, infiltrera psykopaters undermedvetna och konfontrera deras inre onda andar som är baserat på dödssynderna.

Trodde inte jag skulle gilla det men som du säger, pga att spelet prisat så högt så gav jag det en chans. Det kändes segt i början men så fort man började komma in i första dungeonen och jag började förstå lite hur spelet är strukturerat så fastnade jag. Soundtracket är också riktigt jävla bra, inte spelat många spel med sång i sitt soundtrack, alltså att de sjunger på Engelska. Det är även väldigt jazzigt vilket passar i spelet.

Har dock stor förståelse för varför det inte är för alla. Att ta sig igenom spelet tar garanterat över 100-150 timmar så det är verkligen en tidsinvestering. I Persona 5 Royal läggs det även på typ runt 30 timmar ish. Royal är den versionen man ska lira.

Sen finns Persona 5 Strikers som också är sjukt bra. Det är som P5 fast hack n slash istället för turned based men det är en direkt uppföljare till P5 så jag ser inte mycket poäng i att lira Strikers om man inte gillar 5an.

1
Skriv svar