Tre Geforce RTX 4060-grafikkort avtäckta – första släpps nästa vecka

Robot
Tre Geforce RTX 4060-grafikkort avtäckta – första släpps nästa vecka

AMD tros kontra med ett billigare Radeon om några veckor.

#amd, #geforce, #nvidia, #radeon, #rtx-4060


Medlem

Fortfarande alldeles för dyrt.
Gav 1500:- för mitt 1060. Ungefär där de behöver ligga och vad jag kan tänka mig betala för ett grafikkort.
Inte 4000-5000 för de sämsta korten.
Vill dom få igång försäljningen på allvar igen så 150-200$.

Inaktiv
Skrivet av ohGr:

Fortfarande alldeles för dyrt.
Gav 1500:- för mitt 1060. Ungefär där de behöver ligga och vad jag kan tänka mig betala för ett grafikkort.
Inte 4000-5000 för de sämsta korten.
Vill dom få igång försäljningen på allvar igen så 150-200$.

De tänker svälta gamers. De vet att när ditt grafikkort inte längre kan köra på acceptabel nivå kommer folk köpa ett grafikkort. Frågan är hur många vänder hobbyn i ryggen och vilka som ger med sig.

Vi kommer nog se lite nyheter med "Han överklockade sitt grafikkort och uppnådde fusion"

Medlem
Skrivet av ohGr:

Fortfarande alldeles för dyrt.
Gav 1500:- för mitt 1060. Ungefär där de behöver ligga och vad jag kan tänka mig betala för ett grafikkort.
Inte 4000-5000 för de sämsta korten.
Vill dom få igång försäljningen på allvar igen så 150-200$.

1060 hade MSRP på $299


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

1060 hade MSRP på $299

Japp, köpte på rea, 1500, elgiganten, netonnet eller liknande, vit modell.
Kör vidare med den tills kortet rasar ihop, eller tillverkarna fixar till sina priser.

Medlem

Hade grafikkorten legat på de nivåerna så hade tekniken knappt utvecklas i en vettig takt över huvud taget


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

För dyrt och för slött! Vicket skit tyvärr! Läderpelle mjölkar på i decennier!

Kan de inte släppa 640*512 kort för 2495 istället?

Medlem

Vi ser också den svaga kronan i de priser vi kommer få här.

Medlem

Fantastisk prestanda per krona, återigen.

Eller inte.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

lär nog inte sälja bra alls till dom priserna.

Medlem

Kan seriöst börja tänka mig en uppgradering från gtx1070 till en rtx 4060ti 16GB om priset är runt 6500kr nu i höst(4070 går att hitta för 7500kr idag, så ett steg nedanför det verkar rimligast). Tanken är att den ska få driva en 1440p Oled-skärm i ett lite senare skede.

Medlem

Undrar om den allra största köpgruppen är föräldrar som tänker att "ja grabben/tösen förtjänar en speldator nu" och så vill de köpa det mest basic och så blir det ett sånt här facepalm-kort.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Kan seriöst börja tänka mig en uppgradering från gtx1070 till en rtx 4060ti 16GB om priset är runt 6500kr nu i höst(4070 går att hitta för 7500kr idag, så ett steg nedanför det verkar rimligast). Tanken är att den ska få driva en 1440p Oled-skärm i ett lite senare skede.

Du hittar ett begagnat 3080 för lägre pris med bättre prestanda än 4060ti om du nu är så pris medveten.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Hmm frågan är då ska man klicka hem ett 3060 alt 3060 ti eller 4060 / 4060 ti till systersonen med i7 9700K

Medlem
Skrivet av cybo:

Du hittar ett begagnat 3080 för lägre pris med bättre prestanda än 4060ti om du nu är så pris medveten.

Det går säkert, men känner mig tryggare med 16GB, samt ska det ju dra otroligt mycket mindre ström och lättare att hålla tyst.

Medlem

Jag är glad att jag kör 1080P och är nöjd med det ROG STRIX 3060Ti som jag kör. Presterar utmärkt. Kikar man tex på ett ROG STRIX 4070Ti idag så går det på över 13.000kr. Inte riktigt mellansegments priser längre.

Mycket har vi att skylla på den svaga kronan. Men Nvidia/AMD har även dragit iväg med priserna när kryptoboomen var och har inte riktigt haft incitament att hålla tillbaka därefter. Blir ju vinstmarginal för uppenbarligen köper folk kort

Steget upp till 1440p eller 4K lär inte rycka närmare när det ser ut så här då det kräver större investering i grafikkortet för att hålla samma grafikinställningar som i 1080p

Medlem

Vilka nya spel klarar 8gb vram idag?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Det går säkert, men känner mig tryggare med 16GB, samt ska det ju dra otroligt mycket mindre ström och lättare att hålla tyst.

På vilket sätt är det "tryggare"? Ska du ha det som nattlampa?

Medlem
Skrivet av lonian:

Vilka nya spel klarar 8gb vram idag?

Beror på vilken upplösning du ska köra samt vilka settings. Alla klarar 8GB om du inte kör på ultra, med raytracing och inte siktar på 1440p/4K. Måste du köra ultra så får du göra lite mer research.

Den här videon tex visar hur 8GB kort får problem i 1080p på ultra settings i moderna spel så som hogwarts legacy och The last of us med mera. Så vill man vara mer framtidssäker när man lägger ut de här summorna på ett kort idag så bör man ta ett som har mer än 8gb vram.

Edit:

Skall också lägga till att Nvidia i sin tur har ökat på L2-Cache på 4000 serien till 32mb från tidigare 4mb. De hävdar att detta skall skära ned behovet av mer än 8GB Vram. Vad som stämmer vet vi inte förrän kort finns för test.

Här är en video som förklarar hur just det här med Cache fungerar ställt mot VRAM.

Medlem
Skrivet av Molotov:

1060 hade MSRP på $299

3GB modellen hade nog lägre. Det är den som ofta gick få tag på för 2000 och lägre.

Medlem
Skrivet av Ender:

På vilket sätt är det "tryggare"? Ska du ha det som nattlampa?

Eftersom det redan idag blir problem ibland med bara 8GB och enligt mina egna behov då jag ska gå över till 1440p, jag vet att jag minst väntar 3-4 år mellan uppgraderingar och gärna och ofta spelar nya tunga spel, så vill jag har rätt balans för mig att vara så framtidssäker som möjlig med minimalt med flaskhalsar och samtidigt inte blir ruinerad utan kan lägga pengar på annat också.

Medlem

Nvidia skriver 3899 på sin hemsida, antar att det är riktpriser för 4060..

Medlem
Skrivet av Ender:

På vilket sätt är det "tryggare"? Ska du ha det som nattlampa?

Påminner om då jag var på bussen till mönstringen och tappade vattenflaskan, killen som plockade upp den sa "här har du nappflaskan". Alltså lite väl "omotiverathårt"

Medlem

Klarar dessa grafikkort av nya Zelda?

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Påminner om då jag var på bussen till mönstringen och tappade vattenflaskan, killen som plockade upp den sa "här har du nappflaskan". Alltså lite väl "omotiverathårt"

Hehe, kanske det. Känns mest lite svårt att söka "trygghet" i ett xx60-kort, oavsett minnesmängd. Vill man vara framtisdssäker så lär ju ett xx70 vara minimum. Samtidigt förstår jag att xx770-90-korten inte känns som ett alternativ med de sjuka priserna. Ifall jag inte redan hade ett 3080 så hade jag nog satsat på det istället för ett 4060...speciellt när man kan få det för samma pris.

Medlem
Skrivet av Wilfer88:

Eftersom det redan idag blir problem ibland med bara 8GB och enligt mina egna behov då jag ska gå över till 1440p, jag vet att jag minst väntar 3-4 år mellan uppgraderingar och gärna och ofta spelar nya tunga spel, så vill jag har rätt balans för mig att vara så framtidssäker som möjlig med minimalt med flaskhalsar och samtidigt inte blir ruinerad utan kan lägga pengar på annat också.

Håll ett öga öppet och du kanske hittar nåt

SweC Marknad - RTX 3080

Medlem
Skrivet av Ender:

Hehe, kanske det. Känns mest lite svårt att söka "trygghet" i ett xx60-kort, oavsett minnesmängd. Vill man vara framtisdssäker så lär ju ett xx70 vara minimum. Samtidigt förstår jag att xx770-90-korten inte känns som ett alternativ med de sjuka priserna. Ifall jag inte redan hade ett 3080 så hade jag nog satsat på det istället för ett 4060...speciellt när man kan få det för samma pris.

Jo jag förstår hur du menar. Jag tycker över huvud taget det är märkligt att just datorvärlden är uppdelad i olika prestandasegment där det ena inte nödvändigtvis ses som bättre än det andra. Typ som att en sämre grej är lika bra som en bättre grej, bara för att den sämre grejen passar så himla bra in i sitt segment. Ungefär som att säga "ja han är så himla rik för att vara fattig". Det finns nåt sponsorsegment i Hardware Unboxeds videor där en färdigbyggd dator "delivers excellent mid range performance". Jag tycker bara det låter så märkligt.

Visst, det är så att man inte alltid behöver den extra kraften, och det är bra att inte stirra sig blind på att allting måste vara det bästa, men det här synsättet kan bli skevt åt andra hållet också.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag är glad att jag kör 1080P och är nöjd med det ROG STRIX 3060Ti som jag kör. Presterar utmärkt. Kikar man tex på ett ROG STRIX 4070Ti idag så går det på över 13.000kr. Inte riktigt mellansegments priser längre.

Mycket har vi att skylla på den svaga kronan. Men Nvidia/AMD har även dragit iväg med priserna när kryptoboomen var och har inte riktigt haft incitament att hålla tillbaka därefter. Blir ju vinstmarginal för uppenbarligen köper folk kort

Steget upp till 1440p eller 4K lär inte rycka närmare när det ser ut så här då det kräver större investering i grafikkortet för att hålla samma grafikinställningar som i 1080p

Nu är ju RTX 4070 Ti ganska rejält mycket bättre än ditt 3060 Ti. Dessutom har det stöd för DLSS 3 (svart magi!). Sen presterar ett RTX 4070 Ti för 10.490:- näst intill lika bra som ett 4070 Ti Strix som kostar 3000:- mer. Jag kan absolut förstå att man vill ha de lite fetare tredjeparts-korten av olika skäl. Men då kan man inte gnälla på priser (för de tar ju ett premium för det). 4070 Ti skulle jag inte riktigt kalla ett kort i mellansegmentet heller. Snarare en bit ovanför.

Men jag håller med om att priserna såklart blivit helt jävla sjuka. Tragiskt!

Medlem

Kommer nog sitta på mitt 2070 ett tag till, helt ärligt. Även om man har råd att köpa bättre hårdvara, så börjar det nästan bli en principsak nu. Fy fan.

1
Skriv svar