Geforce RTX 4060 Ti ryktas "bara" kosta 450 dollar

Robot
Geforce RTX 4060 Ti ryktas "bara" kosta 450 dollar
Avstängd

6000:- för ett 1080p-kort med bara 8 GB VRAM? Pass

Medlem

Så jävla nice priser på 4000-serien, värmer i hjärtat. :')

Eller ja, priserna överhuvudtaget på grafikkort just nu är vidriga, även på dom äldre serierna.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Apersson:

6000:- för ett 1080p-kort med bara 8 GB VRAM? Pass

Det här är i princip ett 3070.
Ett 3070 fungerar utmärkt för 1440p.

Men om du behöver max/höga inställningar och 144fps så blir det svårt.

Men sänker man lite inställningar så är det inga problem alls.

Oavsett så är det för dyrt iaf

Medlem

Men det är ju helt ok. 6000 kr för ett xx70-kort. vänta nu... var det ett xx60-kort sa du?! 😛


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Vad ett RTX 4090 borde kosta eller i värsta fall ett 4080..

Geeks Gaming
Skrivet av filipovic:

Vad ett RTX 4090 borde kosta eller i värsta fall ett 4080..

Man saknar tiderna då toppkorten kostade under 10k 😢
Kommer ihåg när man kunde fynda ett 1080ti på black friday för 5500:-, det var magiskt men inte igår.
Det lever och mår väl fortfarande

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det här är i princip ett 3070.
Ett 3070 fungerar utmärkt för 1440p.

Men om du behöver max/höga inställningar och 144fps så blir det svårt.

Men sänker man lite inställningar så är det inga problem alls.

Oavsett så är det för dyrt iaf

Precis, mitt 3060 12GB fixar ju även 1440p (dock inte med textures osv på fullt) Men nu sitter jag dock med en aoc 1080p-skärm och det funkar då hur fint som helst. Men ja, korten är fortfarande dyra överlag


signatur

Nothing is power without Control

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Precis, mitt 3060 12GB fixar ju även 1440p (dock inte med textures osv på fullt) Men nu sitter jag dock med en aoc 1080p-skärm och det funkar då hur fint som helst. Men ja, korten är fortfarande dyra överlag

Skulle nog säga att 8GB är ett större problem än priset i detta fall.
Men aja allt är skit atm gällande grafikkort

Medlem

Blir dyrt i sverige dock för ett kort med 128bit bus bara... snålt

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det här är i princip ett 3070.
Ett 3070 fungerar utmärkt för 1440p.

Men om du behöver max/höga inställningar och 144fps så blir det svårt.

Men sänker man lite inställningar så är det inga problem alls.

Oavsett så är det för dyrt iaf

Jag som vill ha ett 3070 kort så skulle detta passa mig perfekt. Lirar även endast på en 1080p monitor.
______
EDiT:::

Sökte nu på RTX 4070 som går för 7700:- så det kortet kommer jag absolut att uppgradera till. Trodde de gick för över 10-11 lax och att det var brist men de finns i massor ute på marknaden.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag som vill ha ett 3070 kort så skulle detta passa mig perfekt. Lirar även endast på en 1080p monitor.
______
EDiT:::

Sökte nu på RTX 4070 som går för 7700:- så det kortet kommer jag absolut att uppgradera till. Trodde de gick för över 10-11 lax och att det var brist men de finns i massor ute på marknaden.

Det finns massor av dom för att den knappt är prisvärd. Det är den "mest prisvärda" om man kollar pris/prestanda, men det är fortfarande överpris så det sjunger om det.

Bra överskådlig video som ger ett ungefär på hur det ligger till.

Nu säger jag inte att man inte ska köpa ett 4070(eller whatever), man gör som man vill självfallet, men det finns en anledning till att det finns massor av 4070,4070 Ti och 4080 att köpa.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Skulle nog säga att 8GB är ett större problem än priset i detta fall.
Men aja allt är skit atm gällande grafikkort

Jo sant. Jag hade dock turen att hitta mitt när det faktiskt fanns några i lager på inet. Sen fick jag det som födelsedagspresent, så jag klagade ju inte (det var inte billigt i vilket fall, runt 6 tusen då) Sen att vissa "klagar" på att vissa 3060 har 12GB, visst det behövs väl inte direkt men känns då bättre med för mycket vram än för lite (The last of us bland annat äter ju vram som om det vore en buffe') 😅


signatur

Nothing is power without Control

Geeks Gaming
Skrivet av Fezk:

Det finns massor av dom för att den knappt är prisvärd. Det är den "mest prisvärda" om man kollar pris/prestanda, men det är fortfarande överpris så det sjunger om det.

https://www.youtube.com/watch?v=9neYEf8qoGM

Bra överskådlig video som ger ett ungefär på hur det ligger till.

Nu säger jag inte att man inte ska köpa ett 4070(eller whatever), man gör som man vill självfallet, men det finns en anledning till att det finns massor av 4070,4070 Ti och 4080 att köpa.

Helt klart finns det ”bättre” kort enligt parametrarna i videon.
Dock får jag säga att jag är sjukt positivt överraskad över 4070 (på pappret) då det ser ut att vara (för mig) en bra prestanda samtidigt som det är tyst, svalt och strömsnålt. Priset får ju räknas som ”bra” i dessa tider men är självklart för högt.

Skulle jag köpt nu så står det mellan 4070 eller 6950xt

Medlem

Fu, minns när man köpte sitt GTX 970 för dryga 4000 för ett par år sen :/

Medlem

Sjuk är samtiden.

Medlem
Skrivet av filipovic:

Vad ett RTX 4090 borde kosta eller i värsta fall ett 4080..

Redovisa gärna den fantasikalkylen 😆

Medlem

Sitter med ett 4090 själv, fantastiskt grafikkort, kostade en halv månadslön så var ju inte så hemskt ändå.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Helt klart finns det ”bättre” kort enligt parametrarna i videon.
Dock får jag säga att jag är sjukt positivt överraskad över 4070 (på pappret) då det ser ut att vara (för mig) en bra prestanda samtidigt som det är tyst, svalt och strömsnålt. Priset får ju räknas som ”bra” i dessa tider men är självklart för högt.

Skulle jag köpt nu så står det mellan 4070 eller 6950xt

Ja alltså, det är väl inte ett dåligt kort direkt(4070) och det är det "bästa" alternativet för många just nu om man behöver uppgradera som du säger.

Skulle det varit 16 GB och några tusenlappar billigare skulle det vara ett riktigt trevligt kort. Nu är det bara, "det bästa alternativt", vilket suger. Bra kort, riktigt dåligt pris, helt enkelt(även lite snålt med vram).

Hoppas folk har lite is i magen ett tag(vilket det ser ut att många har) för att se hur utvecklingen blir prismässigt. Inga mirakel lär väl ske, men man vet aldrig, någon sänkning kan man hoppas på.

Kanske beror på vad eller om AMD kommer med något nytt eller sänker priset på sina nuvarande kort. Dom verkar inte direkt röra sig med sina priser något avsevärt heller, tyvärr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det finns massor av dom för att den knappt är prisvärd. Det är den "mest prisvärda" om man kollar pris/prestanda, men det är fortfarande överpris så det sjunger om det.

https://www.youtube.com/watch?v=9neYEf8qoGM

Bra överskådlig video som ger ett ungefär på hur det ligger till.

Nu säger jag inte att man inte ska köpa ett 4070(eller whatever), man gör som man vill självfallet, men det finns en anledning till att det finns massor av 4070,4070 Ti och 4080 att köpa.

Tack för videon. Ska kolla in den.

Jag har för dålig koll på vad de är värda. Trodde 7700:- var bra faktiskt. Kommer dock köpa RTX 4070 då jag verkligen nu är i behov av att pensionera mitt lastgamla GTX 1070 från 2016-2017.

Skrivet av Nelfie:

Sitter med ett 4090 själv, fantastiskt grafikkort, kostade en halv månadslön så var ju inte så hemskt ändå.

Shit, vad jobbar du med egentligen.. Halv månadslön. Fast du kanske bara sa det som ordspråk.

Jobbar inom vården och då inte som doktor utan serviceboende så skulle ta mig ett tag att spara ihop till ett monsterkort som RTX 4090 på 27 lax. Men jag drömmer om ett sånt köp. Blir ett RTX 4070 kort för mig på 7-8 lax. RTX 4080 är också det för dyrt då det ligger på 20 lax. Too much med para.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

6-8k är nog min gräns för vad jag kan tänka mig betala för en komplett PC.

Medlem
Skrivet av Majoren:

6-8k är nog min gräns för vad jag kan tänka mig betala för en komplett PC.

15-20k ligger min smärtgräns på får bli uppgradering så fort ett 4070 sitter i en data för 20k

Medlem
Skrivet av Majoren:

6-8k är nog min gräns för vad jag kan tänka mig betala för en komplett PC.

Skrivet av stoffe20:

15-20k ligger min smärtgräns på får bli uppgradering så fort ett 4070 sitter i en data för 20k

Personligen har jag för höga spec/grafik krav för att lägga mig på 6-8 lax för en komplett burk. Går nog Stoffes väg upp till 20 lax där.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Personligen har jag för höga spec/grafik krav för att lägga mig på 6-8 lax för en komplett burk. Går nog Stoffes väg upp till 20 lax där.

Uppgraderade för typ 2 år sedan från en amd fx 6350 samt ett GTX 960 4GB till Ryzen 3700x samt nytt moderkort och ett RTX 3060 12 GB och det gick väl på runt 10 tusen. Riktigt nöjd även om grafikkortet var på tok för dyrt (men som jag skrev tidigare så fick jag det i present)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

https://www.sweclockers.com/nyhet/36191-nvidia-avvager-prissa...

Då får vi se vad som händer med 4060-korten 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Is i magen som sagt, är det bästa alternativet för oss konsumenter just nu.

Till hösten/vintern och reorna lär priserna förhoppningsvis gå ned ännu mer(samt om AMD prispressar lite).

Sen får man väl se vad denna prissänkning innebär i Sverige.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

1
Skriv svar