Nu kan man lira Half-Life: Alyx utan VR från start till slut

Robot
Nu kan man lira Half-Life: Alyx utan VR från start till slut
Medlem

Snart kommer med andra ord horder av folk börja gnälla över att "var det inte bättre än såhär"? När de då missar hela poängen med spelet utan VR.

Medlem

Har några stackare lagt så mycket energi på att ta bort hela grundidén av spelet? HL: Alyx har ju VR som stomme - det är ju den grundidén som har format designen kring hela spelet. Nästa projekt - modda Tetris så att man inte behöver fylla en hel rad för att komma vidare. Eller Fifa utan att man behöver göra mål.

Medlem

Vill bara påminna att Half life 2 inkl Episode 1 och Episode 2 går att köra i VR nu precis som om det skulle vara spel gjorda för VR 👍

Vad nästa project flr teamet är kan vara portal


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vill bara påminna att Half life 2 inkl Episode 1 och Episode 2 går att köra i VR nu precis som om det skulle vara spel gjorda för VR 👍

Vad nästa project flr teamet är kan vara portal

Stort tack! Hade jag missat. Trodde det var längre fram i tiden. Ska spelas om så fort jag tagit mig igenom tlou1 på pc.

Medlem

Trevligt för oss som har problem med åksjuka och VR.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Nito:

Stort tack! Hade jag missat. Trodde det var längre fram i tiden. Ska spelas om så fort jag tagit mig igenom tlou1 på pc.

Det var så lite
Rekomenderar att hålla koll i VR Tråden där försöker jag posta slla releaser av intressanta spel och moddar, då hade du inte missat

Ska själv ta mig an att köra ep1 och 2 i VR snart också 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tycker det är bra, även om inlevelsen inte går att jämföra med VR. Dessvärre är det just inlevelsen i VR som är mitt största problem, jag vågar helt enkelt inte spela i VR för jag blir totalt livrädd och får en utomkroppslig upplevelse som jag inte tror är riktigt normal xD

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Trevligt för oss som har problem med åksjuka och VR.

Tror inte att gameplay blir någon höjdare, så du kan nog lika gärna se en playthrough utan commentary:

Annars så finns det bra guider om man googlar för att bearbeta åksjuka i VR, man kan skaffa sig rätt hög resistans på ganska kort tid.
Själv så pallar jag till och med full locomotion i RE8 i minst 1.5timme och det spelet är väl ökänt för att vara besvärligt ifall man inte vill köra med någon av hjälplägena för åksjuka. I början så tyckte jag dock att det var obekvämt redan i start, men det gick snabbt att utvidga.

Och det kommer från någon som till och med vart yr när jag började spela Deathloop på konsol, Alan Wake med motion blur(påtvingat) var också oerhört obehagligt och gav mig yrsel.

Medlem
Skrivet av estling:

Tycker det är bra, även om inlevelsen inte går att jämföra med VR. Dessvärre är det just inlevelsen i VR som är mitt största problem, jag vågar helt enkelt inte spela i VR för jag blir totalt livrädd och får en utomkroppslig upplevelse som jag inte tror är riktigt normal xD

Jag är inte speciellt rädd av mig men jag gillar hur man kan känna obehag och vara nojig över minsta lilla när man kör i VR, nått jag inte alls upplever på en skärm.
Jag spelar för lite skräckspel i VR inser jag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Frågan är om mnan vill lira det utan VR?

Medlem

Inga achievements än? Där går gränsen.

Medlem

Håller på att spela igenom det nu på min dator via quest 2 Riktigt kul!


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Håller nog tyvärr inte i 2D. Fantastiskt i VR men som 2D-spel framstår det nog som högst mediokert.

Medlem

Skulle vara nice att kunna spela det på xboxen också.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Håller nog tyvärr inte i 2D. Fantastiskt i VR men som 2D-spel framstår det nog som högst mediokert.

Ja.
Half life alyx är lika mycket spel, som ett vr techdemo som en introduktion för nybörjare till VR.
Modden tar bort 66% av poängen med titeln
Tror inte att många kommer köpa hl alyx för att köra det med denna mod men blir själv intresserad av att testa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Frågan är om gameplayet blir roligt då spelet är anpassat för VR? Spelet blir väl för lätt med mus+tangentbord.

KoP
Medlem
Skrivet av Chicobello:

Håller nog tyvärr inte i 2D. Fantastiskt i VR men som 2D-spel framstår det nog som högst mediokert.

Det är inget 2D-spel. När man talar om 2D-spel så pratar man om plattformsspel. Även 2.5D-spel är oftast plattformsspel.

I 2D-spel har du bara bredd och höjd medans i 3D-spel så har du även djup.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Snart kommer med andra ord horder av folk börja gnälla över att "var det inte bättre än såhär"? När de då missar hela poängen med spelet utan VR.

Visar snarare vilken nivå spelet håller när man skalar bort billiga gimmicks, lite som när man ser en film utan 3D.

Medlem
Skrivet av KoP:

Frågan är om gameplayet blir roligt då spelet är anpassat för VR? Spelet blir väl för lätt med mus+tangentbord.

Troligen om inte det görs några ändringar i gameplay blir det otroligt simpel combat.

Skrivet av KoP:

Det är inget 2D-spel. När man talar om 2D-spel så pratar man om plattformsspel. Även 2.5D-spel är oftast plattformsspel.

I 2D-spel har du bara bredd och höjd medans i 3D-spel så har du även djup.

Blir ju 2d om man jämför med VR

Skrivet av kebbe:

Visar snarare vilken nivå spelet håller när man skalar bort billiga gimmicks, lite som när man ser en film utan 3D.

Mannen som missade hela poängen.
Kvasten sitter kvar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av KoP:

Det är inget 2D-spel. När man talar om 2D-spel så pratar man om plattformsspel. Även 2.5D-spel är oftast plattformsspel.

I 2D-spel har du bara bredd och höjd medans i 3D-spel så har du även djup.

2D-spel och platformsspel är två helt olika saker. Ett spel som Zelda a link to the past är 2D men knappast ett plattformsspel. Finns även massor med plattformsspel som är i 3D.

Medlem

Jag har inte VR men jag har velat haft och framförallt velat spela HL Alyx.

Men jag kan tycka att ta bort hela grundpremissen av spelets spelmekanism (VR Fritt) är litet som ett hån till de som köpte HL Alyx.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

KoP
Medlem
Skrivet av Kasse:

2D-spel och platformsspel är två helt olika saker. Ett spel som Zelda a link to the past är 2D men knappast ett plattformsspel. Finns även massor med plattformsspel som är i 3D.

Jojo, men det jag först och främst ville belysa var att Half-Life Alyx knappast kan benämnas som ett 2D-spel och drog en parallel till sidscrollande 2D-spel bara för att göra skillnaden mera tydlig i mitt exempel. 🙄

Sen finns det givetvis även plattformsspel som är i 3D.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visar snarare vilken nivå spelet håller när man skalar bort billiga gimmicks, lite som när man ser en film utan 3D.

Det är ingen billig gimmick - VR är ganska dyrt.

Men skämt å sido, Alyx är gjort för VR på ett sätt där hela grejen försvinner i en plattskärmsversion. Sättet du interagerar med världen och vapnen går helt enkelt inte att översätta till en platt skärm.

I din liknelse med 3D film så skulle Alyx mer vara som Avatar då, det är svårt att hävda att den filmen inte blev bättre på grund av 3Dn. Det är så den filmats och det är så den ska upplevas.

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Trevligt för oss som har problem med åksjuka och VR.

Jag har problem med åksjuka men det är none issue då man kan köra teleportering och room scale. 👌

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Men skämt å sido, Alyx är gjort för VR på ett sätt där hela grejen försvinner i en plattskärmsversion. Sättet du interagerar med världen och vapnen går helt enkelt inte att översätta till en platt skärm.

I din liknelse med 3D film så skulle Alyx mer vara som Avatar då, det är svårt att hävda att den filmen inte blev bättre på grund av 3Dn. Det är så den filmats och det är så den ska upplevas.

Avatar var definitivt inte bättre i 3d än utan, det är en annorlunda upplevelse givetvis, men filmen i sig är varken bättre eller sämre beroende på vilken version du ser.
Jämfört med Alyx där tekniken är så inbyggd i vad upplevelsen är att om man tar bort det så är spelet tydligen inte värt att spela. Tycker det låter som ett dåligt spel rent generellt då eftersom själva VR upplevelsen i spel inte imponerar det minsta på mig åtminstone.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Visar snarare vilken nivå spelet håller när man skalar bort billiga gimmicks, lite som när man ser en film utan 3D.

Och internet är en fluga, etc?

Medlem

Det är otroligt stor skillnad att stå i ett rum öga mot öga med ett monster och en pistol i din hand än att se det hela på en platt bildskärm. De som inte förstår vr har nog aldrig prövat.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är otroligt stor skillnad att stå i ett rum öga mot öga med ett monster och en pistol i din hand än att se det hela på en platt bildskärm. De som inte förstår vr har nog aldrig prövat.

Jag skulle vilja besvara hur fel själva iden om att "De som inte förstår vr har nog aldrig prövat" är.

Givetvis är det skillnad att spela från ditt eget perspektiv jämfört med att styra en karaktär i ett spel. Närvarokänslan att styra kameran med huvudet tillsammans med tex roomscale gör ju att det känns som du är i spelvärden på ett annat sätt jämfört med att spela spel på en vanlig skärm. Men upplevelsen liknande som att spela Virtua Cop med en lightgun är annorlunda jämfört med att spela med en mus. Upplevelsen är annorlunda, men spelet är inte bättre pga av det.

Folk som gillar VR brukar alltid hylla närvarokänslan som en gamechanger, som att detta är det som gör hela spelet, och alla som inte gillar det måste vara av den åsikten pga att dom inte provat det.
Men saken är att majoriteten av folk (spekulation från egna erfarenheter) bryr sig inte om detta, utan vill bara spela sina spel utan krångel, och VR är fullt av nackdelar som skapar krångel.

Eftersom jag skrev egna erfarenheter ovan kanske jag ska tillägga att jag jobbat i över 15 år som 3d grafiker, jobbat med att skapa VR och AR upplevelser till diverse företag och testat dom flesta highend headseten på marknaden som exempelvis varjo som kostar mycket mer än dom folk vanligtvis spelar på.

Jag skulle säga dom bästa VR spelen är dom som använder roomscale på ett bra sätt, när du går runt på samma plats och gör saker i miljön. Som exempelvis Job simulator eller beat saber. Men detta är en extremt begränsad genre av spel. VR tillför inget till dom som exempelvis spelar mobas som Dota2 eller snabba actionspel med mycket rörelser som Apex eller Quake.

Om du vill spela något mer intressant spel där du ska röra dig så får du antingen teleportera dig fram vilket är sjukt tråkigt och för vissa är desorienterade för andra.
Andra alternativ är att flytta dig med handkontroll och bara röra huvudet med kameran. Detta är generellt värre för nästa alla som använder VR och folk blir illamående väldigt snabbt för kroppen känner inte rörelserna ögonen ser.
Så vi är begränsade till upplevelser där man går runt i rum och gör saker, eller står still och skjuter/slår på saker. Knappas spel dom flesta är intresserad av att spela mer än ett par gånger.

Headseten vi har för tillfället är också för låg upplösning för att du ska få riktig närvarokänsla. Du kan både se pixlarna i headseten och en screen door effect från att synfältet är för smalt. Har testat headset där du har 4k i mitten av ögat och då når vi rätt närvarokänsla, men det måste vara hela synfältet inte bara mitten. Då behöver vi någonstans runt 16kx16k pixlar i displayen per öga och vi är inte direkt där än på ett tag.

Alla dessa nackdelar gör att folk inte är särskilt intresserad av att köpa VR upplevelser till sig hemma, utan man ser det mer som något man gör på ett nöjesfält eller på en arkad.
Av dom jag känner som köpt egna VR grejer så har flera inte använt det så mycket dom trodde, i huvudsak pga att dom blir illamående efter att ha använt det. Det är verkligen inte en grej som passar alla, och ja du kan träna upp hur länge du klarar av men om du spelat ett spel i 30 min och blev illamående i flera timmar efteråt. Hur många tror du har lust att prova igen bara för att öva upp sin tolerans bara för att få spelat ett spel med lite bättre "närvarokänsla" än ett vanlig spel?

Du kan säkert ha en annan erfarenhet från dig själv och dom du känner, jag ville bara informera att det är inte bara folk som inte provat VR som inte gillar det, med tanke på att jag jobbar med hundratals personer som använder VR dagligen i sitt arbete och hör vad dom säger.

För dessa människor är det ju bra om det finns en version av Alyx som inte kräver VR. Bästa vore ju om dom ersatte VR pusslen med något annat än bara ta bort dom helt vilket det låter som den här modden gjort.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Jag skulle vilja besvara hur fel själva iden om att "De som inte förstår vr har nog aldrig prövat" är.

Givetvis är det skillnad att spela från ditt eget perspektiv jämfört med att styra en karaktär i ett spel. Närvarokänslan att styra kameran med huvudet tillsammans med tex roomscale gör ju att det känns som du är i spelvärden på ett annat sätt jämfört med att spela spel på en vanlig skärm. Men upplevelsen liknande som att spela Virtua Cop med en lightgun är annorlunda jämfört med att spela med en mus. Upplevelsen är annorlunda, men spelet är inte bättre pga av det.

Folk som gillar VR brukar alltid hylla närvarokänslan som en gamechanger, som att detta är det som gör hela spelet, och alla som inte gillar det måste vara av den åsikten pga att dom inte provat det.
Men saken är att majoriteten av folk (spekulation från egna erfarenheter) bryr sig inte om detta, utan vill bara spela sina spel utan krångel, och VR är fullt av nackdelar som skapar krångel.

Eftersom jag skrev egna erfarenheter ovan kanske jag ska tillägga att jag jobbat i över 15 år som 3d grafiker, jobbat med att skapa VR och AR upplevelser till diverse företag och testat dom flesta highend headseten på marknaden som exempelvis varjo som kostar mycket mer än dom folk vanligtvis spelar på.

Jag skulle säga dom bästa VR spelen är dom som använder roomscale på ett bra sätt, när du går runt på samma plats och gör saker i miljön. Som exempelvis Job simulator eller beat saber. Men detta är en extremt begränsad genre av spel. VR tillför inget till dom som exempelvis spelar mobas som Dota2 eller snabba actionspel med mycket rörelser som Apex eller Quake.

Om du vill spela något mer intressant spel där du ska röra dig så får du antingen teleportera dig fram vilket är sjukt tråkigt och för vissa är desorienterade för andra.
Andra alternativ är att flytta dig med handkontroll och bara röra huvudet med kameran. Detta är generellt värre för nästa alla som använder VR och folk blir illamående väldigt snabbt för kroppen känner inte rörelserna ögonen ser.
Så vi är begränsade till upplevelser där man går runt i rum och gör saker, eller står still och skjuter/slår på saker. Knappas spel dom flesta är intresserad av att spela mer än ett par gånger.

Headseten vi har för tillfället är också för låg upplösning för att du ska få riktig närvarokänsla. Du kan både se pixlarna i headseten och en screen door effect från att synfältet är för smalt. Har testat headset där du har 4k i mitten av ögat och då når vi rätt närvarokänsla, men det måste vara hela synfältet inte bara mitten. Då behöver vi någonstans runt 16kx16k pixlar i displayen per öga och vi är inte direkt där än på ett tag.

Alla dessa nackdelar gör att folk inte är särskilt intresserad av att köpa VR upplevelser till sig hemma, utan man ser det mer som något man gör på ett nöjesfält eller på en arkad.
Av dom jag känner som köpt egna VR grejer så har flera inte använt det så mycket dom trodde, i huvudsak pga att dom blir illamående efter att ha använt det. Det är verkligen inte en grej som passar alla, och ja du kan träna upp hur länge du klarar av men om du spelat ett spel i 30 min och blev illamående i flera timmar efteråt. Hur många tror du har lust att prova igen bara för att öva upp sin tolerans bara för att få spelat ett spel med lite bättre "närvarokänsla" än ett vanlig spel?

Du kan säkert ha en annan erfarenhet från dig själv och dom du känner, jag ville bara informera att det är inte bara folk som inte provat VR som inte gillar det, med tanke på att jag jobbar med hundratals personer som använder VR dagligen i sitt arbete och hör vad dom säger.

För dessa människor är det ju bra om det finns en version av Alyx som inte kräver VR. Bästa vore ju om dom ersatte VR pusslen med något annat än bara ta bort dom helt vilket det låter som den här modden gjort.

Grattis, du tycks ha koll på allt.

Ja jag har andra erfarenheter.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar