Undisputed - Tidigt intryck av Steel Citys boxningsspel

Skribent
Undisputed - Tidigt intryck av Steel Citys boxningsspel

Vi är inte direkt bortskämda med boxningsspel vilket är lite konstigt enligt mig då boxning passar utmärkt i spelform. Jag själv föredrar MMA, men måste nog erkänna att boxning passar bättre just den digitala världen. Mest för att markfighting och flödet i brasiliansk jiu-jitsu är riktigt svårt att få till bra och rättvist i digital form.

Vi fick några VR-spel med boxningstema, men senaste seriösa försöket var EA Sports Fight Night Champions som släpptes till Xbox 360 och Playstation 3. Det är alltså snart två generationer sedan vi fick ett bra boxningsspel. Undisputed från Steel City Interactive är ett försök att återuppliva den digitala boxningen och spelet finns nu i early access på Steam för alla som vill prova.

Jag har själv suttit en vecka i spelet och kört fristående matcher mot datormotståndare. Det finns även ett online-läge och senare under utvecklingen läggs det in en singelplayerkampanj. Därför kommer jag här mest behandla hur själva boxningen känns och inte så mycket runt om.

Undisputed lånar kontrollerna från Fight Night-serien där analoga styrspakarna fungerar både för slag och för att röra sig. Det går även att ducka och glida undan slag relativt lätt och blockera funkar så att när blockknappen är intryckt blockar jag högt automatiskt, men dra högra styrspaken nedåt för att skydda kroppen. Allt detta funkar riktigt bra då systemet är enkelt att lära sig, men svårare att bemästra. Boxning handlar om att hitta vinklarna och sätta ihop kombinationer, vilket spelet lyckas riktigt bra med.

Det känns dock att spelet är i early access för balansen finns inte där och det saknas visa moment i fighting. Kroppsslag är alldeles för ineffektiva i nuläget och tar för lite av orken på boxarna. De verkar även ha så att huvudet har flera zoner och även om jag mata krokar i höger tinning hela matchen så är min motståndare helt oskakad om jag träffar vänster sidan. Detta kanske stämmer för kroppen, men en träff i huvudet kommer skaka hjärna oavsett vilken sidan den träffar. En annan grej jag stör mig på är att det är svårt att attackera medan man rör sig framåt. Boxarna verkar alltid plantera sina fötter och även om det är bra animationer så ser det lite väl ”Rock’em’sock’em”-aktigt ut där man bara står och vevar framför varandra. Det gör också att det blir svårt att pressa sin motståndare när man har denne skadade. De backar för att skydda sig och jag har svårt att följa efter för varje gång jag försöker slå så stannar min boxare upp och då hinner de undan för att sen återhämta sig. Det saknas även slag i clinchen, men det sa utvecklarna att det kommer läggas in senare.

I övrigt är det bra känsla i spelet med kommentatorer och boxarna verkar ha relativt olika rörelsemönster, inte så mycket som jag hade hoppats på men detta kan ju givetvis förändras över tid. Jag upplever att det hänt en del bara under veckan med skademodellen och sånt så utvecklarna verkar jobba på och lyssnar på feedback.

Undisputed är lite skakigt än så länge, men det är också väldigt tidigt i utvecklingen. Grunden finns här för ett bra boxningsspel, det krävs bara rätt mycket mer jobb för att alla bitar ska falla på plats. Jag är i alla fall försiktigt positiv efter att ha provat spelet. Det är som skrivet inte heller så stor konkurrens för boxning just i spelvärlden så för mig är det roligt att vi äntligen får ett seriöst boxningsspel. Om spelet säljer bra kanske EA också får för sig att återuppliva Fight Night-spelet som i nuläget ligger på is vilket hade varit trevligt. Det behövs nämligen mer boxningsspel punkt!

I och med att spelet är i tidig early access så är 3:an här nere baserat på vad jag spelar just nu, inte färdiga produkten

Undisputed
3
Bra
+
Utvecklarna verkar lyssna på feedback
-
Är ofärdigt (duh)
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent

Jag hoppas att det kan bli bra i slutändan. Behöver verkligen ett bra boxningsspel.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Redaktör

Fanns några Fight Night som var rätt kul. Nu kör jag The Thrill of the Fight på Quest 2 ibland när jag behöver röra mig. Det sliter...


signatur
Skribent
Skrivet av Mike Stranéus:

Jag hoppas att det kan bli bra i slutändan. Behöver verkligen ett bra boxningsspel.

Ja faktum är att de till och med ändrat mer nu. Skademodellen är mycket bättre och mer balanserad än när jag skrev detta. Så de fixar hela tiden.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul om det släpps ett nytt boxningsspel. Köpte Fight Night Champion 4 (Stavning?) till Xbox 360 när det släpptes. Spelar det fortfarande ibland.

Skribent
Skrivet av saigon:

Kul om det släpps ett nytt boxningsspel. Köpte Fight Night Champion 4 (Stavning?) till Xbox 360 när det släpptes. Spelar det fortfarande ibland.

Jag spelar det också fortfarande, men tycker det är sämre än 3an (även om det är kul). De snabbade upp spelet lite jämfört med 3an så tycker det känns mer "arkadigt". Där tycker jag Undisputed gör saker bättre, mer åt FN3 än 4an...även om det känns ofärdigt än så länge.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Ponny

Min senaste boxning var Punch-Out till NES. Eller ja, Mike Tyson's Punch-Out hette det ju då.

Eller om man bodde i Japan: Maiku Taison Panchi-Auto. En stark titel!


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent

Punch-Out! Är ändå awesome, även om det spelet är mer en boss-rush än ett boxningsspel.

Började spela lite online nu i Undisputed och har riktigt roligt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Just fan ,glömde att detta var i Early Access nu, väntar nog ett tag med att skaffa för att få spela ett färdigt spel men hade sjukt roligt med Fight Night så jag hoppas att de kan nå dit. Ett gott minne är ett valår för några år sedan där jag hade gjort de flesta partiledare som spelbara karaktärer (i Fight Night: Champion gick det att lägga in bilder och använda som grund till ansikten) inklusive en muterad version av Jonas Sjöstedt kallad "Super Jonas Sjöstedt" som var ett muskelberg på över två meter som krossade allt motstånd. Fina minnen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag spelar det också fortfarande, men tycker det är sämre än 3an (även om det är kul). De snabbade upp spelet lite jämfört med 3an så tycker det känns mer "arkadigt". Där tycker jag Undisputed gör saker bättre, mer åt FN3 än 4an...även om det känns ofärdigt än så länge.

Intressant, man kanske ska ta en titt på 3an också. En styrka som 4an har är ändå grafiken (allt är relativt), men det såg väldigt bra ut för sin tid.

FM-guru
F.d. Sisyr

Bra boxingspel växer inte på träd. Ser fram emot någon form av karriärläge, om det införlivas. Då är jag redo vid köpknappen.

Skribent
Skrivet av Ftmch:

Just fan ,glömde att detta var i Early Access nu, väntar nog ett tag med att skaffa för att få spela ett färdigt spel men hade sjukt roligt med Fight Night så jag hoppas att de kan nå dit. Ett gott minne är ett valår för några år sedan där jag hade gjort de flesta partiledare som spelbara karaktärer (i Fight Night: Champion gick det att lägga in bilder och använda som grund till ansikten) inklusive en muterad version av Jonas Sjöstedt kallad "Super Jonas Sjöstedt" som var ett muskelberg på över två meter som krossade allt motstånd. Fina minnen.

Haha det här måste återupplivas om det finns möjligheter i Undisputed sen!

Skrivet av saigon:

Intressant, man kanske ska ta en titt på 3an också. En styrka som 4an har är ändå grafiken (allt är relativt), men det såg väldigt bra ut för sin tid.

3an ser mer daterad ut, men å andra sida ser 4an väldigt bra ut även med dagens mått mätta. Men testa 3an om du kan, jsg tycker det edgar 4an i spelmekanik

Skrivet av Mikael Berg:

Bra boxingspel växer inte på träd. Ser fram emot någon form av karriärläge, om det införlivas. Då är jag redo vid köpknappen.

Karriärläget finns redan i menyn, så det kommer säkerligen införlivas tror jag.


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar