[TD] Till Nihilistens beklagan

[TD] Till Nihilistens beklagan

Kära FZ-läsare, du är inte medveten om det kanske, men just nu firar du en av kronologen och filosofen Aloysius Lilius (1510 - 1576) mest klarttänkta idéer som han nedtecknade (i viss redigerad form och inspiration av andra) - i den härliga textsamlingen "Compendiuem novae rationis restituendi kalendarium" som gavs ut någon gång under år 1577.

Tyvärr fick inte den gode Aloysius se frukterna av sitt arbete då han dog 1576, så det övertogs av brodern Antonio, som även han mötte sin skapare en kort tid därefter. Brödernas ihärdighet presenterades för påven Gregorius XIII, som införde den nya kalenderna år 1582 efter många "om" och "men". Den gregorianska kalendern är så enkelt som en solkalender, vilket innebär att den bygger på jordens bana runt solen. Det är den mest använda kalendern i världen, men inte helt utan kritik, men det ska vi inte gå in på här.

Det är faktiskt den tiden på året igen då både jag och alla mina nära och kära ägnar cirka fyra minuter att reflektera över vad som gjorde år 2022 så fantastiskt, eller förskräckligt. Det beror så klart på vad för slags upplevelser man har haft under de senaste tolv månaderna.

Jag har haft det relativt lugnt och stressfritt, men visst, då och då har pulsen höjts, men de flesta “problemen” har gått att lösa relativt fort. Jag ser fram emot ett år med trevliga upplevelser, en utgiven bloggbok (den blev framskjuten till 2023 som jag skrev i ett tidigare inlägg), samt lite mindre kilo kring magen. År 2020 började jag min långa avgiftning från socker och det har gått fantastiskt bra. Jag gjorde ingen helomvändning eftersom jag visste jag skulle misslyckas då, men med små steg blev resultatet som jag ville. Nästa år blir det handslag med en personlig tränare och jag kan kasta mina fladdrande kalsonger.

Populär-“nedriga”-massmedia, rapporterar att nya studier visar att var tioende djurart kommer vara utdöd inom 80 år, jag tänker att man borde vara lika oroad över mänskligt liv. Klockan tickar på alla möjliga sätt, men till nihilistens beklagan, tror jag på ackumulerad mänsklig kunskap. Det finns sätt att ta sig upp ur gropen, men, det kräver en sorts samstämmig önskan och ansträngning. Så, från och med år 2023 rekommenderar jag dig att kassera din dator och mobil, använda skrift i sanden som kommunikationsmedel (röksignaler kan också funka om det är miljövänligt virke), sedan . . . (?)

Ja, det är väl det vi alla försöker komma på hur det ska funka.

Vissa anser att vi redan har misslyckats, men jag vill inte riktigt erkänna den tanken. Jag tror det kommer ordna sig . . . på något sätt.

Eder kroniske optimist, W.

Gott nytt år!

#walter_iego


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jadu, domedagsklockan har aldrig varit såhär nära midnatt. Men än lever vi! Gott nytt år!

1
Skriv svar