Avstängd
Xbox Cloud

Någon mer som har Xcloud som nr 1 att spela på och inte köper någon konsol? Är nöjd även om jag tycker dom bakom Xbox borde erbjuda fler spel när vi väl kan köpa samt rättar till fördröjningar och artefakter. För utom det är jag riktigt nöjd hut dom ger oss att kunna spela hur mycket vi vill varje månad för en billig slant.

Är så sugen nu på Samsung Gaming Hub så jag kan spela på min Samsung TV QN90A från 2021. Ska komma har jag sett Samsung hinta på Twitter.

Här diskuterar vi allt som rör Xcloud.

Medlem

Jag har det men det är inte min nr 1 men använder den en del med min Steam Deck, funkar riktigt bra där. Lite sämre bild oftast än jag fick/får på Stadia men så pass liten skärm att det stör inte mycket.

Medlem

Xcloud är OK för lååångsamma spel. Typ Plague tale Requiem, inte mer. Är den molntjänst jag får mest latens med. Allt som amerikarnska influencerns/press säger är dåligt med streamade spel stämmer med Xcloud.
Stadia, GFN, Boosteroid & t.o.m. numera PS+ är bättre. Men Xcloud ingår i GPU så ... det är en nödlösning som är lätttillgänglig.

Medlem

Xcloud är tyvärr en av de sämre streamingtjänster jag testat. Har ju Game Pass Ultimate så händer att jag ger det en chans ibland, men det går sällan bra, även fast jag kör trådat 100Mbit så har bilden svårt att hänga med.

Annars har jag testat GeForce Now, Stadia och Playstation Now och dom fungerade mycket bättre.

Edit: Finns det inte redan en tråd om Xcloud? Har för mig att jag skrivit ett liknande inlägg tidigare.

Medlem

Jag körde endast Xbox cloud i några månader. Var sugen på Flight Sim och Halo Infinite men hade bara PS5. För mig fungerade det ibland bra och ibland riktigt dåligt. Det var just input delay som förstörde upplevelsen. Gav upp och köpte en Series S när det var rea. Jäklar vad mycket bättre det blev att spela på lokal hårdvara👌

Men kör cloud via konsolen ibland när jag vill testa något spel innan jag installerar. Tror teknologin kommer bli mycket bättre i framtiden men just nu skulle jag inte kunna gå över till bara cloud. Riktigt bra komplement dock.

Medlem

Absolut inte istället för. Hade game pass förutom och använde xcloud för att testa spel lite snabbt innan jag bestämde mig för om det var värt att ladda eller inte. Fungerar utmärkt för det ändamålet men skulle absolut inte vilja spela endast via strömmning.

Avstängd

Kör Xcloud som nr 1 och inte valt att köpa någon Xbox.

Inväntar Samsung Gaming Hub till min QN90A från 2021.

Står på Twitter att det ska komma till 2021 modeller.

Får se när Microsoft bygger ut fler data centers och löser latecy och artefakter. Har läst att mycket ska bli bättre när man kör Xcloud på sin Samsung TV.

Hoppas nu att Microsoft har som plan att lansera appen till fler smart TV då xbox chefen talar så varmt att dom lyckasts bra med Samsung och dom har andra planer och ska levera det till fler enheter. Hoppas dessa enheter är smart TV.

Medlem

Nu var det över ett år sedan jag provade det senast så det kan ha blivit bättre sedan dess. Men när jag provade det så var det verkligen för stor fördröjning och "pixlerad" bild. Tyckte den fungerade sämre än både Stadia och Geforce now.

Hoppas dock dom fortsätter utveckla denna teknologin. Tror det kommer ta lång tid innan det är bra bild och utan fördröjningar men när det väl lyckas tror jag att det kommer bli stort. Det är antagligen framtiden för gaming men tror det kan ta 2 konsol generationer till innan vi är där.

Medlem

Upplevde Xcloud som helt ospelbart. Såg ut som utsmetade 480p med synlig fördröjning när man försökte spela. Glöm PvP, gick knappt att segla i Sea of Thieves.

Medlem

XCloud ska komma till Quest 2.
Då blir det att man spelar på en stor virtuell skärm.

Man kan om man vill redan nu köra så om man sideloadar android appen in på headsetet men det ska komma officiellt stöd som sagt. Säkert nån tillhörande "xbox miljö" som man sitter och spelar i


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är kul att många har såna olika bilder utav streaming spel. Jag är en qv dom som har en väldigt positiv bild över det och uppfattar väldigt sällan latency och artifakter nu för tiden. För mig är det nog 75% streaming och ännu mera sedan jag fick min steam deck. Har testat alla tjänsterna utom GFN men upplever tyvärr att xbox är den som haft mest problem och stadia den mest stabila och bästa upplevelsen. Däremot så fungera xbox väldigt bra just nu och känns som det blir bättre och bättre.

Ett tips för er som inte redan visste det och kör xcloud på PC är att inte använda xbox appen utan att köra det direkt i edge via xbox.com/play appen är riktigt dålig och försämrar upplevelsen och har mer latency, artifakter osv.


signatur

1# FZ Troll

It's not a lake, it's an ocean

Jag kommer köpa konsoler så länge de finns att köpa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av kebbe:

Upplevde Xcloud som helt ospelbart. Såg ut som utsmetade 480p med synlig fördröjning när man försökte spela. Glöm PvP, gick knappt att segla i Sea of Thieves.

Känns som det är något fel från ditt håll och inte på tjänsten som sig. Kört hur mycket SoT som helst och inga problem med lagg eller dålig bild. Flyter på hur bra som helst.


signatur

1# FZ Troll

Inaktiv

Av principiella skäl kommer jag aldrig använda dessa tjänster. Gränsen går vid att hyra spel, men att utelämna själva datorn eller konsol till andra är för långt.

Vi kommer snart hyra vår bil, musik, spel, bostad etc. Det är livsfarligt av flera skäl; 1. Vad händer om ett företag inte tycker om att du demonstrerar mot dem? Vad händer om ett företag eller många företag går i konkurs? Vad händer om företaget väljer en viss agenda (Musk, Gates eller Bezos).

Företag är ju idag ett av de mest odemokratiska tingen (klimatutsläpp står de för majoriteten, arbetsvillkor (amazon) och egna agendor (Musk) som just köpte Twitter.

"Vi låste dig ute från din smarta bil eftersom du inte betedde dig bra på Twitter. Låste dig även ute från ditt smarta hem. Bete dig bättre så låser vi upp :)"

När odemokratiska krafter blåser både från vänster och höger behöver vi vara på vakt. En revolution går fort och vi vet redan idag att företag betalar politiker för kontroll och makt.

Det händer redan i Kina där social kredit (som det pratas om alldeles för lite) där kritiker inte får åka tåg t.ex som är med hjälp av företag.

En revolution kommer vara omöjlig om företag och myndigheter kontrollerar varenda aspekt av våra liv. Det anser jag är det största hotet mot mänsklighetens framtid; teknokratisk kontroll. Och det börjar tyvärr medan sådana här små tjänster som vi accepterar.

Medlem
Skrivet av robbis:

Känns som det är något fel från ditt håll och inte på tjänsten som sig. Kört hur mycket SoT som helst och inga problem med lagg eller dålig bild. Flyter på hur bra som helst.

Beror mycket på vilken rutt datan tar från servern till din skärm. Vissa leverantörer har en sämre andra en bättre och det varierar ju även lite beroende på var man befinner sig. Stadia och gf now fungerar utmärkt hos mig (Telia 500mbit trådat) men xcloud är enligt mig knappt spelbart mer än att testa ett spel lite.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Kör Xcloud som nr 1 och inte valt att köpa någon Xbox.

Inväntar Samsung Gaming Hub till min QN90A från 2021.

Står på Twitter att det ska komma till 2021 modeller.

Får se när Microsoft bygger ut fler data centers och löser latecy och artefakter. Har läst att mycket ska bli bättre när man kör Xcloud på sin Samsung TV.

Hoppas nu att Microsoft har som plan att lansera appen till fler smart TV då xbox chefen talar så varmt att dom lyckasts bra med Samsung och dom har andra planer och ska levera det till fler enheter. Hoppas dessa enheter är smart TV.

Micrsosoft ska ju bygga ett nytt "miljövänligt" datacenter i Helsingfors. Där kylningen går in i fjärrvärme nätet.
storlek och mer specifikt när det byggs, hittar jag ingen information om, så här snabbt.

Medlem

Kört det till och från, Har inte haft problem alls. Har inte heller haft problem med Stadia eller Geforce Now. Köper inget till konsol, förutom till Switchen.

Medlem

Har kört ut bland annat gears 5 via xcloud och det var gränsfall till spelbart och då har jag 400 mbit. Det känns alldeles för artificiellt och inte lika "palperbart" som att ha en fysisk konsol på plats. Detta kommer från en som växte upp med 22 kbit modem och 400-600 ping i snabba fps. Ge tekniken några år till. Grafikkort kommer ändå att bli för dyrt i framtiden för de flesta om det fortsätter som det gör nu.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Citat:

Finns det skäl att välja Xcloud framför konsol?

vafan - va?
Har det inte funnits streaming av spel till alla möjliga format ändå rätt länge nu?

Citat:

Finns det skäl att välja Xcloud framför konsol?

Det finns ett gäng skäl att använda typ en basic PC och streama från valfri tjänst, eller att bara ha en helt okej PC (vilket du ifs också behöver för XCLOUD?) ist för att köpa en konsoll.
- Förutsatt att det du vill spela inte är begränsat till en den konsollen.
Är spelet begränsat till en konsoll så finns det lika många anledningar som det finns antal spel som är begränsad till den att skaffa en sån.

Anledningen till att jag tycker frågerställningen va slak:
Finns det inte direkt några spel som är begränsade till en viss konsoll så finns det precis lika många skäl att skaffa den som förut: DVS typ inga.
XCLOUD påverkar inte den kalkylen nått eftersom att XCLOUD inte egentligen är något varken nytt eller unikt.


signatur

subterranean homesick alien

Avstängd

Hört att Xcloud fungerar bra på QN90B från 2022 sålänge man kör standard läget och inte AI Upscaling som då bara ger 30fps samt ökad latens.

Men det jag hoppas på är mycket fler spel till molnet när man kan köpa och dom öppnar upp då sådant som idag bara är konsol. Som Fifa t.ex eller Destiny 2

Medlem
Skrivet av jontebula:

Hört att Xcloud fungerar bra på QN90B från 2022 sålänge man kör standard läget och inte AI Upscaling som då bara ger 30fps samt ökad latens.

Men det jag hoppas på är mycket fler spel till molnet när man kan köpa och dom öppnar upp då sådant som idag bara är konsol. Som Fifa t.ex eller Destiny 2

Vad menar du? Både fifa 23 och destiny 2 finns på PC


signatur

1# FZ Troll

Avstängd

Finns inte för molnet så hoppas det gör det när vi kan köpa i molnet.

phi
Medlem

Var länge supernegativ just till Xcloud pga extrem latens och input lag. Men så i somras var jag och hälsade på föräldrarna och hade då med mig min linuxlaptop (Ubuntu, 250/250 mbit) och testade Xcloud igen bara för sakens skull och det fungerade förvånansvärt bra jämfört med innan och i nivå med Stadia (men inte lika bra som Geforce Now dock). Så någonting har Microsoft gjort åt den tidigare latensen och input-lagget och jag förmodar att det bara kommer att bli bättre.

Spel som jag testade då var Skyrim, Halo Infinite och Sea of Thieves.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_332538:

"Vi låste dig ute från din smarta bil eftersom du inte betedde dig bra på Twitter. Låste dig även ute från ditt smarta hem. Bete dig bättre så låser vi upp :)"

Nog finns det skäl att oroas för denna utveckling, absolut. Jag är så gammalmodig att jag vill ha en spelkonsol när jag spelat TV-spel och en bil med fysiska knappar och rattar. Jag har inget direkt intresse av att streama spel till min mobil (inte för att det är något fel utan för att jag helt enkelt inte har behovet), och jag har då rakt inget intresse av att ha något slags abonnemang på olika finesser i en modern bil. En galen utveckling.

Att internet i praktiken kontrolleras av ett fåtal västerländska miljardärer gör det oerhört sårbart. Internet var en demokratisk revolution, och är det fortfarande. Men det känns som att både politiken och storföretagen nu håller på att få kontroll över nätet. Allt som kopplas upp hamnar under detta kontrollparaply. Det är en sorglig utveckling.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Dom gånger jag använt streamning från Xbox så är det för att testa spel innan jag laddar hem dem. Som demo fungerar det bra, men inget jag vill ha som enda upplevelse.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Det var ett tag sen jag provade, så kan ha ändrats, men på mobilen var det inga problem. Var en perfekt lösning och skulle absolut betala för det. Om det inte var för att jag inte är en stor fan av att spela på mobilen, framförallt enbart. Så provade såklart att fula in appen på min Nvidia Shield, där det såg hemskt ut. Jag förstår såklart att det beror på upplösningen på streamen (vet inte om det ändrats) som är för en mindre skärm.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att betala för streaming om jag sömnlöst kunde byta mellan mobilen till TVn, utan att tappa för mycket. Vad läst senast var att MS skulle höja upplösningen för streaming, det kan redan ha hänt, då skulle det vara ett perfekt kompliment till min PS5.

Skulle även kunna tänka mig att betala för det när jag får min Steam Deck

Medlem
Skrivet av jontebula:

Någon mer som har Xcloud som nr 1 att spela på och inte köper någon konsol? Är nöjd även om jag tycker dom bakom Xbox borde erbjuda fler spel när vi väl kan köpa samt rättar till fördröjningar och artefakter. För utom det är jag riktigt nöjd hut dom ger oss att kunna spela hur mycket vi vill varje månad för en billig slant.

Är så sugen nu på Samsung Gaming Hub så jag kan spela på min Samsung TV QN90A från 2021. Ska komma har jag sett Samsung hinta på Twitter.

Här diskuterar vi allt som rör Xcloud.

Molnspelande? Kommer aldrig hända tills tekniken finns och är lika stabilt som på konsol/pc


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

När man streamar fortnite. Är det verkligen samma streaming-server då? Funkar alltid perfekt och felfritt med låg latens.

Medlem

Måste man ha en kontroll eller kan man spela alla spelen med tangentbord+mus med Xbox Cloud?

Medlem
Skrivet av Chungasa:

Måste man ha en kontroll eller kan man spela alla spelen med tangentbord+mus med Xbox Cloud?

Dom jobbar på tangentbord och mus, finns lite i beta. Ser fram emot det.
Dom har däremot förvånadsvärt bra touchkontroller om man kör på mobil eller platta.

12
Skriv svar