Två äldre Elder Scrolls-spel är nu gratis på Steam

Robot
Två äldre Elder Scrolls-spel är nu gratis på Steam

Lira en del av spelhistorien utan att pröjsa en spänn.

#Arena, #Bethesda, #Daggerfall, #The-elder-scrolls


Avstängd

Trevlig nyhet alltid velat testa dessa, känns som en enormt projekt att ta sig an bara.

Frilansare

Daggerfall installerat. Älskar FMV-sekvenserna i början!

Medlem

Rekommenderar varmt att testa på Daggerfall Unity, som gör spelet ännu trevligare att spela!

Medlem

Elder Scrolls Daggerfall hette "Elder Scolls Daggerfall" igår. De kanske har fixat till det nu, men en headsup om ni inte hittar det

Quake-konnässsör

Vill ni veta mer om Daggerfall, här har ni en liten kort video på tre och en halv timme....

Medlem
Citat:

How to play Daggerfall Unity on Steam:

- Install the Daggerfall Unity files in the folder your Steam version is located.

- Rename the DOSBox-0.74 folder to something else.

- Rename the Daggerfall Unity folder to 'DOSBox-0.74'

- Rename the Daggerfall Unity exe to 'DOSbox'

- Rename the 'Daggerfall_data' folder to 'DOSBox_data'

- Launch Daggerfall from Steam.

Downloading mods such as D.R.E.A.M and Enhanced Sky is highly recommended. I also favor the Tedious Travels mod. You get to choose between sped-up autowalk or instant teleportation when you fast travel.

Medlem

ja jävlar, d va ju ett tag sen man lirade dessa alltså minns noll


signatur

//monster

Medlem

Riktiga klassiker. Daggerfall är ju det bättre spelet, men Arena är också kul, stridssystemet i bägge är ganska mysko dock.
Har tänkt gå tillbaka och spela dom igen, men så saknar jag moderna bekvämligheter och startar Skyrim istället... Jag är en svag människa.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

När man ska installera sägs det att det kräver 911Mb

Medlem

Alltså, jag tror tyvärr inte jag orkar spela Daggerfall idag... men gud vad roligt jag hade med det när det kom. Har kvar boxen med skiva, manualer och allt.

Det roliga då var ju hur mycket jag levde mig in i spelet och fyllde i mycket själv, i en annars lite halvtom värld.

Medlem

Daggerfall var det första Elder Scrolls spelet jag spelade. Grymt för sin tid, men idag personifierar det nästan begreppet "a mile wide but an inch deep". Världen är väldigt copy/paste... Men med det sagt så innehåller det ändå rätt mycket att roa sig med. Vampyrer, varulvar och Deadra som man involvera sig med. Klart värt priset 0 kr!

Medlem

Arena med sitt krav på 4 MB ram går väl på de flesta datorer, men 8 MB ram för att spela Daggerfall?! Tror inte det finns särskilt många spelburkar som pallar detta spel.

Skribent
Skrivet av Nocternity:

Rekommenderar varmt att testa på Daggerfall Unity, som gör spelet ännu trevligare att spela!

Har kört detta i helgen och även om det är gammalt i viss aspekt så inser jag att det inte längre görs spel som detta idag. Det är verkligen unikt som spel och RPG.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har kört detta i helgen och även om det är gammalt i viss aspekt så inser jag att det inte längre görs spel som detta idag. Det är verkligen unikt som spel och RPG.

Instämmer! Man märker smärtsamt av hur handhållen man är i dagens spel 😅

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har kört detta i helgen och även om det är gammalt i viss aspekt så inser jag att det inte längre görs spel som detta idag. Det är verkligen unikt som spel och RPG.

Nej, det görs inte sådana rpgn idag, inte på det sättet. Du kanske kan hitta något indiespel, men inte i "stor"-form


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

ok arena är 25 mb så det går ju men Daggerfall är faktiskt 911Mb stort.. var ska jag få plats med det


signatur

I9 9900 - RTX 3080 - 32GB - 990 pro

FM-guru
F.d. Sisyr

Daggerfall är en riktig goding från den tiden då Bethesda fortfarande gjorde bra spel (enligt mig då!).

eld
Medlem
Skrivet av Sisyr:

Daggerfall är en riktig goding från den tiden då Bethesda fortfarande gjorde bra spel (enligt mig då!).

Jag tror man nog lugnt kan säga att tiden precis efter daggerfall var bethesdas absolut värsta dess existens!

Skribent
Skrivet av Sisyr:

Daggerfall är en riktig goding från den tiden då Bethesda fortfarande gjorde bra spel (enligt mig då!).

Fortfarande buggiga dock! haha

Nä, men jag älskar dem från den tiden. Deras Terminator-spel var riktigt bra och även långt före sin tid med en öppnare värld och fordon. Har för mig de använder en senare version av spelmotorn Daggerfall använder, men att de då också lyckats lägga in riktiga 3d-objekt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Toppen! Jag som precis fått min Steam deck!

Medlem

Coolish! De kunde gjort något liknande till Might and Magic 6 - mitt all time fav spel!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

verkar som överföringsprocessen tar väldigt lång tid. Har bara ett spel på Bethsesda launchern, men den har stått och snurrat i en kvart nu. Kanske lite lätt belastat. Men själva sajten är snabb i alla fall.

Medlem

8MB RAM... damn.... vet inte om datorn pallar med det då...

Medlem
Skrivet av Ankh:

Coolish! De kunde gjort något liknande till Might and Magic 6 - mitt all time fav spel!

Inte exakt samma sak men det går att köra MM6 i MM8-motorn.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

8MB RAM... damn.... vet inte om datorn pallar med det då...

8 meg! Shit! Får nog vänta, jag har bara 64.... gig 😄

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fortfarande buggiga dock! haha

Nä, men jag älskar dem från den tiden. Deras Terminator-spel var riktigt bra och även långt före sin tid med en öppnare värld och fordon. Har för mig de använder en senare version av spelmotorn Daggerfall använder, men att de då också lyckats lägga in riktiga 3d-objekt.

De släpptes ganska samtidigt, daggerfall har också en hel del 3d modeller, men skynet lyxade ju dock till med 3d-karaktärer istället för sprites!

Båda är dock lika buggiga!

Men håller med om att terminator-spelen var intressanta, det fanns en liten smak av exploration i dessa, en liten prelude till fallout 3.

Skribent
Skrivet av eld:

De släpptes ganska samtidigt, daggerfall har också en hel del 3d modeller, men skynet lyxade ju dock till med 3d-karaktärer istället för sprites!

Båda är dock lika buggiga!

Men håller med om att terminator-spelen var intressanta, det fanns en liten smak av exploration i dessa, en liten prelude till fallout 3.

Minns hitboxen för granatkastaren var helkonstig, den var som på höger sida av fienden så du skulle inte sikta rakt på. Sen fastna i terrängen var ju vanlgit, dock löste de ju det i Skynet genom att man dog om man hamnade i konstig "hål" eller klippade igenom terrängen. Men det innebär ju också att man ibland bara dog för att man gick på fel ställe...

Jag och några polare körde dock spelet i Deathmatch, var ju askul att jaga runt varandra i en Hunter Killer eller liknande. Menar, vilket spel då hade fordon i multiplayer? På toppen av det, FLYGANDE fordon.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Inte exakt samma sak men det går att köra MM6 i MM8-motorn.

Jo det vet jag iofs, men jag hade gärna sett en modernare motor


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

eld
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Minns hitboxen för granatkastaren var helkonstig, den var som på höger sida av fienden så du skulle inte sikta rakt på. Sen fastna i terrängen var ju vanlgit, dock löste de ju det i Skynet genom att man dog om man hamnade i konstig "hål" eller klippade igenom terrängen. Men det innebär ju också att man ibland bara dog för att man gick på fel ställe...

Jag och några polare körde dock spelet i Deathmatch, var ju askul att jaga runt varandra i en Hunter Killer eller liknande. Menar, vilket spel då hade fordon i multiplayer? På toppen av det, FLYGANDE fordon.

Att sjunka genom marken var ju en feature i den motorn!

Klipper in trailern här så folk kan se:

12
Skriv svar