Jag förstår mig inte på Microsoft Store/Gamepass (PC)

Medlem
Skrivet av Neroz:

Läser den här tråden..Jag själv har aldrig stött på dessa problem...inser att jag kör gamepass/spel från MS Store via GOG galaxy. Där är allting oerhört överskådligt och bra.

Lustigt att Microsoft själva verkar ha så extrema problem men 3e part löser det åt dem enkelt

Jag kör också alla Gamepass-spel via GOG Galaxy, det är toppen och fungerar verkligen jättebra. Installerar och avinstallerar gör jag däremot med Xbox-appen men annars är det så himla smidigt att kunna starta och navigera allt i Galaxy.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

En kompis har också problem med detta men för mig själv fungerar det hur bra som helst..

Använd endast "Microsoft Store" för att ta hem och installera appen "Xbox"

Sedan använder du appen "Xbox" för att köpa och använda tjänsten Xbox Game Pass.
Sedan startar du bara appen "Xbox" för att bläddra bland och starta spelen.

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Fast är det verkligen "så enkelt" när MS har flertalet (Xbox, Gamepass, MS Store) appar (där dessa dessutom förtjänar en rejäl slev kritik för sin utformning - MS Store i synnerhet) som utför funktioner som egentligen borde kunna lösas med en enda applikation? En samlad storefront, där så väl enskilda inköp som prenumerationstjänster hanteras och en samlad översikt är enklare att få?
Hur svårt ska det egentligen vara att göra det lite smidigare än MS hittills har gjort?

Visst, det är kanske inte raketforskning att använda apparna, men med tanke på konkurrensen för mjukvaruinköp och -leveranser på PC (inkl. prenumerationstjänster) så borde faktiskt MS kunna fixa något bättre än det de i dagsläget har.

Ja, lite som jag skrev(?)

Store är inte bra, xbox-appen är bättre.
Eller missuppfattar jag något? 🤔

Ambassadör
Xbox
Skrivet av PeTTs0n:

Fast är det verkligen "så enkelt" när MS har flertalet (Xbox, Gamepass, MS Store) appar (där dessa dessutom förtjänar en rejäl slev kritik för sin utformning - MS Store i synnerhet) som utför funktioner som egentligen borde kunna lösas med en enda applikation? En samlad storefront, där så väl enskilda inköp som prenumerationstjänster hanteras och en samlad översikt är enklare att få?
Hur svårt ska det egentligen vara att göra det lite smidigare än MS hittills har gjort?

Visst, det är kanske inte raketforskning att använda apparna, men med tanke på konkurrensen för mjukvaruinköp och -leveranser på PC (inkl. prenumerationstjänster) så borde faktiskt MS kunna fixa något bättre än det de i dagsläget har.

Vet inte om du har läst tråden så noga men min kommentar var angående "förvirringen" kring att ett Xbox Game Studios-spel använder sig av Xbox appen...


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Ja, lite som jag skrev(?)

Store är inte bra, xbox-appen är bättre.
Eller missuppfattar jag något? 🤔

Jag reagerade mest på formuleringen att det skulle vara enkelt. Om jag missuppfattade hur du menade med det ber jag om ursäkt.

Skrivet av Mortaigne:

Vet inte om du har läst tråden så noga men min kommentar var angående "förvirringen" kring att ett Xbox Game Studios-spel använder sig av Xbox appen...

Jodå, och jag har läst andra liknande trådar - så fort (även legitim sådan) kritik mot MS och/eller Xbox framkommer så bagatelliseras den gärna av... vissa forumiter.

MS Store är fortfarande Microsofts primära storefront på Windows-plattformen. Hur ¤%&/ svårt ska det vara att integrera *samtlig* inköps- och prenumerationsfunktionalitet i den? Och faktiskt göra en gemensam storefront där så väl applikationer som spel (oavsett i inköps- eller prenumerationsform) blir lätt överskådliga och hanterbara? Varför har man valt att ha flera appar som i praktiken (hanterar inköp/prenumerationer) gör samma sak? (Där fanns dessutom ytterligare en till app i Xbox Store, innan dess funktionalitet flyttades över till MS Store.)

När konkurrenter så som Steam hanterar appar, spel och moddar (samt även musik och video, måhända i mindre lyckad utsträckning) med inköp och prenumeration i samma applikation, med samma gränssnitt, så känns det ju ändå inte direkt omöjligt att genomföra? EA med Origin lyckas också. Då ska vi inte prata om GOG med Galaxy, som slår de flesta andra på fingrarna genom att samla produkter och tjänster från andra i en gemensam applikation och ett enda överskådligt gränssnitt.

Och du verkar blanda ihop begreppen lite - förvirringen var väl inte relaterad till Xbox Game Studios överhuvudtaget, utan snarare Xbox Game Pass? (Som även innehåller spel som inte är utvecklade av Xbox Game Studios, Serious Sam 4 exempelvis.) Du är *den enda* som nämner Xbox Game Studios alls.

Jag ber om ursäkt för att jag låter bitter, men det känns som att många faktiskt framför legitim kritik, och då blir det irriterande att den borstas bort med "argument" i stil med "titta, vad lätt allt är!".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Jag reagerade mest på formuleringen att det skulle vara enkelt. Om jag missuppfattade hur du menade med det ber jag om ursäkt.

Aha, då är jag med! Jag var nog lite vag där, menade mer som ett talesätt än fakta

Men ja, MS borde kunna göra det myyycket enklare och mer intuitivt

Medlem

Jag tror jag fick till det nu. Jag trodde jag hade installerat "Xbox-appen" men det var tydligen bara en miniapp som de kallar för "Xbox Console Companion" och den är dålig för den verkar bara spegla Microsoft Store.

Nu har jag dock lyckats installera det som kallas "Xbox-appen", och där kan man ju faktiskt se alla spel som ingår med Gamepass under en och samma meny, överskådligt med ganska snygga menyer.

Tack alla för hjälp. 😄


signatur

Memento Mori

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lolflakes:

Ja lite förvirrande med namnet men det är Xbox appen som gäller och den fungerar bra.

Skrivet av Mortaigne:

Förstår inte riktigt vad som är förvirrande egentligen . Xbox är Microsofts speldivision, Age of Empires IV är ett Xbox Game Studios-spel. Xbox Game Pass är tjänsten man spelar igenom. Jätteförvirrande att man då använder Xbox-appen?

Skrivet av PeTTs0n:

Och du verkar blanda ihop begreppen lite - förvirringen var väl inte relaterad till Xbox Game Studios överhuvudtaget, utan snarare Xbox Game Pass? (Som även innehåller spel som inte är utvecklade av Xbox Game Studios, Serious Sam 4 exempelvis.) Du är *den enda* som nämner Xbox Game Studios alls.

Alltså ärligt, läs vad mitt inlägg svarade på i stället för att dra in mig i din rant.

Vilket är synd, för jag håller med dig om mycket i den här frågan men du verkar bara vara inställd på att bråka så det blir ett tack, men nej tack.


signatur

Jump in.

Medlem

Den här tråden made my day. <3

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Alltså ärligt, läs vad mitt inlägg svarade på i stället för att dra in mig i din rant.

Vilket är synd, för jag håller med dig om mycket i den här frågan men du verkar bara vara inställd på att bråka så det blir ett tack, men nej tack.

Nej, jag känner inte för att bråka per se. (Även om din formulering i ditt svar fortsätter in på det spåret också - vi båda rör oss in på person snarare än sak.)

Däremot tycker jag att du (så väl som jag egentligen, om vi nu inte ska diskutera vidare eller expandera diskussionen för mycket - där kan jag hålla med att jag blev lite för raljant i mitt inlägg, samtidigt är det å andra sidan ibland svårt att som enskild part sätta ramarna för diskussionen också) inte bör dra in begrepp som inte hör hemma i diskussionen. Xbox Game Studios var inte en del av diskussionen förrän du nämnde det, och det kände jag blev lite oärligt i diskussionen och den tillhörande argumentationen, där jag upplevt att fokus i diskussionen legat på applikationerna som hanterar inköp och prenumerationer snarare än utvecklingsstudior. Men rätta mig gärna om jag har fel, och förklara gärna vad det är jag missar i annat fall.

Däremot kan jag också erkänna att jag gick åt dig lite väl hårt i frågan - men när det står "Ambassadör Xbox" i ens titel så betraktas inläggen kanske på ett annat sätt jämfört med när en "vanlig" medlem skriver. Återigen, inget personligt som så, men jag tolkade det som att du bagatelliserade kritiken som framfördes, och det tycker jag inte är särskilt kul att se. Om det inte var din intention ber jag om ursäkt!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

12
Skriv svar