Todd Howard: Utvecklingen av Starfield var "nu eller kanske aldrig"

Robot
Todd Howard: Utvecklingen av Starfield var "nu eller kanske aldrig"

Men medger att det inte är optimalt att The Elder Scrolls legat i dvala så länge.

#Bethesda, #Starfield, #The-elder-scrolls


Medlem

Nja, nu har vi väntat i snart tio år, vet andra ord som passar bättre än "optimalt".
Men förhoppningsvis så har de via Starfield gått över spelmotorn så att den är värdig +10 års väntan på Elder scrolls 6.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Vi får se nu med starfield om de förstår att det är moddarna som skapat skyrims popularitet och inte de själva.

Medlem
Skrivet av doversund:

Nja, nu har vi väntat i snart tio år, vet andra ord som passar bättre än "optimalt".
Men förhoppningsvis så har de via Starfield gått över spelmotorn så att den är värdig +10 års väntan på Elder scrolls 6.

Men har du börjat sukta efter nästa Elder scrolls precis när Skyrim släpptes menar du? Eller vad har du väntat på i 10 år?

Medlem

Väntar gärna några år till på TES6 med Starfield där i mellan.
Då hinner ungarna mina växa upp lite så att jag faktiskt får tid att grotta ner mig så mycket som jag vill i spelet

Medlem

Börjar nästan önska att de skrotar Elder scrolls helt så att alla gnälliga mansbarn får sig en hurring.

Medlem
Skrivet av Löfbergs lila:

Skyrim fick på något vänster en massiv mainstream hype när d kom 2011, kanske i ringarna av Game of Thrones, för d hade soccermom hype. D sålde på mer än att bara vara ett nytt ES (med elr utan moddar).

Jo men att det har varit så långlivat är i princip enbart moddarnas förtjänst.

Medlem

Visst är det trist att det har tagit så långt tid mellan skyrim och elder scrolls 6 och mer tid lär ju gå innan det kommer men nu när det med största sannolikhet blir xbox exklusivt så spelr det ingen roll

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jo men att det har varit så långlivat är i princip enbart moddarnas förtjänst.

Jag har spelat igenom det några gånger, senast förra året, helt utan moddar. Så kanske för en del spelare men jag tror ändå att många spelar vanilj versionen.

OT så tycker jag att det ska bli intressant att testa Starfield. Brukar gilla deras världs byggande så det ska bli kul att utforska.


signatur

PSN: MrOakenborn

Inaktiv

Visst är det surt att det tar sån tid innan man får nästa ES men jag tycker det är bra när studios hittar på nya IP:n och inte bara satsar på säkra kort. Känns riktigt spännande med Starfield.

Skrivet av Kiske:

Vi får se nu med starfield om de förstår att det är moddarna som skapat skyrims popularitet och inte de själva.

Jag tror nog "de själva" hade ett finger med i spelet. Framförallt då en stor del sålts på plattformar där mods inte är en grej.

Flakmonkey

Kul att de testar något nytt och man får väl se hur det här står sig mot Biowares Mass Effect som väl är det västerländska rymd-RPG som alla andra mäts mot. Vet ju att de skiljer sig i pov precis som deras Dragon Age och Elder Scrolls-serier, men det måste väl ändå vara samma målgrupp de tävlar om?

Sen så nämner folk många modar här och jag tvivlar inte på att det är en stor anledning till att Bethesdas spelserier lever långa liv, men är det verkligen det som gör dem populära i form av försäljningssiffror? Jag har spelat samtliga Elder Scrolls och Fallout men har aldrig lagt in en mod, men jag är kanske helt ensam om det? Tvivlar inte på att siffran på de som testat modar här på FZ är väldigt hög, men vi är ju inte direkt representativa för gamingvärlden i stort känner jag

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kul att de testar något nytt och man får väl se hur det här står sig mot Biowares Mass Effect som väl är det västerländska rymd-RPG som alla andra mäts mot.

Mass Effect Andromeda är väl det sista som borde användas som en måttstock?

Flakmonkey
Skrivet av loerk:

Mass Effect Andromeda är väl det sista som borde användas som en måttstock?

Den som lever får se, vill det sig illa så är det kanske andromeda-klass på starfield snarare än mass effect 2. Jag menar det är ju inte som om Bethesda aldrig släppt ett dåligt/ofärdigt spel

Medlem
Skrivet av PontusT:

Men har du börjat sukta efter nästa Elder scrolls precis när Skyrim släpptes menar du? Eller vad har du väntat på i 10 år?

Nej det är sant! Tidsperspektivet stämmer inte, om vi utgår ifrån Oblivion-Skyrim där det gick fem år mellan dem, är det fortfarande rimligt?


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Den som lever får se, vill det sig illa så är det kanske andromeda-klass på starfield snarare än mass effect 2. Jag menar det är ju inte som om Bethesda aldrig släppt ett dåligt/ofärdigt spel

Haha nae Skyrim och Fallout 4 var ju redigt trasiga när de först släpptes. För att inte tala om 76.
Menade mest att man kanske bara ska ta det för vad det är och inte mäta det mot en utvecklare som helt klart har sett bättre dagar.

Tror dock att starfield kommer att bli ett väldigt häftigt lir, även om det självklart kommer att finnas brister.

Medlem
Skrivet av doversund:

Nej det är sant! Tidsperspektivet stämmer inte, om vi utgår ifrån Oblivion-Skyrim där det gick fem år mellan dem, är det fortfarande rimligt?

Vad är det ens som är orimligt? Inte som att de har någon slags skyldighet att producera nästa ES bara för att vissa villhöver det.

Medlem
Skrivet av loerk:

Haha nae Skyrim och Fallout 4 var ju redigt trasiga när de först släpptes.

Båda dessa spela är ju fortfarande trasiga beroende på hur man ser på det. Båda har ju community fix mods som fixar massor av buggar som funnits där sedan release. 😐

Medlem
Skrivet av RaXha:

Båda dessa spela är ju fortfarande trasiga beroende på hur man ser på det. Båda har ju communit fix mods som fixar massor av buggar som funnits där sedan release. 😐

Ja, Bethesda är inte direkt kända för att fixa buggar.
Ganska pinigt med tanke på hur många gånger de har släppt Skyrim på nytt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vad är det ens som är orimligt? Inte som att de har någon slags skyldighet att producera nästa ES bara för att vissa villhöver det.

Någon skyldighet till att jag villhöver det har de inte, men tid och relevans samt ekonomi har de skyldigheter till.
Visserligen är Elder scrolls ett starkt varumärke som är relevant trots att det var 10 år sedan, deras ekonmi verkar går bra. Så nej, jag kan gasta hur mycket jag vill över att jag har "väntat" länge.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Jag vill verkligen ha Elder Scrolls 6 men jag respekterar hans val. Han har velat göra Starfield så pass länge och ja vad fan, jag hade gjort precis samma val. Hade jag varit i positionen att fullfölja en dröm, klart som fan. Gör det. Det är väl därför han vill göra spel. Todd är även 50 år nu, tycker nog han ska få göra det.

eld
Medlem
Skrivet av Nosnos:

Kul att de testar något nytt och man får väl se hur det här står sig mot Biowares Mass Effect som väl är det västerländska rymd-RPG som alla andra mäts mot. Vet ju att de skiljer sig i pov precis som deras Dragon Age och Elder Scrolls-serier, men det måste väl ändå vara samma målgrupp de tävlar om?

Sen så nämner folk många modar här och jag tvivlar inte på att det är en stor anledning till att Bethesdas spelserier lever långa liv, men är det verkligen det som gör dem populära i form av försäljningssiffror? Jag har spelat samtliga Elder Scrolls och Fallout men har aldrig lagt in en mod, men jag är kanske helt ensam om det? Tvivlar inte på att siffran på de som testat modar här på FZ är väldigt hög, men vi är ju inte direkt representativa för gamingvärlden i stort känner jag

Elderscrolls slog igenom med hjälp av konsolerna, och det helt utan moddar. Jag skulle våga säga att Elderscrolls lätt hade överlevt utan moddar.

Vill absolut inte ha en värld utan moddar till bethesdaspel dock.

Medlem
Skrivet av doversund:

Nej det är sant! Tidsperspektivet stämmer inte, om vi utgår ifrån Oblivion-Skyrim där det gick fem år mellan dem, är det fortfarande rimligt?

Fullt rimligt. Trodde aldrig vi skulle stå här med en hel generations konsol t,ex utan ett nytt Elder scrolls spel. Ett per generation är ju annars rimligt. Varje E3 efter ps4 och Xbox One släpptes så satt jag som en hök och spanade efter minsta livstecken efter nästa Elder scrolls.. frustrerande minst sagt.

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Jag har spelat igenom det några gånger, senast förra året, helt utan moddar. Så kanske för en del spelare men jag tror ändå att många spelar vanilj versionen.

OT så tycker jag att det ska bli intressant att testa Starfield. Brukar gilla deras världs byggande så det ska bli kul att utforska.

Det jag inte förstår riktigt.
Finns ju massa moddar som gör massa förbättringar.
jag förstår att man inte vill modda i själva "äventyret" eller en massa karaktärer som inte finns med i vanilj men det finns ju moddar som gör en massa förbättringar i spelet utan att ändra själva spelet.
Massa QoL, utseende och funktioner.
Speciellt om man spelar spelet nu, det är ju helt bedrövligt nästan original


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Oj, med tanke på att ES6 alltså inte börjat sin praktiska utveckling, och detaljrikedomen på den stora världen måste vara i topp för att undvika 2077-syndrom, så kan vi nog inte vänta oss det innan 2028. 2032 gissar jag personligen på.

eld
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det jag inte förstår riktigt.
Finns ju massa moddar som gör massa förbättringar.
jag förstår att man inte vill modda i själva "äventyret" eller en massa karaktärer som inte finns med i vanilj men det finns ju moddar som gör en massa förbättringar i spelet utan att ändra själva spelet.
Massa QoL, utseende och funktioner.
Speciellt om man spelar spelet nu, det är ju helt bedrövligt nästan original

Mest för att medans det gör spelet bättre så har många aldrig känt att något saknats när de spelar.

Det är mest att det är en klassisk skyrim-hyperbol att spelet är helt trasigt utan moddar.

Medlem
Skrivet av eld:

Mest för att medans det gör spelet bättre så har många aldrig känt att något saknats när de spelar.

Det är mest att det är en klassisk skyrim-hyperbol att spelet är helt trasigt utan moddar.

Tycker spelen är bedrövliga.
Fallout 3 och 4 helt ospelbara utan att moddaa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker spelen är bedrövliga.
Fallout 3 och 4 helt ospelbara utan att moddaa.

”Ospelbara” är väl att ta i lite? Spelade genom bägge vid release, och de var ju fullt spelbara.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

”Ospelbara” är väl att ta i lite? Spelade genom bägge vid release, och de var ju fullt spelbara.

Var kanske inte moddar man behövde men man var tvungen att göra en del fix till pga input lag som gjorde spel med mus + tangentbord till en plåga.
Sen om FPS släpptes fri kunde det i Fallout 4 bugga ur vid terminaler.
Både Fallout 3 och 4 samma problem "ofixade" så att säga
Så är min upplevelse iaf, och jag testade köra lite Fallout för inte alls länge sen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Älskar ju Elder Scrolls mer än livet självt, men det skall samtidigt bli kul att testa något nytt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det jag inte förstår riktigt.
Finns ju massa moddar som gör massa förbättringar.
jag förstår att man inte vill modda i själva "äventyret" eller en massa karaktärer som inte finns med i vanilj men det finns ju moddar som gör en massa förbättringar i spelet utan att ändra själva spelet.
Massa QoL, utseende och funktioner.
Speciellt om man spelar spelet nu, det är ju helt bedrövligt nästan original

Jag spelar mest på konsol så jag är van att spela utan moddar
Spelar man på PC blir det väl en helt annan sak tänker jag. Då har man lite mer valmöjligheter.


signatur

PSN: MrOakenborn

12
Skriv svar