Star Citizen 3.13 - Tonk You!

Quake-konnässsör
Star Citizen 3.13 - Tonk You!

Star Citizen första patch för 2021 är snart här

Då var det dags igen. En stor Star Citizen patch är snart här! Patch 3.13. Som alltid kan vi förvänta oss uppdateringar till gamla system och nya funktioner som nu ska göra entre!

Har du någonsin funderat på hur det skulle vara att gå ner i enorma grottor eller hur det skulle vara att åka en TONK på en måne? Härligt! Då är patch 3.13 för dig! Du tänker säker nu att det heter väl Tank och inte TONK? Nej nej jag kan försäkra dig om att det heter TONK! Läs om Tumbril Nova Tonken nedan för att veta varför.

I patchen 3.7 fick vi för första gången dyka ned i grottor som ledde oss ned i en undre värld med nya möjligheter. Här kunde vi nu hitta stora mängder med mineraler som vi kunde bryta för att tjäna oss en hacka, detta var framför allt till fördel för nya spelare som inte ännu hade skaffat sig ett handelsskepp eller ett mining skepp att tjäna pengar med.

Men nu äntligen i 3.13 expanderas denna undre värld med både flera och större grottor som är utspridda på himlakropparna runt Stanton systemet. Återigen är mining i grottsystem något som är lönsamt för den som ger sig ned i grottorna, men denna gång får man även ta med sig sitt skepp eller fordonet ROC (Miningbilen) ned i djupen för att på ett effektivare sätt bryta ut mineralerna som gömmer sig där nere. Men tänk på att det är inte endast mineraler som kan gömmer sig i djupen utan en del spelare som vill ha mineralerna för sig själv

Men för dig som inte trivs att gå ned i grottorna, så kanske det är TONKen som räknas? Eller är det de nya docking systemet som intresserar dig? Här under kan du höra mer om i detalj om allt som kommer i patch 3.13! Men först har du någonsin blivit trött på att flyga runt själv i the verse? har du hört talas om Asgard?

Spela med den stor svensk organisationen Asgard i Star Citizen

Vi i den Svenska Star Citizen organisationen Asgard och vi är idag 400+ medlemmar. Vi ser mycket fram emot den kommande patch 3.13 och kommer att spela flitigt när den släpps, Precis som vi gör idag! Om du är nyfiken på Star Citizen och vill ha några att spela med, kom med och spela med oss. Vi brukar ha stor event på lördagskvällar 19:00! Se videon strax nedanför. Oavsett om det är mining, trading eller om det är combat m.m som intresserar dig är du välkommen i Asgard

https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Discord: discord.asgardgaming.se

Här är en video när vi spelar mot våra finska allierade vänner.

Detta kommer i 3.13

Location

Refinery Stations - Non-Commerical Overlays
Rest Stops får nu mer miljöer, nu introducerar en ny icke-kommersiell utseende på hela raffinaderi området på rymdstationerna, för att skapa mer variatio och för att det bättre ska följa temat de är ute efter. I videoklippet nedan så kan man se hur de tänkte när de menar med ett icke-kommersiellt utseende, de har tagit bort mycket av de som har blockerat de råa industriella utseendet, presentationen börjar på 7:37.

Stanton System Polish
Återigen kommer det uppdateringar till det olika miljöerna vi kan röra oss igenom när vi landar på det olika himlakropparna runt i PU. Det kommer nu att komma fler objekt som t.ex. träd, stenar eller växtlighet, m.m. Planetary techen är något dom har jobbat väldigt länge med och det är något vi kan förvänta oss kommer att få många fler uppdateringar i framtiden. Speciellt med tanke på att det är nu en hel avdelning inom Cloud Imperium Games som kommer att jobba med solsystem och planeter för Star Citizens utveckling. Det kommer bli väldigt spännande att se hur långt dom kommer att ta det

New Asteroids - Stanton System
Nya asteroider som ersätter de befintliga som finns i spelet idag, detta är för att uppdatera dessa tillgångar över till ett nytt system. Information om denna ombyggnad kan ses i videon nedan, startar på 8:20.

Cave Entrances - Drive-In & Sinkhole
Den undre världen kommer nu få sex nya stora ingångar som leder en ned till större grottsystem. Det vi kan se i videon är allt mellan stora och mäktiga ingångar i berg väggar till plötsliga avgrunder som dyker upp ur marken där man måste flyga ned med ett skepp för att kunna ta sig ned säkert. Något som är helt klart är att vi kommer att ta oss ned i dessa grottor för att leta efter mineraler att bryta både med mining skeppen och mining bilen ROC. Men vi har inte fått någon bekräftelse ännu om några nya uppdrag som ska ta oss ned i dessa nya stora grottor. Utvecklarna har tidigare visat och pratat om att det ska finnas uppdrag där man ska gå ned i grottor för att bekämpa NPCer. Det återstå att se om dessa uppdrag implementeras i 3.13. Oavsett kommer dessa grottor inte vara helt säkra då en flitigt miner kan plötsligt finnas sig i sällskapet av ett gäng pirater utan att ha någon väg ut.

Gameplay

Mining Sub-Components
Vi har haft under en längre period möjligheten att boosta upp våra lasrar när vi håller på med mineralbrytning, med både skepp och fordon. Men nu kommer de första implementeringen av komponenter som gör det enklare och bryta mineraler. Komponenterna kommer göra det möjligt för oss att anpassa efter en viss arbetsuppgift, då beroende på vilka mineraler man är ute efter så vill man att det ska gå fort eller säkrare. Vissa komponenter kommer ha en större fördel i vissa områden, men kommer ha något negativt i något annat område. I klippet ovan så går de igenom hur dessa komponenter kommer att göra spelmekaniken djupare, presentationen börjar på 4:35.

Shield Effects v2
En omarbetning och förbättring på sköldarnas visuella funktion. Sköldarna ska ligga mycket tajtare mot skeppet, en renare visuell feedback på att man skadar sköldarna på längre avstånd, ser sköldarna på mycket längre avstånd och sköldarna kommer få mer hälsa än vad de har idag. En visuell genomgång kan ses på följande klipp, startar vid: 5:30.

Quantum-Sensitive Deliveries
Vi har haft möjlighet att utvinna Quantum mineraler genom mining under en längre tid, men nu kommer det implementeras även möjligheter att göra handelsuppdrag där man hanterar Quantum känsliga varor. Dessa uppdrag kommer göra så att man inte kommer kunna leverera dessa varor med hjälp av att använda sin quantum drive (det som gör ditt skepp att åka zooooooom).

Missions - Timed Multi-Drop Deliveries
Nya uppdrag gällande handel, där tid och planering verkar ligga i fokus. Man får en viss tid på sig och leverera flera varor på olika platser, där man måste planera hur man åker för att maximera vinsten. Dessa uppdrag kan vara lokala, inom en planet, eller sträcka sig över hela Stanton Systemet. Lite som att lämna nyhetstidningen på morgonen, om inte alla har fått den innan första koppen kaffe har hällts upp, så blir kunderna arga.

UI - Reputation
Nu kommer vi får möjligheten att se vår “reputation” till de olika viktiga NPCer och organisationerna som man har interagerat med. Detta kommer också olika nivåer av reputation till dessa NPC, vissa uppdrag så måste man uppfylla en viss grad av tillit för att få tillgång till. Denna funktion kommer man åt genom sin Mobi glas.

Missions - Spawn Closets
Första implementeringen av “Spawn Closets”, det vill säga områden som NPCer kan spawna i och som är utanför spelarens vy. Detta gör det möjligt för NPC att spawna under olika uppdrag, variera populationen på planeter och för specifika säkerhetsskäl i olika områden.

Force Reactions
Arbeta på Force Reaction fortsätter. Force Reaction gör så att spelkaraktärerna reagerar på exempelvis om man krockar med sitt skepp i något, och om då några av passagerarna står upp ramlar de omkull eller flyger in i en vägg. Detta gäller då också granater som kan göra att spelkaraktärerna faller omkull av tryckvågen som granaterna skapar. I tidigare integrering av detta så har piloten inte blivit berörd av krafterna, men ihop med denna uppdatering så ska även piloten bli berörd av krafterna som skeppet utsätts för..

Vehicle Names and Serial Numbers
Alla skepp ska få specifika serienummer, för att kunna identifieras på galaxen. Dessa serienummer kommer att vara lokaliserade på skeppets utsida någonstans, detta gör att alla skepp blir unika. Om man nu har varit med och köpt första vågen av något skepp så har man kunnat under en period att namnge skepp, även detta unika namn kommer stå på skeppets yttre skrov.

Vehicle Visual Degradation
Första implementeringen av att se hur skeppet visuellt åldras och blir sämre. Tanken är att det ska diskret ändras beroende på hur länge skeppet har varit ute i galaxen. Detta är inte något som kommer implementeras fullt i denna uppdatering, men en första smak på hur det kan se ut.

Merlin/Constellation Docking
Äntligen kommer få se parasitskeppen använda sina egna vingar. Med parasitskepp menar vi skepp som inte har möjlighet att resa längre sträckor själv, utan är beroende av sitt moderskepp för att åka mellan större himlakroppar. Ett av dessa moderskepp är Constellation och som har en Merlin dockad. Hur detta kommer fungera kommer bli intressant och se, och hur smidigt det kommer fungera… förmodligen inte så bra i första implementeringen

Ship to Station Docking
Större skepp har inte haft möjligt att landa på de laddningsplattor eller hangarer som finns tillgängliga på de flesta olika rymdstationer, men nu kommer för första gången möjligheten att docka med dessa stationer. Där det första skeppen som kommer att använda detta nya system kommer att bli Aegis Hammerhead och Origin 890 jump

Mounted Guns
En fortsättning av finslipning till monterade vapen, gäller både för vapen monterade på fordon och fast monterade på specifika platser. Ihop med denna uppdatering kommer vi förmodligen få se flera platser där dessa vapen står utplacerade. Spelare kommer att antagligen använda det för att bättre kunna försvara en position där mer eldkraft behövs

Object Push & Pull
Detta kommer göra det möjligt att kunna flytta på större föremål med hjälp av en trolly. Det har tidigare pratats och diskuterat hur man skulle göra för att sälja sin last som man har i skepp, om man skulle flytta ut allt själv och då har denna funktion nämns antal gånger att det måste implementeras först innan man kan börja titta på det. Men förmodligen kommer det bli för tråkigt, men hur som helst så kommer man få möjligheten och flytta på större föremål och varför inte sätta ett monterat vapen på sin trolly och ge ut sig i strid?

Why use TONK, when you can use a Trolly!

Ships & Vehicles

Crusader C2 Hercules Starlifter
Alla vet vi vad ett Herculesplan är till för. Man har sett flygplanet i många gamla hederliga action och krigsfilmer, och användningsområdet för Star Citizen egna Herkulesplan är inte mycket annorlunda. Crusader C2 Hercules är den civila versionen av skeppet och som används för att frakta större varor från A till B, som som fordon, och som även kan frakta stora fordon som Tonks även om detta jobb nog vanligare hanteras av M2 Hercules. Kommer troligen komma ut i patch 3.13.1

Crusader M2 Hercules Starlifter
M2 är det skeppet som är mer inriktad till det militära som är gjort för lasta in saker till en stridszon, med en större kylare har den en större chans att överleva de lite mera “hetare” områdena i galaxen. Och det är detta skepp man ofta kommer att se lasta in/av saker som förnödenheter. marktrupper eller TONKs. Detta är ett skepp till en större invasion. Som kommer att bli nödvändiga för om man vill anfalla t.ex. en annan spelar organisations bas. på en anna måne. Men bas byggande är något vi kan förvänta oss längre fram i utvecklingen. Detta skepp kommer troligen komma ut i patch 3.13.1

Tumbril Nova The TONK
Vår första TONK i spelet, Tumbril Nova. Kanske inget man åker och handlar med på en söndag klockan halv fem på eftermiddagen. Men när en planet behöver invaderas eller försvaras kan det vara bra med extra eldkraft på slagfältet. Tumbril Nova kom ut som koncept relativt nära inpå, eller samtidigt, som Crusader Hercules Starlifter och det är ganska passande att de båda då kommer in i spelet samtidigt, då man behöver en Hercules för att frakta dessa TONKs någonstans om man skulle vilja använda dem. Ska bli spännande och se hur den hanteras när man kör och skjuter mot mål. Den kommer troligen komma ut i patch 3.13.1. Men så varför kallar vi det TONK? se videon nedan

Startar vid: 00:30

And remember kids, it's not a Tank it's a TONK! As the technical designer Corentin Billemont told us.

Medlem

Det ser grymt ut.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra post! Ska bli kul att få sätta sig i en TONK och ge järnet.

Inaktiv

Grymt kul med 3.13! Tycker hela året ser lovande ut faktiskt.

Starlifter är ursnygga! Våldsam landstigning, ja tack!

Medlem

Grymt bra jobbat!

Det är en intressant patch, själv väntar jag med spänning på nästa

1
Skriv svar