Premiär! Se första trailern från Assassin's Creed Valhalla
Är lite småtrött på trailers där en alldeles för stor portion utspelar sig på ett tumultartat slagfält tillsammans med slowmotion-effekter och klyschigt koreograferade närstrider. Det säger ofta väldigt lite om den faktiska stämningen i spelet.
Men som tur är jag oerhört svältfödd på någorlunda bra RPG:n med vikingatema, så det här ska nog slinka ner i alla fall. Hoppas det faktum att det huvudsakligen utvecklas av Ubisoft Montreal innebär samma nivå av finslipning som i Origins, till skillnad från det lite ruffiga Odyssey där Ubisoft Quebec stod för utvecklingen.
Såg rätt intressant ut trots alla tramsiga anakronismer. Varför har inte en enda viking hjälm? Är de så fattiga att de inte ens har råd med rudimentärt skydd på knoppen? Döremot har de dock tydligen björnskinn på sig varenda en. De skulle nog sålt skinnen och köpt sig en hjälmar och en brynjor istället (faktum är att vikingarna och deras angosaxiska fiender hade i princip samma rustningar).Tvåhandssvärd existerade verkligen inte på 800-talet. Det skulle dröja minst 400 år till. Värst ör dock de groteskt överdimensionerade yxorna. De skulle inte orka svinga många gånger med de tjocka och stora bladen.
Själva striden suger den också och l7knar det mesta man sett i filmväg sen Braveheart. Ingen som helst formation utan alla rusar på varandea och slåss en mot en i en stor villervalla. Anglosaxarna och vikingarna var duktiga på infanteristrid och slog i s.k. sköldborgar inte helt olika de antika grekernas falanger. En sköldborg hade fullständigt förintat de skränande hoper man ser i trailern.
Ett plus dock till att man ser en del spjut i trailern. Spjutet var sköldborgens viktigaste vapen och enhandsyxan/svärdet användes främst när man tappat spjutet eller det blivit för trångt.
Lite för mycket Vikings o för lite Röde Orm. Kanske inte så oväntat men ändå.
Mer Röde Orm och Cornwells böcker om saxaren Uthred (som utspelar sig just på 800-talet) hade varit mumma!
Är lite småtrött på trailers där en alldeles för stor portion utspelar sig på ett tumultartat slagfält tillsammans med slowmotion-effekter och klyschigt koreograferade närstrider. Det säger ofta väldigt lite om den faktiska stämningen i spelet.
Men som tur är jag oerhört svältfödd på någorlunda bra RPG:n med vikingatema, så det här ska nog slinka ner i alla fall. Hoppas det faktum att det huvudsakligen utvecklas av Ubisoft Montreal innebär samma nivå av finslipning som i Origins, till skillnad från det lite ruffiga Odyssey där Ubisoft Quebec stod för utvecklingen.
Kan rekommendera Expeditions: Viking om du inte har testat det. Inte ett dugg likt Ass Creed-spelen, men ett vettigt vikinga-RPG är det.
Ser riktigt coolt ut.
En fråga:
Jag har inte riktigt hängt med i den här spelserien, men är det fortfarande det här osköna meta-scenariot att man befinner sig in en simulator och, så att säga, spelar spelet?
Ja det är fortfarande så, men de har tonat ned det rejält sen de första delarna, man behöver inte spendera många minuter utanför simulatorn i de senare spelen, det är nästan valfritt, inte riktigt, men nästan.
Jag tror de fick mycket kritik för det innan, när man spelade som Desmond blev man ju nästan förbannad när man blev tvingad att spela som han under långa stunder i nutid.
Ass creed spelet är så fruktansvärt tråkiga. Spelade origin och det vara buggigt och svintråkiga uppdrag. Köpte spelet för att jag trodde att det skulle vara bra men vilken besvikelse det var.
Ok
"på slutet brinner vi som vackrast"
@Sapiens: Ligger nog tyvärr inte långt ifrån sanningen.
Ja det är fortfarande så, men de har tonat ned det rejält sen de första delarna, man behöver inte spendera många minuter utanför simulatorn i de senare spelen, det är nästan valfritt, inte riktigt, men nästan.
Jag tror de fick mycket kritik för det innan, när man spelade som Desmond blev man ju nästan förbannad när man blev tvingad att spela som han under långa stunder i nutid.
Ja problemet med det nutida perspektivet är ju att man bara knallar runt och lyssnar på hjärndöda dialoger. Antingen borde de skippa skiten helt och bara ha med nutidsperspektivet i form av menyer (dvs UI osv) eller löpa linan fullt ut och även låta nutiden vara en del av spelet - med utforskande, strider och allt vad det innebär. Det här märkliga mellantinget man haft i spelen hittills känns bara menlöst. Sabbar spelets pacing totalt utan att bidra med annat än exposition som man lika gärna hade kunnat delge på annat sätt.
Beroende på hur intressanta spel det kommer till nextgen konsolerna så kan det nog mycket väl bli ett köp av det här. Har nog inte spelat igenom något AC sedan blackflag. Visst fick något nyare AC med ett grafikkort, AC:Origin tror jag det hette men tröttna efter 2-3timmar in.
Huvudkaraktären heter alltså Eivor. Känns spontant som att man kunde kommit på något bättre men men.
Trodde dessutom det var ett kvinnligt namn? Vet att min morsas mormor eller farmor hette Eivor.
Kan rekommendera Expeditions: Viking om du inte har testat det. Inte ett dugg likt Ass Creed-spelen, men ett vettigt vikinga-RPG är det.
Ser lovande ut!
Är nog inte långt kvar tills vi får Assassins Creed: Prehistoric.
Hela serien har egentligen aldrig ens riktigt fattat begreppet lönnmördare till att börja med. Hitman, Dishonored, fan, till och med Thief of Styx fattade poängen bättre.
Man mördar för att skapa en bättre värld.
Så var det med assasin och så var det med Hitman.
Vad är exakt skillnaden?
Såg rätt intressant ut trots alla tramsiga anakronismer. Varför har inte en enda viking hjälm? Är de så fattiga att de inte ens har råd med rudimentärt skydd på knoppen? Döremot har de dock tydligen björnskinn på sig varenda en. De skulle nog sålt skinnen och köpt sig en hjälmar och en brynjor istället (faktum är att vikingarna och deras angosaxiska fiender hade i princip samma rustningar).Tvåhandssvärd existerade verkligen inte på 800-talet. Det skulle dröja minst 400 år till. Värst ör dock de groteskt överdimensionerade yxorna. De skulle inte orka svinga många gånger med de tjocka och stora bladen.
Själva striden suger den också och l7knar det mesta man sett i filmväg sen Braveheart. Ingen som helst formation utan alla rusar på varandea och slåss en mot en i en stor villervalla. Anglosaxarna och vikingarna var duktiga på infanteristrid och slog i s.k. sköldborgar inte helt olika de antika grekernas falanger. En sköldborg hade fullständigt förintat de skränande hoper man ser i trailern.
Ett plus dock till att man ser en del spjut i trailern. Spjutet var sköldborgens viktigaste vapen och enhandsyxan/svärdet användes främst när man tappat spjutet eller det blivit för trångt.
Haha vafan. Kan respektera delar av din kunskap i ämnet, men du framstår som lite väl...pretentiös här. Jag vet inte om du har spelat de tidigare delarna i serien, men Ubisoft har mer än sällan valt att göra avstick från historiska händelser för att bana väg för spelglädje eller vad vi nu ska kalla det. Historia används mer som en influens än en regelbok. DaVinci byggde väl ändå inte fullt fungerande pansarvagnar?
Fan nu är vi där när jag ibland på riktigt inte kan se om det är data-gubbar eller riktig video. Ball ändå
Ass Cred har aldrig roat mig tyvär så kommer inte bli köp... Undra hur många ubisoft spel jag äger som jag spelat 5-10h av och sedan surnat ihop på... sent ska man lära sig
Release Holiday 2020!?
Va men alltså vad är Holiday 2020? Finns ett antal röda helger 2020?
Julafton eller vad? Hur fan tänkte dom där? Blir fan förbannad över att vara så otroligt diffus.
Minst 24 stycken kvar på året, då endast räknade USA´s " Holidays "
Räknar man in andra stora länders helgdagar så spårar det ut direkt.
Okej att man inte kanske ger ut datum och klockslag, men va fan ge oss MÅNADEN!!
Någon som vet mer än bara " Holiday 2020 " ?
Haha vafan. Kan respektera delar av din kunskap i ämnet, men du framstår som lite väl...pretentiös här. Det är ett spel du pratar om, likväl som alla andra i Assadsins Creed serien så tror jag inte att historia går före spelglädje. Tror du att alla går runt och tror att Leonardo DaVinci gick runt och byggde stridsvagnar åt lönnmördare som det visades i del två av serien?
Jag förstår helt grejen med kaotiska strider i spel. Det är förmodligen svårt att få till en roligt actionspel där man är inklämd i en formation med hundratals andra svettiga och rädda soldater. Däremot är det inye särskilt svårt att kolla upp simpla saker som vapen och kläder när man gör ett spel som bygger på historiska händelser. De vapen och kläder som fanns på riktigt var tillräckligt coola flr att slippa göras om till oanvändbart fantasycrap. Om CDPR kan researcha sjukt mycket om slavisk senmedeltid för att få rätt känsla i ett fantasyspel så borde andra kunna
samna sak inför ett spel om vikingar.
Håller helt med dig om AC2. Kan dock för lite om italiensk renässans för att kunna klaga allt för mycket på anakronismer där.
Är inte såld, väntar på gameplay.
Kommer den 7:e maj på Inside Xbox!
Jump in.
Gameplay reveal nästa vecka, 7/5:
https://twitter.com/Ubisoft/status/1255894862655901697
Taggad! ..för ett spel med vikingar såklart, men lite trist att inget svenskt(eller skandinaviskt) studio gjort något rpg liknande lir med vikinga tema. Tänk influenserna och den rätta känslan, fifan vad fint det hade varit.. John Bauer skogar! ..och om det hade varit lite mer åt fantasy hållet med nordisk mytologi så hade ju Bauer's och Theodor Kittelsen's konst var helt perfekt.. den äkta nordiska känslan... ahhh, man kan drömma...
John Bauers skogar är mysiga. Det han avbildar är dock odlad skog med träd av samma ålder. Något sådant fanns knappast på 800-talet. Urskog och naturskog är betydligt "stökigare" än Bauers skogar. Där är det istället träd av olika ålder och arter, massa undervegitation samt en massa döda växter som ligger och skräpar överallt.
Såg rätt intressant ut trots alla tramsiga anakronismer. Varför har inte en enda viking hjälm? Är de så fattiga att de inte ens har råd med rudimentärt skydd på knoppen? Döremot har de dock tydligen björnskinn på sig varenda en. De skulle nog sålt skinnen och köpt sig en hjälmar och en brynjor istället (faktum är att vikingarna och deras angosaxiska fiender hade i princip samma rustningar).Tvåhandssvärd existerade verkligen inte på 800-talet. Det skulle dröja minst 400 år till. Värst ör dock de groteskt överdimensionerade yxorna. De skulle inte orka svinga många gånger med de tjocka och stora bladen.
Själva striden suger den också och l7knar det mesta man sett i filmväg sen Braveheart. Ingen som helst formation utan alla rusar på varandea och slåss en mot en i en stor villervalla. Anglosaxarna och vikingarna var duktiga på infanteristrid och slog i s.k. sköldborgar inte helt olika de antika grekernas falanger. En sköldborg hade fullständigt förintat de skränande hoper man ser i trailern.
Ett plus dock till att man ser en del spjut i trailern. Spjutet var sköldborgens viktigaste vapen och enhandsyxan/svärdet användes främst när man tappat spjutet eller det blivit för trångt.
Ja, det var tyvärr väldigt lite Vikingar i ett spel som ska handla om Vikingar. Som jag skrev på ett annat stället tidigare idag så är det trist att alla spel ska baseras på 1800talets nationalromantisering av vikingar snarare än hur de faktiskt var (eller ja det vi vet om hur de var snarare vi vet ju inte ofantligt mycket). De flesta hade troligen sköld och spjut, kanske lite tjockare kläder, hade man lite pengar kanske en yxa i stället för/och ett spjut, hade man status och mycket pengar så hade man eventuellt ett svärd och i sällsynta fall en brynja (som troligen var apdyra på den tiden), Och troligtvis hade de väl någon form av huvudskydd. Kläder av/med päls kanske användes på vintern men inte som stora puffar över axlarna, Kläder av Lin/ull was the shit. Ett bra exempel på hur vikingar inte såg ut är tv serien Vikings, synd att alla spel ska ta efter den stilen dock
@Sisyr: Det är ett kvinnligt namn. Antingen har dom inte riktigt tänkt klart eller så kanske den kvinnliga karaktären är canon.
Kommer att köra som kvinnlig karaktär oavsett.. om röstskådespelaren fortfarande är snäppet bättre än den manliga som så varit fallet i flertalet spel (vilket var en stor anledning att jag föredrog femshep i ME1-3)
Ja, det var tyvärr väldigt lite Vikingar i ett spel som ska handla om Vikingar. Som jag skrev på ett annat stället tidigare idag så är det trist att alla spel ska baseras på 1800talets nationalromantisering av vikingar snarare än hur de faktiskt var (eller ja det vi vet om hur de var snarare vi vet ju inte ofantligt mycket). De flesta hade troligen sköld och spjut, kanske lite tjockare kläder, hade man lite pengar kanske en yxa i stället för/och ett spjut, hade man status och mycket pengar så hade man eventuellt ett svärd och i sällsynta fall en brynja (som troligen var apdyra på den tiden), Och troligtvis hade de väl någon form av huvudskydd. Kläder av/med päls kanske användes på vintern men inte som stora puffar över axlarna, Kläder av Lin/ull was the shit. Ett bra exempel på hur vikingar inte såg ut är tv serien Vikings, synd att alla spel ska ta efter den stilen dock
Ringbrynjor var mycket riktigt svindyra under tidig medeltid. Har för mig att de kostade ungefär lika mycket som hjälm, svärd, spjut och sköld tillsammans. Rika hövdingar borde dock helt klart haft råd att importera sådans saker... eller helt enkelt röva.