Tråden om "walking simulators"

Medlem

Det handlar inte så mycket om att man går, isf kan man även lägga till Myst spelen till genren utan mer om att man inte kan påverka mycket av spelets handling eller hur man fortsätter i spelet, det finns inte några direkta "pussel" som behöver lösas för att komma vidare. Allt som krävs för att fortsätta är att man helt enkelt går och Dear Esther är precis ett sådant spel, man kan inte på något sätt påverka spelet, allting som sker är man aktiverar olika dialoger och det är just detta som gav det epitetet "a walking simulator".

Med det inte sagt att jag inte gillade Dear Esther, storyn var intressant men det var inte direkt ett spel, utan mer ett teknik demo. Det har dock inspirerat andra spel där Vanishing of Ethan Carter verkar vara ett rejält steg framåt. Gone Home var till en början intressant men slutet var i mitt tycke en rätt stor besvikelse, hade hoppats på att spelet tog en annan vändning, det fanns en del saker som pekade ditåt.

Penumbra och Amnesia, även om jag nog föredrar Penumbra, kan jag rekommendera till de som vill ha lite "skräck" och som har en hel del "pussel" men ändå delar en hel del med "walking simulators".
Ett spel som driver med spel i allmänhet är The Stanley Parable, kanske kan vara värt att kolla in om man gillar den här typen av spel=).

Medlem

Man bör nog testa alla spel som nämnts hittills om man gillar denna typen av spel.

Medlem

Så många trevliga tips! Blir mycket promenerande de kommande veckorna Ett spel som inte nämnts och som jag själv inte hunnit testa, men som fått en hel del fina lovord är "Ether one". Får lite Edith Finch feeling av trailern.

Medlem

Måste verkligen tipsa om "The town of light". Otroligt fängslade historia i en grymt mysryslig miljö! Mycket mer än så går inte att säga utan att spoila för mycket. finns gratis på PSnow för er som har det.

Medlem

Jag spelade nyligen genom what remains of Edith Finch.

Det fanns några bra moment men jag hade nog blivit besviken om jag inte hade fått spelet gratis på EGS.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar