Counter-Strike-skaparen gripen för barnsexbrott

Medlem

Alltså herre gud. Det är inte artiklarna som dömmer ut personer dom är anklagade. Det är ni som läser och tolkar artikeln och det är inte artikelns fel. Dom bara använder sin pressfrihet att skriva om det utan att säga att dom är skyldiga. För denna artikel har inte sagt alls att han är skyldig. Så gnäll inte på att artikeln får folk att döma ut, utan gnäll på dom som läser den och sen dömmer ut själv.

Medlem

@bleken:

Som sagt, FZ sa inte att han var skyldig, likväl blir han uthängd på detta viset.

Vi ska inte ha pressfrihet i Sverige om det innebär frihet att kunna publicera sånt här. Inlägg som detta bevisar att vederbörande chefredaktörer inte har kompetensen att förhandahålla den etiska och moraliska faktorn som sig bör vara given för ett konsiderabelt välutvecklat land som Sverige i förhållande till fakta och fällande dom.

Som advokat kan jag säga utan tvekan att detta är väldigt låg journalistik, och jag har givetvis sett det mesta. Men men


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Redaktör
Skrivet av kintobe:

Känns oroväckande när FZ går ut med bild - namn och rubrik om barnsexbrott utan någon som helst dom i bakgrunden att backa upp detta med. Nu är ni ute på jävligt hal is.

Hade detta vart en engelsk talande sida så hade ni vart sårbara för förtal. Tycker inte riktigt detta känns hemma på en svensk spel sida. Dålig journalistik för clickbait värde.

Skärpning!

Han är gripen. Man får utgå från att de ansvariga för det beslutet har någon form av argument att luta sig mot. Jag har ytterst svårt att se hur det skulle kunna tolkas som förtal att sakligt rapportera om det gripandet. Vilket för övrigt ESPN och andra gjort.


signatur
Medlem

@kintobe: så du tycker att det är artikelns fel att folk är så korkade att dom gör slutsatsen att han har gjort det även artikeln inte skriver att han har gjort det?? Så då ska man ju inte kunna skriva nåt alls för vem som helst kan tolka det på ett annat sätt.
En artikel kan inte hjälpa att där e korkade folk där ute som läser den.

Medlem

@bleken:

Sen kan man ju givetvis ifrågasätta anledningen till att artikeln skrivs överhuvudtaget. Vad är syftet?
Det gagnar knappast säkerheten av svenska barn. Det bidrar inte med något som på något vis gör livet lättare
eller bättre för någon enskild individ i Sverige. Så vad var meningen med att hänga ut en person på detta viset ? Bra fråga. Fråga inte mig.

Men säg mig, vad tror du var syftet med denna publikation?


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Ambassadör
Xbox

Anklagad är ju en sak, det kanske inte behöver publiceras alltid men han är ju faktiskt gripen. Det blir man ju sällan om inte det föreligger i alla fall någon form av fuffens. Om det sen går att bevisa och han blir dömd är ju inte säkert.

"Oskyldig tills motsatsen är bevisad" hit o dit, det är många äckel som kommer undan bara för att bevisningen inte håller. Kladda på småflickor/pojkar ska man ge fullständigt fan i. Usch!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av kintobe:

@bleken:

Sen kan man ju givetvis ifrågasätta anledningen till att artikeln skrivs överhuvudtaget. Vad är syftet?
Det gagnar knappast säkerheten av svenska barn. Det bidrar inte med något som på något vis gör livet lättare
eller bättre för någon enskild individ i Sverige. Så vad var meningen med att hänga ut en person på detta viset ? Bra fråga. Fråga inte mig.

Men säg mig, vad tror du var syftet med denna publikation?

Kanske för det är personen som skapa CS ?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Redaktör
Skrivet av kintobe:

@bleken:

Sen kan man ju givetvis ifrågasätta anledningen till att artikeln skrivs överhuvudtaget. Vad är syftet?
Det gagnar knappast säkerheten av svenska barn. Det bidrar inte med något som på något vis gör livet lättare
eller bättre för någon enskild individ i Sverige. Så vad var meningen med att hänga ut en person på detta viset ? Bra fråga. Fråga inte mig.

Men säg mig, vad tror du var syftet med denna publikation?

Som jag skrev ovan: nyhetsvärdet ligger i att upphovsmannen till ett av de 20 senaste årens viktigaste spel gripits för ett grovt brott. Jag hade rapporterat om det även om det handlat om något annat grovt brott. Frågan är om du och andra som kritiserar nyheten hade varit lika kritiska om det inte hade rört sig om sexualbrott?

Jag övervägde om jag skulle understryka att han varken är åtalad eller dömd, och således oskyldig. Men det känns som att folk vet sånt. Blir lite sån en sån där disclaimer under krönikor: "Det här krönikan är en persons åsikt"; känns lite löjigt nästan.


signatur
Medlem

@kintobe: syftet är absolut inte att säga att han är skyldig till det.

Syftet är bara att säga att han har blivit grippen och anklagad för det.

Sen om han är skyldig eller inte lär dom nog skriva om åxå när det väll kommer fram.

Men som sagt, det är fortfarande personerna som läser artikeln som dömer och hänger ut personen som skyldig

Medlem

@Tomas Helenius:

Klart man kan skylla på att "ESPN gjorde det" så då gjorde vi det med.

Nyheten har ett visst värde för det har med spel industrin att göra, men rubriken kunde vart lite snyggare.
Istället för gripen kunde ni skrivit "anklagad". Men sen är det ju inte ditt jobb att vara domare.

Sak samma. Det skadar ingen fattig i slutändan. Nu ska vi blicka framåt, #metoo och allt annat snedvridet elände
lämnar vi åt sidan, för det hör inte hit. Än mindre barnsexbrott osv osv.

Men håll er i fortsättningen till det som gör att vi samlas här, nyheter om spel osv, det härliga folkhemmets gemytliga gemenskap. Hänga ut människor och skapa häxjakter låter vi Aftonbladet och Expressen göra, okej?


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Sen alla som bölar om clickbait, alltså skärpning.
Han är ju gripen, även om han inte är åtalad än så blir man i regel inte gripen utan skälig misstanke. Bli upplockad på gatan för ID kontroll som nån mumla om i tråden är inte samma sak som gripen.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

@Snabeltorsk:

"Han är ju gripen, även om han inte är åtalad än så blir man i regel inte gripen utan skälig misstanke"

Vilken verklighet lever du i? Nån sorts fantasi värld eller?

Du, nu snackar vi USA. Där behövs ingen anledning för nånting, saker sker på automatik om rätt person godkänner det.
Så ere


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Redaktör

@kintobe: Åter: vi hänger inte ut någon. Vi skriver en saklig, neutral nyhet om en för spelindustrin relevant händelse. ESPN är ingen undanflykt, det är ett svar på dina påståenden om att vi hänger ut honom och att vi är "ute på hal is".

Du måste inte gilla att vi skriver om det här. Men du har fel när du påstår att vi hänger ut honom: alla som läser spelnyheter kommer veta om det här när dagen är slut. Vår publicering gör marginellt från eller till. ESPN var ett exempel på det och ett svar på dina påståenden om att vi hänger ut honom, ingen undanflykt. Vi har inget att fly från - vi publicerar den här nyheten fullt medvetet, av ovan angivna skäl.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

Visst. Du har rätt i det du skriver. Plus minus noll. Dock så skapar du problem för den anklagade som inte än är dömd. Det jag vill säga är att detta inlägg inte gagnar någon, det hjälper ingen, om nåt så skapar det bara mera negativitet och dålig publicitet för CS scenen samt Valve osv osv som inte har nåt med denna individs gärningar att göra.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Här är mina femtio ören :
Tycker rent allmänt att man skall undvika att publicera sådant här.
Inte för att det skulle vara förtal, för det är det ju bevisligen inte. Står ingenstans att han skulle vara skyldig.

Däremot så är väldigt många människor alternativbegåvade när det gäller att lägga märke till detta. Och som andra redan har skrivit, så är dessa människor snabba med att bilda sig en egen uppfattning. Sedan är det inte ovanligt att dessa alternativbegåvade är väldigt faktaresistenta när någonting säger emot deras privata åsikter.

Så att publicera en sådan här artikel är, vare sig det är meningen eller inte, ett moraliskt ställningstagande där man offrar en persons integritet alldeles oavsett om han är skyldig eller inte. För internet kommer att minnas detta.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Håkan: en viktig skillnad mot många av de som pekats ut i svenska medier är att Jess Cliffe faktiskt gripits. Att skriva neutralt om det är inte att hänga ut honom. Sen är det givetvis viktigt att vi följer upp, inte minst om han släpps.

Jo, det är just uppföljningen som gör att många tittar snett på den här typen av rapporteringar.
Pressen ger en bild av en händelse som sedan visar sig vara fel, men de gör ingen uppföljning som i alla fall teoretiskt skulle kunna ge någon form av upprättelse för de som har hängts ut. Hur många gånger har man inte hört om en "stor grej" som plötsligt bara försvinner ur nyhetsflödet när det visar sig att de hade fel?

Det är bra att FZ tar sitt publiceringsansvar, vore bra om fler kunde göra samma sak.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tomas Helenius:

@kintobe: Åter: vi hänger inte ut någon. Vi skriver en saklig, neutral nyhet om en för spelindustrin relevant händelse. ESPN är ingen undanflykt, det är ett svar på dina påståenden om att vi hänger ut honom och att vi är "ute på hal is".

Du måste inte gilla att vi skriver om det här. Men du har fel när du påstår att vi hänger ut honom: alla som läser spelnyheter kommer veta om det här när dagen är slut. Vår publicering gör marginellt från eller till. ESPN var ett exempel på det och ett svar på dina påståenden om att vi hänger ut honom, ingen undanflykt. Vi har inget att fly från - vi publicerar den här nyheten fullt medvetet, av ovan angivna skäl.

Håller med till fullo.

Jag brukar inte vara sen med att ge FZ skit när de så förtjänar, detta är dock inte ett sådant tillfälle. Det är en känd person med relevant spelvärldsanknytning som redan är outad i internationella medier. Gripen för snusk med småbarn ffs.


signatur

Jump in.

Medlem

@Mortaigne:

"gripen" "outad" är dock inte lika med åtalad. Så jag ser tyvärr ingen rättfärdighet med att hänga ut en människa på detta viset. Dom som väljer att hänga ut individer på förhand är antingen clickbait eller enbart låga medier med låg moral och etik.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Redaktör

@Svartsmurfen: Det kan också vara så att många medier faktiskt gör uppföljningar, men att många missar dessa eftersom de inte är lika intressanta. Vissa rubriker är betydligt enklare att se än andra.


signatur
Redaktör
Skrivet av kintobe:

@Tomas Helenius:

Visst. Du har rätt i det du skriver. Plus minus noll. Dock så skapar du problem för den anklagade som inte än är dömd. Det jag vill säga är att detta inlägg inte gagnar någon, det hjälper ingen, om nåt så skapar det bara mera negativitet och dålig publicitet för CS scenen samt Valve osv osv som inte har nåt med denna individs gärningar att göra.

Jag håller med, det skapar stora problem för den anklagade om han frias. Som skribent måste man alltid ta med det i bedömningen, och här valde jag ändå att skriva eftersom jag förutsätter att det finns någon form av skälig grund för att det fattats beslut om gripande.


signatur
Medlem

@Tomas Helenius:

"och här valde jag ändå att skriva eftersom jag förutsätter"

Och där precis har vi problemet med Pressfrihet. Vi ska inte ha redaktörer som förutsätter hit och dit på bekostnad av
misstänkta individer som inte är dömda. Med tanke på hur mediers makt är så obegränsat via internet så är detta en stor
säkerhetsrisk. Det du "förutsätter" kan skapa enorma implikationer för den misstänkta samt CS scenen osv osv, det är en hemsk domino effekt som bara väntar på att hända.

Du är en god individ säkerligen, och du menar väl. Men detta är en grå zon som vi ska vara försiktiga med. Särskilt i tider när fake news och annat påhitt finns omkring oss.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av kintobe:

@Tomas Helenius:

"och här valde jag ändå att skriva eftersom jag förutsätter"

Och där precis har vi problemet med Pressfrihet. Vi ska inte ha redaktörer som förutsätter hit och dit på bekostnad av
misstänkta individer som inte är dömda. Med tanke på hur mediers makt är så obegränsat via internet så är detta en stor
säkerhetsrisk. Det du "förutsätter" kan skapa enorma implikationer för den misstänkta samt CS scenen osv osv, det är en hemsk domino effekt som bara väntar på att hända.

Du är en god individ säkerligen, och du menar väl. Men detta är en grå zon som vi ska vara försiktiga med. Särskilt i tider när fake news och annat påhitt finns omkring oss.

Förstår dock inte problemet med just den här specifika artikeln, varför den förtjänar att placeras i facket av farliga clickbait-artiklar. Peronen har blivit gripen. Valve har gått ut och berättat att personen har stängts av från sin tjänst. Det är vad som rapporteras i nyheten. Den är relevant på FZ för att personen i fråga är upphovsmannen bakom ett av de största och mest omtalade spelen i modern tid.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vår publicering gör marginellt från eller till. ESPN var ett exempel på det och ett svar på dina påståenden om att vi hänger ut honom, ingen undanflykt. Vi har inget att fly från - vi publicerar den här nyheten fullt medvetet, av ovan angivna skäl.

Alla våra kompisar hoppade ju från bron så då måste ju vi också göra det.

Skämt åsido så tycker jag det är tarvlig journalistik att skriva om såna här händelser innan dom fallit, oavsett brott och person. Att hänvisa till att alla ändå vet för att alla andra siter skrivit om det är att skylla ifrån sig och ovärdigt en sida som fz. Saksamma om det är Shigeru Miyamoto eller nån okänd animatör på en indiestudio som anklagats, i världen vi lever i döms man av allmänheten långt innan fallet utretts och avgjorts i domstol. Tvivlar på att någon på fz skulle bli särskilt nöjd om redaktionen omnämndes i kvällspressen som en fientlig arbetsplats med frigående pervon och löpsedlarna täcktes av profilbilder i en vecka eller två pga en anklagelse som inte ens nått till domstol än.

Faktumet att han anklagats förr för brott men friats från misstanke borde få en journalist att tänka ett par gånger extra, finns individer i denna värld som gärna anklagar folk de ogillar i ett försök att svärta ner deras rykte och döda dem socialt, och en alltmer sensationsjagande mediakår gör sitt bästa för att hjälpa till.

Hade ni haft någon journalistisk integritet hade ni publicerat en nyhet om att ni är medvetna om anklagelserna (för eran tipslåda är säkerligen proppfull) men att ni inte sysslar med skampålejournalistik och att tills en dom fallit så rapporterar ni inte om fallet, oavsett hur mycket era konkurrenter än skriver om det.

Idag sjönk fz i mina ögon.

Medlem

@kintobe: så vad ska man kunna skriva om när det vem som helst kan tolka en artikel på sitt sätt och det enligt dej är artikelns fel.

Medlem

@bleken:

Jag tycker Pirazy skrev ett bra svar ovanför här.


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

@kintobe: du får ursäkta men jag måste få säga att du kvalificerar in dig på listan årets mest lättkränkta.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Redaktör

@kintobe: pressfrihet är att journalister, redaktörer och andra själva ska kunna välja vad de vill rapportera om, och hur. Det är lite det som är grejen, inte att det ska falla varje enskild läsare på läppen.

Som sagt: jag baserade mitt val att skriva på ett beslut fattat av en juridisk instans i den demokratiska rättsstaten USA. (Säkerligen inte ett felfritt land, men grundpremisserna för att han ska få en någorlunda rättvis prövning finns ju onkekligen där.) Det är inte så att jag sitter och skriver skit om nån utifrån mina personliga preferenser.


signatur
Medlem

@Molotov:

Tack, det säger frun också


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

@kintobe: men åter igen så är det ju fortfarande personerna som läser artikeln som gör tolkningen att han är skyldig och hänger ut han, det är fortfarande inte artikelns som gör det, artikeln kan ju inte hjälpa att där sitter folk som läser och redan där har bestämt sej ÄVEN artikeln inte säger att dom är skyldig.. För då kan man ta väck alla artiklar som skrivs för där finns alltid folk som tolkar det annorlunda.

Felet är i personerna som inte har hjärna nog att fatta att artikeln inte har sagt dom är skyldiga till det.

Skriv svar