Counter-Strike-skaparen gripen för barnsexbrott

Skägg.
10 Chambers

Okej, om alla tar ett djupt andetag och inte hoppar på varandra så slipper vi låsa tråden.


signatur
Medlem
Skrivet av breahl:

Vilka sidor hänger du på?

Just nu vill jag ha bevis för att just inte du håller på med barnporr. Du är redan misstänkt!

Nä.

Redaktör

@sebrock: fattar. Samtidigt tror och hoppas jag att många fattar skillnaden mellan gripande och dom. Vissa kommer missa eller strunta i ett eventuellt friande, men vi kan inte låta vår rapportering styras av att vissa kommer basera åsikter på känslor snarare än domstolsbeslut. Vårt jobb är att rapportera så att läsarna får en helhetsbild.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Okej, om alla tar ett djupt andetag och inte hoppar på varandra så slipper vi låsa tråden.

Det gäller utan tvekan även Johan Olander. I bilden ovan (tagen från sida 1 ur denna tråd) har en användare (sebrock) anklagat FZ för att ha agerat ansvarslöst för att ha hängt ut någon som inte ännu är dömd. Sedan bidrar Johan Olander till diskussionen med ett personangrepp genom att förvränga användarens avsikt med inlägget och väljer att tolka det som ett klagomål på att kvinnor anmäler sexuella övergrepp.

Jag vet inte vad jag ska tycka om artikeln efter att ha läst vad alla har skrivit. Båda sidorna bidrar med ett flertal bra argument som ledde till en stundvis bra debatt. Tomas sköter detta utmärkt. Han står för sina åsikter och försvarar dem med sakliga argument. Jag blir glad av att se sådant anvarsfullt beteende i en debatt.

Men Johan Olanders inlägg väcker motsatta känslor. Jag blir otroligt arg och besviken av att se sådan smutskastning. Sebrock var väldigt tydlig med vart han riktade sin kritik. Inte en enda själ skulle missförstå honom så som Johan Olander låtsas göra. Jag tror inte på det.

Till alla som läser detta vill jag be er om att syna folk som saboterar potentiella diskussioner på sådant vis, oavsett vilken sida av debatten du står på. Gör det, du som vill kunna ha en vettig debatt.

Och till Johan; aja baja.

Medlem

Inte lika känsligt som nyheten om Snoop Dogg och hans canabisrökande

Medlem

@Tomas Helenius: nu är förmodligen inte FZ representativt men många det en bild och läser en rubrik för att bilda sig en uppfattning.

Medlem

@Tomas Helenius: ja #metoo är något annat men det har som fenomen skapat en nervositet som märks överallt. Plötsligt tippar alla på tå och överdriver sina symparier i allt som har med sexuellt missbruk att göra. Det jag menar är att jag får känslan att många artiklar aldrig skulle skrivits om det inte var för #metoo fenomenet. Detta kanske gäller denna artikel också men jag antar att ni egentligen bara översatt en artikel någon annanstans.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av sebrock:

@Tomas Helenius: ja #metoo är något annat men det har som fenomen skapat en nervositet som märks överallt. Plötsligt tippar alla på tå och överdriver sina symparier i allt som har med sexuellt missbruk att göra. Det jag menar är att jag får känslan att många artiklar aldrig skulle skrivits om det inte var för #metoo fenomenet. Detta kanske gäller denna artikel också men jag antar att ni egentligen bara översatt en artikel någon annanstans.

Efter att ha skrivit om spel sedan 2001 kan jag försäkra dig om att vi skrivit om detta oavsett. Är man skaparen av ett av världens mest populära spel hamnar man i rampljuset. Och, för att vara extra tydlig, vi hade skrivit om hans gripande även om det inte gällde ett sexbrott.


signatur
Medlem

Vad innebär ”barnsexbrott”? Har han pussat någon som var under 18? Isf är jag den första att släpa fram rådbråkningshjulet

Relik 📜
Skrivet av Muuunter:

Vad innebär ”barnsexbrott”? Har han pussat någon som var under 18? Isf är jag den första att släpa fram rådbråkningshjulet

Han är gripen för "sexual exploitation of a child", fritt översatt sexuellt ofredande av minderårig. Exakt vad det innebär, alltså vad han sägs ha gjort, framgår inte.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Medlem

Jag har alltid kallat CS för ett barn-vakt spel.

Hmm well..


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Tomas Helenius: ja #metoo är något annat men det har som fenomen skapat en nervositet som märks överallt. Plötsligt tippar alla på tå och överdriver sina symparier i allt som har med sexuellt missbruk att göra. Det jag menar är att jag får känslan att många artiklar aldrig skulle skrivits om det inte var för #metoo fenomenet. Detta kanske gäller denna artikel också men jag antar att ni egentligen bara översatt en artikel någon annanstans.

Tycker det är bra att folk tar tag i sexuellt ofredande. Om metoo får oss att prata mer om det så bra! Tror inte heller folk överdriver sina sympatier. Tror de flesta tycker att det är ren skit med sexuella brott. Artiklarna bör skrivas. Det är aldrig fel att beskriva verkligheten. Visst är det ett problem att lynchmobben dömer folk på plats men det är lynchmobben som är problemet, inte journalistiken. En vettig människa måste kunna hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Du kan vara anklagad, anmäld, anhållen och misstänkt utan att vara skyldig. Det går också att tro på en kvinnas historia om övergrepp utan att döma en man utan rättegång. Att ge efter för folk som inte förstår bättre är inte rätt väg att gå. Bättre att lägga energin på att bekämpa okunnigheten än att bråka med journalisterna...

Avstängd
Skrivet av Johan Olander:

@sebrock: Billigt klick? Snubben är gripen för barnsexbrott. Vi kan inte ta i beaktning att du och andra killar är trötta på att tjejer slutat hålla tyst om sexuella övergrepp. Om han sedan blir friad skriver vi om det.

Sjukt skrivet. Särskilt osmakligt när det tydligt framgått att en stor mängd av alla påstådda #metoo övergrepp visat sig vara falska.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

Sjukt skrivet. Särskilt osmakligt när det tydligt framgått att en stor mängd av alla påstådda #metoo övergrepp visat sig vara falska.

Vad exakt är en "stor mängd av alla"? Det finns givetvis falska anklagelser och det finns sanna sådana. Hade gärna tagit en källa på hur många fall som utretts och hur många av dessa som avfärdats som osanna och hur många som funnits sanna. Men har mycket svårt att tro att du har någon som helst vettig siffra i detta fall. Jag hade varit väldigt försiktig med ord som stor eller liten själv.

Skriv svar