Arnroths krönika – Men tyck nåt då, spelskapare!

Medlem
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

Du gör ju själv precis samma sak som du klagar på att andra gör Det är ju inte så att du bidrar till att faktist diskutera krönikan med det inlägget.

Du kallar det för missförståndets och de kränktas tråd. Har inte varit med om att någon blivit kränkt så förklara gärna. Gällande missförstånd, jovars. Men om det är så mycket missförstånd kanske det har något att göra med hur Arnroth uttrycker sig (eftersom disclaimers inte verkar fungera).

Medlem
Skrivet av Uttern_:
Skrivet av Redstar:

Våld är en del av spelkulturen idag, och det är ok för min del då jag tror att de flesta inser att fysiskt våld och våld i spel är helt olika saker. Däremot tror jag att politiska budskap och antydningar kan vara svårare att skilja mellan, speciellt för unga. Jag tycker det skulle vara väldigt synd att göra om spelmediet till en budbärare för politiska budskap, måste vi blanda in samhällsfrågor och politik i allt? Det är för att slippa undan vardagen som många av oss, om inte de flesta, spelar spel.

Våld är fortfarande våld. Det har en effekt på dig även om du vägrar inse det faktum. Att sitta 8 timmar och se blod och faktiskt se människor dö, påverkar dig. Inom filmens väg kan du väl bli emotionellt påverkad, inte sant? Varför kan du inte bli det när du spelar? Speciellt när grafiken är snart lika verklig som verkligheten.

För att dra det till sin spets, tänk dig att man bytte ut ansiktena mot ditt barns, din mors och fars ansikte, skulle du fortfarande vara opåverkad? Tror knappast de.

Jag säger bara att ALLT du gör påverkar dig som person, oavsett vilket slags medium du gör det inom.

Spelvärlden är i en tidig ålder och man blir läskigt trångsynt, jag kan själv tänka mig hur jag skulle "försvarat" våldspel för 2 år sedan. Jag är inte orolig, förändring är här. Spänn fast er jävligt hårt för det kommer bli en helvets resa.

allt vi ser ör och gör påverkar oss.. MEN inte nödvändigtvis negativt... personligen skulle jag bli mer benägen att slentrianmörda folk på stan av att ha spelat prettospel som skriver mig på näsan vad som är det rätta sättet att tänka.. än vad jag blir av några timmar skjutandes skallen av folk i CoD.. men du kanske inte var med där på 70 talet och fick uppleva dom pedagosika lekarna ledda av skäggfarbröder iklädda mysdress med dragkejda från pung till haka..


signatur

spriten räddade mig från sporten

Inaktiv
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

Du gör ju själv precis samma sak som du klagar på att andra gör Det är ju inte så att du bidrar till att faktist diskutera krönikan med det inlägget.

Du kallar det för missförståndets och de kränktas tråd. Har inte varit med om att någon blivit kränkt så förklara gärna. Gällande missförstånd, jovars. Men om det är så mycket missförstånd kanske det har något att göra med hur Arnroth uttrycker sig (eftersom disclaimers inte verkar fungera).

Nej det har du helt rätt i, men diskussionerna på FZ kommer aldrig vidare då det "alltid" skriks om PK, vänsterfeminism, aftonbladet och SD vid varenda ämne som på något sätt rör något annat än spel. (förtydligande, _alltid_ skrivs inom citationstecken, jag är medveten om att detta är en överdrift då långt ifrån alla krönikor gör att många känner sig så provocerade) Det blir väldigt lätt tröttsamt. Men kanske borde jag vid nästa tillfälle hålla käften och försöka vara en neutral användare och enbart hålla mig till ämnet.

Jo jag skriver ju "varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd". Här tänker jag förutom dagens artikel på de tidigare krönikorna som vållat sådan debatt, speciellt om det handlar om tjejer/kvinnor, diskriminering, mansdominans eller stora tuttar i spel. Då får jag uppfattningen om att många tar illa upp och vi får genomlida ytterligare en shitstorm på forumet. Det är ingen hemlighet att Arnroths krönikor som rör något av ovanstående skapar en väldigt hetsk debatt. Dessa trådar brukar börja med inlägg i stil med; "patetiskt", "vilken skit", "dumfeminism" osv. Utöver detta rensas det friskt av moderatorerna pga allehanda personangrepp. Så ja, många är förbannade, kränkta och upprörda.

Tror personligen att missförstånden beror på användarnas brist på läsförståelse och att (lugna o fina nu ni som sätter i halsen) hen inte ens bemödar sig med att läsa igenom krönikan korrekt från första början. Dvs verkligen inte Arnroths fel. Denna tråden är ett perfekt exempel på hur flera inte förstått krönikan alls, klart som fan att allting missförstås då.

Inaktiv

Skaparen av Tårta Jimmy har med stor sannolikhet ADHD.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Nej det har du helt rätt i, men diskussionerna på FZ kommer aldrig vidare då det "alltid" skriks om PK, vänsterfeminism, aftonbladet och SD vid varenda ämne som på något sätt rör något annat än spel. (förtydligande, _alltid_ skrivs inom citationstecken, jag är medveten om att detta är en överdrift då långt ifrån alla krönikor gör att många känner sig så provocerade) Det blir väldigt lätt tröttsamt. Men kanske borde jag vid nästa tillfälle hålla käften och försöka vara en neutral användare och enbart hålla mig till ämnet.

Jo jag skriver ju "varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd". Här tänker jag förutom dagens artikel på de tidigare krönikorna som vållat sådan debatt, speciellt om det handlar om tjejer/kvinnor, diskriminering, mansdominans eller stora tuttar i spel. Då får jag uppfattningen om att många tar illa upp och vi får genomlida ytterligare en shitstorm på forumet. Det är ingen hemlighet att Arnroths krönikor som rör något av ovanstående skapar en väldigt hetsk debatt. Dessa trådar brukar börja med inlägg i stil med; "patetiskt", "vilken skit", "dumfeminism" osv. Utöver detta rensas det friskt av moderatorerna pga allehanda personangrepp. Så ja, många är förbannade, kränkta och upprörda.

Tror personligen att missförstånden beror på användarnas brist på läsförståelse och att (lugna o fina nu ni som sätter i halsen) hen inte ens bemödar sig med att läsa igenom krönikan korrekt från första början. Dvs verkligen inte Arnroths fel. Denna tråden är ett perfekt exempel på hur flera inte förstått krönikan alls, klart som fan att allting missförstås då.

Tror att många här tycker att spelen är lite av deras fristad från dagens samhälle. Där de kan släppa vardagens bekymmer och bara "va". Därav så tror jag att många ser rött när det pratas om att integrera vardagens problem i deras kära spel. Och så tror jag även att en del tycker att det också vore skönt med en plats där man inte diskuterar dagens samhällsproblem, utan faktist håller sig till rena speldiskussioner.

Vet inte om de tar illa vid när det gäller dessa diskriminerings frågor. De håller väl helt enkelt inte med. Man måste lyssna på allas åsikter och inte bara på dem som man har själv.

Medlem

Jag drömmer ibland tillbaks till en tid där tv-spel var underhållning, och inte någon slags plattform för att föra sina åsikter, värderingar och politik.

Medlem

Jag spelar för att det är roligt.

Medlem

Meh spel är enligt mig en konstform.
Finns inget som hindrar konst från att vara politisk, frågan är väl om det säljer.

Medlem

"Så kom igen nu alla smarta, skickliga och kreativa spelmakare där ute. Ta en dag eller två och gör ett litet spel om något helt annat än du brukar. Var rolig, var arg, var bitter, var smart, var bitsk, men snälla gör något!"

...så länge du tycker som DDR-Sverige går det bra dvs.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Det kanske är du som ska läsa om krönikan och komma med en ny kommentar istället? Du antyder att du förstått kontentan av krönikan, trots att du inte läst hela? Du missar självfallet helhetsbilden om du bara läser ett par rader och därefter kommenterar. Ok?

Vad betyder extrapolera förresten?

I detta fallet betyder det att du i din analogi drog slutsatser från obefintlig och/eller antagen fakta. Vilket jag inte gjorde. Alltså var det en olämplig analogi. Som sagt jag kommenterade den del jag faktiskt läst så så länge inte resten av texten löd "haha skoja bara :trollface:" så är det inget fel med att jag kommenterade, jag klarlade exakt varför jag inte läst resten; ointressant krönika helt enkelt. Jag skummade självklart igen resten av krönikan.

Skrivet av Uttern_:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Största problemet idag;orkar inte.
Precis som alla som röstar på SD, yes säg vad ni vill.
INGEN ORKAR IDAG. Ingen orkar ta itu med kärnproblemen i samhällen, istället attackerar man effekter av ett problem, vilket gör det till ett evighetsproblem, vilket kapitalismen vinner på. Alla är så slutkörda att vi köper snabbmat, porr, pillar oss i naveln och sedan drar vi en slutsats genom att snabbläsa en artikel på aftonblaskan och säga, där har vi svaret.

Håller med fullständigt. Men om du så insinuera så håller jag inte med om att Arnroth sitter på någon form av sanning eller att denna krönika på något vis är värd att läsa, men om så, kan du då summera detta viktiga meddelande för mig?

Skrivet av Tjodd:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Jag gör ett försök:
Orkade inte läsa vidare mer än "Orkade inte läsa". Jag är inte ett dugg intresserad av om andra är trötta men jag tror att du fortfarande lider av en besvärlig snedtändning från i förrgår. Bättre?

Än värre analogi. Återigen extrapolerade inte jag vilket du gör när du, eller ditt antagande kvalificerar tyvärr inte ens som extrapolation så åter igen, än värre än föregående analogi.

SÅ med det klarlagt. Ett mediums användbarhet som propaganda plattform skall rimligtvis inte ha någon betydels för spelskapare, regissörer osv som skapar rekreationella upplevelser, de vore inget annat än lömskt och opportunistisk att föra in egna samhällsåsikter i ett medium endast för att det råkar vara ett emotionellt engagerade medium. proppaganda i sig är det så klart inget fel med men vad Arnroth föreslår är lömskt och opportunistiskt, det är vedervärdigt. Proppaganda förekommer i alla medium, även spel, när det förekommer är det ofta uppenbart vilket gör filmen, musiken eller spelet sämre för de som då inte håller med (Viljans triumf någon?) eller så är det mera lömskt vilket är precis vad Arnroths resonemang då leder till där istället för intellektuella argument så tycker Arnroth att skaparen skall "passa på" och proppagera sina åsikter på ett emotionellt plan, kringgå allt de där jobbiga med samhällskritik, och på ett lömskt och opportunistiskt vis förra in sina värdering när du inte tittar, när du är emotionellt investerad.

Medlem

Välkommen till verkligheten!

Mmm, sexism igen. Jo, jag är man och jag diskrimineras på min arbetsplats lönemässsigt. Detta då jag jobbar i ett kvinnodominerat yrke...

Sen har jag den uppfattningen att om jag vill göra min röst hörd, då kan jag engagera mig på andra sätt än att göra ett spel om hur det känns att känna sig utanför.
Men förresten tror du inte att Åkesson känner sig utanför? Detta trots att han verkar i en demokrati! Därmed inte sagt att jag stöttar den politik som SD ståt för. Men myntet har två sidor.

Kommer ihåg ett gammalt spel till PC som hette Kill Khaddafi, det handlade om att skjuta soldater och sen ställa upp Khaddafis familj mot en mur och sen mejja ner dem. Det är också ett politiskt ställningstagande.Sen fanns det ett spel som handlade om gruppsex och få alla deltagande att röra sig i takt. Smaklöst när man tittar i backspegeln. Vilket säkert en del tycker om att vara en karaktär som vill byta kön. Jag? Pfhh, skiter i såna spel. De ger mig inget.

Sen till spelskaparna. Ja de vill ju såklart kunna leva på det de gör, Indie eller ej. För att kunna göra det så vill det ju till att spelen säljer. 1+1=2. Det var väl inte så svårt att räkna ut.
Thomas sitter ju där med månadslön och svenska anställningsvillkor. Eller?

Spel är som du skrev duktiga på att frammana känslor och skapa upplevelser. Lika mycket kan ett bra reportage i media göra. Men alltså det är ju olika medium.

Jag spelar för att stressa av efter jobbet / skolan. Jag spelar för att vardagen är tråkig. Jag spelar för att det är kul. Jag spelar för att "träffa" kompisar. Jag spelar för att besöka nya världar. Jag spelar för att kunna besöka olika tidsepoker. Jag spelar för att ....... (Fyll i resten själv).

Det är ju jämförbart med att läsa en bra bok. Engagerande fast på olika plan.

Politik, tja. Det finns ju olika partier man kan bli medlem i om man så önskar. Sen finns det ju en uppsjö forum på internet, som man kan delta i.

Nu skrev jag ju det uppenbara. Men jag tror att det behövdes.

Men jag skulle vilja prova på att spela ditt "drömspel" Journalist. Fast du skulle nog behöva kalla det The Journalist för att få det att sälja.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

All denna "spel ska bara vara underhållning, inget annat!" och "åsikter i spel = propaganda, usch!" får mig att tänka på att spel är en konstform, och en gång i tiden fanns det en stormakt i världen som sa att all konst skall vara upplyftande, annars var det "entartung" (degenererande) som de kallade det.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Securion:

Den stackars människa som gjorde det där spelet borde pekas ut som den PK-sjuke anti-demokrat han är och skrattas åt. Både på grund av sin uppenbart bristande talang och att han går så långt för att få sina 15 minuter i statsmedia (Aftonljuget, Expressen, mm).

Sen tycker jag att speltillverkare kan hålla sig till att göra roliga spel. Tycka och tänka kan jag göra själv.

Tycka har du ju uppenbarligen inga problem med, tänka däremot...

Spelet var ju genialiskt i sin enkelhet och charm, förstår inte hur man inte kan se humorn i det

Medlem
Skrivet av deezel:
Skrivet av Fl3xus:

Sedan kan vara bra att få en korrekt bild vad det är för människa som ligger bakom detta. Hon verkar inte vara riktigt psykiskt stabil precis som Mijailo Mijailovic som knivmördade A.Lindh. Har hon en dålig dag och vill skrika ut sin nazism och fascism kamp, kan det ske mycket allvarligt till. Hon har dömts för brott mot vapenlag. Hon är potentiellt en farlig och oberäknelig individ.

Givetvis lider man av inskränkthet kan det vara svårt att se eskalerande scenarior.

Lite så jag kände också. Byt ut Åkesson mot Lindh i spelet och Matkowitzc mot Mijailović. Hur kul är det nu? Tycker det är osmakligt hur man än vänder på det.

Näe, själv vill jag inte politisera mitt spelande Det vill jag ha avslappnade och roligt

Vill här med dela ut priset för Årets Sämsta Jämförelse. Grattis!

Medlem
Skrivet av Kodesh:

Ett par studenter vid högskolan i Skövde släppte nyligen spelet GRiEF, som handlar om sorg. Sett det Arnroth? Det vann Swedish Game Awards i kategorin Best Scenario 2013.
http://www.gamex.se/Press/Nyheter-fran-utstallare/Dataspelsst...

Coolt, såg det på mässan Tror inte det var så långt, men jag skulle vilja prova det i vilket fall, ser snyggt ut.

Medlem
Skrivet av Eragord:

Men dom flesta spel görs väl efter dagens samhälle? USA är goda och räddar hela världen medans Ryssland/Mellanöstern/Kina är elaka och vill döda oss?

Så varför blanda in politik/samhälls frågor i spel? Varför kan inte spela bara vara spel? Nått man gör för att ha kul utan behöva tänka fall det är rätt eller fel..

För vem här på FZ är inte en massmördare på ett eller annat sätt i spelvärlden? och man har en tendens att vara det billigt med i spel....

Du säger det själv, varför kan inte spel bara vara spel då, varför blanda in krig och elände, sådana där vardagliga tråkigheter. Varför är inte alla spel som Super Mario Bros?

Förstår folk ens vad dom argumenterar emot?

Medlem
Skrivet av henkka:

Spel är underhållning och ett sätt att göra något annat än det man gör i det vardagliga livet.

Vill jag läsa snyfthistorier gjorda av/för nån rödvins-skåp-alkoholiserad offerkofta med ett medlemskort från vänsterpartiet så finns aftonbladet i tidningsstället på närmaste pressbyrå.

Och vill jag läsa snyftkommentarer av vita kränkta nazister/sexister så hoppar jag raskt in på FZ.se. Så härligt hur det finns ett forum för alla att synas

Inaktiv
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Det kanske är du som ska läsa om krönikan och komma med en ny kommentar istället? Du antyder att du förstått kontentan av krönikan, trots att du inte läst hela? Du missar självfallet helhetsbilden om du bara läser ett par rader och därefter kommenterar. Ok?

Vad betyder extrapolera förresten?

I detta fallet betyder det att du i din analogi drog slutsatser från obefintlig och/eller antagen fakta. Vilket jag inte gjorde. Alltså var det en olämplig analogi. Som sagt jag kommenterade den del jag faktiskt läst så så länge inte resten av texten löd "haha skoja bara :trollface:" så är det inget fel med att jag kommenterade, jag klarlade exakt varför jag inte läst resten; ointressant krönika helt enkelt. Jag skummade självklart igen resten av krönikan.

Ok, du läste alltså inte hela texten, men klargör högt och tydligt att det är mina antaganden som är felaktiga? Jag gjorde alltså ett antagande och en vild chansning när jag läser _ditt_ inlägg?
I mina ögon är det tydligt att "jag läser inte längre än" betyder att du just inte läste längre än dit du angav, hur kan jag anta det felaktigt?

Betyder det inte att du inte läste hela artikeln, speciellt då den mening du syftar på slutar efter halva sida ett?
Nej det håller inte, oavsett hur mycket du försöker.

Extrapolera är väl för övrigt en ekonomisk term? Här, erkänner jag, att jag gör ett antagande baserade på avsaknad av fakta. Här, kanske jag har fel.

Medlem
Skrivet av tirim4:

Kan det inte helt enkelt finnas båda delarna? I filmvärlden finns det både rena underhållningsfilmer och filmer man faktiskt går ut från med nya tankar och erfarenheter. Det är så tråkigt när folk i alla Arnroths krönikor skriker den gammla vanliga "PK-feminist-vänster-journalist"-dyngan bara för att han verkar vilja att spelmediet ska mogna. Med mogna menar jag då inte att alla spel ska handla om världsproblem utan att det ska finnas spel för alla och om allt.

Jag gillar att spränga en tank i BF3 as much as the next guy men jag saknar spel som verkligen får en att tänka till. Visst tar spel som Bioshock eller till och med Mass Effect upp samhällsproblem men det är oftast på en rätt så banal nivå.

Aaaah, tusen tack, nu slapp jag skriva samma sak själv Det ena utesluter ju inte det andra. Har svårt att se hur ett mångmiljonspel skulle kunna rikta sig till annat än de breda massorna (tyvärr), men i det mindre spelformatet så ser jag inga hinder. Kan inte vara helt lätt att göra något spelbart av sådana ämnen dock.

Men iofs, ju mer jag tänker på det, ju mer inser jag att det faktiskt skulle kunna fungera med massor av ämnen. Har alltid hyst stor respekt för Läkare utan gränser, och ser att man skulle kunna göra spel av deras arbete. Rädda liv, distribuera medicin och så vidare. Med tanke på dagens spelrealism så skulle nog det kunna öppna ögonen på vad de flesta av oss helst blundar för.

Bra krönika Thomas. Inget lätt projekt att göra sådana här spel, men som tirim4 skriver, ifall det funkar som film, varför inte som spel?

Inaktiv
Skrivet av Horniak:

Tror att många här tycker att spelen är lite av deras fristad från dagens samhälle. Där de kan släppa vardagens bekymmer och bara "va". Därav så tror jag att många ser rött när det pratas om att integrera vardagens problem i deras kära spel. Och så tror jag även att en del tycker att det också vore skönt med en plats där man inte diskuterar dagens samhällsproblem, utan faktist håller sig till rena speldiskussioner.

Vet inte om de tar illa vid när det gäller dessa diskriminerings frågor. De håller väl helt enkelt inte med. Man måste lyssna på allas åsikter och inte bara på dem som man har själv.

Ja det har du nog helt rätt i. Däremot skulle jag själv vilja se en större blandning inom spel, precis som inom film och musik. Ibland är det gött och nyttigt med politisk kultur inom musik, film och teater, varför skulle spelmediet vara undantaget?
Disclaimer: här menar jag att det finns plats för allt, förväntar mig inte, och tror inte att exempelvis EA skulle göra ett spel som tar upp politiska frågor. (mer än murica vs terror då såklart). Och jag är även medveten om att det redan finns politiska spel.

eld
Medlem

Hej igen Arnroth,

Det är lätt att inte se skogen för alla träd,

Du kommer nog inte tårta jimmy i dom senaste triple-a tittlarna men du kommer hitta många världsomfattande teman och kommentarar i dessa spel, även väldigt ofta i SD-temat hur vi behandlar andra eller personer vi anser främmande, både bioshock infinite och skyrim tog på sig världar av främlingsfientlighet och många olika vinklar på det, sånt som kan få folk att tänka.

Vi spelutvecklare har många drömma och åsikter som du kommer finna tar en mindre bokstavlig form i spelen vilka därefter inte direkt kommer handla om dagens problem i samhället utan blir mer en effekt av allt vi är när vi gör dom.

Att finna dom mindre viktiga pga dess brist av direkta sociala kommentarer och teman är att helt inte se dess direkta effekter på spelarna och hur dom förändrar liv eller får folk att tänka.

Att alla spel mer och mindre tar av varandra stämmer helt korrekt, men är även det inget fel.

Jag skulle jämföra med att vi mäniskor delar en stor majoritet av våran dna men ändå klarar av att vara så olika, det är absolut inget fel med detta och det kommer naturligt när man gör spel, spel görs av tidigare erfarenheter i livet eller i spel.

Men för att avsluta detta, direkta sociala kommentarar gör vi i media eller liknande, i spel gör vi upplevelser som vi hoppas folk får en väldigt positiv upplevelse av, och om vi har tur så har vi ändrat någons liv positivt.

Medlem
Skrivet av LVX156:

Nej tack. Sverige har ju redan drunknat i politisk korrekthet, vi behöver verkligen inte mer av det. För det är ju det som det handlar om. Att vara "socialt engagerad" är ju bara en fin omskrivning för "kulturmarxism", den mest virriga världsåskådning som finns.

Det är kulturmarxismen - alltså tron att ett traditionellt västerländskt synsätt på könsroller, ras, religion, sexualitet och andra kulturella identiteter skulle vara en mekanism för att förtrycka människor - som gjort den europeiska vänstern i allmänhet och den svenska vänstern i synnerhet till en så märkligt masochistisk rödbrun röra.

Eftersom man enligt dem inte kan säga att en kultur är bättre än en annan så hamnar vänstern - som ju står för feminism och LGBT-rättigheter - på den sida som försvarar extrem islamism, där såväl kvinnor som homosexuella förtrycks dagligen på ett sätt som saknar jämförelse i det västerländska samhället.

Visst, jag skulle kunna vara "socialt engagerad" och göra ett spel om hur traditionellt västerländska värderingar med grund i John Lockes, Voltaires, Mary Wollstonecrafts, Benjamin Franklins och Adam Smiths upplysningstid är bättre än att leva sitt liv efter en rasistisk, kvinnofientlig och våldsförespråkande bok som skrevs för tusentals år sedan, men till och med det vore ju omöjligt i Sverige, då ett sådant uttalande bara skulle leda till att man får en stämpel som SD-anhängare eller nazist.

Festligt, i din inledande text fick jag intrycket av att du var ganska generös med stämpeln själv, för att avslutningsvis beklaga dig över den samme. Att någon lyckas utläsa någonting negativ ur begreppet "socialt engagemang" är ju i sig en bedrift. Farligt att bry sig om någon annan än sig själv...faaaaarligt.

Medlem
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

ECHO...ECho...Echo...echo.......

Huvudet på spiken om just PK. Hilarious i sig att just extremhögern gjort PK till sitt slagord, finns väl inget parti som är mer PK än SD idag? Fast det är klart, samma människor skulle väl hellre se att dom marscherade runt i bruna skjortor och ridbyxor igen...en lite mer "rak" approach så att säga, och inte så mycket krussiduller

Förstår för mitt liv inte vad dessa människor sitter och grinar här om egentligen? Sist jag såg en folkgrupp bli så här irriterade över något litet och obetydligt så var det när Lars Vilks gjorde rondellhundar.

Medlem
Skrivet av Anders G:

Undrar om skribenten blivit lika facinerad av ett AC spel där man lönnmördade templaren Olof Palme som ett tårta Jimmie spel. Tror bara att han vill ha ett medium till för att sprida sitt hat.

Välkommen, du kränkte nykomling!

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Skaparen av Tårta Jimmy har med stor sannolikhet ADHD.

Och/eller en stor portion humor

Medlem

Alltså, kommentarsfält brukar ju i allmänhet vara rätt hemska. Men jag blir ändå lika bedrövad varje gång jag scrollar ner under Arnroths krönikor. Så många livrädda människor som inte vet vad de är rädda för. "NEJ, politisera inte mina spel, det är där jag gömmer mig för PK-VÄNSTER-FASCIST-MEDIA! NEJ, tårta inte Jimmie, din ANTIDEMOKRATJÄVEL! *En massa SD-dravel*!"

Jag misstänker att medelåldern och mognaden på dessa människor inte är särdeles hög, varför det såklart är förståeligt att de inte heller suktar efter mognare spel. Och självklart kommer det alltid att finnas en jävla massa, en betydande majoritet till och med, omogna, "dumma" spel, så oroa er inte för det. Jag spelar dem också. Problemet är att det inte finns några, eller väldigt få, alternativ. Hur kan det någonsin vara ett problem att spelvärlden blir mer mångfacetterad? Varför ballar ni ur för att någon annan vill spela någon annan typ av spel än ni själva? Är ni rädda för att spelen ska innehålla VÄNSTER-PK-ISLAMIST-MÖRDAR-propaganda? Jaha. Spela dem inte. Håll inte med. Det finns mer än tillräckligt med spel för er ändå. Sluta vara så rädda för att någon ska komma och rycka snuttefilten ur händerna på er, ingen är intresserad av att göra det.

Själv är jag bara jävligt trött på att försvara USA från den hemske ryssen/talibanen/kinesen för sjuttioelfte gången. Därför har jag inte plockat upp ett sådant spel på flera år. Men framför allt är jag jävligt trött på att detta är det djupaste exempel på politik jag kan komma på inom spelvärlden. Tårta Jimme, tårta Fredrik, tårta Stefan, inte fan vet jag, men gör NÅGONTING.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

ECHO...ECho...Echo...echo.......

Huvudet på spiken om just PK. Hilarious i sig att just extremhögern gjort PK till sitt slagord, finns väl inget parti som är mer PK än SD idag? Fast det är klart, samma människor skulle väl hellre se att dom marscherade runt i bruna skjortor och ridbyxor igen...en lite mer "rak" approach så att säga, och inte så mycket krussiduller

Förstår för mitt liv inte vad dessa människor sitter och grinar här om egentligen? Sist jag såg en folkgrupp bli så här irriterade över något litet och obetydligt så var det när Lars Vilks gjorde rondellhundar.

PK har inget med extremhögen att göra..det är sunt förnuft att ifrågasätta övermaktens censur och ljug.
att du inte ta dina kommunistkompisar och gå hand i hand med brun skjortorna? ni båda lika dåliga.

Kul att du ta upp Lars Vilks då han personligen har blivit mordhotad av religiösa extremister.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skrivet av eld:

Hej igen Arnroth,

Det är lätt att inte se skogen för alla träd,

Du kommer nog inte tårta jimmy i dom senaste triple-a tittlarna men du kommer hitta många världsomfattande teman och kommentarar i dessa spel, även väldigt ofta i SD-temat hur vi behandlar andra eller personer vi anser främmande, både bioshock infinite och skyrim tog på sig världar av främlingsfientlighet och många olika vinklar på det, sånt som kan få folk att tänka.

Vi spelutvecklare har många drömma och åsikter som du kommer finna tar en mindre bokstavlig form i spelen vilka därefter inte direkt kommer handla om dagens problem i samhället utan blir mer en effekt av allt vi är när vi gör dom.

Att finna dom mindre viktiga pga dess brist av direkta sociala kommentarer och teman är att helt inte se dess direkta effekter på spelarna och hur dom förändrar liv eller får folk att tänka.

Att alla spel mer och mindre tar av varandra stämmer helt korrekt, men är även det inget fel.

Jag skulle jämföra med att vi mäniskor delar en stor majoritet av våran dna men ändå klarar av att vara så olika, det är absolut inget fel med detta och det kommer naturligt när man gör spel, spel görs av tidigare erfarenheter i livet eller i spel.

Men för att avsluta detta, direkta sociala kommentarar gör vi i media eller liknande, i spel gör vi upplevelser som vi hoppas folk får en väldigt positiv upplevelse av, och om vi har tur så har vi ändrat någons liv positivt.

hej själv eld

Jag vet inte riktigt om jag hänger med här.

Vem har bestämt att ni bara gör sociala kommentarer i media eller liknande? Finns det en branschöverenskommelse, en slags förhållningsregel mellan spelutvecklare om detta?
Jag fattar faktiskt inte riktigt.

Och btw; min krönika handlar för det första inte om trippel-A-spel, så diskussionen om vad trippel-A-spelen säger hör inte hemma här riktigt. För det andra; du menar väl ändå inte på fullaste allvar att ett utmärkande drag för trippel-A-spelen är deras politiska ställningstagande eller sociala engagemang?

Ja, ja; hur tanken på att en eller et par spelmakare tar en dag eller två av sin fritid och gör ett spel som ger sig in i en dagsaktuell debatt skulle kunna ses som ett hot mot spelandet och spelen övergår vida mitt förstånd.

Ha det gott allihop

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Det kanske är du som ska läsa om krönikan och komma med en ny kommentar istället? Du antyder att du förstått kontentan av krönikan, trots att du inte läst hela? Du missar självfallet helhetsbilden om du bara läser ett par rader och därefter kommenterar. Ok?

Vad betyder extrapolera förresten?

I detta fallet betyder det att du i din analogi drog slutsatser från obefintlig och/eller antagen fakta. Vilket jag inte gjorde. Alltså var det en olämplig analogi. Som sagt jag kommenterade den del jag faktiskt läst så så länge inte resten av texten löd "haha skoja bara :trollface:" så är det inget fel med att jag kommenterade, jag klarlade exakt varför jag inte läst resten; ointressant krönika helt enkelt. Jag skummade självklart igen resten av krönikan.

Skrivet av Uttern_:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Största problemet idag;orkar inte.
Precis som alla som röstar på SD, yes säg vad ni vill.
INGEN ORKAR IDAG. Ingen orkar ta itu med kärnproblemen i samhällen, istället attackerar man effekter av ett problem, vilket gör det till ett evighetsproblem, vilket kapitalismen vinner på. Alla är så slutkörda att vi köper snabbmat, porr, pillar oss i naveln och sedan drar vi en slutsats genom att snabbläsa en artikel på aftonblaskan och säga, där har vi svaret.

Håller med fullständigt. Men om du så insinuera så håller jag inte med om att Arnroth sitter på någon form av sanning eller att denna krönika på något vis är värd att läsa, men om så, kan du då summera detta viktiga meddelande för mig?

Skrivet av Tjodd:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Skrivet av ItisI:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av ItisI:

Orkande inte läsa mycket mer än "världens kraftfullaste redskap för att skapa känslor och upplevelser" då krönikan inte intresserar mig för fem öre men kontentan är alltså att Arnroth tycker spel skall fyllas av propaganda för att de är ett bättre propaganda verktyg än andra? Ja, det låter helt sunt.

Orkade inte läsa hela ditt inlägg men jag antar att du säger att jorden är platt och att du har bevis för det?

Nej

Dålig analogi, jag extrapolerade inte på Arnroths krönika jag kommenterade den delen jag läst. Gör om gör rätt.

Jag gör ett försök:
Orkade inte läsa vidare mer än "Orkade inte läsa". Jag är inte ett dugg intresserad av om andra är trötta men jag tror att du fortfarande lider av en besvärlig snedtändning från i förrgår. Bättre?

Än värre analogi. Återigen extrapolerade inte jag vilket du gör när du, eller ditt antagande kvalificerar tyvärr inte ens som extrapolation så åter igen, än värre än föregående analogi.

SÅ med det klarlagt. Ett mediums användbarhet som propaganda plattform skall rimligtvis inte ha någon betydels för spelskapare, regissörer osv som skapar rekreationella upplevelser, de vore inget annat än lömskt och opportunistisk att föra in egna samhällsåsikter i ett medium endast för att det råkar vara ett emotionellt engagerade medium. proppaganda i sig är det så klart inget fel med men vad Arnroth föreslår är lömskt och opportunistiskt, det är vedervärdigt. Proppaganda förekommer i alla medium, även spel, när det förekommer är det ofta uppenbart vilket gör filmen, musiken eller spelet sämre för de som då inte håller med (Viljans triumf någon?) eller så är det mera lömskt vilket är precis vad Arnroths resonemang då leder till där istället för intellektuella argument så tycker Arnroth att skaparen skall "passa på" och proppagera sina åsikter på ett emotionellt plan, kringgå allt de där jobbiga med samhällskritik, och på ett lömskt och opportunistiskt vis förra in sina värdering när du inte tittar, när du är emotionellt investerad.

Men snälla, ta i så du spricker bara

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Ender:
Skrivet av Aresz:

Konstiga kommentarer, Arnroth tar tom det säkra före det osäkra och kör med en hel del disclaimers i sin text, likt förbannat hamnar vi återigen i hur människor blir kränkta och "PK" snacket kommer igång igen, vet ni ens vad det står för eller vad det betyder? För övrigt, kära SD-anhängare, så har ert parti riktigt bråttom med att bli accepterade och politiska korrekta, det har ni väl märkt? Kolla bara på hur städade och fina alla "sverigevänner" är nu under "landsdagarna"? Hur känns det? Är tom snack om att inte prata om invandring så mycket

Krönikan handlar ju tydligt om (bristande läsförståelse hos vissa här?) att det vore inte helt fel ifall något spel någon gång kunde vara lite politiskt, inte att ALLA SPEL ALLTID HELA TIDEN FÖR ALLTID SKA HA TYDLIGA POLITISKA INSLAG. Skriver i caps för jag tror att den målgrupp jag syftar på har enklare att förstå då? Tips: läs hela krönikan igen, hoppa inte till kommentarstråden omedelbums. Tårtkalaset var endast ett exempel, inget som diskussionen i sig skulle handla om. Förstått?

Varje söndag...missförståndens och de kränktas tråd. Är dom flesta här läskunniga eller är ni inte klara med årskurs sju än? Enkelt att förutsäga denna tråds innehåll så fort något om Åkesson kom på tal.Hade ju varit kul att diskutera det som faktiskt är krönikans syfte, men det är väl för mycket begärt här i forumet?

Bra skriven krönika för övrigt.

ECHO...ECho...Echo...echo.......

Huvudet på spiken om just PK. Hilarious i sig att just extremhögern gjort PK till sitt slagord, finns väl inget parti som är mer PK än SD idag? Fast det är klart, samma människor skulle väl hellre se att dom marscherade runt i bruna skjortor och ridbyxor igen...en lite mer "rak" approach så att säga, och inte så mycket krussiduller

Förstår för mitt liv inte vad dessa människor sitter och grinar här om egentligen? Sist jag såg en folkgrupp bli så här irriterade över något litet och obetydligt så var det när Lars Vilks gjorde rondellhundar.

PK har inget med extremhögen att göra..det är sunt förnuft att ifrågasätta övermaktens censur och ljug.
att du inte ta dina kommunistkompisar och gå hand i hand med brun skjortorna? ni båda lika dåliga.

Kul att du ta upp Lars Vilks då han personligen har blivit mordhotad av religiösa extremister.

Men det är väldigt många som skriker PK samtidigt som dom pekar "vänstern" -fingret, därav min kommentar. Håller annars med om att det är sunt att ifrågasätta övermaktens censur, även om jag inte är så säker på vad du menar med det. Myndigheters "lägga locket på" gör mig alltid misstänksam.
Vilka är mina "kommunistkompisar" förresten? Du får det att låta som jag skulle vara någon slags extremvänster sympatisör, vilket är ganska roligt då jag ogillar båda sidorna av "extrem" lika mycket.

Att ta upp just Lars Vilks var naturligtvis en medveten känga åt alla (å Jimmies sida) kränkta människor här på forumet. Låter som att det är samma människor som högröda i ansiktet och fulla av hat gärna beklagar sig över de hemska humorbefriade talibanerna som börjar tjura och bli hotfulla så fort någon ritar en streckgubbe på Mohammed, för att sedan bilda lynchmob när någon har mage att göra sig roliga på profeten Jimmies bekostnad. Synd att du missade den

Skriv svar