Första filmen i Tropes vs Women-serien

Robot
Första filmen i Tropes vs Women-serien

Hur framställs kvinnor i spel? Detta tas upp i första filmen för Tropes vs Women in Video Games.

#nyhetstips


Medlem
Första filmen i Tropes vs Women-serien

Video var ganska tråkigt.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Kul att se att en av alla Kickstarters jag backat levererar

Får kolla på videon sen!

Medlem

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Medlem

Ta en titt på Amazing Atheist om ni känner för det.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skribent
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Det tror jag vi kan vara säkra på.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Vore även kul att se en liknande analys av hur män framställs. Men vad som egentligen är problemet är väl att antalet sätt män porträtteras på är långt fler än sättet kvinnor porträtteras på, rent generellt i spel.

Medlem

Usch, gillar verkligen inte henne. Minns hennes video om klassiska jullåtar. Där säger hon att om en kvinna sjunger "All I want for Christmas is you" så visar det att hon är materialistisk och annat tjafs, men vrider sen och säger att om en man sjunger det, ja, då är det ren och skär "stalker territory". Snacka om dubbelmoral.

Lyckligtvis var denna video inte lika dålig. Kul att se att hon gjorde bra forskning kring ämnet först.

Skribent
Skrivet av Flatline:

Vore även kul att se en liknande analys av hur män framställs. Men vad som egentligen är problemet är väl att antalet sätt män porträtteras på är långt fler än sättet kvinnor porträtteras på, rent generellt i spel.

Machokulturen som frodas och närs borde tas upp mer. Där är vi alla rätt kassa på att debattera.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Hahaha var bara en tidsfråga tills FZ fick nys om detta och publicerade det som en nyhet! Lite sent som vanligt, men fortare än vad det har varit.

Sen förstår jag inte varför detta är så känsligt för vissa. Om kvinnor vill ha en mindre objektifierad kvinnosyn får de väl ta o lära sig hur man utvecklar spel och göra sådana spel istället för att vara kritiska mot det som görs. Inte ens denna video har klarat av att vara konstruktiv utan har bara listat upp det negativa (även trots att hon påpekade i början att man får ta spelen för det faktiska underhållsvärde som de leverar).

Anledningen till att folk blir politiker är för att de har en idé om att förändra samhället vi lever i, inte för att bara vara allmänt kritiska. Så kontentan är: Vill ni ha mer "starka kvinnor" i era spel, ta tag i det istället för att sitt på skinkan och hoppas på att någon annan ska göra det! Det är ju faktiskt så att spelbranschen i stort själv har utlyst frånvaron av kvinnor och välkomnar dem varmt.

Skribent
Skrivet av BeeJac:

Hahaha var bara en tidsfråga tills FZ fick nys om detta och publicerade det som en nyhet! Lite sent som vanligt, men fortare än vad det har varit.

Tror du vi bor på jobbet eller?

(Videon kom igår och inte fredagen den 7 maj år 1945)


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Arizato:

Såg denna igår via Kotaku. Jag hoppas innerligt att hon faktiskt tar upp kvinnor från spel som framstår som starka (Alyx Vance, Lara Croft, Elena Fisher, Samus, etc). Om man endast ska koncentrera sig på det negativa så tycker jag att serien förlorat lite av sin poäng.

Chell och Faith :heart:

Medlem

Tänk på att hon tar upp TROPER. Hon kritisera rinte spel, hon lyfter helt enkelt fram troper som förekommer in data/tvspel.

Inaktiv

Skön censur hon har på sin video.

Se som sagt the amazing atheist.

Medlem

Fast oftast när kvinnor spelas som huvudkaraktärer framstår dom som sexobjekt istället än hjältinnor, i feministernas ögon.

Hon får väl skapa ett eget mario spel där hon kan spela som en dwarf female i rörmockar utrussning som ska rädda och gifta sig med sin försvarslösa machoprins.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför hon behövde så mycket pengar för att prata in i en kamera? Jag menar, hon är väl youtubare? Har aldrig förr hört att någon som vill prata om något kickstartat det.


signatur

Du vet att du vill gå med i Church of the Flying Spaghetti Monster o bli en Pastafarian du med.

Medlem

All Comments

- Comments are disabled for this video.

- Ratings have been disabled for this video.

Nuff' said

Medlem
Skrivet av Stephan:

Kul att se att en av alla Kickstarters jag backat levererar

Får kolla på videon sen!

trolololol

Medlem

Intressant,visste inte att hon var klar! Tack, ska kolla in när jag kommer hem.

Helt förståeligt att det inte går att kommentera, idioterna får gå och gnälla någon annanstans hur hotade de känner sig av de hemska tjejbacillerna!

Medlem

Usch. Jag blir ledsen varje gång folk talar om kön nu för tiden. Det är så fruktansvärt svårt att det känns lite hopplöst.

Ena sekunden tänker jag att om vi bara kunde fokusera på individer istället för kön så skulle det hela fixa sig. Exempelvis finns det kvinnor som är våp precis som det finns kvinnor som är handlingskraftiga och allt där emellan. Samma sak med män. Så om vi sket i kön helt enkelt och bara fokuserade på individer så kanske allt skulle bli bättre?

Men nä, utan fokus på kön så skulle ju undermedvetna och inlärda könsroller kanske styra och ställa? Och att inte tala om kön gör ju kanske att vi missar viktiga frågor? Hur kan vi då göra bedömningar på individer utan att påverkas av dessa könsroller?

Samtidigt, tar vi upp och uppmärksammar könsroller, är inte det ett sätt att ge det undermedvetna en bild av hur det kanske är? Skapar könsdebatt kanske till och med könsroller?

Och är det verkligen rätt att påtvinga kvinnor och män roller alls? Vare sig de är "positiva" eller "negativa". Ska inte våpet få vara våp och machomannen macho. Eller tvärt om? Och har inte alla rätt till sin egen åsikt om hur saker borde vara?

Osv osv... Hur jag än vrider och vänder på det hela så kan inte alla bli nöjda... Det hela får mig att vilja ge upp och helt enkelt skita i kön. Och då är vi tillbaka på den enskilda individen igen...

Okej, texten ovan är lite förenklad men men... Cirkeln är sluten och det ända jag lyckats få ut av det är att hur jag än gör, tycker och tänker blir någon upprörd. Dessutom blir jag upprörd... En så kallad lose-lose.

Finns det ingen där ute med det ultimata svaret som göra ALLA nöjda och glada? Jag (och kanske mänskligheten) skulle behöva dig.

Medlem

Är det inte precis så feminism framställer kvinnor? I.e offer?

Medlem
Skrivet av Woffen:

Intressant,visste inte att hon var klar! Tack, ska kolla in när jag kommer hem.

Helt förståeligt att det inte går att kommentera, idioterna får gå och gnälla någon annanstans hur hotade de känner sig av de hemska tjejbacillerna!

.... va?


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

Nu är det dags att göra en video om skurkar med mustasch, snacka om att ge fel bild om folk med mustasch

Medlem
Skrivet av bleak:

Skön censur hon har på sin video.

Se som sagt the amazing atheist.

Såg amazing atheist svaret. Vilken amazing beta förlorare.

Jag tycker det var en bra video som addresserar nåt som jag tycker är intressant och viktigt. Kul!
Blev jag personligt kränkt och bölar för att jag inte kunde skriva "TITS OR GTFO rape.. blabla derp" i kommentarsfältet? Nope. Förstår varför hon tog bort kommentarer för vet ni vad? Det skulle precis stå massa kränkande bullshit som ingen drar nytta av i huvud taget, aldra minst videoskaparen. Handlar väl knappast om cencur. Man kan väl göra en egen video som den där tönten gjorde.

Och till alla som tycker det är så jobbigt att män ofta ser "badass" macho ut i spel, ja men testa spela en high elf i tera då. Personligen vill jag ha en badass a la age of conan karl som klyver kroppar i mina spel!

Medlem

O jävlar, nu kom den.

det här ska bli intressant.

Medlem
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av bleak:

Skön censur hon har på sin video.

Se som sagt the amazing atheist.

Såg amazing atheist svaret. Vilken amazing beta förlorare.

Jag tycker det var en bra video som addresserar nåt som jag tycker är intressant och viktigt. Kul!
Blev jag personligt kränkt och bölar för att jag inte kunde skriva "TITS OR GTFO rape.. blabla derp" i kommentarsfältet? Nope. Förstår varför hon tog bort kommentarer för vet ni vad? Det skulle precis stå massa kränkande bullshit som ingen drar nytta av i huvud taget, aldra minst videoskaparen. Handlar väl knappast om cencur. Man kan väl göra en egen video som den där tönten gjorde.

Och till alla som tycker det är så jobbigt att män ofta ser "badass" macho ut i spel, ja men testa spela en high elf i tera då. Personligen vill jag ha en badass a la age of conan karl som klyver kroppar i mina spel!

I mina spel spelar jag hellre en kurvig damsel som klyver kroppar. Men oavsett, kan det vara så att en damsel inte passer som conan och att conan inte passar som damsel, därav är majoriteten av äventyrsspel uppbygga enligt dessa könsroller? en damsel i ett spel är ett object _per definition_ det är ett gameplay element. hjälten/hjältinna är huvudrollen 99% av fallen OCH av ren logic passer en man som conan bättre än det fysiskt svaga könet.

Hon konstaterar i sin youtube video att damseln aldrig kan rädda sig själva, att hjälten i slutet måste rädda gameplay elementet "damsel".. vilken insikt. Vore mycket ointressant spel om det spelar sig själv, tycker jag.

Hon jämför hjälten med "damseln" vidare genom att påpeka att båda kan bli tillfångatagna under spelets gång men med skillnaden att hjälten, till skillnad från "damseln" kan ta sig ur situationen. Gameplay elementet som spelaren ska rädda, kan alltså inte rädda sig själv medan spelaren kan ta sig ur diverse situationer, chockerande feministisk insikt.

Jag medger, nej jag konstaterar att vi har könsroller i våra spel. MEN dessa förklaras inte av feministiska teorier.

Inaktiv

Tokfeminism + FZ = sant

Medlem
Skrivet av tomten51:
Skrivet av Brutulv:
Skrivet av bleak:

Skön censur hon har på sin video.

Se som sagt the amazing atheist.

Såg amazing atheist svaret. Vilken amazing beta förlorare.

Jag tycker det var en bra video som addresserar nåt som jag tycker är intressant och viktigt. Kul!
Blev jag personligt kränkt och bölar för att jag inte kunde skriva "TITS OR GTFO rape.. blabla derp" i kommentarsfältet? Nope. Förstår varför hon tog bort kommentarer för vet ni vad? Det skulle precis stå massa kränkande bullshit som ingen drar nytta av i huvud taget, aldra minst videoskaparen. Handlar väl knappast om cencur. Man kan väl göra en egen video som den där tönten gjorde.

Och till alla som tycker det är så jobbigt att män ofta ser "badass" macho ut i spel, ja men testa spela en high elf i tera då. Personligen vill jag ha en badass a la age of conan karl som klyver kroppar i mina spel!

I mina spel spelar jag hellre en kurvig damsel som klyver kroppar. Men oavsett, kan det vara så att en damsel inte passer som conan och att conan inte passar som damsel, därav är majoriteten av äventyrsspel uppbygga enligt dessa könsroller? en damsel i ett spel är ett object _per definition_ det är ett gameplay element. hjälten/hjältinna är huvudrollen 99% av fallen OCH av ren logic passer en man som conan bättre än det fysiskt svaga könet.

Hon konstaterar i sin youtube video att damseln aldrig kan rädda sig själva, att hjälten i slutet måste rädda gameplay elementet "damsel".. vilken insikt. Vore mycket ointressant spel om det spelar sig själv, tycker jag.

Hon jämför hjälten med "damseln" vidare genom att påpeka att båda kan bli tillfångatagna under spelets gång men med skillnaden att hjälten, till skillnad från "damseln" kan ta sig ur situationen. Gameplay elementet som spelaren ska rädda, kan alltså inte rädda sig själv medan spelaren kan ta sig ur diverse situationer, chockerande feministisk insikt.

Jag medger, nej jag konstaterar att vi har könsroller i våra spel. MEN dessa förklaras inte av feministiska teorier.

Nej men precis. Dock blir jag då svinless om det är nån våpighet man ska rädda och hålla på tjafsa med. Avinstallerar direkt och blir irriterad, rädda dig själv för f-n. \m/

Medlem

Mycket bra och mycket intressant. Ser fram emot resten av serien.

123
Skriv svar