Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Medlem

Herregud vad han flummar...

Han ser en risk att förlora pengar och börjar direkt rikta hat mot Microsoft.

Det han vill är att hindra utvecklingen, snarare än att främja den.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av gebe:

Lite missledande titel. Hans uttalande har inget med hur pass funktionellt Windows 8 är eller hur pass avändarvänligt det är. Det handlar mer om att Win8 är en "katastrof" för Steam, främst genom ökad konkurrens på grund av app store och snart Xbox Live på Windows.

Valve tjänar STORA pengar på Steam och de har länge avnjutit något utav ett monopol nästan (främst för att de var bland de första som lyckades stort) men i grund och botten är Steam inget annat än ytterliggare en "app store". Dessutom en app store där du är låst till deras klient (kontrastera med ex. GoG där du faktiskt får en DRM-fri installer till spelen). Jag tycker därmed inte att Gabe skall tjafsa så mycket om "öppenhet" när deras egen produkt inte är mycket bättre på den punkten.

Valve lever mycket på sin image och all goodwill de har i communityn (och den stora skaran fanatiska fans). De har flera gånger visat att de är "the good guys" men at the end of the day handlar det ändå om pengar och det här uttalandet är bara löjligt, oavsett vad man faktiskt tycker om Windows 8 .

Steam är inte påtvingat alla, men metro appstore kommer att bli det. Hur svårt kan det vara att se denna skillnad? Steam kan man börja konkurrera med men det blir mycket svårt att få någon annan appstore förinstallerat på windows. Som en sa redan, så är det bara MS som kommer att gynnas av detta.

Medlem
Skrivet av gebe:

Lite missledande titel. Hans uttalande har inget med hur pass funktionellt Windows 8 är eller hur pass avändarvänligt det är. Det handlar mer om att Win8 är en "katastrof" för Steam, främst genom ökad konkurrens på grund av app store och snart Xbox Live på Windows.

Valve tjänar STORA pengar på Steam och de har länge avnjutit något utav ett monopol nästan (främst för att de var bland de första som lyckades stort) men i grund och botten är Steam inget annat än ytterliggare en "app store". Dessutom en app store där du är låst till deras klient (kontrastera med ex. GoG där du faktiskt får en DRM-fri installer till spelen). Jag tycker därmed inte att Gabe skall tjafsa så mycket om "öppenhet" när deras egen produkt inte är mycket bättre på den punkten.

Valve lever mycket på sin image och all goodwill de har i communityn (och den stora skaran fanatiska fans). De har flera gånger visat att de är "the good guys" men at the end of the day handlar det ändå om pengar och det här uttalandet är bara löjligt, oavsett vad man faktiskt tycker om Windows 8 .

Spot On!

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av gebe:

Lite missledande titel. Hans uttalande har inget med hur pass funktionellt Windows 8 är eller hur pass avändarvänligt det är. Det handlar mer om att Win8 är en "katastrof" för Steam, främst genom ökad konkurrens på grund av app store och snart Xbox Live på Windows.

Valve tjänar STORA pengar på Steam och de har länge avnjutit något utav ett monopol nästan (främst för att de var bland de första som lyckades stort) men i grund och botten är Steam inget annat än ytterliggare en "app store". Dessutom en app store där du är låst till deras klient (kontrastera med ex. GoG där du faktiskt får en DRM-fri installer till spelen). Jag tycker därmed inte att Gabe skall tjafsa så mycket om "öppenhet" när deras egen produkt inte är mycket bättre på den punkten.

Valve lever mycket på sin image och all goodwill de har i communityn (och den stora skaran fanatiska fans). De har flera gånger visat att de är "the good guys" men at the end of the day handlar det ändå om pengar och det här uttalandet är bara löjligt, oavsett vad man faktiskt tycker om Windows 8 .

Steam är inte påtvingat alla, men metro appstore kommer att bli det. Hur svårt kan det vara att se denna skillnad? Steam kan man börja konkurrera med men det blir mycket svårt att få någon annan appstore förinstallerat på windows. Som en sa redan, så är det bara MS som kommer att gynnas av detta.

Kan så vara, men är ju lika valfritt att köra Win 8 som att köra Steam.

Finns ju inget direkt problem i detta före spel börjar kräva minst Win 8 och då vet vi inte vad det finns för alternativ samt hur mycket/vad det egentligen kommer påverka?

Medlem

Fast sen sa folk samma sak gällande Vista/7 också, Samma sak när XP kom. Jag kommer åtminstone ge operativsystemet en chans, prova runt lite, tweaka och ändra möjligtvis så det passar mig personligen.

Men jag tänker inte smutskasta något som potentiellt kan bli bra. Dock måste jag hålla med om att Metro är relativt dum idé gällande PC's, det borde vara en sub-funktion i OS och inte vara uppbyggt runt det.

Som Microsoft säger, det är säkert väldigt effektivt till deras handhållna hårdvaror. Men till en hemma-PC så fyller det ingen funktion alls utöver att ha en stilren design.

Men jag föredrar funktionalitet före utseende.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Just nu ja, men hur är det om några år när Microsoft har tagit mer och mer markandsandeler till sig själv?

Och nej, det kan inte bli precis likadant, metro blir man inte av med och inte heller får man tillbaka startmenyn.

Edit: Ahris har förstått det.

Man kan ju fortfarande utveckla desktop-appar (som steam i nuvarande skick), och det finns väl inget som tyder på att det skulle upphöra? (motbevisa gärna, för jag har verkligen inte hört något om det alls)

Och sen, vad ska du med startmenyn till? Trycker du på Windows-tangenten så du kommer till metroläget är det bara att börja skriva (som på Win7) så hittar du ju allt du söker, oavsett om det är en låt, ett dokument eller ett spel.

Har jag missförstått vad du menar eller tycker du att jag kontrat dina argument på ett acceptabelt sätt?

När man slösurfar så använder man bara musen. Och behöver man starta ett program så ska man inte behöva ta till sig tangentbordet, eftersom det gör det hela långsammare.
Att jag vill ha startmenyn är för att jag mycket snabbt kan starta ca 16 st olika program.
Min dator är inte en tablett eller en mobil, jag vill ha funktioner och dessa ska vara snabba, att accessa skrivbordet är också slött och därför så har jag bara de program som jag mycket sällan använder just där. Win8 innebär fler klick för samma sak och operativsystemet börjar förenklas tok mycket så att det inte blir effektivt för powerusers.

Förstår vad du menar, men du kan ju surfa genom att bara använda musen på 8an också (blir svårt att skriva in URLer bara) Alla program kan du också lägga på skrivbordet eller i aktivitetsfältet eller vad det heter på desktopen, men också precis vart du vill på metromenyn, så använder du ex. chrome ofta kan du lägga den längst upp till vänster (eller mitten, eller höger eller var tusan du vill ) i metro-läget, och således öppna dessa utan tangentbordet, de öppnas då direkt i desktopläget.

Jag undrar hur du brukar göra för att starta program idag , det är inga större skillnader i 8an anser jag, i alla fall inte från hur JAG gjorde i Win7. Jag brukade trycka Windowstangent och börja skriva. Att i 8an föra musen längst ner till vänster och klicka tar dig till metro-UI där du som sagt kan organisera hur du vill för att lätt hitta programmen du brukar starta ofta, direkt med musen... eller som sagt "pinna" dem nere i aktivitetsfältet.

Återigen kommer du ju åt skrivbordet med ett knapptryck i metro.. tar ca... 1 sekund?

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Bobbey:

Gabe tänker på intäkter som håller Valve flytande, menar studion släpper ett fullvärdigt spel vart 10:e år de behöver cash för att hålla hans kroppshydda!!!!

Han tjänar inget på att byta Windows, och definitivt inget på
att få konkurrens av Windows Live....

Har du legat under en sten dom senaste 10åren eller?

Half-Life 2 - 2004
EP 1 - 2006
EP 2 - 2007
Portal - 2007
TF2 - 2007
Left 4 Dead - 2008
Left 4 Dead 2 - 2009
Alien Swarm - 2010 (En definitionsfråga)
Portal 2 - 2011
Dota 2 - 2012

Det är 10 spel, 9 om man räknar bort Alien Swarm, på 8 år, varav dom flesta är AAA-titlar som har fått ett varmt mottagande och sålt bra, där HL2 fortfarande är det mest sålda PC-spelet efter The Sims.

Glöm inte CS:GO detta året också

Medlem
Skrivet av Amilo:

Ni hörde mannen själv, Windows 8 är skit. Ligger kvar på Windows 7. Dock tror jag att Windows 8 kanske kan vara bra till photoshop användare och liknande grafiska designers. Men till en dator hemma? Nejtack!

Win8 är framförallt till för tablets och pads.


signatur

I drank what?

Medlem

Vill se Microsoft släppa ett nytt Win8 som är mer likt Vista/7:an kommer stanna på mitt Win7 64bit ultimate ett bra tag iallafall.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

Har ingen som helst kunskap om Linux, finns det inga virus och kan inte hackers ställa till jäkelskap där också ?

Finns virus till alla OS.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Jo det finns det. MS appstore kommer att kontrolleras av MS och det kommer att vara förinstallerat i alla windows 8. Detta kommer att hämma konkurranskraften för andra företag så som Gabe's och andra.
Många appar till Metro kommer inte bli godkända, precis som med Apple's store.

Men skrivbordet är ju detsamma och där kan du ladda ner program från vart fan du vill. Allt som finns i 7:an finns i 8:an, men du kan också använda Metro (antingen som ett operativ eller bara som en startknapp).

Det finns en ganska viktig skillnad:
Skrivbordet i Win8 är en app under Metro. Det är alltså en modul och det innebär att METRO är OS'et och skrivbordet något som är tänkt att snoppas av förr eller senare. antagligen kommer skrivbordet i Windows9 att vara emulerat eller nåt...det är ju bara en app.

Hade Metro och Skrivbordet varit två alternativa skal till OS'et hade det varit en helt annan sak.

Medlem

Känns väldigt mycket Vista över Win8. Som nåt mellansteg mellan Win7 och nästa "rediga" Windows.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Bobbey:

Gabe tänker på intäkter som håller Valve flytande, menar studion släpper ett fullvärdigt spel vart 10:e år de behöver cash för att hålla hans kroppshydda!!!!

Han tjänar inget på att byta Windows, och definitivt inget på
att få konkurrens av Windows Live....

Har du legat under en sten dom senaste 10åren eller?

Half-Life 2 - 2004
EP 1 - 2006
EP 2 - 2007
Portal - 2007
TF2 - 2007
Left 4 Dead - 2008
Left 4 Dead 2 - 2009
Alien Swarm - 2010 (En definitionsfråga)
Portal 2 - 2011
Dota 2 - 2012

Det är 10 spel, 9 om man räknar bort Alien Swarm, på 8 år, varav dom flesta är AAA-titlar som har fått ett varmt mottagande och sålt bra, där HL2 fortfarande är det mest sålda PC-spelet efter The Sims.

Okej ta bort ordet spel då och lägg till nytänk, ny teknik osv osv.

Frågan är varför Gabe gbäller om hårdvaruinlåsning när han knappast pressat hårdvaran
de sista 9 åren, Source funkar fint på en 3-4 år gammal dator.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Jo det finns det. MS appstore kommer att kontrolleras av MS och det kommer att vara förinstallerat i alla windows 8. Detta kommer att hämma konkurranskraften för andra företag så som Gabe's och andra.
Många appar till Metro kommer inte bli godkända, precis som med Apple's store.

Men skrivbordet är ju detsamma och där kan du ladda ner program från vart fan du vill. Allt som finns i 7:an finns i 8:an, men du kan också använda Metro (antingen som ett operativ eller bara som en startknapp).

Det finns en ganska viktig skillnad:
Skrivbordet i Win8 är en app under Metro. Det är alltså en modul och det innebär att METRO är OS'et och skrivbordet något som är tänkt att snoppas av förr eller senare. antagligen kommer skrivbordet i Windows9 att vara emulerat eller nåt...det är ju bara en app.

Hade Metro och Skrivbordet varit två alternativa skal till OS'et hade det varit en helt annan sak.

Nej, Metro är inte OS'et... Det är en liten del av det.

Sen kommer det inte krävas fler klick för att göra samma sak, inget kommer ta längre tid och Win8 är inte främst för tablets/telefoner.

Och nej, skrivbordet är inte mer en app i Win8 än i Win7, inte mer än ur den visuella synvinkeln.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Jo det finns det. MS appstore kommer att kontrolleras av MS och det kommer att vara förinstallerat i alla windows 8. Detta kommer att hämma konkurranskraften för andra företag så som Gabe's och andra.
Många appar till Metro kommer inte bli godkända, precis som med Apple's store.

Men skrivbordet är ju detsamma och där kan du ladda ner program från vart fan du vill. Allt som finns i 7:an finns i 8:an, men du kan också använda Metro (antingen som ett operativ eller bara som en startknapp).

Det finns en ganska viktig skillnad:
Skrivbordet i Win8 är en app under Metro. Det är alltså en modul och det innebär att METRO är OS'et och skrivbordet något som är tänkt att snoppas av förr eller senare. antagligen kommer skrivbordet i Windows9 att vara emulerat eller nåt...det är ju bara en app.

Hade Metro och Skrivbordet varit två alternativa skal till OS'et hade det varit en helt annan sak.

Det finns inga somhelst planer på att skrota skrivbordet, Microsoft har aldrigt sagt det. Nu handlar väl detta om vad W8 erbjuder och inte vad du tror att W9 kanske ska erbjuda.

Medlem
Skrivet av morfin91:

det som håller en kvar på windows är.
1. Spel
2. vissa andra pogram som photoshop och maya
annars skulle jag använda linux vilken dist vet jag inte med 100% men jag kommer inte använda unity interfacet iallafall!
även om jag inte gillar steam eller valvs spel så gilalr jag dom för att dom skapar bätre marknad för linux mm.

Maya funkar under linux, sitter med 2011, vart lite pill dock.

Photoshop funkar bra med wine, å om man inte kan tänka sig köra GIMP

Medlem
Skrivet av gardin:
Skrivet av morfin91:

det som håller en kvar på windows är.
1. Spel
2. vissa andra pogram som photoshop och maya
annars skulle jag använda linux vilken dist vet jag inte med 100% men jag kommer inte använda unity interfacet iallafall!
även om jag inte gillar steam eller valvs spel så gilalr jag dom för att dom skapar bätre marknad för linux mm.

Maya funkar under linux, sitter med 2011, vart lite pill dock.

Photoshop funkar bra med wine, å om man inte kan tänka sig köra GIMP

tykte inte photoshop funkade bra under wine alls :/
visste inte att dom hadde fått suport för linux igen har förmig att maya slutade med att fixa till linux 2010+
då återstår typ bara spelen


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Om Gabe Newell tycker att Windows 8 suger så måste det vara sant!.. eller hur var det nu igen?

Det är klart som fan att han vill att allt ska fungera till linux! Det skulle ju vara asbra om de trots allt skulle släppa en Steam consol vilket det var snack om men som senare dementerades. Dessutom måste han spendera en massa pengar på att göra en metro variant av steam, usch va jobbigt. Kul att han inte ser möjligheterna istället. Steam kommer att nå ut till en helt ny plattform om de anstränger sig lite, nämligen plattorna.

Medlem
Skrivet av Lofvenhaft:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Just nu ja, men hur är det om några år när Microsoft har tagit mer och mer markandsandeler till sig själv?

Och nej, det kan inte bli precis likadant, metro blir man inte av med och inte heller får man tillbaka startmenyn.

Edit: Ahris har förstått det.

Man kan ju fortfarande utveckla desktop-appar (som steam i nuvarande skick), och det finns väl inget som tyder på att det skulle upphöra? (motbevisa gärna, för jag har verkligen inte hört något om det alls)

Och sen, vad ska du med startmenyn till? Trycker du på Windows-tangenten så du kommer till metroläget är det bara att börja skriva (som på Win7) så hittar du ju allt du söker, oavsett om det är en låt, ett dokument eller ett spel.

Har jag missförstått vad du menar eller tycker du att jag kontrat dina argument på ett acceptabelt sätt?

När man slösurfar så använder man bara musen. Och behöver man starta ett program så ska man inte behöva ta till sig tangentbordet, eftersom det gör det hela långsammare.
Att jag vill ha startmenyn är för att jag mycket snabbt kan starta ca 16 st olika program.
Min dator är inte en tablett eller en mobil, jag vill ha funktioner och dessa ska vara snabba, att accessa skrivbordet är också slött och därför så har jag bara de program som jag mycket sällan använder just där. Win8 innebär fler klick för samma sak och operativsystemet börjar förenklas tok mycket så att det inte blir effektivt för powerusers.

Förstår vad du menar, men du kan ju surfa genom att bara använda musen på 8an också (blir svårt att skriva in URLer bara) Alla program kan du också lägga på skrivbordet eller i aktivitetsfältet eller vad det heter på desktopen, men också precis vart du vill på metromenyn, så använder du ex. chrome ofta kan du lägga den längst upp till vänster (eller mitten, eller höger eller var tusan du vill ) i metro-läget, och således öppna dessa utan tangentbordet, de öppnas då direkt i desktopläget.

Jag undrar hur du brukar göra för att starta program idag , det är inga större skillnader i 8an anser jag, i alla fall inte från hur JAG gjorde i Win7. Jag brukade trycka Windowstangent och börja skriva. Att i 8an föra musen längst ner till vänster och klicka tar dig till metro-UI där du som sagt kan organisera hur du vill för att lätt hitta programmen du brukar starta ofta, direkt med musen... eller som sagt "pinna" dem nere i aktivitetsfältet.

Återigen kommer du ju åt skrivbordet med ett knapptryck i metro.. tar ca... 1 sekund?

Mest använda program: Akvitetsfälten, 10st. Varav 6 brukar vara aktiva
Näst mest aktiva program: Startmenyn. Inte i mappar så att man får leta fram utan 16st viktiga finns direkt ovanför sjävaste start knappen. De som används ofta ligger närmast start-menyn för att komma åt snabbast.
De minst använda programmen, finns på skrivbordet, som jag i stort sett aldrig accessar och inte heller sparar något till för den delen heller. Att komma åt dessa tar längst tid och just därför så finns de där. Det är avbrytande. Jag kan t.ex. snabbt starta lamedrop för att koda mp3 nu utan att komma bort från denna fönster, jag kan t.ex. fortsätta läsa samtidigt som jag kommer åt programmet. Detta ger högre effektivitet och det gillas.

Win8 gör att accessen till många av programmen försvinner, och det blir en hel del sekunder här och där som går åt helt i onödan. Och datorer är inte tillräckligt snabba, de slösar redan för mycket tid.

Medlem
Skrivet av FUtech:

Jösses vad folk hetsar upp sig. Så illa ÄR det inte!

1. Startup, svinsnabbt
2. Logga in med pin, svinsnabbt
3. Tryck på win-knappen
4. Kör som vanligt.

Själv tänker jag knappt på att Metro finns. Gillar dock de övriga förbättringar som gjorts från 7:an

Windows kan få ladda igång 5 min om det vill för min del, så länge det FUNKAR bra med spel och annat.

Medlem

Va fan, har Harry Potter lagt på sig så in i helvete?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Förutom att Windows 2000 inte finns med, som var ett bra OS, vilket pajjar den bilden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

"Jag tycker Windows 8 är en katastrof för alla i pc-branschen."

Jaha...och exakt VAD är det som är så "katastrof" med Windows 8?

Inte en enda saklig detalj nämnd och genast verkar vissa tolka hans till synes ogrundade åsikt som en "sanning".

Vore väl konstigt om han sade annat, speciellt som det kanske kan försvåra för Steam att fortsätta ta hutlöst mycket betalt för sina spel?

Det är naturligtvis fritt fram för alla att trasha vad de vill, men den som förväntar sig att bli tagen på allvar eller ges någon som helst trovärdighet, bör nog kunna uppge åtminstone ett eller två konkreta och någorlunda rimliga skäl.

SE

AW8
Medlem

Gaben har talat. Windows 8... är dömt!


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv
Skrivet av ShavedEwok:

"Jag tycker Windows 8 är en katastrof för alla i pc-branschen."

Jaha...och exakt VAD är det som är så "katastrof" med Windows 8?

Inte en enda saklig detalj nämnd och genast verkar vissa tolka hans till synes ogrundade åsikt som en "sanning".

Vore väl konstigt om han sade annat, speciellt som det kanske kan försvåra för Steam att fortsätta ta hutlöst mycket betalt för sina spel?

Det är naturligtvis fritt fram för alla att trasha vad de vill, men den som förväntar sig att bli tagen på allvar eller ges någon som helst trovärdighet, bör nog kunna uppge åtminstone ett eller två konkreta och någorlunda rimliga skäl.

SE

Jag har själv inte testat W8 ännu men med tanke på att Vista var en katastrof så är det ju inte taget helt ur luften att W8 inte nödvändigtvis är en positiv utveckling av W7, men jag hoppas på det. Är också intresserad av vad som är så illa med W8? Konkret.

Medlem
Skrivet av ShavedEwok:

"Jag tycker Windows 8 är en katastrof för alla i pc-branschen."

Jaha...och exakt VAD är det som är så "katastrof" med Windows 8?

Inte en enda saklig detalj nämnd och genast verkar vissa tolka hans till synes ogrundade åsikt som en "sanning".

Vore väl konstigt om han sade annat, speciellt som det kanske kan försvåra för Steam att fortsätta ta hutlöst mycket betalt för sina spel?

Det är naturligtvis fritt fram för alla att trasha vad de vill, men den som förväntar sig att bli tagen på allvar eller ges någon som helst trovärdighet, bör nog kunna uppge åtminstone ett eller två konkreta och någorlunda rimliga skäl.

SE

Om man vill veta exakt varför, läs hela intervjun här: http://venturebeat.com/2012/07/25/valves-gabe-newell-talks/

Medlem
Skrivet av Friberg:

Om man vill veta exakt varför, läs hela intervjun här: http://venturebeat.com/2012/07/25/valves-gabe-newell-talks/

Tackar!

SE

tka
Medlem

Microsoft är inte längre intresserad av att satsa på pc'n, i deras värld kommer alla använda xbox720 om 3 år med windows 8 på och deras olika Surface-produkter för att synka sin media och kommunikation.

En övergång till ett fritt OS är ett måste om pc'n ska få möjlighet att utvecklas vidare. Som Gabe säger så är Linux tillräckligt bra i alla avseenden, men har inte den gemensamma nämnare som krävs för att nå tillräckligt stor publik.

Medlem

Windows 3.1 var helt okej, av det jag kommer ihåg (var en liten kis då)
Windows 95 likaså, dock var det lite buggigt
Windows 98SE hade jag på en gammal Pentium 1 burk, fungerade suveränt, kan dock inte uttala mig om Windows 98
Windows ME använde jag aldrig, men det var ju ganska välkänt att det var katastrofalt dåligt
Windows 2000 (som du inte tog med av någon anledning) var ett väldigt bra OS
Windows XP var inte alls bra när det släpptes, men efter SP2 och SP3 blev det det bästa operativsystem Microsoft hade släppt
Windows Vista hade också en dålig release, men det blev bättre med service packs. Problemet med Vista var att dom flesta datorerna som skeppades med Vista var helt enkelt för klena. Idag är Vista ett helt okej OS, dock förlegat sedan Windows 7 släpptes
Windows 7 har varit och är bra rakt igenom, deras bästa OS hittills

tl;dr:
Partisk bild eftersom den jämför t.ex. XP SP2/SP3 med Vista pre-SP1

Skriv svar