Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Medlem

Jag är inte säker på att man bör framhäva Zynga som något positivt när det gäller PC...

Medlem

Det hade varit intressant med steam och alla spel till linux men sen så ska vi inte glömma att man behöver inte köra Metro-gränssnittet i windows 8 om man inte vill

Medlem

Drömmer våta drömmar om terminaler och allt man kan göra i linuxdistros. Sen vaknar jag och kommer ihåg att spel funkar dåligt och vips så är drömmen krossad

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Tompa:

Han tror att hårdvarutillverkarna kommer lämna Windows-plattformen pga dess slutenhet. Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det han säger är inte samma sak som orsaken till hans uttalande. Han ser helt enkelt den kommande mjukvaruaffären som en väldigt stor konkurrent och då vet vi sen tidigare att han inte skyr några som helst medel och gärna thrashtalkar.

Gillar steam pga smidighet, men tycker deras normalpriser är skyhöga. Konkurrens när det gäller onlinehandel är bara välkommet i min mening.

Kaleid: Man får inte glömma att MS är ett aktiebolag, och vem vill äga en aktie som inte går uppåt eller har utdelningar?

Många företag försöker efterlikna apples affärsmodel på senare tid och det är kanske inte så konstigt.

Man behöver inte bli ett skit-utsugarföretag som blockerar ut andra bara för att man inte har tillräckligt tjockt plånbok.

Medlem

Hade alla spel funkat på linux, hade jag definitivt kört linux 100%

Medlem
Skrivet av PR00H:

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

wow du är verkligen vilse ledd. Tror du det handlar om gratis lösning och öppenhet. Vakna och kolla upp varför han gör detta.
Om nu steam skulle göra något vettigt så låt dem göra ett eget linux som fungerar. Men gnället handlar bla om licens pengar som de vill slippa.
Angående win 8 så är det väl så att väldigt mycket i dag handlar om appar som vi använder och köper överallt. Och nu går hemska windows o gör det alla andra gör... hemska tanke. Mycket gnäll från många som inte vet hur win8 fungerar o så gratis aspekten..
Tror ni verkligen det blir gratist? Med ett linux steam...
Shit vilka drömmare det finns här


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av chopper:
Skrivet av PR00H:

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

wow du är verkligen vilse ledd. Tror du det handlar om gratis lösning och öppenhet. Vakna och kolla upp varför han gör detta.
Om nu steam skulle göra något vettigt så låt dem göra ett eget linux som fungerar. Men gnället handlar bla om licens pengar som de vill slippa.
Angående win 8 så är det väl så att väldigt mycket i dag handlar om appar som vi använder och köper överallt. Och nu går hemska windows o gör det alla andra gör... hemska tanke. Mycket gnäll från många som inte vet hur win8 fungerar o så gratis aspekten..
Tror ni verkligen det blir gratist? Med ett linux steam...
Shit vilka drömmare det finns här

Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker framföra? Det är väl ingen som tror att det som säljs på Steam kommer vara gratis i Linux?


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem

Men vänta lite här nu. Vad får er att säga att ni inte ska uppgradera till Windows 8 beroende på vad Gabe säger? Han har ju inte sagt NÅGONTING om hur det ska vara för KONSUMENTER, han säger bara att han tycker att de går i fel riktning vad gäller inlåsningar, han vill ha en större öppenhet för hårdvaruutvecklare. Det här påverkar inte er som användare på något sätt.

Medlem
Skrivet av PR00H:

började med linux i år och det har så många saker som bara är rätt av bättre. Det saknar dock viss användarvänlighet men jag skulle helt klart byta helt om allt som fanns till PC fungerade bra och enkelt till linux. Skulle vas grymt om microsoft grävde sin egen grav och gav utrymme till linux.

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

Man kan konkurrera med steam, finns ju numera t.ex. origin. Med appstore i operativsystem så blockerar företag som MS ut andra för skräpet kommer redan vara förinstallerat i alla OS. Lite skillnad och därför så kan man inte gilla Apple heller.
Gabe har rätt, det var p.g.a. öppenheten som många företag har kunnat blomstra track vore Microsoft, denna kommer att mer och mer försvinna.

Microsoft har redan en oerhört stor del av kakan, nu ska de ha ännu mer. Excessive greed poisons everything.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Tompa:

Han tror att hårdvarutillverkarna kommer lämna Windows-plattformen pga dess slutenhet. Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det han säger är inte samma sak som orsaken till hans uttalande. Han ser helt enkelt den kommande mjukvaruaffären som en väldigt stor konkurrent och då vet vi sen tidigare att han inte skyr några som helst medel och gärna thrashtalkar.

Gillar steam pga smidighet, men tycker deras normalpriser är skyhöga. Konkurrens när det gäller onlinehandel är bara välkommet i min mening.

Kaleid: Man får inte glömma att MS är ett aktiebolag, och vem vill äga en aktie som inte går uppåt eller har utdelningar?

Många företag försöker efterlikna apples affärsmodel på senare tid och det är kanske inte så konstigt.

Man behöver inte bli ett skit-utsugarföretag som blockerar ut andra bara för att man inte har tillräckligt tjockt plånbok.

behöver och behöver, har deras analyser visat att ett mer avskärmat system skulle löna sig ekonomiskt så tro på fan att dom kör på det, jag gillar det inte heller som konsument men hade jag ägt företaget i fråga hade jag gjort precis samma sak.

Sen är folken som klagar på något sånt tyvärr i alldeles förliten minoritet för att dom skall bry sig i någon större utsträckning, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Bobbey:

Gabe tänker på intäkter som håller Valve flytande, menar studion släpper ett fullvärdigt spel vart 10:e år de behöver cash för att hålla hans kroppshydda!!!!

Han tjänar inget på att byta Windows, och definitivt inget på
att få konkurrens av Windows Live....

Har du legat under en sten dom senaste 10åren eller?

Half-Life 2 - 2004
EP 1 - 2006
EP 2 - 2007
Portal - 2007
TF2 - 2007
Left 4 Dead - 2008
Left 4 Dead 2 - 2009
Alien Swarm - 2010 (En definitionsfråga)
Portal 2 - 2011
Dota 2 - 2012

Det är 10 spel, 9 om man räknar bort Alien Swarm, på 8 år, varav dom flesta är AAA-titlar som har fått ett varmt mottagande och sålt bra, där HL2 fortfarande är det mest sålda PC-spelet efter The Sims.

Inaktiv
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Medlem

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Jo det finns det. MS appstore kommer att kontrolleras av MS och det kommer att vara förinstallerat i alla windows 8. Detta kommer att hämma konkurranskraften för andra företag så som Gabe's och andra.
Många appar till Metro kommer inte bli godkända, precis som med Apple's store.

Medlem
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Tompa:

Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det kan ha att göra med att Metro-appar enbart kommer att finnas tillgängliga via Windows Store.
Skrivbordet i sig är en Metro-app i Windows 8 och även om det inte är en jättestor grej nu så kommer det att vara något omständigare att använda mjukvara som inte är Metro-appar, tillräckligt för att folk ska tycka att Metro är mycket smidigare och börja använda Windows Store istället för 'fria' alternativ som måste köras bakom Metro.

Man kan nog räkna med att Metro-appar dessutom kommer att ha coola finesser som inte finns tillgängliga för icke-metro-appar.

MS har länge försökt kontrollera marknaden för windows med tex drivrutinssignering, installers och annat för att tjäna pengar på allt som skrivs för OS'et, med Windows Store kommer de att tjäna pengar på allt som skrivs för Metro och får de alla att börja använda Metro så tjänar de stora pengar på det, precis som Apple har lyckats med på iOS.

Självklart skulle Valve förlora på det, men Gabe har helt rätt i att det vore en stor förlust för användarna också eftersom det skulle begränsa utbudet rejält. Små utvecklare och hemmapulare skulle få det mycket svårare att ge ut mjukvara om de måste betala för att slussa den genom Windows Store.

Jag var under uppfattningen att det inte kostar nåt att lägga upp appar i M-Store, men om man tar betalt för appen så ska MS ha en procentsats (10-15% tror jag). Om Steam vill göra en gratis Metro-app, så stoppar väl inte MS det genom att kräva pengar.

Windows Store innebär förutom att antingen appar blir dyrare pga procentsatsen eller att utvecklaren får mindre pengar för den att MS har full kontroll över vilka appar som får existera och även hur de presenteras. De kan utan vidare dissa en utvecklare eller ge dem fördelar i hur appen presenteras för kunden.
De får alltså stor makt över utvecklarna och kommer att ge de som betalar extra fördelar i marknadsföringen och får en rad möjligheter att pressa utvecklare till att anpassa sig till MS önskemål.
Det är inte bra för någon utom MS. Tyvärr är det konsekvenser som folk i allmänhet inte tänker på och det också det MS räknar med.

Medlem
Skrivet av Lofvenhaft:

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Just nu ja, men hur är det om några år när Microsoft har tagit mer och mer markandsandeler till sig själv?

Och nej, det kan inte bli precis likadant, metro blir man inte av med och inte heller får man tillbaka startmenyn.

Edit: Ahris har förstått det.

Medlem

Jo jag hade inte klagat om Linux blev mer öppet för de flesta spel. Aldrig varit värst glad för Windows, eller kanske snarare Microsoft... Men nu är ju kravet så om man vill få spela. Om utvecklare vill se en ändring på det, jag är på.

Medlem
Skrivet av warh0g:
Skrivet av chopper:
Skrivet av PR00H:

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

wow du är verkligen vilse ledd. Tror du det handlar om gratis lösning och öppenhet. Vakna och kolla upp varför han gör detta.
Om nu steam skulle göra något vettigt så låt dem göra ett eget linux som fungerar. Men gnället handlar bla om licens pengar som de vill slippa.
Angående win 8 så är det väl så att väldigt mycket i dag handlar om appar som vi använder och köper överallt. Och nu går hemska windows o gör det alla andra gör... hemska tanke. Mycket gnäll från många som inte vet hur win8 fungerar o så gratis aspekten..
Tror ni verkligen det blir gratist? Med ett linux steam...
Shit vilka drömmare det finns här

Jag förstår inte riktigt vad det är du försöker framföra? Det är väl ingen som tror att det som säljs på Steam kommer vara gratis i Linux?

Det handlar om att går man som företag över till öppet gratist OS så förväntas intresserade i linux gänget hjälpa steam och därigenom blir det billigt för ägarna till steam samt att om de byter till linux så får alla kunder på steam vara med och betala bytet genom mindre billigare spel.

Så det handlar inte om att windows 8 är mer inlåst utan om att hitta en lösning till steam som gör det billigare att driva så vinsten ökar då de inte kan öka spel priserna då konkurrensen ökar med fler bolag som säljer. Och ärligt utvecklingen på steam har inte varit strålande sista åren..


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Inaktiv
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Case closed!

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Jo det finns det. MS appstore kommer att kontrolleras av MS och det kommer att vara förinstallerat i alla windows 8. Detta kommer att hämma konkurranskraften för andra företag så som Gabe's och andra.
Många appar till Metro kommer inte bli godkända, precis som med Apple's store.

Men skrivbordet är ju detsamma och där kan du ladda ner program från vart fan du vill. Allt som finns i 7:an finns i 8:an, men du kan också använda Metro (antingen som ett operativ eller bara som en startknapp).

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jo jag hade inte klagat om Linux blev mer öppet för de flesta spel. Aldrig varit värst glad för Windows, eller kanske snarare Microsoft... Men nu är ju kravet så om man vill få spela. Om utvecklare vill se en ändring på det, jag är på.

Problemet jag ser är väl bristen på kontroll, den är inte alltid av ondo som folk verkar tro. Så vitt jag förstått det (nej jag har inte kört någon version av Linux så låt gärna shitstormen flyga över mig nu) finns ingen vidare kontroll ALLS på alla Linux-versioner som kommer. det innebär ju att med en ökande användarbas kommer idioterna (de som vill skada andra genom att utveckla program med skadlig kod) dra sig mot Linux, och där finns inget alls som stoppar dem. Det kommer ju alltid finnas personer som går på phishing-försök och "klicka på den här länken för du har vunnit en miljard dollar och en gyllene kanin", men även mer komplexa intrångsförsök kommer ju självklart följa efter... Säkerheten är alltså en anledning till att jag sitter på Windows.. det hade låtit konstigt att säga så när XP kom...

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av DrToker:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Tompa:

Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det kan ha att göra med att Metro-appar enbart kommer att finnas tillgängliga via Windows Store.
Skrivbordet i sig är en Metro-app i Windows 8 och även om det inte är en jättestor grej nu så kommer det att vara något omständigare att använda mjukvara som inte är Metro-appar, tillräckligt för att folk ska tycka att Metro är mycket smidigare och börja använda Windows Store istället för 'fria' alternativ som måste köras bakom Metro.

Man kan nog räkna med att Metro-appar dessutom kommer att ha coola finesser som inte finns tillgängliga för icke-metro-appar.

MS har länge försökt kontrollera marknaden för windows med tex drivrutinssignering, installers och annat för att tjäna pengar på allt som skrivs för OS'et, med Windows Store kommer de att tjäna pengar på allt som skrivs för Metro och får de alla att börja använda Metro så tjänar de stora pengar på det, precis som Apple har lyckats med på iOS.

Självklart skulle Valve förlora på det, men Gabe har helt rätt i att det vore en stor förlust för användarna också eftersom det skulle begränsa utbudet rejält. Små utvecklare och hemmapulare skulle få det mycket svårare att ge ut mjukvara om de måste betala för att slussa den genom Windows Store.

Jag var under uppfattningen att det inte kostar nåt att lägga upp appar i M-Store, men om man tar betalt för appen så ska MS ha en procentsats (10-15% tror jag). Om Steam vill göra en gratis Metro-app, så stoppar väl inte MS det genom att kräva pengar.

Windows Store innebär förutom att antingen appar blir dyrare pga procentsatsen eller att utvecklaren får mindre pengar för den att MS har full kontroll över vilka appar som får existera och även hur de presenteras. De kan utan vidare dissa en utvecklare eller ge dem fördelar i hur appen presenteras för kunden.
De får alltså stor makt över utvecklarna och kommer att ge de som betalar extra fördelar i marknadsföringen och får en rad möjligheter att pressa utvecklare till att anpassa sig till MS önskemål.
Det är inte bra för någon utom MS. Tyvärr är det konsekvenser som folk i allmänhet inte tänker på och det också det MS räknar med.

Så MS tänker göra som Apple.... och!
Tycker det är bra med kontroll på appar med tanke på all skit man kan få i datorns os annars.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Just nu ja, men hur är det om några år när Microsoft har tagit mer och mer markandsandeler till sig själv?

Och nej, det kan inte bli precis likadant, metro blir man inte av med och inte heller får man tillbaka startmenyn.

Edit: Ahris har förstått det.

Man kan ju fortfarande utveckla desktop-appar (som steam i nuvarande skick), och det finns väl inget som tyder på att det skulle upphöra? (motbevisa gärna, för jag har verkligen inte hört något om det alls)

Och sen, vad ska du med startmenyn till? Trycker du på Windows-tangenten så du kommer till metroläget är det bara att börja skriva (som på Win7) så hittar du ju allt du söker, oavsett om det är en låt, ett dokument eller ett spel.

Har jag missförstått vad du menar eller tycker du att jag kontrat dina argument på ett acceptabelt sätt?

Medlem

kan ju säga på en gång finns inte en chans i helvete att jag byter till linux.


signatur

God is dead

Medlem

Gabe trollade lika hårt när Ps3an kom


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Man undrar hur de tänkt få det att fungera med linux för de kunder som stannar i windows. Har kört med verktyg för att köra windows program på linux server och det var crap.

Men antar att steam inte har en lösning att presentera på det.

Och varför blir kreativiteten sämre om man inte kör linux. Skit snack...


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem

Från det jag har sett av Windows 8 så kan jag inte annat än hålla med honom. *håller tummarna för ett Linux OS som stödjer allt*

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

"För att innovation ska bli verklighet måste ett gäng saker som inte händer på slutna plattformar inträffa. Valve skulle inte existera i dag utan pc:n, inte heller Epic eller Zynga eller Google. Ingen av dem skulle ha funnits utan öppenheten i plattformen."

Japp... PC äger!

Hoppas bara inte den slutar äga nu tack vare den här skiten...

Ingen fara man kan ju köra linux på PC i så fall.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Gentemot Windows så har Linux bra användarsäkerhet, dvs att per default så har din användare väldigt lite rättigheter. Det enda du har skrivrättigheter till är din egen hem-mapp.
Såvida man inte är korkad och kör root hela tiden (som nästan alla gör i Windows), så är risken minimal för att råka ut för malware.

Skrivet av DrToker:

Det finns inga argument för att 8:an är mer sluten än 7:an, Gabe är ett troll.

Hört talas om Secure Boot?
Dessutom är det väldigt många program från Microsoft som integreras i Windows 8.
Känns som att Windows är på väg att bli som Apples operativsystem.

För övrigt tycker jag att Linux är fantastiskt, Windows känns bara rörigt efter man har upplevt en fil-hierarki som är så simpel och konfigurations-filer som man snabbt och enkelt kan ändra, gentemot Windows clusterfuck med mappar och register.

Medlem

Lite missledande titel. Hans uttalande har inget med hur pass funktionellt Windows 8 är eller hur pass avändarvänligt det är. Det handlar mer om att Win8 är en "katastrof" för Steam, främst genom ökad konkurrens på grund av app store och snart Xbox Live på Windows.

Valve tjänar STORA pengar på Steam och de har länge avnjutit något utav ett monopol nästan (främst för att de var bland de första som lyckades stort) men i grund och botten är Steam inget annat än ytterliggare en "app store". Dessutom en app store där du är låst till deras klient (kontrastera med ex. GoG där du faktiskt får en DRM-fri installer till spelen). Jag tycker därmed inte att Gabe skall tjafsa så mycket om "öppenhet" när deras egen produkt inte är mycket bättre på den punkten.

Valve lever mycket på sin image och all goodwill de har i communityn (och den stora skaran fanatiska fans). De har flera gånger visat att de är "the good guys" men at the end of the day handlar det ändå om pengar och det här uttalandet är bara löjligt, oavsett vad man faktiskt tycker om Windows 8 .

Medlem
Skrivet av Lofvenhaft:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Lofvenhaft:

Jag kör steam på Windows 8 RP, funkar skitfint, kommer dessutom till desktop på ETT musklick... fattar verkligen inte varför folk klagar. Ett klick så är ju ALLT precis likadant som Win7 och 99% av alla program vanliga konsumenter använder fungerar ju redan på Win8.

Just nu ja, men hur är det om några år när Microsoft har tagit mer och mer markandsandeler till sig själv?

Och nej, det kan inte bli precis likadant, metro blir man inte av med och inte heller får man tillbaka startmenyn.

Edit: Ahris har förstått det.

Man kan ju fortfarande utveckla desktop-appar (som steam i nuvarande skick), och det finns väl inget som tyder på att det skulle upphöra? (motbevisa gärna, för jag har verkligen inte hört något om det alls)

Och sen, vad ska du med startmenyn till? Trycker du på Windows-tangenten så du kommer till metroläget är det bara att börja skriva (som på Win7) så hittar du ju allt du söker, oavsett om det är en låt, ett dokument eller ett spel.

Har jag missförstått vad du menar eller tycker du att jag kontrat dina argument på ett acceptabelt sätt?

När man slösurfar så använder man bara musen. Och behöver man starta ett program så ska man inte behöva ta till sig tangentbordet, eftersom det gör det hela långsammare.
Att jag vill ha startmenyn är för att jag mycket snabbt kan starta ca 16 st olika program.
Min dator är inte en tablett eller en mobil, jag vill ha funktioner och dessa ska vara snabba, att accessa skrivbordet är också slött och därför så har jag bara de program som jag mycket sällan använder just där. Win8 innebär fler klick för samma sak och operativsystemet börjar förenklas tok mycket så att det inte blir effektivt för powerusers.

Skriv svar