Gabe Newell: "Windows 8 en katastrof"

Medlem

Har han (Gabe) sagt varför Win8 är en katastrof? (Kanske måste läsa artikeln som det länkas till, men vore bra om FZ tar med den saken också.)

Skrivet av maltafalas:
Skrivet av StraxDax:

öppenhet är väl inte så bra, med så många hackers, virus och skit så måste det ju finnas säkerhet.

Se det som så här, finns ett säkerhetshål i windows, då måste microsoft fixa det och lägga upp uppdateringen..detta kan ta en stund.

Däremot ifall du har ett öppen plattform så kan vem som helst som är duktig fixa hålet och lägga upp uppdateringen till vem som.

Allt handlar om vem som kunskap och pengar. Öppna plattform är väldigt bra för utveckling osv. Firefox är sjukt mycket bättre än internet explorer, och firefox är den öppen plattform. Tänk på det

Virus, trojaner och så vidare har inte så mycket att göra med öppenhet. Det har mer att göra med hur många som använder opreativsystemet och därmed vad man kan tjäna på att utveckla på att göra trojaner med mera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Klaga går ju bra, tror snarast den käre Gabe är rädd för ordentlig konkurrans från MS med deras live stöd i windows 8. Först Origin och nu Live? Konkurrens mot steam?
Klart han flyr så fort som möjligt, konkurrens är ju ett hot mot Steams dominans och deras miljardvinster utan ansträngning...

Nå, det är fritt fram att skapa ett eget OS, gör en Steam dist av Linux, gjord endast för spel, bundla med en duglig PC (steambox) så kan ni nå både PC och konsolmarknaden i ett enda grepp, men det kräver ju både skicklighet, arbete och risktagande, det passar inte folk som vill sitta still och se pengarna rulla in
Nepp, bra att någon satsar på Linux, synd det sker av fel skäl. Kan för övrigt hälsa att Windows 8 är grymt trevligt när man vant sig, och att man inte vill byta tillbaka, å andra sidan finns gott om gamers som fortfarande sitter på XP så daterad mjukvara är väl hippt antar jag ^^

Medlem
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

Måste hålla med. Har alltid kört Windows, eller ja, om man inte räknar dos. Och det är för spelens skull. Om alla spel funkade för Linux skulle jag testat i alla fall.

Kan inte Valve sätta sig ner och göra Steam OS? Ett OS bara för spel? Hade kunnat vara spännande.

Med andra ord, en spelkonsol med tangentbord och mus?

Japp, en spelkonsol med tangentbord och mus som man kan uppgradera hårdvaran på.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Oneone:

mkt troll här alltså.

En av anledningarna till att han inte gillar Win8 är väll att de har ett eget marketplace vilket gör att de kommer att förlora pengar till MS istället för att folk köper spel på överpris-steam

Hur vågar du tala sanningen här på FZ? Fy skäms på dig.

Medlem
Skrivet av Preed:

Får Linux lika bra spelutbud som Windows så byter jag.

När man som jag har 1000+ originalspel till Windows så är det lite svårt att sluta använda deras OS helt plötsligt

Edit: Iofs kan man ju köra flera operativsystem. Hade helt glömt det


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Skrivet av conthox:

Virus, trojaner och så vidare har inte så mycket att göra med öppenhet. Det har mer att göra med hur många som använder opreativsystemet och därmed vad man kan tjäna på att utveckla på att göra trojaner med mera.

Mja, ett alltför öppet system gör det väldigt enkelt att sprida virus och annat. Windows XP drabbades hårt av det innan Microsoft införde en brandvägg som var påslagen vid installation. Hårdare grundrestriktioner av operativsystemet minskar såna risker. Men absolut, antalet användare är väldigt viktigt.

Skrivet av conthox:

Har han (Gabe) sagt varför Win8 är en katastrof? (Kanske måste läsa artikeln som det länkas till, men vore bra om FZ tar med den saken också.)

Han tror att hårdvarutillverkarna kommer lämna Windows-plattformen pga dess slutenhet. Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.


signatur
Medlem

Så fort det börjar komma ordentliga drivrutiner för grafikkort till Ubuntu - vilket det nu kan göra iom att Steam rör sig ditåt - så blir det helt klart en plattform jag flyttar över till.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Men Tompa din sopa - fixa dina quotes!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Redaktör
Skrivet av Ankh:

Men Tompa din sopa - fixa dina quotes!

Jag skickade en buggrapport men kodarna är på semester.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Ankh:

Men Tompa din sopa - fixa dina quotes!

Jag skickade en buggrapport men kodarna är på semester.

Ursäkt på ursäkt - dock en godtagbar ursäkt!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Oneone:

mkt troll här alltså.

En av anledningarna till att han inte gillar Win8 är väll att de har ett eget marketplace vilket gör att de kommer att förlora pengar till MS istället för att folk köper spel på överpris-steam

Som om inte MS har tillräckligt med pengar och överpriser. Steam kan i alla fall få konkurrans (origin) men nu ska MS dominera till sig ett till område där de kan bestämma själv vad som skall tillåtas och inte, dvs Microsofts operativsystem blir mindre öppna.

Förresten, hellre steam än GFWL.

Metro + MS sjuka pengahunger plus mer kontrollerad OS är två riktigt bra skäl till att undvika Win8.

Medlem

Det är nästan bara på grund av spel man kör windows... iaf jag då
Hoppas verkligen det blir en ändring på det! Iaf ett bra alternativ!!

Inaktiv
Skrivet av chrillemeter:

För mig handlar det inte bara om det bristande spelstödet i Linux från spelföretagen, utan även det obefintliga stödet från större programutvecklare som Adobe. Det finns inget bildbehandlingsverktyg för Linux som är tillräcklig bra för att utmana Photoshop. Adobe är störst på den fronten, och så länge dom inte tänker porta Photoshop till Linux så måste jag köra Windows. Allt annat kan jag göra i Linux som utveckla osv. Sen är det det där med Bank id också, funkarr riktigt dåligt i Linux tyvärr.

Håller med dig. Spel är en viktig del men inte allt. Hoppas att signalen från Valve går fram till MS. Gillar W7 och hoppas på en utveckling av den. Sedan är jag inte lojalare än att kommer det något bättre så byts det...

Medlem

fattar inte riktigt vad som är dåligt med win8 och spel osv? tycker själv att det ser för jävligt ut men det är väl inte så noga om folk tycker om det.

Gabe är inte opartisk i det här.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av DrToker:

Förresten! Jag har inte sett nånting om att Windows 8 har låsts ner på nåt sätt, det enda jag läst om är att Windows RT (platt-OS:et) däremot har fått lite restriktioner.

Vad är det för nedlåsning ni snackar om här? Och säg inte att det är startknappen, för det är ingen nedlåsning, de har helt enkelt bara tagit bort koden helt och hållet som jag uppfattat det.

Ärlig fråga alltså, är det nån som vet?

Är det ingen som kan svara på varför Windows 8 är mer slutet än 7:an? Eftersom alla klagar så jävligt på hur slutet 8:an är så antar jag att ni alla vet vad det är också, eller sitter ni och googlar så ni kan få bärkraft till era uttalanden?

Medlem

Förstår inte poängen varför windows ska bli mer "grafiskt" och "enklare" , alla som vill ha en dator med ett snyggt men värdelöst OS köper väl Mac ? ... Oops, sa jag just det där högt?

Medlem
Skrivet av Tompa:

Han tror att hårdvarutillverkarna kommer lämna Windows-plattformen pga dess slutenhet. Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det han säger är inte samma sak som orsaken till hans uttalande. Han ser helt enkelt den kommande mjukvaruaffären som en väldigt stor konkurrent och då vet vi sen tidigare att han inte skyr några som helst medel och gärna thrashtalkar.

Gillar steam pga smidighet, men tycker deras normalpriser är skyhöga. Konkurrens när det gäller onlinehandel är bara välkommet i min mening.

Kaleid: Man får inte glömma att MS är ett aktiebolag, och vem vill äga en aktie som inte går uppåt eller har utdelningar?

Många företag försöker efterlikna apples affärsmodel på senare tid och det är kanske inte så konstigt.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

"För att innovation ska bli verklighet måste ett gäng saker som inte händer på slutna plattformar inträffa. Valve skulle inte existera i dag utan pc:n, inte heller Epic eller Zynga eller Google. Ingen av dem skulle ha funnits utan öppenheten i plattformen."

Japp... PC äger!

Hoppas bara inte den slutar äga nu tack vare den här skiten...

Medlem

Jag förstår att inte alla gillar layouten på w8 men ärligt talat, vad är det som gör w8 mer "slutet" än w7? Det är ju i stort sett samma fast med metro (om man vill), menybaren som redan finns i office i utforskaren och en massa nya funktioner och optimeringar. Jag förstår ärligt talat inte vad det är som folk inte gillar (förutom metro då).

Medlem

började med linux i år och det har så många saker som bara är rätt av bättre. Det saknar dock viss användarvänlighet men jag skulle helt klart byta helt om allt som fanns till PC fungerade bra och enkelt till linux. Skulle vas grymt om microsoft grävde sin egen grav och gav utrymme till linux.

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

Måste hålla med. Har alltid kört Windows, eller ja, om man inte räknar dos. Och det är för spelens skull. Om alla spel funkade för Linux skulle jag testat i alla fall.

Kan inte Valve sätta sig ner och göra Steam OS? Ett OS bara för spel? Hade kunnat vara spännande.

Med andra ord, en spelkonsol med tangentbord och mus?

Japp, en spelkonsol med tangentbord och mus som man kan uppgradera hårdvaran på.

Som dessutom har bra hårdvara.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det kan ha att göra med att Metro-appar enbart kommer att finnas tillgängliga via Windows Store.
Skrivbordet i sig är en Metro-app i Windows 8 och även om det inte är en jättestor grej nu så kommer det att vara något omständigare att använda mjukvara som inte är Metro-appar, tillräckligt för att folk ska tycka att Metro är mycket smidigare och börja använda Windows Store istället för 'fria' alternativ som måste köras bakom Metro.

Man kan nog räkna med att Metro-appar dessutom kommer att ha coola finesser som inte finns tillgängliga för icke-metro-appar.

MS har länge försökt kontrollera marknaden för windows med tex drivrutinssignering, installers och annat för att tjäna pengar på allt som skrivs för OS'et, med Windows Store kommer de att tjäna pengar på allt som skrivs för Metro och får de alla att börja använda Metro så tjänar de stora pengar på det, precis som Apple har lyckats med på iOS.

Självklart skulle Valve förlora på det, men Gabe har helt rätt i att det vore en stor förlust för användarna också eftersom det skulle begränsa utbudet rejält. Små utvecklare och hemmapulare skulle få det mycket svårare att ge ut mjukvara om de måste betala för att slussa den genom Windows Store.

Medlem

Gabe tänker på intäkter som håller Valve flytande, menar studion släpper ett fullvärdigt spel vart 10:e år de behöver cash för att hålla hans kroppshydda!!!!

Han tjänar inget på att byta Windows, och definitivt inget på
att få konkurrens av Windows Live....

Medlem

Jag håller med Gabe, men jag använder redan Linux, har bara en pc som jag spelar på men jag skulle gärna slippa windows helt föredrar faktiskt linux.
Valve har redan koalt på möligheterna till en egen pc lik konsol, om de skapar en konsol kommer den garanterat köra linux.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Tompa:

Däremot framgår det inte varför just Windows 8 är värre.

Det kan ha att göra med att Metro-appar enbart kommer att finnas tillgängliga via Windows Store.
Skrivbordet i sig är en Metro-app i Windows 8 och även om det inte är en jättestor grej nu så kommer det att vara något omständigare att använda mjukvara som inte är Metro-appar, tillräckligt för att folk ska tycka att Metro är mycket smidigare och börja använda Windows Store istället för &#039;fria&#039; alternativ som måste köras bakom Metro.

Man kan nog räkna med att Metro-appar dessutom kommer att ha coola finesser som inte finns tillgängliga för icke-metro-appar.

MS har länge försökt kontrollera marknaden för windows med tex drivrutinssignering, installers och annat för att tjäna pengar på allt som skrivs för OS&#039;et, med Windows Store kommer de att tjäna pengar på allt som skrivs för Metro och får de alla att börja använda Metro så tjänar de stora pengar på det, precis som Apple har lyckats med på iOS.

Självklart skulle Valve förlora på det, men Gabe har helt rätt i att det vore en stor förlust för användarna också eftersom det skulle begränsa utbudet rejält. Små utvecklare och hemmapulare skulle få det mycket svårare att ge ut mjukvara om de måste betala för att slussa den genom Windows Store.

Jag var under uppfattningen att det inte kostar nåt att lägga upp appar i M-Store, men om man tar betalt för appen så ska MS ha en procentsats (10-15% tror jag). Om Steam vill göra en gratis Metro-app, så stoppar väl inte MS det genom att kräva pengar.

Medlem
Skrivet av PR00H:

började med linux i år och det har så många saker som bara är rätt av bättre. Det saknar dock viss användarvänlighet men jag skulle helt klart byta helt om allt som fanns till PC fungerade bra och enkelt till linux. Skulle vas grymt om microsoft grävde sin egen grav och gav utrymme till linux.

Det är härligt att en sån maktfigur som steams överhuvud går ut och slår ett slag för öppenhet.

de behöver inte gräva sin grav, räcker nog att flera spel börja dyka upp för linux så följer folket med. det vill iaf jag tro

Medlem
Skrivet av Introx:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Amilo:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Tybalt:

Suveränt. Jag kan lugnt säga att bristen på spel är en stor anledning till att jag inte kör Linux.

Måste hålla med. Har alltid kört Windows, eller ja, om man inte räknar dos. Och det är för spelens skull. Om alla spel funkade för Linux skulle jag testat i alla fall.

Kan inte Valve sätta sig ner och göra Steam OS? Ett OS bara för spel? Hade kunnat vara spännande.

Med andra ord, en spelkonsol med tangentbord och mus?

Japp, en spelkonsol med tangentbord och mus som man kan uppgradera hårdvaran på.

Som dessutom har bra hårdvara.

Bra hårdvara hade ju xbox 360 or ps3 också när de släpptes. Idén med uppgraderbar hårdvara hade Microsoft också ju om inte jag misstar mig. Om ett operativsystem ska vara enbart för spel krävs det ju nästan att man har två datorer eller dual boot. Men visst, tanken är intressant

Medlem

Kan också lugnt säga att spelen är den enda orsaken till att jag fortfarande har Windows.

Medlem

metro kommer vara så sexigt med Microsofts nya surfplatta som jag definitivt kommer köpa till hösten


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Skriv svar