Medlem
Skrivet av reset2:
Skrivet av Karmalicious:

Klarar man sig inte gallant genom dagens svenskprov för polisen, så kan man inte svenska på något sätt eller vis.

Nähä. Är det en konstaterande utifrån egna erfarenheter?

Ja, jag har skrivit deras prov. Det består av många delar och du kan utan problem sumpa precis alla ord om du bara sätter resten av testet. Om jag minns rätt så behövde man inte med än ca 2/3 rätt för att klara det. Så att man inte skulle få in "rätt" personer för att de inte kan några enstaka "konstiga" ord ser jag som ytterst tveksamt, och snarare ett politiskt spel för att visa att man minsann visst vill ha in Abdul.

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:

Poliser skall inte behöva kunna svenska

Det har de aldrig sagt, däremot så söker dom folk som har fler språk än 2, dvs Svenska och Engelska, det är en bra merit, för mkt skit händer i förorten där det just inte bor svenskar. Jag håller på att smörja till min polska lite för att bättra mina meriter. Såsom de andra. Fast förstås, de som kan sitt hemspråk bättre än sitt eget får nog smida på sin svenska tex. Så igetnligen så måste alla kunna bra svenska.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Inaktiv
Skrivet av Karmalicious:
Skrivet av reset2:

Nähä. Är det en konstaterande utifrån egna erfarenheter?

Ja, jag har skrivit deras prov. Det består av många delar och du kan utan problem sumpa precis alla ord om du bara sätter resten av testet. Om jag minns rätt så behövde man inte med än ca 2/3 rätt för att klara det. Så att man inte skulle få in "rätt" personer för att de inte kan några enstaka "konstiga" ord ser jag som ytterst tveksamt, och snarare ett politiskt spel för att visa att man minsann visst vill ha in Abdul.

Tack för infon. Är du polis eller har du varit eller nått annat? Hörde en intervjuv med en som hade sökt, en invandrare, som pratade bra svenska knappt utan brytning som inte klarade testet pga av dessa ord, men man får ju alltid olika svar beroende på vem man frågar... Han kanske fuckade upp på nått annat, om det du säger stämmer. Jag ska väl helst ha läst testet själv innan jag säger nått men det är ju rätt så omöjligt just nu.

---
Tror nog många invandrare skulle se saken lite postivare om fler invandrare är poliser, unga speciellt. Fast det ligger ju såklart mer i en själv hur man ser på världen.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

Jag är inte polis. Jag ansökte och gjorde proven och testerna.

När jag gjorde det, ca 5 år sedan, var provet indelat i olika delar. En del var ett ordtest liknande det som finns på högskoleprovet. Det var betydligt lättare (jag missar 1-2 på högskoleprovet) än högskoleprovet. En del hade fyra satser som var kastade huller om buller. Dessa skulle man rada upp från början till slut. Sedan var det en fyll i hålet i meningen, ungefär som den man gör på engelska testet på högskoleprovet. Tror att den sista delen var rättstavning. Man fick ett ord felstavat och skulle antingen rättstava eller fick alternativ.

Nu när jag tänker mer på det tror jag att det var 126 poäng eller något och att 94 var godkänt. Jag hade 125, men varken tror eller förväntar mig att människor generellt klarar provet så bra.

Jag kan till en viss grad förstå om man tycker att man inte behöver kunna skriva svenska lika bra som man talar det, men med tanke på hur många svenska poliser skriver idag, och de har då klarat testet, så känns det inte som att provet ställer för höga krav.

Säg att testet består av 3 delar då och att 32 poäng var ord och 94 poäng var annat. Fick han då ca 75% på de andra delarna så skulle han ändå kunna sumpa ca 8 poäng på orden och fortfarande klara sig. Vet inte hur många "konstiga" ord de har med och jag har säkert en annan referensram än han vad som är konstiga ord, men tycker ändå att det verkar osannolikt att uppskattningsvis 25% av orden skulle vara ord som aldrig används. Och skulle de det så får man väl hoppas att man klarar sig bättre på andra delar i provet. Att folk inte läser något idag, och därför inte skaffar sig ett större ordförråd än deras vänners ordförråd, är naturligtvis ett problem, och frågan som då kvarstår är huruvida man anser att just poliser ska kunna skriva/läsa svenska ordetligt.

Medlem
Skrivet av Döbringer:
Skrivet av Naraccas:

Så för att han inte gillar det du skriver och tycker att det är fel så fattar han inte det?

Snyggt försök att ta dig ur detta utan att du skulle "förlora" något.

Är ni släkt eller?
Bristen på läsförståelse är annars märkvärdig.
Jag skiter i vad han tycker, men jag orkar inte upprepa allt jag skrivit om och om igen när det inte läses och bemöts.

Så bara för att jag håller med han och försvarar han så är vi släckt eller så har jag brist på läsförståelse?
Detta ser nog ut som ett av de fruktade personangrepp du snackat om.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Polish:
Skrivet av CastorFiber:

Poliser skall inte behöva kunna svenska

Det har de aldrig sagt, däremot så söker dom folk som har fler språk än 2, dvs Svenska och Engelska, det är en bra merit, för mkt skit händer i förorten där det just inte bor svenskar. Jag håller på att smörja till min polska lite för att bättra mina meriter. Såsom de andra. Fast förstås, de som kan sitt hemspråk bättre än sitt eget får nog smida på sin svenska tex. Så igetnligen så måste alla kunna bra svenska.

Man måste ställa saker och ting på ända för att folk skall lyssna idag. Ok, att de måste kunna svenska men inte lika bra som tidigare. Nöjd nu?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Han retade sig nog på att du inte tillförde diskussionen något.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Youtube-proffs
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Polish:
Skrivet av CastorFiber:

Poliser skall inte behöva kunna svenska

Det har de aldrig sagt, däremot så söker dom folk som har fler språk än 2, dvs Svenska och Engelska, det är en bra merit, för mkt skit händer i förorten där det just inte bor svenskar. Jag håller på att smörja till min polska lite för att bättra mina meriter. Såsom de andra. Fast förstås, de som kan sitt hemspråk bättre än sitt eget får nog smida på sin svenska tex. Så igetnligen så måste alla kunna bra svenska.

Man måste ställa saker och ting på ända för att folk skall lyssna idag. Ok, att de måste kunna svenska men inte lika bra som tidigare. Nöjd nu?

Jo det förstår jag, men svenska språket har blivit så förvrängt idag. Verkligen, eller ja. Det är inte gammal hederlig riksvenska länge.

Tänk dig, ställ Åsa Nisse i en helt vanlig stad och be han fråga efter posten, han kommer aldrig hitta dit även om han får bra typ, ja. Beskrivningar


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Han retade sig nog på att du inte tillförde diskussionen något.

Va?

Polish - det är sant. Vad hette han polisen i Åsa-nisse filmerna? Han kunde nog svenska i alla fall!


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Måste bara få tala om en liten anekdot som hände i lördags.
Jag satt på spårvagnen på väg till centralen.
Ombord kommer en kille och hans kompis (runt 25-30 år).
Båda har sånätdär jätteläskigt bakåtslickat hår och tigertröjor typ.
Så tar den ena av dem ner en "Rättvisa kommer från vänster"-skylt, lägger den på golver och tycker han var hemskt rolig då han flinade inför sin kamrat.
Då reser jag mig upp, sätter tillbaks skylten och frågar, ganska vänligt, om han tyckte det var demokratiskt gjort. Han svarade inte men den minen han leverarade var verkligen en sådan där obetalbar.
Det tyckte nog resterande vagnsbefolkning också då de applåderade \o/


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av Budolicious:

Måste bara få tala om en liten anekdot som hände i lördags.

Småkillar fulla på cider?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Budolicious:

Måste bara få tala om en liten anekdot som hände i lördags.
Jag satt på spårvagnen på väg till centralen.
Ombord kommer en kille och hans kompis (runt 25-30 år).
Båda har sånätdär jätteläskigt bakåtslickat hår och tigertröjor typ.
Så tar den ena av dem ner en "Rättvisa kommer från vänster"-skylt, lägger den på golver och tycker han var hemskt rolig då han flinade inför sin kamrat.
Då reser jag mig upp, sätter tillbaks skylten och frågar, ganska vänligt, om han tyckte det var demokratiskt gjort. Han svarade inte men den minen han leverarade var verkligen en sådan där obetalbar.
Det tyckte nog resterande vagnsbefolkning också då de applåderade \o/

Synd bara att ingen sätter FPs valaffisher när de rivs ner...

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Notumforce:

Han retade sig nog på att du inte tillförde diskussionen något.

Va?

Polish - det är sant. Vad hette han polisen i Åsa-nisse filmerna? Han kunde nog svenska i alla fall!

Du var för snabb på knappen var posten innan jag kommenterade inte din post:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av Notumforce:

Han retade sig nog på att du inte tillförde diskussionen något.

Va?

Polish - det är sant. Vad hette han polisen i Åsa-nisse filmerna? Han kunde nog svenska i alla fall!

Du var för snabb på knappen var posten innan jag kommenterade inte din post:)

Ah, ok. Du brukar ju inte vara psykisk så jag började undra där...


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Budolicious:

Måste bara få tala om en liten anekdot som hände i lördags.
Jag satt på spårvagnen på väg till centralen.
Ombord kommer en kille och hans kompis (runt 25-30 år).
Båda har sånätdär jätteläskigt bakåtslickat hår och tigertröjor typ.
Så tar den ena av dem ner en "Rättvisa kommer från vänster"-skylt, lägger den på golver och tycker han var hemskt rolig då han flinade inför sin kamrat.
Då reser jag mig upp, sätter tillbaks skylten och frågar, ganska vänligt, om han tyckte det var demokratiskt gjort. Han svarade inte men den minen han leverarade var verkligen en sådan där obetalbar.
Det tyckte nog resterande vagnsbefolkning också då de applåderade \o/

Ungefär som när valblanketter från småpartier bara "försvinner" i vallokalen.

Medlem

inte för att rätvisa är ifrån vänster, men så som han gjorde ska man inte göra, skit bra jobbat av dig, modigt med


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

kudoz till budomannen.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

jo icemannen, rättvisa kommer från vänster.. om man ser det på ett lite förenklat sätt, medan frihet kommer från höger


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

vad är mer rättvist än frihet åt alla?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Inaktiv
Skrivet av sno0zer:

jo icemannen, rättvisa kommer från vänster.. om man ser det på ett lite förenklat sätt, medan frihet kommer från höger

We need to be controlled. One man to rule, All to obey.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vad är mer rättvist än frihet åt alla?

haha, underbar knorr!


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Kul att du är stolt Budo. Själv skulle jag nog varit mest glad om skylten fick ligga kvar där den låg Inte för att jag gillar backslicks nissar, utn för att jag inte gillar vänstern

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

vad är mer rättvist än frihet åt alla?


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

som sagt, lite förenklat


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Det är dags för Persson o stiga av tronen nu innan han sabbar mer av det svenska samhället...

Min röst får han inte.

Medlem

lite roligt/tragiskt just nu.
Göran P säger att "jobben är massor nu, och vi kommer få ner arbeslösheten till minst 4%"
när alla andra säger "nej, det kommer du inte göra"
även regsdagen har sagt att de inte kommer lyckas, likväl alla andra så kallade experter.
Ja, förutom Göran P som säger att det kommer gå.
Lustig man detta.


signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv

@Ice: Jag antar att du menar riksdagen, vilken består av 349 ledamöter från olika partier. knappast så att riksdagen säger "nej, vi kommer inte få ner arbetslösheten" med tanke på att det är en salig blandning av olika åsikter och mäniskor som representerar olika partier.

dock håller jag mer dig och tror att GP gör bort sig. med hans politik kommer den öppna arbetslösheten säkert gå ner under 4%, men då räknar han inte studerande över 18år, föräldraledighet, plusarbeten, sjukskrivna och förtidspensionärer och andra arbetsmarkands åtgärder. Men får GP som han vill kommer vi ha inflation och 25% av befolkningen gå och stämpla. det låter väl bra

edit: stavning

Medlem

Intressant iaktagelse Budo. Baserat på dina tidigare inlägg gällande politik har jag full förståelse för din reaktion. Inget partis valaffischer förtjänar att rivas ner.

Apropå detta, om jag vill förtidsrösta, hur gör jag då? är nämligen förstagångare, är 21 år.

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Inget partis valaffischer förtjänar att rivas ner.

Så sade jag med tills de startade FI och unika partiet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Chief Red Cloud:

Intressant iaktagelse Budo. Baserat på dina tidigare inlägg gällande politik har jag full förståelse för din reaktion. Inget partis valaffischer förtjänar att rivas ner.

Apropå detta, om jag vill förtidsrösta, hur gör jag då? är nämligen förstagångare, är 21 år.

http://www.val.se/for_valjare/fortidsrosta/index.html

Skriv svar