hjälp med att uppgradera datorn.

Medlem
hjälp med att uppgradera datorn.

Har idag runt 6000 kr och funderar på att uppgradera eller om det krävs köpa ny dator som är till för att spela på. Ej redigering av film eller musik.

Min nuvarande dator består av

grafikkort= NVIDIA GeForce 6600 GT (sli)
Processor= AMD Athlon(tm) 64 Processor 4000+
Ram minne=2.41 Ghz, 1,00 Gb Ram

Moderkortet fick jag med när jag köpte datorn men om jag har förstått rätt så kan man bara ta reda på vilket moderkort man har genom att öppna upp datorn.

Har inte så stor koll på det här så om jag har utelämnat något viktigt skriv bara.

Skulle inte ha något emot att bygga ihop den själv om det blir billigare men det är första gången för mig så det ska helst inte vara för komplicerat.
Överklockning och vad det nu innebär är inte intresant för mig heller.

Så vad tror ni är det värt pengarna att uppgradera för 6000 kr eller bör jag spara ihop mer.

Vilka delar rekomenderar ni om man ska uppgradera?

Hur lång tid tror ni att min nuvarande dator klarar av dom nyare spelen?

Medlem

CPU: E8400
GFX: ATi Radeon HD4850
Ram: Corsair 2-4GB 800mhz(PC6400) beroende på hur mycket pengar du vill lägga ner
PSU: Corsair 450W
Moderkort: Asus P5K eller P5Q
HDD: Plocka i stort sett hur mycket utrymme du vill ha(se till att det är SATA2).

Hmmm, har jag glömt något? låda kanske? Antec 300 gaming borde duga fint. Priset kommer väl landa på runt 6000kr, och du kommer kunna köra spel på max eller väldigt hög grafik i minst 2 år utan problem(med undantag för spel som typ FarCry2, kommer fortfarande se bra ut dock )

Ifall det blir mer en 6000kr kan du ju göra det i 'portioner'. Då skulle jag rekommendera att du börjar med PSU, Grafikkort och ram, sen moderkort och processor och sist hdd och låda.

Medlem

Ok danke för hjälpen, uppskattar det.

Inaktiv

6000 räcker gott Min i sign kostade 5500 inkl ny processorfläkt och två nexus.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ett Corsair 450W är väl bra, men beroende på var man köper så kan man få ett 550W för bara ett par tior mer, så kolla i den butiken du handlar i innan du "klickar på köp".

Medlem

Ser personligen ingen större användning i att köpa en starkare PsU när 450'n räcker så det blir över, hade 550'n vart modular skulle jag nog sagt att det kunnat vara värt det men annars, knappast

Medlem

Inte till ovanstående rigg. Men ofta vet man inte ens själv vad man får för sej att sätta in i burken vid ett seare tillfälle, å då kan det vara bra att ha lite extra pulver till hands.

Inaktiv

Våga vägra ATX måste jag få peta in... Ska man inte ha två grafikkort är det onödigt med stort chassi :). Dessutom har m-atxmoderkorten rätt bra överklockningsegenskaper redan, så om marknaden ökar så kommer dessa kort och utvecklas lite fortare och bli ännu bättre...

Micro-atx är dessutom lätt och behändigt


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

6000 räcker gott Min i sign kostade 5500 inkl ny processorfläkt och två nexus.

Ännu en ny? Hade du itne precis sålt din dator?


signatur

B lup

Inaktiv

Sålde min i januari eller nått tror jag. Ett halvår går fort. Så nu köpte jag en mycket mindre, lättare, tystare och även lite snabbare dator för 1/3 av priset av den gamla typ hehe.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar