Nintendo: Begagnade spel är inte bra

Robot
Nintendo: Begagnade spel är inte bra
Medlem
Nintendo: Begagnade spel är inte bra

Wow vad är det för fel med begagnade spel nu då? Just det ja Nintendo tjänar inga pengar på det Förresten nån som märkt att Nintendo är ganska dåliga på att sänka priset på sina egna titlar? jag menar Zelda: Twilight princess var ju ett release spel men har knappt sänkt i pris.

Medlem

Inget nytt att Nintendo är emot begagnat. Minns att Bergsala drog Tv-spelsbörsen inför rätta för en massa år sedan pga av man kunde köpa/sälja/byta spel utan att dom fick provision.

Medlem

Det är bra med begagnat, många spel som har utgått men har gått att köpa begagnat som tur är.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

DE HÄR BLIR JAG RIKTIGT FÖRBANNAD ÖVER.

Vår planet skadas mer och mer varje dag på grund av att vi ska ha den senaste mobilen och den senaste bilen. Vi förstör vår planet i vårt överflöd. Vi måste för fan jobba för att inte fortsätta ta naturtillgångar från naturen. Flaskor och kläder ska återlämnas för återvinning och med mera för att vår planet ska leva längre. Det här gäller också spel och jag tycker möjligheten att kunna lämna tillbaka spel är ett bra steg mot ett mål där vi måste bli ännu bättre på.

Då vi alla fattar att de här uttalandet bara handlar om att DUCK nintende vill tjäna mer pengar.

Efter de här uttalandet kan ni ju glömma att jag köper era produkter nintendo.:evil:

Inaktiv

Det är bara för att ett av Nintendos spel måste sälja 1 mille för att de ska käna
något på skiten:p

Medlem

orka klaga pa begnat handeln
om dem gjorde 200 % perfekta spel och alla som gillade spel aldrig hamnade i ekonomiska problem nangang sa , sure hade det inte saljts begnat

sen ska man inte ta allt nintendo sager pa allvar heller... 8)

Medlem

Företagen får väl sänka priserna på spelen om de vill minska begagnat-handeln. Ett spel för 500-600 kr är mycket pengar, speciellt när det går att få samma spel på Tradera för 300-400 kr. Att Nintendo har mage att gnälla som för tillfället använder sedlar som toalettpapper är bara pinsamt.

Medlem

Ska han klaga på begagnat så får han tamigfan se till att nintendo börjar gräva i arkviet och börjar tillverka nya exemplar av gamla spel, annars kan han lika gärna hålla käften.

Så när kan vi se fram emot nyutgåvor av Secret of Mana, Chrono Trigger och Final fantasy 6?

Medlem

Ville inte nintendo lagföra att man inte skulle kunna sälja begangnade spel för ett par år sen(eller nåt liknande)?

Håller med om att det är bra för miljön med begagnat och personligen så tycker jag steam är ett riktigt bra miljöval och kanske en marknad nintendo borde försöka ta sig in på om dom inte gillar att spel säljs vidare dvs. Steam skulle bara se över sina priser lite tycker man :s Sitter nämligen själv och väntar på att FO3 ska gå ner i pris(köpte pop nu när priset vart rätt )

Medlem

Fast att begagnade böcker inte slagit vet jag inte om jag håller med om; jag handlar gärna på antikvariat och i en stad som lund har vi gott om dem...


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Nintendo gulliga på utsidan. Men hell dig Nintendo Satan 666!

Medlem

Jag köpte en bunt begagnade NES-spel nyligen men det var alltså inte bra? Då får Reggie gärna förklara för mig var jag kan få tag på nya exemplar.

Givetvis handlar det om pengar. För spelföretagen är skillnaden mellan begagnatmarknaden och piratkopiering minimal.

Medlem

Ja, det här var nog ett utav dem dummaste uttalanden jag hört på länge. "Vi tror inte begagnade spel är i konsumentens bästa intresse." - om det inte vore det så hade det nog inte funnits någon stor begagnatmarknad för spel heller, lille vän. Men han kanske bara råkade säga fel, egentligen menade han: "Vi tror inte begagnade spel är i Nintendos bästa intresse."
Det hade i alla fall varit ett ärligt uttalande.

Nej anledningen till att handeln med begagnade spel är stor är nog främst priset och det faktum att dem flesta spel inte lockar så mycket när man väl klarat av dem en gång. Undantaget onlinespel och en del klassiker då.

Vill dem att folk skall handla mindre med begagnatspel? Fine, sänk priserna, se till att ha mer omspelningsvärde i spelen, gör fler spel som uppdateras och expanderas (á la Team Fortress 2), men idiotförklara inte kunderna för att dem inte tackar, bugar och gör som Nintendo vill.

Medlem

Hahaha är han rolig eller? Hur kan han jämföra ett spel för 600kr med en t.ex. en pocketbok för 69kr?

Medlem

Jag köper begagnade spel hela tiden. Mestadels har högt samlarvärde.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Ska han klaga på begagnat så får han tamigfan se till att nintendo börjar gräva i arkviet och börjar tillverka nya exemplar av gamla spel, annars kan han lika gärna hålla käften.

Så när kan vi se fram emot nyutgåvor av Secret of Mana, Chrono Trigger och Final fantasy 6?

Nintendo gjorde inget av dom spelet, så det är inte deras ansvar.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

Sänk priset på era spel så ska ni nog få se att folk slutar köpa begagnat.

"använda böcker har aldrig slagit. Du ser inte affärer sälja använda CD-skivor eller begagnade DVD-filmer."

Är killen seriös? Finns ett antal affärer i min stad som säljer alla dessa och har mycket kunder.

Medlem

Inget nytt precis, Bergsala sa någongång under första halvan av 90-talet att låna spel av kompisar och köpa begagnade spel var omoraliskt och borde förbjudas. Köpa nytt så det går direkt in i Nintendos fickor är det som gäller.

Medlem
Skrivet av Lootskin:
Skrivet av Pirazy:

Ska han klaga på begagnat så får han tamigfan se till att nintendo börjar gräva i arkviet och börjar tillverka nya exemplar av gamla spel, annars kan han lika gärna hålla käften.

Så när kan vi se fram emot nyutgåvor av Secret of Mana, Chrono Trigger och Final fantasy 6?

Nintendo gjorde inget av dom spelet, så det är inte deras ansvar.

Är ju inte direkt Retro gaming han snackar om här, utan t ex affärer som game, blockbuster etc som tar i mot "begagnat" mot affärskredit.

Medlem

Haha, nån som minns Bergsalas högst skitnödiga krig mot hyrspelsbutikerna? I Sverige kan Nintendo inte vara förvånade över att det köpts spel begagnade iaf, med tanke på att man har satt priser som 799 kr för ett enda SNES-spel.

Medlem

Only nintendo.. som dom inte tjänar tillräckligt. KOmmer alltid finnas en marknad för beg. spel oavsett vad dom säger. sänk era priser på vissa fjollspel så kanske folk köper nya istället för använda.

Inaktiv

Vad kommer all "Pro Sony" från i FZ redaktionen? först en nyhet om xbox där man sedan drar in att PS3 säljer mer och nu detta:

Citat:

Så där har ni det, damer och herrar! Eftersom den identiska bokbranschen, filmbranschen och musikbranschen inte har en lika levande begagnathandel som spelbranschen så måste det vara något fel på oss spelkonsumenter. För det kan ju inte vara så att det finns andra anledningar till Nintendos ogillande, eller?

Kom väldigt plötsligt så vad har hänt?

Medlem

jag ska genast gå ner till Peter & Lottas och förklara för dem att de har fel som säljer begagnade cd/lp-skivor. Fy dem, de är inte bra för oss konsumenter.

Medlem

tror inte den där "nintendo of america" chefen ger nintodo så bra publicitet


signatur

Mirrors are more fun than television

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Sänk priset på era spel så ska ni nog få se att folk slutar köpa begagnat.

"använda böcker har aldrig slagit. Du ser inte affärer sälja använda CD-skivor eller begagnade DVD-filmer."

Är killen seriös? Finns ett antal affärer i min stad som säljer alla dessa och har mycket kunder.

Samma här och har en väldigt stor omsättning.
Den säljer allt från böcker, serietidningar till vhs, dvd, spel och cd skivor.
Jag vet inte hur begagnatmarknaden ser ut i USA, men här i Sverige är den stor, bara kolla på alla loppis och sånt som poppar upp här och där.
Jag köper mycket film, spel och musik begagnat.


signatur
Medlem
Skrivet av Makoo:

tror inte den där "nintendo of america" chefen ger nintodo så bra publicitet

Dem går nog efter den där devisen om att "all publicitet är bra publicitet"...

Medlem

Personligen tycker jag det är riktigt bra att man kan sälja och byta spel mellan varandra.

Men däremot tycker jag att affärer som game osv måste skärpa sig med sina priser. Dom tar ju hutlösa priser nuförtiden. Köper in ett spel för någon hundring och säljer det med över 100% i vinst.

Har slutat handlat på game. Förr tyckte jag att det var värt att stödja sin lokala spelförsäljare. Tur är att tradera och blocket finns, för där kan man verkligen göra kap.

Medlem

Snart blir han CEO för "Idiots of america" såvida detta inte var ett april skämt.

Threezool:
Haha, jag hoppas du är ironisk. Känns som att det inte går en dag utan att någon anklagar oss för att vara pro Sony, Nintendo eller Microsoft - lite beroende på vilket företag som stått för dagens positiva/negativa nyheter.

Det enkla men tråkiga svaret är ju att vi bara skriver om det som händer, helt enkelt. Säger Nintendos USA-chef något... udda, så vill vi ju givetvis förmedla det till er. Imorgon är vi säkert Xbox-fanboys igen.

12
Skriv svar