Köpa el-gura, tips?

Inaktiv
Köpa el-gura, tips?

Hej.

Har tänkt att köpa en elgitarr en längre tid nu..
Men jag vet inte riktigt vad jag är ute efter.

Det jag vill ha är en hyffsad/bra gura för ungefär 4-5 tusen kronor.

Det jag vill spela är hårdrock/power och deathmetal.
INGET annat.

Så nu vill jag gärna ha lite tips av er som spelar elgura, finns det någon ni rekommenderar? Något paket kanske? Shoot!

Ska också nämna att jag är nybörjare och vill lära mig elgitarr.


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Medlem

http://www.gakki.com/catalog54/ibanez_k7.jpg

elgitarren Head och Munky i Korn använde/använder.
http://www.youtube.com/watch?v=8Nc730LGTFQ

(annars så har jag noll koll vad gäller guror hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

musikbörsen finns det gitarrpaket från 1400kr - 4000kr, är du nybörjare så finns det billiga paket med nybörjargitarrer.

Medlem

www.jam.se har också en del paket.


signatur
Medlem

Jag köpte en Cort EVL-z4 för inte så längesedan, som ett komplement till min Gibson Xplorer. Corten kostade 3000 (nedsatt från 4000) och jag blev väldigt positivt överraskad. Väldigt bra gitarr för det priset måste jag säga, med EMG-mickar på. Med rätt strängar på är den skön och lättspelad. Och mer metalutseende får man nästan leta efter

För många år sedan köpte jag en Kramer Beretta (versionsnummer 4R?) för runt 4000 som jag också är väldigt nöjd med. Har dock en Floyd-rose-upphängning som kanske inte är det bästa om man är nybörjare, eller om man vill stämma ner och upp ofta. Men hursomhelst en väldigt bra gitarr till ett bra pris, om man kan få tag på den.

Det har nämnts gitarrpaket i tråden. Det är ju givetvis bra för nybörjare, men det brukar medfölja ganska dåliga gitarrer till paketen. Men om du är beredd att lägga ut femtusen så tycker jag att du ska köpa en bra gitarr för 4000 och sen nån halvkass stärkare för 500-1000. Ljudet blir ändå inte tillräckligt bra förrän du kommer upp i 5000-kronorsklassen i förstärkare, enligt min åsikt.

Men om du däremot inte är säker på att du kommer att fortsätta spela gitarr i framtiden så kan det kanske vara läge med ett paket för ca 1200 för att känna lite på det hela.

Å andra sidan - om du köper en bra gitarr så kan du säkert få ut nästan lika mycket pengar för den vid försäljning. Instrument är ju en lite bättre kapitalinvestering än bilar och datorer

Förutom detta så är ju givetvis smaken som baken. Känner du någon som kan spela hårdrocks-gura så ta med och låt densamme pröva några gitarrer i rätt klass i någon musikaffär, och lita på dennes omdöme...


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Eller så köper man helt enkelt min Squier elgura med förstärkare och sladd för ynka 1500:-. Knappt använd, lirat vanlig gitarr istället. (det jag kan) Bara skicka pm om du är intresserad, ganska fin gitarr i övrigt. Pappa gillar den. ^^

Medlem

Ibanez gurrorna är en typisk heavy metall gurra, alltså den Werzion tipsade om. Den har en agressiv utseende och har just ljudet för heavy metall.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Inaktiv

Jo men vart får man tag i en sådan då? Något namn på den?


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Medlem

Men alla klyschiga powermetal-guror ser ju ut som Ibanezer... Det är väl trist?

Iofs ser min Kramer ut så också, men ändå...

Den där K7 som Werxion tipsade om kostar typ 23 000
Men en liknande gitarr av den typen är IBANEZ GRG 170D. Sök på det å se vad du hittar vetja.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Inaktiv

Jag läste lite om "Schecter Omen 6" guran.. Den ska tydligen vara mycket "metal/hårdrock" och ha schyst ljud och kostar bara 3 tusen.. Är den något att ha till o börja med tror ni?


signatur

I'm a gamer, enjoy!

Medlem

Schecter har jag inte hört talas om... Är inte så jävla insatt iofs..

Men köp en Cort EVL Z4 eller IBANEZ GRG 170D som vi sagt nu... Så blir alla glada


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Annars är en "Gibson Explorer" perfekt för just Metal, alla sorters metal faktiskt. Riktigt tungt ljud och vad jag har hört så är det väldigt lätt att få till högpitchade "squeals" med just den gitarren.

Nackdelen är ju att den är jäkligt dyr, runt 8000- 9999999999999999 kr:P

Men du kanske kan hitta en begagnad:)

http://www.ooshop.es/images/expl76bk.jpg

James Hetfield i Metallica och Adrian Smith i Iron Maiden använde/använder just en Explorer.

Fast har för mig att Hetfield lirar på en Flying V, och Adrian på en Telecaster...äh skitsamma.


signatur

What seems to be the officer problem?

Inaktiv

köp en ibanez-gura, i rätt prisklass, med humbucker(s), utan floyd rose

då får du en nybörjarvänlig lättspelad gitarr som förhoppningsvis låter lite tjockt (:


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av El-Dudeerino:

Annars är en "Gibson Explorer" perfekt för just Metal, alla sorters metal faktiskt

Åååh, jag mår så gott när jag hör dina ord

Dock har jag en Gibson Gothic Xplorer , men fan, finns det mer metal-gura än så?! Skulle inte tro det...

Väl värd sina pengar!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Köpte min Ibanez RG320FM för 4-5 nånstans. Rekommenderas varmt. Ser riktigt häftig ut imo också ;D

Ibanez RG320 FM

Medlem
Skrivet av Sparable:

Men vad gav du för din explorer?

13, nedsatt en tusenlapp... Ett jävla överpris egentligen, men det var på tiden jag hade pengar och jag blev kär i den när jag provspelade

För att återgå till tråden; jag tror det är vist att köpa sin första gitarr utan Floyd-Rose åtminstone. Speciellt om man vil spela metal och stämma upp å ner å hit å dit.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Luftgitarr har jag hört är ganska skonsamt för plånboken, lättspelad och alla möjliga tänkbara ljud:P(höhö...not)

Nä men ett till tips, trot eller ej så är faktiskt en hederlig "Fender Stratocaster" det optimala valet. En väldigt versetil gura. Passar till dom proffsigaste proffsen, och till dom mest amatörmässiga amatörerna. En sådan gitarr kan man hitta för mindre höga priser, och den passar till de flesta av musikgenrer.:)

Och fan vad jag låter som en sliskig försäljare!


signatur

What seems to be the officer problem?

Medlem

Min morbror säljer kopior av alla sorters gitarrer i as bra kvalle. Två typer av Ibanez som han säljer nedan:

Ibanez FG-555 = 1990:-
Ibanez FG-01H = 4990:-

Skicka pm om du är intresserad så kan du kontakta honom.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Vad jag hört så gör Schecter bra grejer, ett märke på uppgång. Fördelen med det är ju att du inte behöver betala lik mycker för namnet som man måste för Ibanez/Gibson.
Du bör ju testspela den (som med alla gitarrer), halsen är rätt mycket tjockare än Ibanez'es Wizardhalsar.
Vad du än gör. KÖP INGET MED FLOYD-stall i den prisklassen
Vill du ha Ibanez tycker jag att du ska gå på rg321. Maghony, Wizard II och fast stall.

1
Skriv svar