Atari försvarar Riddicks DRM-skydd

MFC
Medlem
Atari försvarar Riddicks DRM-skydd

DRM är överskattat.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

http://www.gog.com/ <-- det enda rätta!


signatur

//Aron

Medlem

Att de envisas med att göra spel till PC:n då flertalet tankar hem det ändå förstår jag inte. Inte undra på att de måste ha DRM för att skydda sin produkt. Om jag skulle vara en spelutvecklare skulle jag aldrig satsa miljoner på ett spel och släppa det på PC:n. Det skulle vara som att ge bort spelet och vilja gå i KK.

Om man ska göra ett spel till PC:n idag, se till att det endast är online. Då kan folk inte snylta hem det utan måste betala. Tråkigt men sant och jag som är stort fan av singel player spel får helt enkelt leta mig till konsolerna.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

nj
Medlem

Dark Athena har tyvärr ett lite väl otrevligt DRM (TAGES i det här fallet, inte SecuROM).
Möjlighet att aktivera spelet på 3 datorer totalt, men oändligt antal aktiveringer för samma dator så länge som man inte gör någon "major hardware upgrade" (vad det nu ska innebära) eller installerar om operativsystemet (WTF?!). Så, installera om Windows = förlora en aktivering, för det är ju inte alls onormalt att då och då installera om Windows?
Se den här artikeln om begränsningarna.

Nejdå, DRM straffar inte alls de betalande kunderna, och ingen drabbas alls...

Medlem

Själv är jag en gammal godtrogen PC-spelare och har svårt att se logiken i redmacs inlägg, men samtidigt har jag börjat tappat tron för PC:n som spelplattform. Självklart vill utgivarna/utvecklarna motverka dålig försäljning på PC-spel, men att ta till DRM-skydd förvärrar ju bara problemet - hur mycket utgivarna än försöker rättfärdiga det. Förstår de inte att de skjuter sig själva i foten när de lägger till dessa idiotiska "skydd"?

Det är en jäkla tur att man själv har insett vilken katastrof till spelplattform PC:n är i nuläget och att man därför har skaffat sig en konsol. För min del inhandlas det nästan bara spel till konsolen sedan ett antal år tillbaka, och det lär fortsätta så tills att något radikalt händer på PC-sidan.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Har aldrig rakat illa ut med Drm skyddade spel men jag har inte skaffat nagra jatte nya spel pa sistone sen Red alert 3 o dar har dem slappt en patch som gor att man kan fixa bort aktiveringar o sant.
Tyket varre.
men irriterande med att behova ha skivan i for att spela ibland, speciellt nar man byter mellan flera spel..kmr aldrig byta till konsoll, blir som att behova accepta nagot samre o mindre content o replayability..:P
Fan konsoll blir man ju tvungen att lasa sig fast vid och inga coola user made mods o maps o sant skojj...

Medlem

DRM påverkar ju bara de som faktiskt köper spelet.
Det brukar ta vad? en vecka max innan någon crackat skyddet och spelet finns uppe för nedladdning. Så pritaerna påverkas inte ett dugg av skyddet, bara vi som faktiskt köper spelen.

Medlem

Finns ingen crack ute ännu så visst funkar det!

MFC
Medlem

DRM fyller ett syfte. Den tvingar pc-älskande folk som älskar att spela spel och på hederligt vis dessutom att börja spela konsoller där man slipper sånt skit. När fler använder konsoller behöver man inte längre utveckla hårdvaran för PC i samma takt och sedan är det färdigt för PC som spelmaskin...

För övrigt håller jag med Tomaz, det är vi som köper spelen som blir lidande tyvärr.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Som vanligt är redmac ute o cyklar, det spelar ingen roll om det finns DRM eller inte, folk kommer ladda hem oavsett. Personligen kommer jag köpa fler spel om dom inte har DRM, te.x Demigod

MFC
Medlem
Skrivet av redmac:

Att de envisas med att göra spel till PC:n då flertalet tankar hem det ändå förstår jag inte. Inte undra på att de måste ha DRM för att skydda sin produkt. Om jag skulle vara en spelutvecklare skulle jag aldrig satsa miljoner på ett spel och släppa det på PC:n. Det skulle vara som att ge bort spelet och vilja gå i KK.

Om man ska göra ett spel till PC:n idag, se till att det endast är online. Då kan folk inte snylta hem det utan måste betala. Tråkigt men sant och jag som är stort fan av singel player spel får helt enkelt leta mig till konsolerna.

Är det gonattsagan du får höra varje kväll av Pontén?

Själv köper jag alla mina spel men jag har slutat köpa (därmed spela) snart eftersom det bara är en massa skit-DRM överallt.

Dessutom vägrar jag spela FPS på konsoller då det är som att vara enbent i en rövsparkartävling.

Du får tycka vad du vill men inbilla dig inte att det är sååååå många som spelar piratkopierat på PC. Ingen jag känner (o det är många) som har konsoll kör originalspel, dvs dom har alla chippade konsoller.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Oavsett om det spel crackas snabbt som tusan eller ej så är ju uppkommandet av DRM pga av att folk laddar ner så är det ju bara...
Sant är ju att det är folket som köper spelena som drabbas vilket är synd och väldigt fel.

Inaktiv

Jag som tänkte köpa spelet... Suck.

Medlem

Som vanligt så mörkar dom problemet som att det inte ens existerar.. precis som microsoft förnekade xbox 360 rrod i början..

Medlem

ett spel jag hade sett fram emot.. nu vägrar jag köpa det.. att utvecklare aldrig lär sig.. KOPIERINGSSKYDD straffar ENBART dom som betalar för sig.. dom som tankar ner piratkopior får inget sånt skit.. jag har massor med spel i min hylla som inte ens är uppsprättade eftersom dom har starforce.. jag köper spelet men tankar ner piratkopian för att slippa det där skiten.. men nu kommer jag tvärvägra


signatur

spriten räddade mig från sporten

Medlem

Gör inte mig så mycket då jag köper det till 360.

Pirater = Happy Gaming
Lagliga = ¤%#&¤!#


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

DRM är omöjligt att försvara, lycka till med det, Atari. Om ni behöver fler kulor för att skjuta er själva i foten så kan jag donera några.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

spelet kom allt ut tidigt i pirat hyllorna. Kanske utvecklarna själva hade ett finger i spelet med det här nu kallade svårt crackade spelet? GTA4 tog det cirka 2-3 dagar att bli crackad och 4-5 för en fullgjord crack.

Som många har sagt här, alla 360 användare jag känner kör pirat, men dom köper massor av PC spel för online spelande.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Jag bojkottar alla spel med drm skydd typ securom, Steam är ok. Men drm som begränsar installationer, scanar hårdvara eller dyl köper jag ej av ren princip.

Medlem

För att översätta citatet i nyheten till vanlig svenska:

"Vi litar inte på er kunder. Ni är alla tjuvar och banditer som inget hellre vill än att stjäla från oss och se oss störta utför ruinens brant. Era lömska sinnen saknar all form av moral och därför ser vi oss tvungna att försvara vårt spel mot er genomruttna snikenhet. Att ni betalar dyra pengar för produkten förändrar inget. Ni är fortfarande otäcka skurkar."

Man känner sig verkligen uppskattad när man lägger sina surt förvärvade slantar på spel idag.

Medlem

Vad världen vore söt om man var lika döv och blind som redmac.

:heart:

Medlem

DRM = motsatt effekt.

Medlem

Aldrig haft problem med DRM, det medför väl lika mkt problem randomly som säg windows eller vafan som helst. Sluta gnäll , både sorgligt och patetiskt.

Folk hoppar på & anklagar DRM mjukvaror utan att veta ett skit om det, "bara för att".

Medlem
Skrivet av ScrotzaN:

http://www.gog.com/ <-- det enda rätta!

Word! Synd bara att det inte finns ett GNG.com (Great New Games) där man kan ladda ned spelen elektroniskt och slippa DRM...

Jag har heller aldrig haft ett DRM problem, möjligtvis undantaget Mass Effect som jag inte kunde starta innan Microsoft patchade Windows Vista (vet inte om det var ett DRM-problem, men man kan ju misstänka det).

Jag kommer att köpa Dark Athena när det släpps, trots att jag av princip inte är speciellt förtjust i DRM av den anledningen att det ofta riskerar ställa till mer problem för oss som skaffar spelen medan de som dragit ned piratkopior slipper det.

För det mesta föredrar jag att köpa spelen via Steam för att slippa flippa in och ut med dvd-skivor i läsaren, men med deras nya prissättning har det börjat bli ett lite dyrt alternativ...

Medlem

Vem hinner före med att släppa en DRM-fri exe, RELOADED eller Atari?


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

ALLA skydd borde avskaffas!
Mer barn på jorden

Medlem

*tittar på högen av gamla atari- och amigaspel*
vaddå inte köpa spel?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

tuff alla ar som ska kommentera redmacks inlagg!

Medlem

DRM=Du Rånar Mig...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

12
Skriv svar