Uppgift: Svag Xbox-försäljning får spelföretag att tveka om fortsatt stöd

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Å andra sidan är Series X och PS5 väldigt lik varandra i komplett AMD-paket. Båda har 4k UHD-skivläsare. Båda har wi-fi. De är i stort sett samma konsol med någorlunda annorlunda spelutbud/tjänster. Tror Microsoft måste hitta tillbaka till sitt 360-drivkraft för att bli relevanta igen. Släppa spel som folk vill spela, både själva och med vänner. Som det ser ut nu skulle det inte vara någon förlust om de slutade med konsoler helt, de gör ändå ingenting speciellt. Game Pass kan du ha på datorn eller TV:n.

Spelar inte så stor roll att X håller jämna steg med PS5 när Microsoft kräver att spel ska kunna köras på S också. Därför Baldurs Gate 3 var så försenat till Xbox och säkert därför mång utvecklare inte tycker att det är värt mödan.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det låter som att det är nåt fel på din ps5, då fläktarna hörs är ju bara de sekunder efter man sätter i en skiva. Min är helt knäpptyst, precis som Xboxen.

Wot? Fläktarna och huruvida det sitter en skiva i läsaren har väl ändå inte med varandra att göra. När maskinen får svettas så låter PS5 betydligt mer än vad Xbox låter, när man spelar. Att det skulle bero på att det är fel på min maskin håller jag för osannolikt men tack för tipset, ska luska i det.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Wot? Fläktarna och huruvida det sitter en skiva i läsaren har väl ändå inte med varandra att göra. När maskinen får svettas så låter PS5 betydligt mer än vad Xbox låter, när man spelar. Att det skulle bero på att det är fel på min maskin håller jag för osannolikt men tack för tipset, ska luska i det.

Min är också knäpptyst så det kan säkert vara något problem med din.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det hade inte spelat någon roll om Xbox var framgångsrik. Se hur utvecklare anstränger sig för att få "omöjliga" spel att rulla på Switch. Finns det användare finns det pengar.

Hänger inte med dig här riktigt. Klart det spelar roll om den var framgångsrik, det påstår du ju själv i meningen efter t.om!? % är högst relevant här och 10% kan i absoluta termer betyda vad som helst.

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Wot? Fläktarna och huruvida det sitter en skiva i läsaren har väl ändå inte med varandra att göra. När maskinen får svettas så låter PS5 betydligt mer än vad Xbox låter, när man spelar. Att det skulle bero på att det är fel på min maskin håller jag för osannolikt men tack för tipset, ska luska i det.

För mig är det inte så, den är knäpptyst förutom just några sekunder efter att jag sätter i en skiva, då låter det i kanske 10-15 sekunder, annars är den som sagt tyst. Kolla upp det med Sony support, det kan vara nåt med maskinen om det låter som du beskriver. Hoppas du får svar där.😊

Medlem
Skrivet av lasselason:

För mig är det inte så, den är knäpptyst förutom just några sekunder efter att jag sätter i en skiva, då låter det i kanske 10-15 sekunder, annars är den som sagt tyst. Kolla upp det med Sony support, det kan vara nåt med maskinen om det låter som du beskriver. Hoppas du får svar där.😊

Ok! Tack, ska luska i det.

Medlem
Skrivet av TimeAndSpace:

Spelar inte så stor roll att X håller jämna steg med PS5 när Microsoft kräver att spel ska kunna köras på S också. Därför Baldurs Gate 3 var så försenat till Xbox och säkert därför mång utvecklare inte tycker att det är värt mödan.

Jag menade mer att de två konsolerna är så identiska det egentligen inte behövs på marknaden då de ändå inte gör någonting eget utan är ett väldigt likvärdigt alternativ (+gamepass), men visst har du en poäng i att Series S - som dock särskiljer MS från andra - också är deras största svaghet då kravet på att spel ska släppas likvärdigt på båda ställer till det för många. Så det blir både plus och minus för det. De borde släppa kraven och låta Series S-köpare finna sig i att de inte kan få toppupplevelser som dem med Series X - vilket jag tror de flesta skulle förstå och acceptera då det är en billigare och klenare konsol. Vill en ha extra kraft köper en ju X och inte S. Får hoppas de ordnar upp detta till nästa vända om inte annat.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kaztrofy:

Hänger inte med dig här riktigt. Klart det spelar roll om den var framgångsrik, det påstår du ju själv i meningen efter t.om!? % är högst relevant här och 10% kan i absoluta termer betyda vad som helst.

Jag vet inte vad jag skrev där. Jag menar naturligtvis det omvända, vilket som du skriver framgår i resten av mitt resonemang. Det spelar roll om konsolen är framgångsrik. Såklart.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Algustafa:

Jag har redan skrivit det i andra trådar men Series X är otroligt tyst jämfört med PS5 som låter som tröskverk när man spelar. Lägg därtill att den är kraftfullare, billigare och har quick resume så känns det svårt att begripa hyllandet av PS5 hårdvara.
Ja, PS5 har en fräsigare kontroll med alla funktioner - men det har man inte glädje av i alla spel för långt ifrån alla utvecklare verkar orka bry sig om det. Lite som med Switchens HD-rumble.

Nu vet jag inte hur du fick PS5an att låta som ett tröskverk, min lät då ingenting i stort sett när jag ägde den och då hade jag den delvis bredvid mig på skrivbordet. Vet att Bluray-läsaren lät lite när man installerade spelen men det var det enda, men det är ju inte enbart PS5an som har det problemet:) Men är medveten av att vissa har problem med fläkten.
Har väldigt svårt att tro att man märker av den lilla prestandaskillnaden mellan PS5 och Series X, speciellt med tanke på att XBox fall så lär de optimera mot last gen/series S också, däremot märker man av bristen av bra exklusiva titlar att spela.

Så kan det vara, men för mig som har lite större händer så blev det ett rejält lyft i ergonomi vs PS4. Det hör ändå till att i a f få en ny kontroller med en ny generation, kändes precis som föregångaren i Series S/X fall. Man kan ju tycka att de kunde bundla med första generationens elite-kontroller iaf.

Medlem
Skrivet av Thane:

Min är också knäpptyst så det kan säkert vara något problem med din.

Skrivet av lasselason:

För mig är det inte så, den är knäpptyst förutom just några sekunder efter att jag sätter i en skiva, då låter det i kanske 10-15 sekunder, annars är den som sagt tyst.

Skrivet av X-TroNiC:

Nu vet jag inte hur du fick PS5an att låta som ett tröskverk, min lät då ingenting i stort sett när jag ägde den och då hade jag den delvis bredvid mig på skrivbordet.

Det rafflande slutet på den här dramatiken kommer nu: jag har mina konsoler i ett skåp i en tv-möbel - ett upplägg som fungerat väl med Xbox (både One och Series X) men som PS5 inte var lika glad över, flyttade den för att få bättre ventilation och ja - det blev märkbart tystare
Stort tack för input till er alla tre! Jag vidhåller fortfarande att krysslådan är bättre rent hårdvarumässigt.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

För inte så många år sedan var PC som spel plattform dödförklarad, då det enbart var konsoller som gällde. (Var det någon förståsigpåare som ansåg. Men PC-marknaden har ju som bekant överlevt). Nu är det xbox tur? Läser att Xbox Series X/S sålt i totalt 27.7millioner exemplar. Hur mycket skall man "sälja" för att man skall anse sig ha lönsamhet...? (PS5 ligger på 48.9m och Switch på 133m för jämförelse).
Dock kan jag väl se att man gjort någon form av tankevurpa när man släpper samma s.k. "exklusiva" spel både xbox och pc, och sedan förvånat undra varför folk köper den överlägsna, och ofta billigare PC-versionen..

Sen ska man ju först köpa en PC som är mycket dyrare, och mindre användarvänligt. På Xbox tryck på knappen, starta kontrollen i soffan och spela. Det är mer omständigt att spela pc då de flesta inte har den ståendes under tvn, eller har en kontroll som startar datorn automatiskt.

Medlem

Jag har hört att SAAB ska göra Come back i Sverige. Hört det från flera håll. Källa? Heh Näää.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Jag har hört att SAAB ska göra Come back i Sverige. Hört det från flera håll. Källa? Heh Näää.

Finns källa i artikeln.

Medlem
Skrivet av Thane:

Finns källa i artikeln.

Faktiskt inte vännen. Vilka säger så? EA, Sega Ubisoft eller hitta-på-något Co. Så nej. Ingen källa. Ingen trovärdighet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Faktiskt inte vännen. Vilka säger så? EA, Sega Ubisoft eller hitta-på-något Co. Så nej. Ingen källa. Ingen trovärdighet.

Finns källor i artikeln, de står i röd text.
Gör det enkelt och klistrar in länkarna här.

https://www.videogameschronicle.com/news/publishers-are-repor...

https://m.youtube.com/watch?v=H14GFYHOLss

Medlem
Skrivet av Thane:

Finns källor i artikeln, de står i röd text.
Gör det enkelt och klistrar in länkarna här.

https://www.videogameschronicle.com/news/publishers-are-repor...

https://m.youtube.com/watch?v=H14GFYHOLss

Igen. Inga källor. Har tittat igenom och läst. Namn. Vilka är det som har sagt det? Så.... Nej inga källor.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Igen. Inga källor. Har tittat igenom och läst. Namn. Vilka är det som har sagt det? Så.... Nej inga källor.

Källan är Chis Dring - chef på Gamesindustry.biz som har fått detta berättat för sig på GDC. Han har fler och bättre källor än de flesta i branschen, han medverkar på i stort sett alla stora branschevenemang och Gamesindtustry.biz anordnar även egna mässor och evenemang för spelutvecklare.

Det går knappt att få en bättre källa än så.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Igen. Inga källor. Har tittat igenom och läst. Namn. Vilka är det som har sagt det? Så.... Nej inga källor.

Bra då har du läst FZs källor

Medlem
Skrivet av Margy:

Källan är Chis Dring - chef på Gamesindustry.biz som har fått detta berättat för sig på GDC. Han har fler och bättre källor än de flesta i branschen, han medverkar på i stort sett alla stora branschevenemang och Gamesindtustry.biz anordnar även egna mässor och evenemang för spelutvecklare.

Det går knappt att få en bättre källa än så.

Och jag har hört att SAAB är på väg tillbaka. Top män har bekräftat det för mig. Vilka då? Top män.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och jag har hört att SAAB är på väg tillbaka. Top män har bekräftat det för mig. Vilka då? Top män.

Sluta fjanta dig. Hävdar du att Chris Dring är en dålig källa?

Dex
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Och jag har hört att SAAB är på väg tillbaka. Top män har bekräftat det för mig. Vilka då? Top män.

Av någon konstigt anledning ser jag dig aldrig kritisera källorna på rykten och skriverier som är positiva mot Xbox och negativa mot Playstation.... Undra varför du inte är mer källkritisk i dom sammanhangen

Skrivet av Margy:

Sluta fjanta dig. Hävdar du att Chris Dring är en dålig källa?

Tror vi alla vet exakt vad han håller på med. Det är mest bara att skratta och gå vidare. Är källan inte positiv mot Xbox eller negativ mot Playstation så är dom inte trovärdiga

Medlem

Brorsans grabbar spelade en del Forza på Xboxen och det visade sig att det var någon hemlig märkligt sätt för att låsa upp multiplayer delen så att man kan köra tillsammans. Vissa fixade det på en dag för andra det månader trotts googlande och evigt spelande.

Samma för min grabb som spelade månader innan han kunde joina andra. Varför hemlighålla sådana saker ? Verkar ju helt sjukt att Microsoft vill försvåra MP i sina egna spel.

Dessutom har man typ 0.3 micro sekunder på sig att hitta rätt knapp för att joina en en inbjudan, så man missar den ofta.

Dom flesta kör PS5 nu som är mer multiplayer vänlig. Och handkontrollen är tusen gånger bättre än det plastiga slit man fick med till XBSX, den känns som något man får med på köpet när man köper något radiostyrt på Jula typ.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Måste nog klaga ännu mer på Nintendo Switch när det gäller multi player, kör i gång Mario cart och måste googla för att fatta hur man kör med flera handkontroller varje gång. Förmodligen den mest komplicerade konsolen för att spela tillsammans med


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

ZF
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Är verkligen crossplay en innovation från Xbox?

Gamepass är väl bara en förbättrad version av PS Now?

Definitivt nej på den. Microsoft var ju tillochmed ironiskt nog länge mot det mellen Windows - Xbox när PlayStation - Windows var en grej i några spel. Sen när det gick sämre för dem vände de kappan efter vinden såklart. Men hursomhelst så var ju cross-play inte en innovation från någon av dem.

Nja på den. Sony var visserligen först med det så som det funkar idag. Men det var en reaktion på att motivera betald online från Microsoft, så vet inte om det kan räknas som en vinst för nån att det blev standard. Sen så fanns ju faktiskt prenumerationstjänster över "nätverk" redan på Megadrive och SNES.

En sak är däremot helt hundra, vare sig direkt eller indirekt. Inget annat företag har saboterat framtida spelmaskiner och spelmarknaden mer än Microsoft. Atari kom inte ens i närheten.

ZF
Medlem
Skrivet av Crank:

Brorsans grabbar spelade en del Forza på Xboxen och det visade sig att det var någon hemlig märkligt sätt

Lite snävt underbyggda jämförelser kanske. Även om Bloodboren möjligen är smidigare online än Forza.

Redaktör
Skrivet av Freeman79a:

Faktiskt inte vännen. Vilka säger så? EA, Sega Ubisoft eller hitta-på-något Co. Så nej. Ingen källa. Ingen trovärdighet.

Dring hänvisar till källor som väljer att vara anonyma. Det har de all rätt att vara, liksom du har all rätt att lita på eller misstro dem. Oavsett vilket - ja, de är källor. Deras trovärdighet bygger helt på Dring, Han är chef för en seriös, aktad branschnyhetssite. Bedöm trovärdigheten i uppgifterna utifrån det.


signatur
Redaktör
Skrivet av Crank:

Brorsans grabbar spelade en del Forza på Xboxen och det visade sig att det var någon hemlig märkligt sätt för att låsa upp multiplayer delen så att man kan köra tillsammans. Vissa fixade det på en dag för andra det månader trotts googlande och evigt spelande.

Samma för min grabb som spelade månader innan han kunde joina andra. Varför hemlighålla sådana saker ? Verkar ju helt sjukt att Microsoft vill försvåra MP i sina egna spel.

Dessutom har man typ 0.3 micro sekunder på sig att hitta rätt knapp för att joina en en inbjudan, så man missar den ofta.

Dom flesta kör PS5 nu som är mer multiplayer vänlig. Och handkontrollen är tusen gånger bättre än det plastiga slit man fick med till XBSX, den känns som något man får med på köpet när man köper något radiostyrt på Jula typ.

Det finns inget Forza som det tar månader att låsa upp mp-delen i. Det kan ha tagit nån timmes spelande att komma åt mp i nåt av dem, men det är inget jag minns som ett irritationsmoment. Däremot minns jag att GT7 var hemskt där, tog rätt många timmar att få lira online (det behövde låsas upp). För övrigt är sånt här helt upp till utvecklarna, det har ingenting med konsolerna att göra.


signatur
Skrivet av Freeman79a:

Och jag har hört att SAAB är på väg tillbaka. Top män har bekräftat det för mig. Vilka då? Top män.

Och när försvann SAAB menar du? SAAB tillverkar och exporterar (framgångsrikt) stridsflygplan, pansarvärnsvapen och luftvärnssystem mm. Hur står det till med allmänbildningen?

Medlem

Tycker om min series x sen dag ett, men spelen är rätt dåliga på spelglädje numera tycker jag och mkt dolda tillägg, ingame purchases, fokus på vattenstrålar och inte att spelet ska vara roligt (rdr2 är faktiskt jäkligt tråkigt tex, gta 5 den sämsta sp-upplevelsen av alla gta) och bantade spel, senaste forza mototsport är det tunnaste forza (på innehåll) av alla 8 de gjort! Horizon 5 är horizon 4 men ny karta, alltså folk ser väl detta, eller?

Jag är kanske klar med konsoller efter detta för det är inte kul att det tar hundra år för ett spel att komma som de glömt av att göra roligt eller innehållsrikt på saker som gör spelet kul att spela (inte klänningar, tutor, skins på hästar), när man varit med om hur det var förr där tex ett nytt forza eller gears of war var ett steg vidare i evolutionsstegen.

Gäller även plattformsöverskridande spel, call of duty bra exempel.
Det är som att man försöker göra en Ryanair av spelmarknaden, allt är ett tillägg och du kommer ha en bantad upplevelse, med skillnaden att resan är målet i spel och du betalar fortfarande som om du åkte Lufthansa…vill inte ha en sån upplevelse i spel och kanske fler börjar känna detsamma…hoppas det.
Med så många studios microsoft äger borde de ha makten att förändra det, om de vill.

Just nu är det väl nintendo som lyckas bäst där, men har usel hårdvara…

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Och när försvann SAAB menar du? Det tillverkas och exporteras stridsflygplan, pansarvärnsvapen och luftvärnssystem mm.

Dålig källa verkar det som

Skriv svar