Embracer säljer Gearbox till Take-Two för 4,9 miljarder

Robot
Embracer säljer Gearbox till Take-Two för 4,9 miljarder
Medlem

Embracer köpte det 2021 för 1,3 miljarder dollar och säljer det nu för 460 miljoner dollar, bra deal!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skrivet av LancelotSwe:

Embracer köpte det 2021 för 1,3 miljarder dollar och säljer det nu för 460 miljoner dollar, bra deal!

De har varit i totalt krisläge deluxe ända sedan Saudi-dealen föll igenom.

Medlem

Titanic varning på Embracer.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av LancelotSwe:

Embracer köpte det 2021 för 1,3 miljarder dollar och säljer det nu för 460 miljoner dollar, bra deal!

Det är inte riktigt så svart på vitt, mycket av köpet gjordes i aktier och summan 1,3 miljarder dollar var totalen över sex år om vissa milstolpar uppnåddes. Enligt denna tweet så får Embracer 300-330 miljoner dollar på fickan när affären är genomförd.

https://x.com/stephentotilo/status/1773217348687646997?s=46&t...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det är inte riktigt så svart på vitt, mycket av köpet gjordes i aktier och summan 1,3 miljarder dollar var totalen över sex år om vissa milstolpar uppnåddes. Enligt denna tweet så får Embracer 300-330 miljoner dollar på fickan när affären är genomförd.

https://x.com/stephentotilo/status/1773217348687646997?s=46&t...

Jag är ungefär lika bra på affärer som FZ-redaktionen är på religion och bolagsstruktur!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Jag är ungefär lika bra på affärer som FZ-redaktionen är på religion och bolagsstruktur!

Jag har faktiskt en master i religion! 😁


signatur

"Writer and Fighter"

Gnällkuk
Skrivet av LancelotSwe:

Embracer köpte det 2021 för 1,3 miljarder dollar och säljer det nu för 460 miljoner dollar, bra deal!

Lars Vingefors, kungen av sms-lån.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Embracer köpte det 2021 för 1,3 miljarder dollar och säljer det nu för 460 miljoner dollar, bra deal!

Edit: tvåa på bollen.

Jag har inte sett några officiella siffror på hur mycket det slutliga priset landade på när Embracer köpte Gearbox. De betalade runt 360 miljoner dollar direkt, och sedan hade Gearbox chansen att få ytterligare upp till runt 1 miljard dollar om de mötte vissa mål under de påföljande sex åren. Oklart vad som händer med den dealen nu, eftersom de säljs innan de sex åren gått.

Medlem

Star trek online(Cryptic) ligger under Gearbox, så får se om de väljer att göra nåt annorlunda med det. Beroende på vilka bolag embracer väljer att behålla då förstås.

Medlem

Skulle vara trevligt om någon skulle kunna få ordning på gearbox så att vi kan få ett bra Bordelands spel igen, som tvåan.

Medlem

Dags att sparka Randy och få gearbox bra igen 👌

Medlem

Jahopp, ser ut som om att PC får vänta på ett år eller två extra på framtida Gearbox titlar..

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Dags att sparka Randy och få gearbox bra igen 👌

Han grundade Gearbox så tycker du det har varsitt bra är det på grund av honom.

Medlem
Skrivet av Thane:

Han grundade Gearbox så tycker du det har varsitt bra är det på grund av honom.

Han har inte gjort något bra med gearbox sen Borderlands 2. Dags att byta. Bara för att man grundat något betyder inte det att man är rätt man för jobbet.

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Han har inte gjort något bra med gearbox sen Borderlands 2. Dags att byta. Bara för att man grundat något betyder inte det att man är rätt man för jobbet.

Yeh. Hört mycket skit om honom. För mycket att det bara ska vara goja. Dessutom verkar han vara mer av en idea guy. Hans start kom väl under Doom? Om jag inte missminner mig var det väl snack om att han aldrig gjorde klart något, tog credit när andra fick gå in och göra klart hans banor.
Taget ur minneslunden i huvudet nu, så citera mig inte!


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av EpicGoblin:

Han har inte gjort något bra med gearbox sen Borderlands 2. Dags att byta. Bara för att man grundat något betyder inte det att man är rätt man för jobbet.

Men om man ska lägga allt ansvar för det dåliga Gearbox har gjort ska man göra samma med det bra.

Medlem
Skrivet av Thane:

Men om man ska lägga allt ansvar för det dåliga Gearbox har gjort ska man göra samma med det bra.

Det jag gjorde. Han är den som bestämmer om allting därav alla fel även det bra. Det bra tog slut när de var klara med Borderlands 2. Sedan har det gått utför. Därav tycker inte jag han är rätt man för gearbox eller sättet han betett sig mot vissa anställda.

Medlem

Har redan tröttnat på allt vad Borderlands heter. Så jag lär inte köpa ett till Borderlands spel igen. Utan kommer att spela klart dom spel som redan finns om jag känner att jag behöver en dos.

Medlem

En Gearbox-rant för att vädra mitt missnöje så bara att hoppa över mitt inlägg om du inte orkar.

Tyvärr har ju Gearbox "förstört" allt som har med Borderlands att göra p.g.a. girighet och brist på, ja, det mesta. Men kanske framförallt p.g.a. den där förmågan som många spelutvecklare har att inte ge fansen det dom vill ha, utan istället kasta ut en massa annat skit ingen efterfrågat.

Det första Borderlands var jättebra. Tvåan var fantastisk även om de korkat nog tog bort en del viktig content som fanns i ettan (endless arena var ju guld). Tvåan är dock fortfarande det klart bästa spelet i serien.

Så man var mäkta hoppfull när trean skulle komma (sällan har jag varit så laddad för en spelrelease) men det visade sig bli något av en besvikelse. Mängder av buggar som aldrig fixades, balanseringen var ett skämt, och storyn var skitdålig i jämförelse med tvåan.

När Tiny Tina's skulle komma så var man lika hoppfull igen och köpte season pass och hela rubbet för över 1000 spänn. Sedan visade sig endgame vara väldigt bristfälligt, och de DLC man hade betalat flera hundra för hade så lite content att de snarare borde ha varit mindre gratisuppdateringar. Att spelet sedvanligt led av massor med buggar som de aldrig fixade och dessutom slutade uppdatera spelet gjorde ju inte saken bättre. De utlovade "random dungeons" var ju heller inget annat än några få förhandsskapade dungeons som spelet sedan slumpmässigt valde mellan, och sedan kallade dessa för "random dungeons." Det var en marketing-gimmick de tjatade hårt om som jag blev helt lurad av.

När jag trots allt detta försökte spela spelet igen för någon månad sedan efter jag uppgraderat mitt grafikkort från ett GTX 1070 till ett 7900 XTX och jag, hör och häpna, fick ut knappt 5-10 högre FPS så stängde jag ner spelet och känner mig färdig med Gearbox.

Så jag har gått från att vara ett tokigt Borderlands-fan som var villig att betala vad som helst för spelen, till att inte ens komma att köpa ett ev. framtida Borderlands. De kan dra åt pipan.

Medlem

Märkligt att sälja 2 mån innan Homeworld 3 släpps. troligen en rejäl kassako när det släpps.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Märkligt att sälja 2 mån innan Homeworld 3 släpps. troligen en rejäl kassako när det släpps.

Det är väl rätt osäkert att de sålt den studion dock.

Skrivet av Redstar:

Det är väl rätt osäkert att de sålt den studion dock.

Står i ena källan att Homeworld inkluderas i köpet.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Gearbox är i mitt personliga tycke skräp så jag är bara glad att det inte är svenskägt.

Medlem

Det kan ju förhoppningsvis inte bli sämre

1
Skriv svar