Rapport: Blizzard skrotar framtida PvE-innehåll till Overwatch 2

Robot
Rapport: Blizzard skrotar framtida PvE-innehåll till Overwatch 2

Och spelets utvecklare blir utan bonus.

#Blizzard, #Overwatch-2


Medlem

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Så utvecklare, som bara följer vad kostymerna säger åt dem att göra, får ingen bonus för att kostymerna tog dåliga beslut, så spelet säljer dåligt och det är inget som utvecklarna kan påverka.

Makes perfect sense.


signatur

I drank what?

Medlem

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Låter som ett fantastiskt system för att få glada och presterande anställda.

Medlem

Vilket misslyckandet detta har blivit. Först gjorde de overwatch 2 pga massive pve mode ska implementeras. Sen sa de ne vi skrotar det blir bara någon småskit pve då och då, ne vi skrotar det också nu.
Så egentligen behövdes inte overwatch 2 alls och de kunde byggt vidare på originalet

Medlem

Vad hände med räddningen av Blizzard som skulle ske efter Microsofts uppköp?

Skrivet av Mirage:

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Så utvecklare, som bara följer vad kostymerna säger åt dem att göra, får ingen bonus för att kostymerna tog dåliga beslut, så spelet säljer dåligt och det är inget som utvecklarna kan påverka.

Makes perfect sense.

Underprestation är ändå underprestation.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Vårt bonussystem gjordes om tvärtom, så allt ska delas. Det leder tyvärr till lägre bonus.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Underprestation är ändå underprestation.

TEAMET har inte underpresterat. De har följt visionen från chefen som de ej kan ändra på. Teamet lider pga chefen har dålig koll.


signatur

I drank what?

Quake-konnässsör

Oh no, skrotar de PvE de hade man ju aldrig tänkt att det skulle göra... "Overwatch 2" var dött från början

Skrivet av Mirage:

TEAMET har inte underpresterat. De har följt visionen från chefen som de ej kan ändra på. Teamet lider pga chefen har dålig koll.

Chefen är en del av teamet. De var för kassa för att göra chefens vision rättvisa.
Det är ju att underprestera.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Mirage:

"Detta eftersom Activision gjorde om sitt bonussystem förra året, så att det inte baseras på företagets prestation över lag, utan hur individuella avdelningar presterar."

Så utvecklare, som bara följer vad kostymerna säger åt dem att göra, får ingen bonus för att kostymerna tog dåliga beslut, så spelet säljer dåligt och det är inget som utvecklarna kan påverka.

Makes perfect sense.

Tja, det är väl inte helt ovanligt. Vi kör något liknande på min nuvarande arbetsplats och har även gjort på tidigare. Påstår inte att vi är lika stora som Blizzard men det är ändå en multinationell koncern med miljardomsättning, och det har aldrig varit några konstigheter att avdelningar äger sina egna kostnader och, där det är möjligt, intäkter. Om en avdelning underpresterar, oavsett om det beror på chefens beslut eller arbetarnas insats, utbetalas ingen bonus. Bonusen är ju just en bonus för att man nått resultat över de som krävs/förväntas och inte en del av grundlönen som man har rätt till oavsett. Om den sen är individuell eller utbetalas avdelningsvis får ju varje arbetsgivare besluta om själv.

RmK
Medlem

Inte chockerande att det inte säljer, det är ett ganska misskött spel i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad hände med räddningen av Blizzard som skulle ske efter Microsofts uppköp?

Den där sk. räddningen tog mer än 1 dag att genomföra. När företaget är helt räddat kommer ingen bonus att betalas ut alls.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Vad hände med räddningen av Blizzard som skulle ske efter Microsofts uppköp?

Spelet släpptes 2022.
Microsoft affären blev klar 1 år senare.

Medlem

CS2 och Overwatch 2.. två kassa uppföljare på bra spel

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spelet släpptes 2022.
Microsoft affären blev klar 1 år senare.

Du menar att det är omöjligt för Microsoft att se till att utvecklarna fortsätter utveckla vidare på ett spel som redan släppts?


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Overwatch skulle aldrig ha försökt fokuserat på PVE utan hållit sig till PvP endast. Overwatch är en grym hero shooter men tyvärr har den delade fokusen påverkat OW2 negativt imo.

Medlem

Det konceptet för bonus kommer kosta dom utvecklare. Tänk att få din bonus indragen för ledningen bestämmer att ändra visionen av spelet till något du vet kommer vara mindre populärt, det är inte länge man blir kvar efter det.

Medlem

Ogillar grejen med att ta bort ett spel helt för att bli ersatt med något annat, fy tvi för bövelen vad sämst det är.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skrivet av Zerkish:

Det konceptet för bonus kommer kosta dom utvecklare. Tänk att få din bonus indragen för ledningen bestämmer att ändra visionen av spelet till något du vet kommer vara mindre populärt, det är inte länge man blir kvar efter det.

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?

På nästan alla studios jag varit på har bonusen varit baserad på studions intäkter, speciellt när du har flera projekt på samma fysiska plats.

En orsak till det är att du vill kunna ta resurser från en avdelning till en annan som behöver det utan att personalen ska vägra för deras bonus ryker för de blir randomly flyttade till andra projekt.

Du har fortfarande en individuellt satt bonus som varierar från person till person, vilket avgörs av deras närmaste chefer. Du kan ha en programmerare som presterar väldigt bra på ett spel som inte går bra, det är inte en bra idé att han slutar för han inte får kompensation till följd av att design väljer att ändra alla vapen till vapenpistoler.

Ska tilläggas också att du ofta har mer än ett bonus program. Ett som är baserat på företagets omsättning och din individuella performance, och en annan baserad på projektets intäkter inom en viss period. Det låter här som att Activision bara har det senare.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Chefen är en del av teamet. De var för kassa för att göra chefens vision rättvisa.
Det är ju att underprestera.

De gjorde den rättvisa. Resultatet är ett spel ingen vill spela. Knappast deras fel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Spelet släpptes 2022.
Microsoft affären blev klar 1 år senare.

Nyheten är dagsfärsk.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Underprestation är ändå underprestation.

Ifall vi tänker att det är så enkelt som Mirage säger, och att det är så enkelt som ditt svar antyder, skulle du då kunna utveckla ditt svar? Jag får det inte riktigt att gå ihop, såvida det inte bara var humor, för då går allt ihop

Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Tja, det är väl inte helt ovanligt. Vi kör något liknande på min nuvarande arbetsplats och har även gjort på tidigare. Påstår inte att vi är lika stora som Blizzard men det är ändå en multinationell koncern med miljardomsättning, och det har aldrig varit några konstigheter att avdelningar äger sina egna kostnader och, där det är möjligt, intäkter. Om en avdelning underpresterar, oavsett om det beror på chefens beslut eller arbetarnas insats, utbetalas ingen bonus. Bonusen är ju just en bonus för att man nått resultat över de som krävs/förväntas och inte en del av grundlönen som man har rätt till oavsett. Om den sen är individuell eller utbetalas avdelningsvis får ju varje arbetsgivare besluta om själv.

Fast här handlar det ju om (iaf ett scenario) att cheferna vill ha någonting som inga spelare är intresserade av och att personalen då ska linda in det i fina färger och försöka pracka på det till spelarna i alla fall. Resultatet blir, föga oväntat, att spelarna fortfarande inte vill ha det, och personalen får stå utan ersättning för något de inte hade någon talan i.
Nu har vi ju lite för lite kött på benen för att kunna avgöra det exakta skeendet kring det hela, men jag har svårt att se hur de anställda utvecklarna legat bakom alla idiotiska beslut kring OW2.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?

Att ingen får någon bonus är inte förvånande, men att säga att det är utvecklarna som har underpresterat är förvånande. Jag utgår ifrån att de gjort exakt vad de blivit tillsagda. Ifall de som bestämmer säger att de vill besudla ett spel med MTX så är det väl inte grafikerna/level designer/programmerarnas fel när folk inte köper spelet p.g.a dess sviniga MTX?

Skrivet av Ender:

Att ingen får någon bonus är inte förvånande, men att säga att det är utvecklarna som har underpresterat är förvånande. Jag utgår ifrån att de gjort exakt vad de blivit tillsagda. Ifall de som bestämmer säger att de vill besudla ett spel med MTX så är det väl inte grafikerna/level designer/programmerarnas fel när folk inte köper spelet p.g.a dess sviniga MTX?

"Jag lydde bara order" har många sagt och det hjälper väl föga.

Det blir grafikerna/level designer/programmerarnas fel när de inte lyckas implementera det på ett sätt som gör att folk köper spelet.
Men de får ju fortfarande lön för sitt misslyckande, så det är bara att ta nya tag i nästa projekt.

I grund och botten är det samma diskussion som dyker upp vid Volvo lite då och då. Deras bonussystem ställer också till det för arbetare som räknar med att de får en bonus. Det är evig tillväxt som gäller, så målsättningen blir svårare för varje år att nå.
Förutom för ledningen av företaget förstås, deras bonus är inte knuten till målsättningar utan till anställningskontraktets överenskomna ersättningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är väl ett ganska normalt sätt att fördela bonus?
Förbluffande att utvecklare ska kräva bonus om deras avdelning inte presterar. Eller vad vet jag, utvecklare kanske tycker att det räcker med att tillhöra ett företag som har andra överpresterande avdelningar och förväntar sig bonus bara på grund av det?

Jag har inte arbetat inom spelutveckling men på dom företagen där jag arbetat som det har funnits möjlighet till bonus får alla anställda del av den om företaget gjort ett bra resultat. Tycker tvärt om att det vore konstigt att bara ge bonus till vissa bara för att en del produkter säljer bättre än andra just det året.


signatur

PSN: OAKTHYR

Skrivet av OAKTHYR:

Jag har inte arbetat inom spelutveckling men på dom företagen där jag arbetat som det har funnits möjlighet till bonus får alla anställda del av den om företaget gjort ett bra resultat. Tycker tvärt om att det vore konstigt att bara ge bonus till vissa bara för att en del produkter säljer bättre än andra just det året.

En av anledningarna jag tycker det är roligare att arbeta för en mindre arbetsgivare där vi alla anställda (även chefen) arbetar tillsammans.

Tänk om du hade flera tusen anställda och ALLA skulle ha lika stor bonus? Då får ju högste chefen några färre miljoner i sin bonus och då lär han dra till grönare beten än att stanna kvar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Mm kasst då ja gillade pve eventen som dem hade o ville gärna se att blizzard hade följt upp med något längre event med en mera custom maps och typ ett kampanj läge.
Det man fick kändes som riskakor med pizzasmak som var jättegoda och man började drömma efter något mer episkt som man var van med att blizzard levererat förut till sina andra spel.
Tror blizz behöver våga göra något fett och fullfölja det till mållinjen istället för att göra ett litet demo som typ eventen ibland kändes som.
Jag är nog ensam om att tycka det men jag har alltid önskat att man kunde ändra skna heroes loadouts lite mer. Just nu känns det ännu mer begränsat än r6 siege vilket känns lite stelt ibland.

12
Skriv svar