Känn sukten: Bethesda lirar tidiga versioner av The Elder Scrolls VI

Robot
Känn sukten: Bethesda lirar tidiga versioner av The Elder Scrolls VI

Kungjort för att jävlas fira att The Elder Scrolls fyller 30 år.

#Bethesda, #The-elder-scrolls-5


Medlem

Helt galet igentligen vad åren går. Ibland funderar man hur många år combined man lagt på vänta på spel. Måste vara 200år minst 😂

Releasehästryttare

"Utvecklare spelar sitt eget spel"

Skribent
Skrivet av Devan:

Haha, den satt jag och vänta på Men det är ju mest en inramning för att påpeka att serien fyller 30 och att utvecklingen faktiskt går framåt.

Medlem
Skrivet av Devan:

"Utvecklare spelar sitt eget spel"

🤯

-----------
Sukten infinner sig inte. Det är lång tills det att Bethesda släpper spelet och det är än längre innan fans:en fixar det och gör spelet spelbart. Det sista är också optimistiskt tänkt; att de inte gör någon form av "live-service" där gemene man inte har rätt att modifiera och trixa i spelet. Den dagen, den sorgen (eller lyckan för den optimistiska 😏)

Medlem

För långt bort för att känna någon sukt! Det blir att starta upp ett hårdmoddat Oblivion igen istället 😉

Medlem

Efter Starfield så känns det nästan som dom gått bakåt i tiden 30 år. Hur kunde dom missa så fatalt och tittade dom inte på andra spel. Wink wink NMS med sömnlösa världar etc. Var det inte dom som typ tyckte det var ett tekniskt mästerverk eller nåt. Förväntningarna är inte skyhöga inför TES6 efter det fiaskot.

Medlem

Kan säkert bli hur bra som helst men de behöver ta lärdomar från Starfield. Som jag förövrigt är ganska sugen på att spela igen men väntar in första dlc-släppet.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Sukten = 0, iallafall tills man sett gameplay trailer. Hoppas bara dom lärt sig sina misstag från starfield och håller en tightare utveckling för elder scrolls.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Kan säkert bli hur bra som helst men de behöver ta lärdomar från Starfield. Som jag förövrigt är ganska sugen på att spela igen men väntar in första dlc-släppet.

Skrivet av McRaoul:

Sukten = 0, iallafall tills man sett gameplay trailer. Hoppas bara dom lärt sig sina misstag från starfield och håller en tightare utveckling för elder scrolls.

Jo precis, det är ju också Todd Howard och Bethesdas starka sida.

De behöver istället ta lärdom om dataspels utveckling och snegla på andra utvecklares titlar ifall det ska bli något spännande.
Jag skulle inte hoppas på mer än ett Oblivion fast med med snyggare grafik.

Medlem

Högst upp på önskelistan utan konkurrens för min del!

Medlem

Nope. Nej. Nein. Inte det minsta sugen. Det kommer vara samma buggiga carbon copy skit som alltid som de sprejat med guldfärg och leende ljuger arslet av sig för att vi bara ska köpa. Rinse and repeat Bethesda i dagsläget. Det är dags att vi slutar mata trollet.

Releasehästryttare
Skrivet av Jonny Myrén:

Haha, den satt jag och vänta på Men det är ju mest en inramning för att påpeka att serien fyller 30 och att utvecklingen faktiskt går framåt.

6 dagar kvar till 1e april, hoppas du hittar på nått kul

Medlem

Hugget i magen när man såg att det fanns åtminstone någon information om ES6! Hypen börjar sakta vakna...


signatur

Submission is for the weak

Medlem

De lever på gamla meriter och håller inte dagens mått.
Sitter de inte på en ny motor och att vi ska återigen ha våra box-laddningar så.. 💀


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Nu tänker jag för egen del att "ignorance is bliss" Har väntat såpass länge....


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Tror tyvärr inte Bethesda kan göra bra spel längre, och då spelade jag åtskilliga timmar från Daggerfall till Skyrim

Medlem

Jag är inte ett dugg sugen på fler Bethesda-spel. Det är bara återanvändning av samma material varenda gång. Samma spel med "ny" story som fortfarande är nästan likadan som de förra. Kanske vore på tiden Todd vek åt sidan och lämnade över till någon som faktiskt vet vad den gör.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

Gillar det dära. Sukten är 0. Men när Phil fick frågan om att tjäna in pengarna på Bethesda och PlayStation. "Nej behöver inte PlayStation för att tjäna in pengarna" då jävlar vad det var ramaskri. Så nog kommer de flesta som säger så köpa skiten ändå. Och låtsas som inget.

Medlem

Tyvärr så är det bara att förbereda sig på att detta blir en enorm flopp. Bethesda har redan visat att de är hopplöst efter speltekniskt och spelmekaniskt, Starfield var ett klart bevis på detta. Och baserar de nya TES på samma motor så kommer motorn vara hopplöst begränsande i hur spelet kommer fungera med laddningsskärmar, slö prestanda och små spelytor. Så tro inte att Bethesda efter sitt överhypande av Starfield som deras största teknologiska och artistiska bedrift någosin kommer trolla fram nåt nytt, utan det blir bara mer silvertejp och tuggummi på en redan föråldrad motor.

Skyrim var magiskt, men det var 2011 och redan då började motorn knaka i fogarna. Det är nu minst 14 år sedan dess och mycket har hänt speltekniskt och även grafiskt, så Bethesda måste ta fram nåt revolutionerande jämfört med Starfield, för kritiken kommer inte bli nådig. Och tyvärr så har Bethesda visat att de inte längre är kapabla till att skapa nytt. De var magiska en gång i tiden, men tiden och tekniken har sprungit ifrån dem och de har snoozat på kontoret och trott att de kan fortsätta leva på gamla bedrifter. Starfield om något borde varit en väckarklocka för dem, men tror det är för sent för TES redan.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gillar det dära. Sukten är 0. Men när Phil fick frågan om att tjäna in pengarna på Bethesda och PlayStation. "Nej behöver inte PlayStation för att tjäna in pengarna" då jävlar vad det var ramaskri. Så nog kommer de flesta som säger så köpa skiten ändå. Och låtsas som inget.

Kan du skriva inlägg utan att dra in PS? Ingen annan i tråden har nämnt PS utom du

Medlem

Ett av de mest efterlängtade spel släppen någonsin för egen del, kan inte bli annat än bra

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Gillar det dära. Sukten är 0. Men när Phil fick frågan om att tjäna in pengarna på Bethesda och PlayStation. "Nej behöver inte PlayStation för att tjäna in pengarna" då jävlar vad det var ramaskri. Så nog kommer de flesta som säger så köpa skiten ändå. Och låtsas som inget.

Hur fan lyckades du dra in PlayStation i denna nyhet ens?

PlayStation lives rent free in your head.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Tyvärr så är det bara att förbereda sig på att detta blir en enorm flopp. Bethesda har redan visat att de är hopplöst efter speltekniskt och spelmekaniskt, Starfield var ett klart bevis på detta. Och baserar de nya TES på samma motor så kommer motorn vara hopplöst begränsande i hur spelet kommer fungera med laddningsskärmar, slö prestanda och små spelytor. Så tro inte att Bethesda efter sitt överhypande av Starfield som deras största teknologiska och artistiska bedrift någosin kommer trolla fram nåt nytt, utan det blir bara mer silvertejp och tuggummi på en redan föråldrad motor.

Skyrim var magiskt, men det var 2011 och redan då började motorn knaka i fogarna. Det är nu minst 14 år sedan dess och mycket har hänt speltekniskt och även grafiskt, så Bethesda måste ta fram nåt revolutionerande jämfört med Starfield, för kritiken kommer inte bli nådig. Och tyvärr så har Bethesda visat att de inte längre är kapabla till att skapa nytt. De var magiska en gång i tiden, men tiden och tekniken har sprungit ifrån dem och de har snoozat på kontoret och trott att de kan fortsätta leva på gamla bedrifter. Starfield om något borde varit en väckarklocka för dem, men tror det är för sent för TES redan.

Tycker du Unreal motorn är föråldrad också då eller? Den är bara 1 år yngre, och har än idag kvar kod från starten.
Eller ja, Creation engine är egentligen mycket yngre, den skapades för Skyrim men skapad med Gamebryo som bas.
Unreal engine har fördelen att dem gått igenom fler iterationer av motorn och är upp i vad är det 5.2?

Ser hellre att dem jobbar vidare och utvecklar Creation Engine mer, nu med hjälp av MS så kanske dem kan göra större steg i utvecklingen. Vi behöver fler olika spelmotorer för större variation mellan spelen.
Unreal Engine är otroligt imponerande men det vore samtidigt riktigt tråkigt om alla hoppade över till den motorn.

Medlem

Hur kommer det sig att det ofta är PlayStation ägarna som klagar över att de inte får spel från Xbox?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Hur kommer det sig att det ofta är PlayStation ägarna som klagar över att de inte får spel från Xbox?

Hur kommer det sig ofta att du är en fanboy?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Hur kommer det sig att det ofta är PlayStation ägarna som klagar över att de inte får spel från Xbox?

PS-ägare är vana vid att de flesta ”konsolspel” värda att spela finns på PS. Starfield var en besvikelse så påståendet håller än i huvudsak. Fördelen med Starfield är att mina förväntningar på ES6 störtdök (det kommer inte räcka med bättre grafik och värld om inte spelmekanik och koncept i stort samtidigt görs om från grunden, AI-boostade NPCs och i allmänhet det mesta som går att boosta med AI om några år för att få till en ”levande” och storskalig värld) men vem vet, med mina låga förhoppningar så kan de bara överraska positivt när det är dags för spelsläpp, jag är dock skeptisk, tror det blir ett ”okej” spel för folk som gillade de tidigare spelen. Utvecklingstiden på spelet är för lång med den fart på teknikutveckling vi har och kommer i en AI skarv vi snart kommer se frukten av i spel som kommer höja ribban för vad som är kvalitetspel. Microsoft är iof inte oävna på AI-området men tror inte det hinner leta sig in i ES6 med det arbete som redan är nedlagt.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Tycker du Unreal motorn är föråldrad också då eller? Den är bara 1 år yngre, och har än idag kvar kod från starten.
Eller ja, Creation engine är egentligen mycket yngre, den skapades för Skyrim men skapad med Gamebryo som bas.
Unreal engine har fördelen att dem gått igenom fler iterationer av motorn och är upp i vad är det 5.2?

Ser hellre att dem jobbar vidare och utvecklar Creation Engine mer, nu med hjälp av MS så kanske dem kan göra större steg i utvecklingen. Vi behöver fler olika spelmotorer för större variation mellan spelen.
Unreal Engine är otroligt imponerande men det vore samtidigt riktigt tråkigt om alla hoppade över till den motorn.

Så du menar alltså att Creation Engine är i klass med UE motorn?
Tror att de flesta är överens om att UE är en väldigt mycket bättre motor och att Starfield med största sannolikhet hade varit på en helt annan nivå ifall inte Bethesda envisades med att använda uråldrig design.
Blir också betydligt lättare att samarbeta med utomstående samt rekrytera personal när man kör med gemensam motor, vilket bara är ett av många exempel på hur de skulle kunna effektivisera och spara utvecklingskostnad/utvecklingstid på som då skulle kunna användas till annat.

Alternativet skulle då kunna vara att Xbox skapar en egen motor istället, för om alla utvecklare ska köra sitt egna race så blir det väldigt dyrt och ineffektivt. Fable, FO, Starfield, ES, OW med flera bör köra samma motor och ha personal(kompetens) som skickas emellan projekten för att skapa en väldigt mycket effektivare miljö.

"Nu med MS hjälp" känns tveksamt om det räcker då Xbox redan påstår att dem varit väldigt hands-on med Starfield till skillnad från Redfall.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du menar alltså att Creation Engine är i klass med UE motorn?
Tror att de flesta är överens om att UE är en väldigt mycket bättre motor och att Starfield med största sannolikhet hade varit på en helt annan nivå ifall inte Bethesda envisades med att använda uråldrig design.
Blir också betydligt lättare att samarbeta med utomstående samt rekrytera personal när man kör med gemensam motor, vilket bara är ett av många exempel på hur de skulle kunna effektivisera och spara utvecklingskostnad/utvecklingstid på som då skulle kunna användas till annat.

Alternativet skulle då kunna vara att Xbox skapar en egen motor istället, för om alla utvecklare ska köra sitt egna race så blir det väldigt dyrt och ineffektivt. Fable, FO, Starfield, ES, OW med flera bör köra samma motor och ha personal(kompetens) som skickas emellan projekten för att skapa en väldigt mycket effektivare miljö.

"Nu med MS hjälp" känns tveksamt om det räcker då Xbox redan påstår att dem varit väldigt hands-on med Starfield till skillnad från Redfall.

Den metoden gick ju fantastiskt för EA med Frostbite, inte ;).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så du menar alltså att Creation Engine är i klass med UE motorn?
Tror att de flesta är överens om att UE är en väldigt mycket bättre motor och att Starfield med största sannolikhet hade varit på en helt annan nivå ifall inte Bethesda envisades med att använda uråldrig design.
Blir också betydligt lättare att samarbeta med utomstående samt rekrytera personal när man kör med gemensam motor, vilket bara är ett av många exempel på hur de skulle kunna effektivisera och spara utvecklingskostnad/utvecklingstid på som då skulle kunna användas till annat.

Alternativet skulle då kunna vara att Xbox skapar en egen motor istället, för om alla utvecklare ska köra sitt egna race så blir det väldigt dyrt och ineffektivt. Fable, FO, Starfield, ES, OW med flera bör köra samma motor och ha personal(kompetens) som skickas emellan projekten för att skapa en väldigt mycket effektivare miljö.

"Nu med MS hjälp" känns tveksamt om det räcker då Xbox redan påstår att dem varit väldigt hands-on med Starfield till skillnad från Redfall.

Nej det påstod jag väl aldrig?
Det jag menar är att Epic har haft mycket mer fokus på att utveckla sin motor än vad Bethesda har då Unreal Engine är uppe i 5.2.
Och med MS hjälp så skulle det finnas mer möjligheter att snabba på utvecklingen av den, MS/Xbox hoppade bland annat in och hjälpte Bethesda mycket med Fallout 76 efter release.

En av dem stora anledningarna till att Bethesda fortfarande håller sig till Creation Engine är ju just att den är lätt att arbeta i och det går snabbt att slänga ihop saker, lätt att modda osv, så jag ser inte hur det skulle påverka hur lätt det är att samarbeta mellan avdelningar och andra utvecklare.

Sen tycker jag tvärtemot vad du skriver att det måste dras ner på massanställningar och samarbeten mellan flera studios, fler kockar gör inte en bättre soppa. Fler inblandade gör bara alla beslutsprocesser längre och mer utdragna. Det har märkts väldigt väl på flera "storspel" den senaste tiden där många studios varit inblandade. Hellre att studios får köra sitt eget race i dem motorer och miljöer som dem jobbar bäst i. Färre personer med i utvecklingen där man visar större förtroende för utvecklarna att ta sina egna beslut än att cheferna ska blanda sig i överallt.

12
Skriv svar